Chippie
09-10-2010 om 15:52
Gezocht: tekening met ei-woorden
Ik heb het ergens gezien, maar kan het nergens vinden. Er zijn platen (grote tekeningen) waarop veel ei-woorden (misschien ook een speciale au-woorden-poster) getekend zijn. Dat zou ideaal zijn voor mijn zoon om de ei-woorden te onthouden.

egberdien
09-10-2010 om 16:25
Hier misschien?
http://www.alles-in-1.org/index.php?id=166
Onderaan klikken op taalmethode - alles apart.
Daar staan de posters (schrik niet van de prijs...)
Als je in het menu links op "algemeen" klikt, "alles apart" en de "brochure" bekijkt, zie je daarin voorbeelden van de platen.

Inge M
09-10-2010 om 20:01
Zelf maken?
Dat lijkt mij nou een leuk thuisproject. Maak zelf in de computer een poster op A3-formaat met plaatjes en woorden in ei-vorm. Je laat die uitprinten bij de printshop. Kinderen trots, heel leerzaam en stukken goedkoper dan een poster kant en klaar kopen.
Mochten je kinderne zelf graag knutselen en tekenen, dan kun je ook een A3 vel nemen en die laten bewerken.
En als dit allemaal succesvol is, ga je verder met de au of de ij.

Chippie
09-10-2010 om 21:29
Inge
Inge, ik heb een beginnetje gemaakt met zo'n tekening. Helaas lijkt de 'geit' nergens op. Zonder gekkigheid, de woorden breiden zich uit en ik zie niet meer hoe ik sommige dingen erin kan fietsen.

Chippie
09-10-2010 om 21:36
Egberdien
Zoiets bedoel ik wel (deze heb ik niet gezien). Het is me niet duidelijk welke voorbeelden ze hebben gegeven. Volgens mij is de voorste plaat van de ou-woorden. Maar zoon heeft geleerd "altijd een ou, behalve bij de au-woorden" en dat lijkt mij een prima uitgangspunt.

gabbertje
09-10-2010 om 22:00
Huiswerkweb?
Heb je al gekeken op huiswerkweb of digischool?
Of tik anders "leeslijn" eens in via google. Mijn dochter zit nu in groep 3 en ik ben herhaaldelijk aan het googelen voor haar.

Vera*
09-10-2010 om 22:29
Voor dochter met wat mindere woordenschat deden ze het volgende. De 'woorden van de week' (taaljournaal) werden met google afbeeldingen van een plaatje voorzien. Ze zat toen in groep 5 en af en toe zette ze er ook nog een klein verhaaltje bij.
Als je een lijst met ei-woorden maakt is het dan iets dat je kind er zélf plaatjes bij gaat zoeken? Daarna maak je er een supermooi worddocument van en print het uit. Het kan dan de kamerdeur of de wc sieren zodat je steeds aan die woorden herinnerd kan worden. Zelf iets opzoeken zorgt er ook voor dat iets beter blijft hangen.

Chippie
10-10-2010 om 00:16
Wat ik bedoel...
Ik kan prima 'geit' googlen en daarachter geit zetten. Maar ik zou graag één kleurplaatachtig iets willen hebben waarop veel dingen met een au staan in een min of meer logisch verband. Zelf ben ik wel eens begonnen: Een paleis met een plein waar een klein meisje zit te breien. Iets verderop staat een geit in de wei bij een grote kei een aardbei te eten. Zoiets dus, maar helaas houdt mijn tekentalent niet over.
En inderdaad Pelle, ik wil alleen een au-plaat en een ei-plaat (misschien nog een ch-plaat).

Chippie
10-10-2010 om 00:17
Het tekentalent van mijn zoon...
houdt ook niet over en hij heeft er een hekel aan. Dus zelf tekenen (goede oefening!) wordt ook niet wat.

Pippin
10-10-2010 om 12:46
Chippie
Ik heb ook even zitten googlen, ik kon het niet vinden, helaas. Maar ik had een idee:
Ik ga ervan uit dat je de woorden wilt verbeelden voor hem. Misschien is het een idee om het te doen met een domino spel, waarbij je dus allemaal plaatjes van au woorden gebruikt? Dat is denk ik wel in elkaar te plakken en knippen met google afbeeldingen. Via citotrainer.nl kun je de spellingswoordpakketten downloaden. Dan weet je welke au/ou woorden je zoon moet kennen en welke hij dit jaar moet leren. Is dat een idee?
Verder vertelde een ib-er mij laatst dat ze vroegah een rijmpje hadden wat ze de kinderen klassikaal leerden met alle au-woorden erin. Dat rijmpje kon ik helaas ook niet vinden, maar misschien weet een oudere leerkracht van de zoon van je school dat wel. Deze ib-er kon het nog zo opzeggen.))

Chippie
10-10-2010 om 16:38
Pelle
Dan moet hij nog tig plaatjes in zijn hoofd gaan onthouden. Als al die plaatjes in één plaat verwerkt zijn dan hoeft hij in principe maar één plaat te onthouden.

Polly Shearman
10-10-2010 om 17:23
De reis van de keizer
Oh nostalgie! wie heeft dat vroeger ook geleerd? het verhaal van de reis van de keizer, om alle ei woorden te onthouden.
En van de pauw: Ik niet zei de pauw, dit hok is me veel te nauw.
?

Pippin
10-10-2010 om 17:59
Verhaaltjes
Die verhaaltjes staan in deze link op bladzijde 16 en verder:
http://home.scarlet.be/~mk151119/documenten/spelregels%20owg.pdf
Misschien heb je er toch wat aan, Chippie?