Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gesprek met de juf groep4 (lange verhaal) sorry…


waarom ‘achter de hand houden’.   Ik bedoel kijk je kind leert typen. Zou het sneller en beter leren met type les. Maar die houd je achter de hand als het echt zelf niet gaat lukken om blind te leren typen?

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 10:45 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 17-11-2021 om 10:25:

Je kind wordt niet slechter van die cursus he. Het is ook geen falen oid, het is een hulpmiddel.

Waarom was je kind bij dit gesprek? Lijkt me niet zo handig.

We hebben de juf voor het gesprek nog gevraagd of zoonlief bij mag zijn of juist niet. De juf zei hij mocht er bij zijn. Daarom hebben we hem naast gehouden. Ik vind het echt een slecht keus na de gesprek! 

Weer zo`n juf die defiziet orientiert is.... Vind ik toch zo jammer van het onderwijs.... 
Zou nog een keer een gesprek aanvragen, en dan beginnen met : nu wil ik ook eens weten wat hij wel kan. 

En ik denk ook dat je kind zich niet veilig voelt.

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 11:16 Topicstarter

MamaE schreef op 17-11-2021 om 10:36:

Ik zou het verhaal van de juf wel serieus nemen, maar vooral kijken naar de oorzaken ervan, gezien de plotselinge verandering.
8 keer per dag naar de wc is echt heel vaak. Ik kan me voorstellen dat dat storend is. Je zou met hem afspraken kunnen maken over hoe vaak hij maximaal naar de wc mag en dat hij dat bij voorkeur in de pauze doet. Dingen kwijt raken is vervelend maar de juf kan dat niet zomaar bij een kind van 7 neerleggen. Als hij thuis speelgoed kwijt is, kan dat wel, dan speelt hij maar even met wat anders. Maar steeds schrijfmateriaal lenen van anderen is gewoon niet handig. De vraag is dan vooral 'hoe komt het dat het kwijt raakt?' Zijn er kinderen die het grappig vinden om dingen te verstoppen? Is hij slordig met zijn spullen? Is hij thuis ook vaak dingen kwijt?
Ik denk dat de juf wel wat kan verbeteren aan haar benadering. Het feit dat je zoon dingen niet durft te vragen of te zeggen betekent dat hij zich niet veilig voelt in de klas. En die veiligheid is wel een voorwaarde om te kunnen leren en ontwikkelen (piramide van maslow).

We nemen dit zeker serieus en daarom vragen we nu elke dag even actief over zijn dag. We hebben ook afspraak met hem gemaakt over de plasgedrag. Maandag thuis kwam zei hij dat hij maar 3 keer naar de wc is geweest en was  ook trots erover. 

Ik denk dat de negativiteit van de juf is een van de reden dat min zoon zich niet durfde te vragen. Want hij wist al van observatie  bij andere kinderen wat te verwachten krijgen bij het vragen van de juf. 

Hij heeft zijn potlood kwijt omdat de tafelgenoot heeft het per ongeluk in zijn etui gedaan! En na een weekje pas gezien het bij zijn etui is. Met zijn schriften, heeft hij zelf niet goed gezocht volgens de juf. Het ligt gewoon tussen een stapel. Dus toch snel teruggevonden. 

Ik heb toch het idee dat het aan de juf ligt hoor. Pfff, van zo'n nare benadering ("dan heb je zeker niet goed geluisterd") zou je als volwassene nog onzeker worden, laat staan als klein jongetje van 7.
Zeker als het voorgaande jaren, met positieve stimulatie van leerkrachten, goed is gegaan, zou ik er nu niet te hard aan trekken. Nee, je zoon wordt niet slechter van een assertiviteitstraining. Maar er hangt toch de boodschap aan vast dat het iets in hemzelf is dat moet veranderen. Terwijl het logisch is (vind ik) dat hij van deze juf onzeker wordt.
Laten we hopen dat dit zwangerschapsperikelen zijn of zoiets, in ieder geval iets tijdelijks. En zo niet, dan is het te hopen dat je zoon deze juf niet (vaak) meer voor de klas krijgt.
Ik denk dat jullie het goed aanpakken hoor, door hem zo te steunen.

yippieMa schreef op 17-11-2021 om 10:45:

[..]

We hebben de juf voor het gesprek nog gevraagd of zoonlief bij mag zijn of juist niet. De juf zei hij mocht er bij zijn. Daarom hebben we hem naast gehouden. Ik vind het echt een slecht keus na de gesprek!

Ook een les voor jullie. Kind dus nog niet meenemen bij gesprekken met de juf. Op school van oudste is afspraak geloof ik dat kinderen vanaf groep 5 of 6 wel meegaan trouwens maar niet zo jong. 

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 13:48 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 17-11-2021 om 13:24:

[..]

Ook een les voor jullie. Kind dus nog niet meenemen bij gesprekken met de juf. Op school van oudste is afspraak geloof ik dat kinderen vanaf groep 5 of 6 wel meegaan trouwens maar niet zo jong.

Echt zeker een lesje voor ons! Ik ga dit volgende keer zeker bij de juf aangeven! 

Wij hebben ook zoiets meegemaakt in groep 4 met onze dochter. Juf was negatief over haar en had een heel verhaal geschreven over onze dochter waar ik mijn dochter helemaal niet in herkende. Dat heb ik toen ook zo uitgesproken tegen haar.
Uiteindelijk hebben wij gekozen om dochter naar een andere school te doen. In groep 5 kregen we namelijk te horen dat ze erg slecht ging en dat ze zou blijven zitten. Later bleek dat dochter dyslectisch is, dus dat het helemaal niet zo raar is dat ze slecht scoorde op rekenen, omdat veel rekenwerk op de basisschool meer begrijpend lezen is dan rekenen.

Ik zeg niet dat je meteen op zoek moet gaan naar een andere school, maar ik zou het zeker niet bij laten. Ga in gesprek met school, leerkrachten zijn ook maar mensen en met sommige kinderen heb je minder snel een klik. In mijn ogen moet je daar als leerkracht aan werken, maar dan moet je het wel eerst zien. Zorg ook dat er verslagen worden gemaakt van jullie gesprekken, zodat je daarmee naar een IB-er of directeur kunt om b.v. je kind in een andere groep te plaatsen (indien mogelijk). Soms is het goed om de IB-er een dag in de klas te laten observeren. Andere ogen bekijken de situatie vers en kunnen misschien aan de leerkracht handvatten geven om met jullie kind een band op te bouwen.

Succes! Het komt vast goed. Mijn dochter is nu bijna 20, heeft een HAVO-diploma en is vorig jaar cum-laude geslaagd voor haar propedeuse. Als ze dat nu zou vertellen aan haar leerkrachten van groep 4 en 5 zouden het waarschijnlijk niet geloven.

7-8× naar het toilet  op een schooldag is elk uur dat is wel heel vaak. Niet alleen storend voor de juf maar ook voor de andere leerlingen en hemzelf. Daar kun je wel een gesprekje over hebben, waarom hij dat doet, het eerder genoemde rust zoeken, afsluiten van eventuele pesters. En dan daar of met de docent over spreken of afspreken met je zoon dat hij 's morgens 1x buiten de pauze mag en 's middags  maar dat het  de bedoeling is om alleen in de pauzes naar het toilet te gaan. 

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 14:34 Topicstarter

rutiel schreef op 17-11-2021 om 12:31:

Ik heb toch het idee dat het aan de juf ligt hoor. Pfff, van zo'n nare benadering ("dan heb je zeker niet goed geluisterd") zou je als volwassene nog onzeker worden, laat staan als klein jongetje van 7.
Zeker als het voorgaande jaren, met positieve stimulatie van leerkrachten, goed is gegaan, zou ik er nu niet te hard aan trekken. Nee, je zoon wordt niet slechter van een assertiviteitstraining. Maar er hangt toch de boodschap aan vast dat het iets in hemzelf is dat moet veranderen. Terwijl het logisch is (vind ik) dat hij van deze juf onzeker wordt.
Laten we hopen dat dit zwangerschapsperikelen zijn of zoiets, in ieder geval iets tijdelijks. En zo niet, dan is het te hopen dat je zoon deze juf niet (vaak) meer voor de klas krijgt.
Ik denk dat jullie het goed aanpakken hoor, door hem zo te steunen.

Bedankt voor je berichtje... Ik ben met je mee ens over de assertiviteits training.... Het zal een signaal sturen naar de zoonlief, dat er iets groot mis is met hem en daardoor moet hij extra training aan. Hij is een gevoelige jongen.  Daarom willen we eerst afwachten en kijken of er iets kan gebeuren vanuit de juf kant om meer vertrouwen te winnen zo dat hij zich veilig en thuis voelt. Vooral ook omdat we goede ervaring hebben gehad in groep3... Het kan dus echt wel...

Je zoon klinkt als een gevoelige jongen inderdaad. Mijn zoon is zijn hele basisschooltijd, maar vooral de eerste 5 à 6 jaar (vanaf de kleuters al) heel vaak naar de wc gegaan, elk jaar kreeg ik dat van de leerkracht te horen. Het werd nooit echt duidelijk waarom hij het deed, pas veel later zei hij dat hij het zo druk vond in de klas en op de wc even tot rust kon komen. Hij had dat echt nodig, had heel veel last van lawaai en onrust.

Leene

Leene

17-11-2021 om 15:18

Een juf die alleen maar negatief is over een kind is heel naar.
Benoem dan in ieder geval ook iets positiefs.
Onze dochter was super, super verlegen en heeft jaren ook heel weinig gezegd of gevraagd in de klas. Verder was zij wel heel gelukkig op school en had ze vriendinnen. Ze hebben haar gewoon laten doen, en zodra de juffen uit hun ooghoeken zagen dat zij een keer haar vinger op stak gaven ze haar een beurt. Zij vroeg ook heel weinig nu was ze redelijk pienter maar met rekenen iets minder, als ze zagen dat ze iets langer bezig was kwamen ze zelf even kijken of ze extra hulp nodig had. Zo is het heel geleidelijk aan beter gegaan met vragen en voor zichzelf opkomen. Als je de nadruk gaat leggen op "je durft niets te zeggen" daar gaat het echt niet beter van.
Dat hele 'voor je zelf opkomen" is ook zo Nederlands als was, dat mag wel een tandje minder. Ik heb zelf een aantal jaren in het buitenland gewoond daar lag dat heel anders.
En als je niet assertief genoeg bent moet je naar een assertiviteits training.
Ik ben op zich niet tegen om te oefenen in een veilige omgeving maar niet omdat zo'n oenige juf met zo'n "nou het is waardeloos want je kind zegt niets in de klas" uitspraak vindt dat hij naar zo'n training moet.

Ik zou  haar vragen wat nu het echte probleem is? loopt hij veel achter? Wat maakt dat zij het zo erg vindt dat hij weinig zijn vinger opsteekt? Dat is lastig voor hem en onhandig maar ze doet net alsof het haar probleem is.
Wat maakt het uit of hij alleen de verplichte werkjes doet?? Wat maakt het uit of hij weinig zegt in de kring? En maakt het jullie wat uit? Het valt mij op dat je zegt "volgens ons loopt hij qua niveau iets voor? waar baseer je dat op? en als dat werkelijk zo is vinden jullie het zo erg dat het niet zo goed uit de verf komt nu? 

Foto's sturen om te laten zien "kijk eens wat hij thuis doet" zou ik nooit doen. Ik denk dat ze daar geen tijd voor heeft, tenzij ze het zelf expliciet vraagt. Stel je voor dat je 28 kinderen in de klas hebt en die sturen allemaal mailtjes wat ze thuis wel kunnen.
Ik vind het ook een beetje "desperate" overkomen. laat je NIET in een hoekje zetten  
Júllie moeten nu antwoorden van háar krijgen. Laat zij maar een beetje zweten.
Kom nou en dan de uitspraak: "ik heb alles geprobeerd en weet niet meer wat ik met hem aan moet" Heeft ze dat werkelijk zó gezegd.  
Het is november!! ik zou zeggen "je weet niet meer wat je met hem aan moet?
Gooit hij met stoelen of tafels dan, is hij agressief? waar slaat dat op??
Geef het maar terug, zij zegt "je pen kwijt nou dat is jouw probleem hé, dan zeggen jullie: "je weet niet meer wat je met hem aan moet? nou dat is jouw probleem hé"
( okay dat is misschien een beetje agressief..) Maar goed, zij lijkt ook wat inzicht te missen want zij wist wat ze wilde bespreken en laat gewoon jullie zoon erbij zijn.
Ik snap heel goed dat hij zijn vinger niet opsteekt en weinig zegt.

Het enige wat ik wel met zoon zou bespreken is dat het vele naar de WC gaan en goed navragen hoe het gaat met vriendjes buiten. Lukt het hem sociaal wel?
En even volhouden, ze gaat met zwangerschapsverlof.
Ik denk dat je blij mag zijn dat ze met zwangerschaps verlof gaat.

 



Foto's sturen om te laten zien "kijk eens wat hij thuis doet" zou ik nooit doen. Ik denk dat ze daar geen tijd voor heeft, tenzij ze het zelf expliciet vraagt. Stel je voor dat je 28 kinderen in de klas hebt en die sturen allemaal mailtjes wat ze thuis wel kunnen.

Ja, heerlijk, allemaal appen, wat een zegen is de smartphone. 

 YippieMa. ik hoop dat je geholpen bent door alle meedenkers hier. Rustig blijven, dat helpt vast, maak het allemaal niet te groot. Ben trouwens ook benieuwd hoe een lieve strenge meester in groep 3 zijn taak vervult. Best bijzonder, een meester in groep 3, heel wat basisscholen draaien al zonder leerkrachten van het mannelijk geslacht. Die als voordeel hebben dat ze nooit zwanger zullen zijn (wel oververmoeid, dat wel.). Oei, foute opmerking.

(Mag ik even vragen of je je zoon altijd 'zoonlief' noemt? Klinkt zoetjes, vast wel, maar consequent in schrijfwerk toegepast...)

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 15:40 Topicstarter

Bennikki schreef op 17-11-2021 om 15:11:

Je zoon klinkt als een gevoelige jongen inderdaad. Mijn zoon is zijn hele basisschooltijd, maar vooral de eerste 5 à 6 jaar (vanaf de kleuters al) heel vaak naar de wc gegaan, elk jaar kreeg ik dat van de leerkracht te horen. Het werd nooit echt duidelijk waarom hij het deed, pas veel later zei hij dat hij het zo druk vond in de klas en op de wc even tot rust kon komen. Hij had dat echt nodig, had heel veel last van lawaai en onrust.

Bedankt voor delen over je ervaring.ik kan misschien hem ook vragen of het door de lawaai komt in de klas... 

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 16:18 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 17-11-2021 om 15:30:

[..]

Ja, heerlijk, allemaal appen, wat een zegen is de smartphone.

YippieMa. ik hoop dat je geholpen bent door alle meedenkers hier. Rustig blijven, dat helpt vast, maak het allemaal niet te groot. Ben trouwens ook benieuwd hoe een lieve strenge meester in groep 3 zijn taak vervult. Best bijzonder, een meester in groep 3, heel wat basisscholen draaien al zonder leerkrachten van het mannelijk geslacht. Die als voordeel hebben dat ze nooit zwanger zullen zijn (wel oververmoeid, dat wel.). Oei, foute opmerking.

(Mag ik even vragen of je je zoon altijd 'zoonlief' noemt? Klinkt zoetjes, vast wel, maar consequent in schrijfwerk toegepast...)

haha... nee, nooit zoonlief genoemd... maar in dit context in de forum... sorry voor het ongemak... ik zal gewoon 'zoon' noemen... LOL...

Aan het begin van groep3, was mijn zoon heel bang voor de meester. Soms kreeg hij last van buikpijn over zijn werkje op school... We hebben toen dus met de meester erover gepraat. HIj was verbaasd dat zijn boodschaap aan de klas zo hard aan komt bij mijn zoon, want het was meestal een boodschap aan sommige drukke kinderen in de klas die weinig concentratie hadden. Maar met mijn zoon, ging alles juist heel goed, qua tempo en werkhouding... Dus het is zeker niet de bedoeling dat hij slapeloze nacht van krijgt.

Daarna heeft de meester actieve met mijn zoon gechit chat in de gang, of na de lunch, over dingetjes om vertrouwen te winnen van hem. En hij begon ook vaker complimentje te geven aan mijn zoon. Verder heeft hij ook zijn leerstof aangepast aan mijn zoon's niveau omdat mijn zoon klaagd dat alles zo saai was. Na een tijdje, ging alles ineens heel goed weer. Hij maakte zich geen zorg meer, en is de meester stuk minder eng/streng. Leren was het weer leuk... Hij doet alle vakken met plus/3sterren taken. En de einde toets eindigt met 2 x I+ , en 1x I.

Daarom waren we dus echt verbaasd wat het zo fundamentaal veranderd in groep 4. Maar van zijn schoolwerkje, die hij thuis meegebracht tot nu toe, ik zie echt niks bijzonders. Hij heeft alles netjes gemaakt en alle tussen toets was gewoon ' GOED' op papier... Hij doet verder thuis ook altijd vrolijk en lekker. Hij heeft een vaste vriendjes groep, niet heel veel maar wel 2 vaste goede vriendjes en soms nam hij ook nieuwe vriendjes mee naar huis om te spelen. Dus we hebben weinig bijzonderheden gemerkt... 

Maar ja...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.