Tango
04-06-2010 om 15:07
Gesprek op school gehad, viel vreselijk tegen
Berichtte ik jullie voor de meivakantie nog razend enthousiast dat het zo goed ging met Tangozoon (sept. 2004 geboren), vandaag na het gesprek op school staat het er weer helemaal anders voor.
We gingen vol goede moed het gesprek in, begon de juf toch meteen over kleuterverlengen. Ze hadden hem opnieuw getest (cito). Hij scoorde op taal E en ordenen C. Eigenlijk kwam dit overeen met wat zij in de klas zien. Volgens de grafiek die ze liet zien is hij heel laag begonnen en het laatste half jaar pas echt flink gegroeid. Niet genoeg om alle achterstand in te halen, maar dat kon dus haast niet.
We hebben echt al onze argumenten ertegenin gegooid omdat wij hem toch wel erg graag naar groep 3 willen hebben. Er was helemaal niets tegenin te brengen. De juf vindt het vooral goed voor zijn zelfvertrouwen om nu eens de oudste te zijn, een voorsprong te hebben. Wij vinden het juist niet goed voor zijn zelfvertrouwen dat zijn enorme ontwikkeling van de laatste periode toch nog resulteert in doubleren van groep 2.
Wat school wel wil doen is vanaf december komend schooljaar Tangozoon dagdelen mee te laten draaien in groep 3/4, zodat hij met een flinke voorsprong het schooljaar daarna in groep 3 kan starten. Het is een montessorischool dus hij kan dan op zijn eigen niveau verder blijven werken.
Het voelt voor mij, Tangoman is er wat gematigder over, nog helemaal niet goed. Ik heb het gevoel dat school informatie heeft achtergehouden m.n. over de beginperiode toen hij dus veel lager presteerde dan wij dachten. Daarnaast hebben ze hem dus doodleuk vorige week een ochtend laten wennen in groep 3/4. Hadden wij mee ingestemd omdat we na het vorige gesprek gewoon dachten dat hij wel naar groep 3 zou gaan.
We hebben nu afgesproken om na het weekend nog een keer om tafel te gaan omdat het ons nu zo overviel. Ik baal zo vreselijk, wat moeten we hier nu weer mee? Het is gewoon zo'n tegenvaller.
Petuut
04-06-2010 om 15:40
Tango
Wij hebben een dergelijk geval aan de hand gehad bij overgang van groep 0/1 naar 2.
School wilde zoon in groep 1 houden (ze zouden hem nu gaan benaderen als een echte groep-1-er! Huh, wat hadden ze dan in dit schooljaar gedaan? Maar goed..)
Wij wilden perse dat hij naar 2 zou gaan.
Uiteindelijk bleef school bij het advies.
Omdat ik toen (zwanger en inmiddels uitgepraat en uitgeargumenteerd) niet naar het gesprek met de IB-er en de juf wilde gaan, is mijn man gegaan. Ze wilden namelijk toch wel heel graag nog hun argumenten toelichten.
Manlief heeft die aangehoord en vervolgens gezegd dat wij er nog steeds anders over dachten; wij wilden hem nog steeds naar groep 2 hebben.
'Ok, dan hebben we dus een probleem....' constateerde mijn man.
Uiteindelijk mocht zoon naar groep 2, maar school wilde eigenlijk geen extra begeleiding geven als dat nodig was en dat hebben we geweigerd te accepteren. Daarna is hij zonder enig voorbehoud overgegaan naar groep 3.
Dus wellicht lijkt het nu 'hopeloos', maar kan voet bij stuk houden (of tangoman naar het gesprek sturen, hahaha) wel werken.
Petuut
(die nu eind groep 4 weer een robbertje rond mag met de leerkrachten, maar da's een ander verhaal)
Tango
04-06-2010 om 22:15
Intussen
Heb ik thuis nog uitgebreid met Tangoman nagesproken over het gesprek. Leek het in het gesprek dat hij het er allemaal wel mee eens was, thuis blijkt dan toch dat we op 1 lijn zitten. Ook hij heeft liever dat Tangozoon toch naar groep 3 gaat. Hij kan daar natuurlijk ook in zijn eigen tempo werken, maar kan dan in ieder geval met zijn vriendjes mee. Als blijkt dat hij dan alsnog groep 3 over moet doen, is dit voor hem duidelijker dan als hij nu groep 2 over moet doen.
De gesprekken doen we overigens altijd samen en dat blijven we ook gewoon zo doen. Hoewel ik vandaag wel liever niet aan dat tafeltje had gezeten, want de tranen zaten erg hoog. Het was dan ook echt een complete verrassing voor mij dat het zo liep, voor Tangoman was dit anders, die had het toch een beetje 50/50 ingeschat.
We willen het volgende gesprek dus ingaan met ons standpunt dat wij Tangozoon wel naar groep 3 willen laten doorstromen en dan met de volgende argumenten:
- Hij heeft nu een enorme inhaalslag gemaakt, het werkt niet motiverend als hij nu moet blijven zitten, dit is niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
- In groep 2 zal hij (ook) een uitzondering zijn, hij doet daar ook andere werkjes, de jongere kinderen mogen meer spelen. In groep 3 werkt iedereen, dus dan weet hij niet beter.
- In groep 3 kan hij ook op zijn eigen niveau werken, als eind groep 3 blijkt dat hij het niet redt om naar groep 4 te gaan, is het voor hem duidelijker waar hij minder goed in is. Nu is dat niet het geval.
- Tangozoon is geen streberig kind, zal er naar ons idee weinig last van hebben dat andere kinderen verder zijn dan hij. Dit in tegenstelling tot onze oudste die daar altijd wel veel moeite mee had.
- De combinatie van een aantal dagdelen in groep 3/4 en daarnaast ook in 1/2 vanaf januari lijkt ons verwarrend voor hem. Beter lijkt het ons dat hij gewoon in 1 klas zit en blijft.
- Als hij naar groep 3 doorgaat gaat hij met de meeste van zijn vriendjes mee. Als hij evt. in groep 3 blijft zitten, zit hij nog steeds bij zijn vriendjes die dan in 4 zitten.
- Septemberkinderen zijn NIET jong, dit was natuurlijk wat de juf zei. De grens ligt bij deze school ook bij januari, hoewel er jaarlijks maar bedroevend weinig herfstkinderen doorstromen. (Met dank aan Nasha).
- Het nieuwe schooljaar is nog niet begonnen, in de zomer kan hij zijn groei nog voortzetten (dit is zelfs onze ervaring dat hij in de vakantie meestal een groei doormaakt).
Dit zijn tot nu toe onze argumenten. Ik zet ze allemaal op papier zodat we goed voorbereid op school komen het volgende gesprek. Nu waren we helemaal niet voorbereid omdat het gesprek gewoon heel anders uitpakte dan we hadden verwacht.
Als iemand van jullie nog belangrijke aanvullingen heeft, hoor ik die graag. Hoe meer hoe beter natuurlijk.
ishtar
04-06-2010 om 22:52
Tango
onderwijsdossier van 21 mei gelezen? Dat is heel interessant! Een stappenplan over hoe je je kind alsnog naar groep 3 krijgt.
http://www.ouders.nl/mdos2010-kleuters7.htm
succes!
Nasha 1st
04-06-2010 om 23:40
ik zag mijn naam voorbij schuiven
Ik zie hele goede argumenten van jullie om hem wel door te laten gaan! En inderdaad, lees nog even het kleuterdossier!!! Succes!!!
(En inderdaad, septemberkinderen zijn niet jong, nog een paar weekjes en die van mij zitten al weer in groep 4!!!)
soepstengel
05-06-2010 om 13:44
Door laten gaan
ik snap die argumenten van in januari wel mee laten draaien ook niet goed. Dan kunnen ze hem toch beter door laten gaan en als het niet gaat de stof die hij moeilijk vindt wat vereenvoudigd aan bieden het laatste half jaar?
Nu gaat hij het gevoel krijgen dat je toch je best neit hoeft te doen, dat dat toch niet helpt.
Succes!!
Moppeke
05-06-2010 om 20:12
Alles op een rijtje
Je hebt alles goed op een rijtje Tango, schrijf het eventueel even op en neem het papiertje mee als je het gesprek ingaat, dat je nog een ruggesteuntje hebt (buiten Tangoman dan).
Doorstromen lijkt inderdaad de beste optie, als ie dan in groep 3 niet kan meekomen en moet blijven zitten is dat veel duidelijker dan nu. Hij heeft de laatste tijd een sprong gemaakt en wordt daar niet voor beloond. En waarom zou dat sprongetje zich niet doorzetten?
Ineens naar 3 is duidelijk, stukje bij beetje niet, dat is verwarrend en ook niet leuk voor je zoon.
Als jullie gevoel zegt dat het groep 3 moet worden en je hebt goede argumenten, hou vast! De reactie van Petuut vond ik ook een goede trouwens. Niet zomaar iets accepteren en voor je doel gaan. Jullie kennen je kind uiteindelijk het beste.
En het zou leuk zijn wanneer school daar ook vertrouwen in heeft en het probeert in groep 3 met je zoon.
Tango
05-06-2010 om 21:50
Januari
Dat januari-verhaal vinden we inderdaad helemaal niets. Goed argument trouwens om te zeggen dat groep 3 dan al veel verder is dan Tangozoon en hij dus dan helemaal zijn eigen werkjes zal moeten doen. Die ga ik ook noteren. Momenteel is er ook een meisje dat dagdelen in groep 3 meedraait maar eigenlijk in 2 zit. Dit is echter een heel ander verhaal. Het is een meisje van ik meen maart 2004 dat erg ver voor ligt met lezen en dus in groep 3 meeleest, ze leest volgens mij avi M5 ofzo, dus dat gaat natuurlijk prima. Helemaal niet vergelijkbaar met onze situatie vind ik. En juf noemde inderdaad dat het een voordeel is van het Montessori dat Tangozoon als hij eenmaal na nog een jaar groep 2, in groep 3 dan op zijn eigen niveau verder kan. Dat kan hij inderdaad nu natuurlijk ook als hij naar groep 3 gaat. En dat niveau ligt echt niet zoveel lager hoor, want hij leest al losse woordjes en herkent zeker 20 letters.
Oktober en januarigrenzen gaan we het inderdaad niet over hebben hoor, maar het argument dat Tangozoon jong is vind ik gewoon niet terecht want dat is hij niet en dat zal ik nog wel even noemen als ze er weer op komen.
We zetten inderdaad alles op papier, want mijn ervaring is dat ik in ieder geval dichtsla als de juffen met hun 'sterke' argumenten komen.
En intussen genieten we heerlijk van de zon en van Tangozoon natuurlijk, want we vinden hem gewoon zo'n heerlijk kind en gunnen hem gewoon het beste. Hij wil zelf ook graag naar groep 3, zei hij toen Tangoman het vandaag terloops aan hem vroeg. Tja, wat wil je, hij is al wezen wennen en vond dat wel spannend maar ook erg leuk.
Dropke
07-06-2010 om 22:12
Tango
Ik zou er niet aan beginnen, om zoon gedeeltelijk in groep 3 te laten meedraaien. Onze ervaring is dat er toch hiaten ontstaan.
Onze dochter begon in groep 1 te lezen. Heel wat gesprekken gehad met school, maar deze zagen het niet zitten onze dochter na de zomervakantie in groep 3 te laten starten. Ze zou emotioneel te jong zijn. Daar was ik het ook wel mee eens, maar de problemen werden al zichtbaar, omdat ze zo voorliep met lezen. Na de zomervakantie startte ze toen in groep 2, maar net voor de herfstvakantie kwamen ze terug op hun besluit. Onze dochter zag nergens nog uitdaging in en was nog moeilijk naar school te krijgen. Na de herfstvakantie mocht ze meelezen in groep 3. Dat was voor haar geen enkel probleem, tenminste het lezen niet. Uiteindelijk ging ze in januari helemaal naar groep 3. Dat ze niet zo extreem voorlag met rekenen zagen ze niet als een probleem. Ze was snel en zou het wel inhalen.
Omdat ze de basis van het rekenen gemist had, ging het in groep 4 mis. We hebben toen besloten haar het jaar over te laten doen. Dit was een enorme teleurstelling voor onze dochter, maar achteraf de juiste beslissing.
Inmiddels zit ze in groep 7 en is alles weer bijgetrokken, maar dat heeft de nodige moeite gekost.
School had gelijk dat ze emotioneel nog erg jong was, maar haar intelligentie zorgde er voor dat groep 2 op dat moment ook geen optie was. Ik had het dus graag gedaan zoals hier al vaker is voorgesteld. Naar groep 3 en mocht hij tegen dingen aanlopen, dan nog een keer groep 3 of eventueel 4. Dat is helder en duidelijk voor hem. Dan kun je ook zeggen, je blijft nog een jaartje in groep 3, omdat je dit of dat nog een beetje moeilijk vind. Nu kun je hem geen reden geven,
succes Dropke
Tango
07-06-2010 om 22:27
Morgen
Mogen we weer op gesprek komen na schooltijd. Ik zie er erg tegenop vooral om tegen het advies van school in te gaan. We hebben altijd goed samengewerkt met school, maar ik vind nog steeds dat we het moeten doen. Natuurlijk zou het zoveel makkelijker zijn om ons bij het besluit van school neer te leggen, maar het voelt echt niet goed, Tangozoon kan gewoon groep 3 aan.
Ik hoor ook werkelijk niemand noch op het forum, noch in mijn omgeving, zeggen dat we Tangozoon gewoon nog een jaartje groep 2 moeten laten doen. Fijn hoor, zoveel steun.
Ik hoop wel dat we er snel uit zijn, want het geeft zoveel onrust op het moment en eigenlijk zijn we er al maanden mee bezig, dus verlang ik wel naar een beetje rust.
Ik houd jullie op de hoogte.
T&T
08-06-2010 om 08:26
Superkleuters!
Tja, je hoeft op dit forum ook geen bijval te zoeken voor een jaartje extra kleuteren
dat wordt altijd genadeloos neergesabeld, want eigenlijk moet ieder kind zo snel mogelijk naar groep 3.
Voor mijn zoon liep het niet zo, hij heeft toch een jaar extra gekleuterd. Dat hij niet de enige was in zijn klas scheelde wel, ze waren met drie "superkleuters" en naar mijn idee heeft het ze goed gedaan. De superkleuters draaien nu prima, en zeer gemotiveerd mee in groep 3, aan hun intelligentie heeft het niet gelegen, zowel mijn zoon als zijn vriendje lopen snel in, en nu al een stuk vooruit op bepaalde vlakken.
Ik ken jou zoon niet, en de situatie niet, dus ik kan je ook moeilijk advies geven met deze minimale informatie. Maar ik weet wel dat dit forum hier erg eenzijdig in is, er zijn echt wel redenen om nog even in groep 2 te blijven.
groetjes, Tess
M Lavell
08-06-2010 om 09:01
Ik ook
Tess:"er zijn echt wel redenen om nog even in groep 2 te blijven. "
Ik ben ook benieuwd naar die redenen. En vooral waar die mogelijke voordelen de onmiskenbare nadelen teniet doen. Voor jouw zoon met rugzak levert het zittenblijven een dubbel nadeel op. Ik vind dat nogal wat. Vooral ook omdat helemaal niet gezegd is dat hij met doorstromen minder goed in zijn vel gezeten zou hebben.
Groet,
Miriam Lavell
Yta Chalne
08-06-2010 om 09:25
Driedubbel nadeel zlefs
Want nu gaat de zoon van Tess zoon vooruit lopen, nu hij eindelijk wat mag doen. Dat is echt niet ideaal. Zéker niet op een vs.
Tango
08-06-2010 om 10:45
Andere mening
Hoewel ik jullie steun als heel prettig ervaar, vind ik het ook geen probleem als iemand er een andere mening op na houdt hoor. Ik wil ook juist die argumenten van een jaar extra kleuteren graag horen, want ik heb ze dus niet. Dus laat maar horen Tess. Ik ga er ook zeker niet van uit dat Tangozoon het geweldig gemakkelijk zal gaan krijgen in groep 3. Het zal hem best wel tegen gaan vallen, zeker in het begin. Maar dat geldt toch voor de meeste kinderen? Voor Tangodochter destijds, die echt zonder twijfel erg toe was aan groep 3, viel het ook nog tegen.
En wat zie jij precies als het dubbele nadeel Mirjam? Bedoel je het nadeel dat als je kind 1 keer blijft zitten niet nog een keer mag blijven zitten? En wat daarnaast nog meer?
T&T
08-06-2010 om 11:09
Oke...
Ik zeg niet dat langer kleuteren per definitie beter is, maar ik zeg wel dat er redenen kunnen zijn waarom het voor bepaalde kinderen WEL beter KAN zijn. (nee ze vallen ook niet dood neer in groep 3
)
Voor onze situatie was het beter, want: zoon was overgestapt naar een andere school en begon net een beetje zijn draai te vinden in de kleuterklas toen het einde van het jaar er alweer was... hij heeft autistisme, de onderzoeken zijn ook in dat jaar gedaan, en voor ons gezin ook de stap dat we de diagnose kregen en daar mee om moesten gaan, er veranderde dus nogal wat voor hem. Zijn kleuterjuf wist een hoop bij hem "los te maken" wat tot dan toe niemand was gelukt, ze had ook een handelingsplan geschreven waar nu nog een tijdje mee doorgewerkt kon worden met dezelfde juf. Zo begon hij nu pas te tekenen en schilderen, werd er nog volop gewerkt aan zijn fijne motoriek, en werden er oefeningen met hem, en de klas, gedaan om sociaal ook beter mee te kunnen.
Tot zover mijn redenen. Ik kan er nog wel meer bedenken voor andere kinderen, maar dat heeft weinig zin om hier allemaal te benoemen, je moet altijd naar ieder kind op zich kijken, niet iedereen ontwikkeld zich hetzelfde, en al helemaal niet in hetzelfde tempo.
Maar goed, zowel mijn kinderen (allebei met autisme) als mijn keuzes in onderwijs (vrije school) zijn anders dan gemiddeld. Daarom voel ik me hier geregeld niet serieus genomen, WANT je kunt nou eenmaal niet vergelijken met een kind van Tess, die is al anders! Punt is dat mijn kinderen niet de enige zijn die ietwat van de strakke norm tegenwoordig afwijken, en ik loop ook tegen problemen aan waar je bepaald niet autistisch voor hoeft te zijn, ik zie kinderen die echt prima gezond zijn en toch een reden hebben om extra te kleuteren.
groetjes, Tess
T&T
08-06-2010 om 11:13
3 dubbel nadeel?
Yta, wat is het 3 dubbele nadeel? Ik zei dat hij op bepaalde punten voorloopt (rekenen) maar bepaald niet in alles; met taal zit hij gewoon precies op niveau van de klas. En die opmerking dat hij nu EINDELIJK wat mag doen... hij mocht bij de kleuters ook wat doen hoor! en hij heeft er ook een hoop geleerd (nee, niet lezen schrijven en rekenen
)) daarin is hij nu wel bij!
groetjes, Tess
M Lavell
08-06-2010 om 11:50
Onderschatten
Tango:"En wat zie jij precies als het dubbele nadeel Mirjam? "
Een rugzakje is één reden om lln te onderschatten en de feitelijke prestaties (mogelijk best goed) niet serieus te nemen. Zittenblijven is nog zo'n reden. Het zal moeilijk worden om voor deze leerling leerkrachten te vinden die 'm gunnen te doen wat ie kan en uitdagen naar zijn werkelijke capaciteit.
Groet,
Miriam Lavell
Tango
08-06-2010 om 11:51
Tess
Ik waardeer erg wat je schrijft hoor, Tangozoon heeft zover ik weet geen autisme, is in contact met vriendjes juist heel sterk, naar de juffen toe is hij echter wel heel onzeker. Ook ligt hij met de fijne motoriek erg achter. Ik zie hierin echter geen reden om hem extra te laten kleuteren. Anderen zien dit misschien wel.
In groep 3 heeft hij ook de kans om te starten bij nieuwe juffen, de juffen die hij nu heeft hebben toch een soort vooroordeel over hoe hij is, met name gebaseerd op hoe hij daar binnen is gekomen.
Als ik ook maar een beetje het idee zou hebben dat Tangozoon in groep 3 heel ongelukkig zou zijn of als hij er nu al als een berg tegenop zou zien, zou ik er nooit voor kiezen. Dit idee heb ik echter niet en Tangozoon wil ook gewoon naar groep 3. Hij vindt het wel spannend hoor, maar dat geldt voor ieder kind.
T&T
08-06-2010 om 12:58
Puberteit?
Nee, daar ben ik nog niet echt mee bezig.
Ellen: "Ik kom op dit forum wel steeds meer verhalen tegen over kinderen die rond de puberteit in (sociaal-emotionele) problemen komen doordat ze een jaar te oud zijn voor de klas waar ze in zitten." nou ja? en zo zijn er ook kinderen die wat later in de puberteit komen en daardoor het buitenbeentje zijn... ik herriner me nog dat meisje in mijn klas, op 2 havo al, dat zo plat als een dubbeltje bleef, het enige kinderfiguurtje nog in de klas... gelukkig voor haar was ze zeer gevat, en kon zich goed weren tegen de rare opmerkingen.
Mijn reden om langer te kleuteren ging zeker om meer dan alleen de juf! dan heb je niet goed gelezen. Voor de andere redenen... tja, die komen vooral uit de sociaal emotionele "toverdoos" maar ik was even vergeten dat die niet meetelt op dit forum.
Tess
T&T
08-06-2010 om 13:05
Tango
Ik kan me na je uitleg voorstellen dat je je zoon een frisse start gunt, in groep 3, met nieuwe juffen. Zeker ook als hij zich goed voelt in de klas waar dan ook bij blijft. Alleen zijn fijne motoriek zou ik ook geen reden vinden, dat kan in groep 3 ook verder ontwikkeld worden.
Ik verbaas me alleen vaak over het eenzijdige beeld dat op het forum gegeven wordt, als je kind niet snel genoeg door die basisschool heen rent (en vooral ook door de kleuterklassen want daar leren ze toch niks??) komt hij later iets vreselijk tekort, loopt achter, haalt zijn startkwalificatie niet...
Het zijn allemaal van die paniekverhalen. Ik kijk liever naar hoe mijn kinderen zich nu ontwikkelen en wat daar het beste bij past. Als het in de basis al mis gaat, wat is dan later het gevolg?
groetjes, Tess
T&T
08-06-2010 om 13:08
Miriam
"Een rugzakje is één reden om lln te onderschatten en de feitelijke prestaties (mogelijk best goed) niet serieus te nemen."
Yep! dat is helemaal waar! maar die ontwikkeling zie ik vooral ook in het cluster4 onderwijs, die instelling van "dat kunnen ze toch niet, ze zijn nou eenmaal autistisch accepteer dat nou maar" m.a.w. we doen er ook maar niet meer teveel moeite voor... heeeeel erg triest.
Tess
Yta Chalne
08-06-2010 om 13:14
Ik snap je tess, maar
Maar Tess, het blijkt dus in praktijk meestal helemaal niet mis te gaan in de basis. Daarentegen ken ik van de leeftijd van mijn oudsten meerdere VS kinderen die heel doordacht om prachtige redenen extra hebben gekleuterd en daar later veel problemen mee en over hebben gehad. Simpel voorbeeld: mocht je kind toch qua leren niet op z'n plek zitten op de VS, en blijkt er (in de vierde of vijfde klas vaak) een leerachterstand te zijn opgetreden, dan laat je je kind van school wisselen. Vs onderwijs blijkt niet aan te sluiten bij je kind, kan gebeuren. Maar vervolgens komt jouw kind op een andere school waar het soms wel twee, drie jaar achterloopt op veel gebieden. Dan heb je dus níet meer de keus om een jaar extra te laten doen, want dan heb je meteen al twee doublurejaren. Dat is écht een groot probleem. Je kind scoort daardoor veel lager bij de CITO, komt op het VO een jaar ouder en onder zijn niveau. Of je begint wel aan twee doublurejaren waardoor kind op eigen niveau naar de brugklas kan, maar dan is je kind 14 tussen de net 12-jarigen. Dat is ook een huge probleem, geloof me. Been there, done that. Got the t-shirt.
Ik misgun jou en je kind helemaal niets, en ik geloof je als je zegt dat het voor jullie de beste optie was. Maar extra kleuteren, en dan vooral op de VS, dat is een risico. En dat heb ik me ooit niet genoeg gerealiseerd, en daar heb ik tot de dag van vandaag spijt van. En meerdere collega-ouders met mij. Dat advies van die aardige kleuterjuf(fie) had ik bij nader inzien resoluut van de hand moeten wijzen.
Bastet
08-06-2010 om 14:52
Tess
Ik heb beslist nooit gewild dat mijn kinderen snel door de klueterklassen heenrenden,en ik zie zeker de meerwaarde van goed kleuteren.Tuurlijk leren kleuters veel.Maar op gegeven moment is het tijd om verder te gaan,hoe leuk en nuttig gekleuter ook is.En dan wil je niet dat je kleuter langer moet blijven om vage voorwendselen.Vooral niet omdat kinderen vaak groeien in sprongetjes,zeker in de zomer,is mijn ervaring.Ze kunnen zomaar binnen een maand ineens klaar zijn om verder tegaan,en als dat net in oktober is zit een kind dus nog een jaar te lang bij de kleuters.Dus ik denk dat je niet te snel moet zeggen: Blijf maar,voor de zekerheid.Alleen al daarom zijn mijn kinderen dus niet naar de VS gegaan,want drie jaar kleuteren vind ik in de meeste gevallen gewoon te lang.Mijn dochter kon ineens lezen halverwege groep 2,wat had zij nog een jaar langer moeten doen bij de kleuters?
Bastet
Tango
08-06-2010 om 15:03
Tess
Volgens mij zijn wij het grotendeels gewoon met elkaar eens. Ik vind ook zeker niet dat kinderen in de kleuterjaren niets leren, Tangozoon heeft er juist heel veel geleerd als ik het vergelijk met toen hij net begon in de kleuterklas. Hij is nu veel alerter, krijgt alles mee wat er op school gebeurt, in het begin helemaal niet.
Het sociaal emotionele aspect vind ik ook zeker belangrijk het gaat echt niet alleen om rekenen en taal.
Van belang is vooral dat je doet wat bij je kind past en wat goed voor hem of haar is en zeker weten doe je dat nooit natuurlijk. Dat maakt de keuze ook zo moeilijk. Wij vinden dat dit nu het beste bij onze zoon past, jij vond iets anders voor jouw zoon. Prima toch, als ouder ken je je kind toch het beste?
Tango
08-06-2010 om 15:09
En o ja
De discussie over wel of niet je kinderen naar de Vrije school laten gaan, vind ik iets dat hier niet aan de orde is. Ik heb er weinig verstand van maar ook Vrije scholen zullen onderling van kwaliteit en niveau verschillen. Voor alle scholen valt wat te zeggen dat dachten wij ook bij de Montessorischool. Voor de oudste is het altijd prima uitgepakt, voor Tangozoon hopen we dat het ook zo zal zijn, al vinden we het momenteel een beetje minder.
T&T
08-06-2010 om 15:46
Yta en tango
Ik heb eens doorgeteld, en mijn zoon wordt dus 13 aan het begin van de brugklas (september) hij is daar dus niet extreem "oud", iets wat uiteraard verandert als hij nog een keer blijft zitten... maar daar gaan we niet vanuit. (is idd ook vrijeschools; kinderen blijven in principe niet meer zitten van de 1e tot de 6e klas)
Maar goed, ALS het niet goed blijft gaan zoals jij hier noemt, hebben we idd een probleem; ik zou niet weten op welke school hij anders zou passen dan in het cluster 4, en daar wil ik hem nou net NIET hebben, ook een been there done that
) maar op dat punt moet ik ook zeggen dat je hem echt niet mag vergelijken met andere kinderen.
Het wordt allemaal een beetje warrig en ot nu, maar terug naar het begin; ik ben het eigenlijk best met Tango eens, iedereen moet naar zijn eigen kind kijken en wat daar het beste voor is, en dat is voor Tangozoon ws iets anders dan voor mijn zoon. Alleen kon ik het niet laten om even te vermelden dat de mening over extra kleuteren hier wel heel eenzijdig is...
groetjes, Tess
Sera
08-06-2010 om 16:14
Tess
Hebben jullie dan geen middelbare vrije school in de buurt? In ons dorp zit ook een vrije school en daar zit zowel een basisschool gedeelte als een middelbaar gedeelte bij. Ze kunnen daar gewoon examen doen VMBO-T/HAVO/VWO. Misschien dat het langer duurt dan op een andersoortige school maar ik hoor hier best positieve berichten over de vrije school. Mijn man ziet het niet zitten maar anders was het voor mij ook best een optie geweest.
T&T
08-06-2010 om 20:26
Ellen
"Het is me wel opgevallen dat jouw sociaal-emotionele argumenten (wanneer je je ervaringen doortrekt naar \'andere kinderen\') niet serieus genomen worden in de discussies hier. Ik zou je dan ook willen aanraden om ze eens goed te formuleren en bovendien te onderbouwen met iets anders dan je persoonlijke ervaring."
Wat wil je nou horen? ik ben geen psycholoog... ik ben gewoon een moeder. Ik ben wel een moeder die het heel moeilijk heeft gehad om haar kinderen op de juiste plek op school te krijgen, en juist daarop wordt ik geregeld aangevallen. Het sociaal emotionele is voor mijn kinderen juist heel moelijk. Wat een ander "vanzelf" ontwikkeld, moet hier vaak bewust aangeleerd worden. Ze zijn autistisch, daarin zijn ze anders, maar het zijn ook gewoon kinderen. Ik voel me vaak niet serieus genomen omdat ik schijnbaar niet mag vergelijken, mijn kinderen zijn immers toch al "raar". Toch moeten ook die kinderen het later in dezelfde maatschappij zien te redden. Dat kost heel veel moeite!
Tess
T&T
08-06-2010 om 20:30
Sera
Helaas is hier geen middelbare vrije school, de dichtsbijzijnde is ongeveer een uur reizen (enkele reis) dat zie ik nog niet zo zitten voor een brugpieper... Toch gaan er van hieruit veel kinderen naartoe; de laatste 6e klas is bijna volledig overgegaan naar de 7e klas die dus een uur verderop zit. Ik heb stille hoop dat er nog eentje dichterbij komt voordat mijn kinderen daaraan toe zijn 
groetjes, Tess
Tango
08-06-2010 om 21:06
We zijn er nog lang niet
Inmiddels hebben we weer een gesprek gehad en hierin al onze argumenten op tafel gelegd. De juf heeft aandachtig geluisterd en kon er op zich helemaal inkomen, maar blijft daarnaast wel bij haar standpunt: het zou zo goed zijn voor zijn zelfvertrouwen dat hij een jaar de oudste is en alle werkje al kan, dit maakt volgens haar ook dat hij de rest van zijn schooljaren goed door zal komen. Als ik het zo opschrijf, en dit heb ik ook zo benoemd in het gesprek, klinkt het als een voorspelling die gebaseerd is op eerdere ervaringen, maar zeker weten kun je het nooit natuurlijk.
We hebben verder lang over de toetsresultaten gesproken m.n. op de taaltoets. School neemt normaliter geen eind groep 2 toets af, bij Tangozoon hebben ze dan ook de eind groep 1 toets nog een keer afgenomen en deze omgerekend naar eind 2. Naar ons idee klopte het niet, want bij midden 2 scoorde hij op taal nog een lage D en nu een E, terwijl hij dus vooruit is gegaan.
We hebben nu gevraagd om toch de eind 2 cito af te nemen, omdat hierin ook gekeken wordt naar letterkennis en deze heeft hij dus wel degelijk. Juf vroeg hoeveel letters hij kende en ik antwoordde dat het er tussen de 15 en 20 zijn, ze keek me echt verbaasd aan. Ze vertelde dat ze met Tangozoon nauwelijks letterwerkjes doet (w.s. omdat ze dus denkt dat hij het niet kan en om hem niet te laten falen, want dat is zo slecht voor zijn zelfvertrouwen). Ik heb haar gevraagd deze juist wel te gaan doen. Ze zou dat ook nog gaan proberen.
Maar goed, intussen staan we dus nog lijnrecht tegenover elkaar, we begrijpen elkaars argumenten, maar daar houdt het dan ook mee op. We wachten het resultaat van de toets af (als school deze tenminste beschikbaar heeft, want dat wist de juf niet zeker) en kijken wat hij met de letterwerkjes doet. Maar....ik wil het eigenlijk niet van een toetsuitslag af laten hangen. Wat ons betreft moet hij gewoon nog steeds door. De oudste en de beste zijn is leuk voor een paar maanden, maar niet voor een jaar.
Pfff, wat is dit ongelooflijk lastig, hoe moeten we nu verder?????