
Elisa Gemani
08-01-2014 om 23:52
Goed in rekenen, slecht in wiskunde
Zoon van bijna 13 zit in 3 Gym. Hij moet nu een voorlopige profielkeuze maken; hij wil heel graag N&T gaan doen omdat hij erg geinteresseerd is in natuurkunde, astronomie en andere natuurwetenschappelijke zaken. Maar hij kan pas N&T doen als hij minstens een 7 staat voor wiskunde en met veel pijn en moeite staat hij nu een 4. Hij was en is gigantisch goed in rekenen en automatiseren maar hoe het precies zit gaat met wiskunde begrijpt hij niet. Hij heeft talloze bijlessen gehad, uren extra geoefend op allerlei sites en digitale scholen, zijn docente probeert hem zoveel mogelijk te helpen maar het kwartje valt maar niet. Duidelijk is al wel dat hij moeite heeft met verhaaltjessommen; simpele rijtjes en formules zijn gesneden koek maar hij raakt in de war met toepassen en (de juiste volgorde) van de gevraagde stappen en uitwerkingen. Zoon heeft ook ADHD en is hoogbegaafd dus dit speelt ook een rol. Uit een vroegere IQ test bleek al dat hij slecht ruimtelijk inzicht heeft en in puzzelen is hij ook nooit goed geweest; heeft hij ook nooit leuk gevonden.
Het is zo frustrerend omdat hij het echt ontzettend graag wil kunnen en kennen en ook omdat zowel zijn docente als zijn bijlesleraar vinden dat hij wiskunde echt wel zou kunnen als hij maar eenmaal door heeft hoe het werkt. Plus dat zij allebei denken dat hij zelfs beter zou zijn in wiskunde B dan in wiskunde A om bovengenoemde redenen (wiskunde B is abstracter). Zoon heeft nog twee toetsen de tijd om de 4 op te halen tot een 6; daarmee wil zijn docente hem toch dat wiskunde B-advies geven zodat hij N&T kan gaan doen. Zij leeft erg met zoon mee maar uiteindelijk moet hij het natuurlijk zelf doen...
Vreemd hoe het kan lopen want op de basisschool zag iedereen een beta-kind in hem en sinds hij op het VO zit vindt hij de vreemde talen ook erg leuk, is hij goed in Grieks en Latijn en vindt hij iets als economie ook prima te doen. Natuurkunde en scheikunde gaan hem ook redelijk goed af. Voor rekenen haalt hij alleen maar tienen maar dat wiskunde is dus een enorm struikelblok.
Ik weet niet meer zo goed hoe hem te helpen. Ik was en ben heel slecht in rekenen en wiskunde (ik ben echt van de talen) dus ik kan hem sowieso zelf niet helpen en met hem oefenen, zoals ik wel kan bij de talen.
Herkent iemand dit? Alle tips zijn meer dan welkom want ik vind het zo sneu voor hem en ook ik weet dat hij dit zou moeten begrijpen en kunnen maar hoe en wat??? En de tijd dringt...

gonniegans
14-01-2014 om 22:49
Moedee van twee
Nu doubleren klinkt als een verstandige en praktische oplossing, maar ik denk dat het hem mentaal wel een knauw kan geven en z'n zelfvertrouwen kan ondermijnen. Je vriendjes gaan door en jij blijft zitten, moet weer opnieuw van alles opbouwen (vriendjes maken in de klas). Kost veel energie...
Maar goed TO kent haar kind het best en uiteraard zal zoon zelf hier ook een stem in hebben.

Dalarna
15-01-2014 om 08:34
Volgens mij
is de knoop al doorgehakt en blijft hij zitten. Stond in gezondheid, draadje pfeiffer.

Elisa Gemani
15-01-2014 om 13:41
Inderdaad
Inderdaad hebben we in overleg met school besloten dat we dit jaar afschrijven dus volgend jaar opnieuw doen vanwege zijn Pfeiffer. We zien het niet als een verloren jaar maar als een kans om fit & gezond opnieuw te beginnen. Hij kan nu ook thuis aan zijn wiskunde werken, hopen dat het kwartje valt en volgend jaar wellicht wel N&T kunnen kiezen. Zijn wiskunde docente mailt hem opdrachten waar hij mee aan de slag kan.
Zoon heeft vrede met deze beslissing ook al vindt hij het heel jammer om dan niet meer in zijn klas en bij vriendjes te zitten maar ze komen elkaar toch wel weer tegen. Hij heeft nu ook niet meer de stress en druk van toch proberen alles in te halen en te worstelen met wiskunde dus hij kan zich helemaal focussen op herstel.
Zo zie je maar, er kan van alles gebeuren in heel korte tijd

Moeder van twee versnelde kinderen
16-01-2014 om 13:22
Wiswijs
Goed besluit. Ik heb een tip voor jullie. Koop of leen het boek Wiswijs: http://www.bol.com/nl/p/wiswijs/1001004002380208/
Dit is een zeer aangenaam en toegankelijk boek dat hem goed in staat zal stellen zijn eigen hiaten op te sporen en bij te werken. Lees de beoordelingen en je bent overtuigd. Ik sluit niet uit dat je er zelf mee aan de slag gaat om je eigen wiskundeverleden goed te maken.

AnnaVanNoniemen
16-01-2014 om 13:45
Misschien......
Het is een slimme jongen die Adhd heeft. Kan het zo zijn dat omdat hij slim is en goed in rekenen dat hij heel snel werkt en alles makkelijk kan. Nu is er wiskunde. Hij moet nu wel iets nieuws echt leren. Dat het echt leren er nog niet in zit en hij zo een achterstand heeft gekregen in een vak wat echt moeilijk is en of waar hij moeite voor moet doen. Dit in combi met misschien wel te snel en slordig werken kan ervoor zorgen dat hij vast loopt. Eenmaal een achterstand en dan ook nog niet echt kunnen leren, want nooit geleerd zou dit kunnen verklaren. Kan hij niet, als hij echt gemotiveerd is bijgespijkerd worden in de zomervakantie om zo weer op niveau te komen. Ik vind het toch raar. Hoogbegaafd zijn maar geen wiskunde kunnen. Rekenen kan hij wel. Hoe zit dit dan met zijn IQ test. Daarbij is toch ook te zien of zijn ruimtelijk inzicht goed is? Hoe zit het met zijn verwerkingssnelheid. Misschien gaat hij wel veel te snel waardoor hij slordig wordt? Kan er iemand die er verstand van heeft niet zien wat er precies niet gaat met wiskunde.

Elisa Gemani
16-01-2014 om 13:45
Moedervantwee
Dank je voor de tip Moedervan twee; ik heb het op mijn verlanglijstje gezet

AnnaVanNoniemen
16-01-2014 om 13:49
o ja....
Ik had je laatste berichtje niet gezien. Het jaar overdoen is natuurlijk ook goed om wiskunde in te halen. Dan kan hij toch Wiskunde kiezen wat hij graag wil. Succes!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.