Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gesprek met de juf groep4 (lange verhaal) sorry…


Leene

Leene

17-11-2021 om 16:57

yippieMa schreef op 17-11-2021 om 16:18:

[..]

haha... nee, nooit zoonlief genoemd... maar in dit context in de forum... sorry voor het ongemak... ik zal gewoon 'zoon' noemen... LOL...

Aan het begin van groep3, was mijn zoon heel bang voor de meester. Soms kreeg hij last van buikpijn over zijn werkje op school... We hebben toen dus met de meester erover gepraat. HIj was verbaasd dat zijn boodschaap aan de klas zo hard aan komt bij mijn zoon, want het was meestal een boodschap aan sommige drukke kinderen in de klas die weinig concentratie hadden. Maar met mijn zoon, ging alles juist heel goed, qua tempo en werkhouding... Dus het is zeker niet de bedoeling dat hij slapeloze nacht van krijgt.

Daarna heeft de meester actieve met mijn zoon gechit chat in de gang, of na de lunch, over dingetjes om vertrouwen te winnen van hem. En hij begon ook vaker complimentje te geven aan mijn zoon. Verder heeft hij ook zijn leerstof aangepast aan mijn zoon's niveau omdat mijn zoon klaagd dat alles zo saai was. Na een tijdje, ging alles ineens heel goed weer. Hij maakte zich geen zorg meer, en is de meester stuk minder eng/streng. Leren was het weer leuk... Hij doet alle vakken met plus/3sterren taken. En de einde toets eindigt met 2 x I+ , en 1x I.

Daarom waren we dus echt verbaasd wat het zo fundamentaal veranderd in groep 4. Maar van zijn schoolwerkje, die hij thuis meegebracht tot nu toe, ik zie echt niks bijzonders. Hij heeft alles netjes gemaakt en alle tussen toets was gewoon ' GOED' op papier... Hij doet verder thuis ook altijd vrolijk en lekker. Hij heeft een vaste vriendjes groep, niet heel veel maar wel 2 vaste goede vriendjes en soms nam hij ook nieuwe vriendjes mee naar huis om te spelen. Dus we hebben weinig bijzonderheden gemerkt...

Maar ja...

Nou dan zou ik me maar niet al te veel zorgen maken. Hij heeft vrienden, hij loopt niet achter zo te horen. Tenzij hij nachtmerries krijgt van de juf zou ik het maar een beetje laten gaan geloof ik. Wanneer gaat ze met zwangerschapsverlof

Misschien is het haar allemaal te veel op het moment. Het is ook maar een mens. Weet je zolang je kind maar sociaal mee kan. Vriendjes kan maken en zo'n beetje op of net onder of net boven het gemiddelde zit gaat alles goed of hij nu verlegen is of gevoelig of niet. 

Onze zoon werd enorm gepest en dat heeft hem echt geknakt en hij had best hele lieve juffen maar niemand die het kon stoppen. Hij is gewisseld van school gaat heel goed nu. Hij scoort wel wat minder op bepaalde vakken en gaat ook naar een ander niveau dan zus maar dat maakt ons niets uit zolang hij maar goed in zijn vel zit.

yippieMa schreef op 17-11-2021 om 14:34:

[..]

Bedankt voor je berichtje... Ik ben met je mee ens over de assertiviteits training.... Het zal een signaal sturen naar de zoonlief, dat er iets groot mis is met hem en daardoor moet hij extra training aan. Hij is een gevoelige jongen. Daarom willen we eerst afwachten en kijken of er iets kan gebeuren vanuit de juf kant om meer vertrouwen te winnen zo dat hij zich veilig en thuis voelt. Vooral ook omdat we goede ervaring hebben gehad in groep3... Het kan dus echt wel...

Ja als je zo de assertiviteitstraining brengt klinkt het bijna als straf. En dat doe je dan toch echt zelf, die boodschap zo brengen naar je zoon. 

Je kan er ook iets leuks van maken zonder het woord assertiviteitstraining te benoemen. Gewoon een gezellige activiteit met andere kinderen. Waar je samen leuke dingen gaat doen, nieuwe vrienden leert kennen.... Enz. 

PinkFlower schreef op 17-11-2021 om 18:05:

[..]

Ja als je zo de assertiviteitstraining brengt klinkt het bijna als straf. En dat doe je dan toch echt zelf, die boodschap zo brengen naar je zoon.

Je kan er ook iets leuks van maken zonder het woord assertiviteitstraining te benoemen. Gewoon een gezellige activiteit met andere kinderen. Waar je samen leuke dingen gaat doen, nieuwe vrienden leert kennen.... Enz.

Eens! Een training doen stuurt geen signaal aan je kind dat hij niet goed genoeg is. Het laat zien dat als je iets moeilijk vindt, je daar aan kunt werken. Dat is juist een goede boodschap om mee te geven.

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 20:32 Topicstarter

Leene schreef op 17-11-2021 om 15:18:

Een juf die alleen maar negatief is over een kind is heel naar.
Benoem dan in ieder geval ook iets positiefs.
Onze dochter was super, super verlegen en heeft jaren ook heel weinig gezegd of gevraagd in de klas. Verder was zij wel heel gelukkig op school en had ze vriendinnen. Ze hebben haar gewoon laten doen, en zodra de juffen uit hun ooghoeken zagen dat zij een keer haar vinger op stak gaven ze haar een beurt. Zij vroeg ook heel weinig nu was ze redelijk pienter maar met rekenen iets minder, als ze zagen dat ze iets langer bezig was kwamen ze zelf even kijken of ze extra hulp nodig had. Zo is het heel geleidelijk aan beter gegaan met vragen en voor zichzelf opkomen. Als je de nadruk gaat leggen op "je durft niets te zeggen" daar gaat het echt niet beter van.
Dat hele 'voor je zelf opkomen" is ook zo Nederlands als was, dat mag wel een tandje minder. Ik heb zelf een aantal jaren in het buitenland gewoond daar lag dat heel anders.
En als je niet assertief genoeg bent moet je naar een assertiviteits training.
Ik ben op zich niet tegen om te oefenen in een veilige omgeving maar niet omdat zo'n oenige juf met zo'n "nou het is waardeloos want je kind zegt niets in de klas" uitspraak vindt dat hij naar zo'n training moet.

Ik zou haar vragen wat nu het echte probleem is? loopt hij veel achter? Wat maakt dat zij het zo erg vindt dat hij weinig zijn vinger opsteekt? Dat is lastig voor hem en onhandig maar ze doet net alsof het haar probleem is.
Wat maakt het uit of hij alleen de verplichte werkjes doet?? Wat maakt het uit of hij weinig zegt in de kring? En maakt het jullie wat uit? Het valt mij op dat je zegt "volgens ons loopt hij qua niveau iets voor? waar baseer je dat op? en als dat werkelijk zo is vinden jullie het zo erg dat het niet zo goed uit de verf komt nu?

Foto's sturen om te laten zien "kijk eens wat hij thuis doet" zou ik nooit doen. Ik denk dat ze daar geen tijd voor heeft, tenzij ze het zelf expliciet vraagt. Stel je voor dat je 28 kinderen in de klas hebt en die sturen allemaal mailtjes wat ze thuis wel kunnen.
Ik vind het ook een beetje "desperate" overkomen. laat je NIET in een hoekje zetten
Júllie moeten nu antwoorden van háar krijgen. Laat zij maar een beetje zweten.
Kom nou en dan de uitspraak: "ik heb alles geprobeerd en weet niet meer wat ik met hem aan moet" Heeft ze dat werkelijk zó gezegd.
Het is november!! ik zou zeggen "je weet niet meer wat je met hem aan moet?
Gooit hij met stoelen of tafels dan, is hij agressief? waar slaat dat op??
Geef het maar terug, zij zegt "je pen kwijt nou dat is jouw probleem hé, dan zeggen jullie: "je weet niet meer wat je met hem aan moet? nou dat is jouw probleem hé"
( okay dat is misschien een beetje agressief..) Maar goed, zij lijkt ook wat inzicht te missen want zij wist wat ze wilde bespreken en laat gewoon jullie zoon erbij zijn.
Ik snap heel goed dat hij zijn vinger niet opsteekt en weinig zegt.

Het enige wat ik wel met zoon zou bespreken is dat het vele naar de WC gaan en goed navragen hoe het gaat met vriendjes buiten. Lukt het hem sociaal wel?
En even volhouden, ze gaat met zwangerschapsverlof.
Ik denk dat je blij mag zijn dat ze met zwangerschaps verlof gaat.

Hoi, bedankt voor jouw lange bericht. Was erg leuk om te lezen… dank voor het tips en tricks… 

normaal sproken, zal ik ook nooit een foto of iets van mijn zoon doorsturen naar de leerkracht. Maar aangezien de huidige situatie, vonden we het ook een goede kans voor de juf  om wat positief feedback te geven aan mijn zoon. Zo dat hij meteen wat mee kan , na een nare gesprek met haar… 

Maar jammer genoeg, behalf een zinnetje in de app, letterlijk “ leuk dat hij dit doet” terug gekregen, verder niks meer. Ik had nog stiekem gehoopt dat ze misschien nog over dag tijdens de pauze of zo, persoonlijk mijn zoontje zal benaderen voor een chit chat en dan een complimentje… maar nee, mijn zoon kwam thuis en zei dat de juf niks met hem gesproken. En hij zei nog tegen mij, ja maar misschien heeft de juf ook niet gezien hè…. Mijn hart brak echt toen ik dit hoorde… 

Maar ik geef dus echt niet op! Ik vind dit echt gewoon niet goed! Ik heb dit dus gewoon weer aan haar verteld wat ik ervan vond en het toch anders kan!  Maaaaaar….


 De juf zei, ze begreep niet dat er iets verwacht werd dat ze iets ermee aan moet doen…over zijn werk! Ze dacht een zinnetje in de app is al genoeg… what a joke, hè …Tja, nu begreep ik wel helemaal… het ligt echt niet alleen aan mijn zoon… dus succes met je bevalling…juf…



Wat een vreemd gedrag van de juf. Vooral een kind aanwezig laten zijn bij zo'n gesprek. Heb al bijna medelijden met haar toekomstige kind.
Ik zou niet allerlei gedrag op gaan leggen aan de juf. Als iemand opdraagt om een kind een compliment te maken, is dat niet gemeend.
Het gaat om de kern: jouw kind voelt zich door de houding en het gedrag van de juf niet veilig om vragen te stellen of problemen aan te kaarten. Dat zou ik aangeven. Eigenlijk een beetje zoals het vorig jaar ook met de meester ging. Dat betekent niet per se dat de juf op exact dezelfde manier zijn vertrouwen moet gaan winnen. Ze kan dat ook op een andere, haar eigen manier doen. Maar ze kan het niet af doen met 'niet mijn probleem'. Nee, misschien niet haar probleem, maar wel haar verantwoordelijkheid.
Hoe lang moet ze nog tot ze met verlof gaat?

yippieMa

yippieMa

17-11-2021 om 20:56 Topicstarter

MamaE schreef op 17-11-2021 om 20:47:

Wat een vreemd gedrag van de juf. Vooral een kind aanwezig laten zijn bij zo'n gesprek. Heb al bijna medelijden met haar toekomstige kind.
Ik zou niet allerlei gedrag op gaan leggen aan de juf. Als iemand opdraagt om een kind een compliment te maken, is dat niet gemeend.
Het gaat om de kern: jouw kind voelt zich door de houding en het gedrag van de juf niet veilig om vragen te stellen of problemen aan te kaarten. Dat zou ik aangeven. Eigenlijk een beetje zoals het vorig jaar ook met de meester ging. Dat betekent niet per se dat de juf op exact dezelfde manier zijn vertrouwen moet gaan winnen. Ze kan dat ook op een andere, haar eigen manier doen. Maar ze kan het niet af doen met 'niet mijn probleem'. Nee, misschien niet haar probleem, maar wel haar verantwoordelijkheid.
Hoe lang moet ze nog tot ze met verlof gaat?

Ja bedankt voor jouw tips… wel mee eens met je eigenlijk… ze moet echt beter zelf reflecteren hoe ze kinderen benaderen met een positieve en down to the earth benadering…

Er is nog maar paar weken te gaan gelukkig maar!! Dus aftellen!!

Nee

Nee

17-11-2021 om 21:31

Ik zou me niet te druk maken en tegen zoon zeggen dat hij goed is zoals die is. Ik snap ook niet echt waarom juf er zo’n druk op zet dat hij meer moet zeggen in het kringgesprek en al die andere dingen. Net alsof hij wat verkeerd doet. Ik denk dat je zoon meer zelfvertrouwen moet krijgen. Niet dat hij zich moet gaan aanpassen aan het ideaalbeeld van juf, maar vooral dat hij snapt dat het helemaal oké is om wat stiller te zijn. Mensen die daar over klagen zijn zelf gewoon raar! Echt hoor, ik zou het helemaal omdraaien. Het is het probleem van juf. Maak er maar een grapje over of zo haha. Als kind was ik ook zoals jouw zoon, en docenten hadden daar ook commentaar op. Ik zou niet vaak genoeg gesprekjes beginnen, ik zou niet genoeg vragen stellen, ik vertelde niks in het kringgesprek. Bla bla bla. Hun commentaar heeft me nooit geholpen om te veranderen. Ik had er alleen nog maar minder zin in. Ik snap niet waarom sommige docenten zoiets zelf niet snappen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.