Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 1 eerste rapport - hoe lezen

Mijn zoontje is 4 en zit in groep 1. Hij doet het erg goed op school, ze hebben hem doorgetest en hij heeft C/D op de Cito eindtoets van groep 2.

Wat ik raar vind is dat ik een rapport heb gekregen met alleen maar voldoendes, een paar keer zwak en een paar keer goed. Er staat bij elk onderdeel (zoals ruimte/tijd) bij 'niveau E2 C'. Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat hij geen normaal rapport voor groep 1 met veel goed krijgt.

Ligt dit aan mij? Is dit een normale gang van zaken? Zijn oudere broer zit op een andere school en daar gebeurde het niet zo (maar die liep ook niet voor).

Ik heb dus een beetje moeite met het lezen van dit rapport, laat staan dat ik het aan opa/oma's uitgelegd krijg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Bij ons krijgen kleuters zelden een rapport. Allen in groep 1 eind van het jaar als ze een cito hebben gedaan net als in groep 2 (maar daar doen ze allemaal de cito's).

Mijn dochter van 4 (groep 2) had eind groep 1 dus een rapport met citoscores (a,a en b geloof ik) en verder een goede weergave van hoe ze het op school deed. Ze zit op een Dalton-school en daar werken ze bij de kleuters niet met voldoende en goed enzo.

Vic

Vic

10-12-2010 om 12:39

Geen kleuterrapport

Op onze school worden geen rapporten gegeven in de kleuterklas. Oudste heeft (op andere school) wel kleuterrapporten gekregen. In groep 1 stonden daar alleen maar sova-onderdelen op, en met bolletjes werd aangegeven of die onderdelen meer of minder op niveau waren. De cito-uitslagen stonden niet op het rapport.
Mijn jongste heeft vorig jaar in groep 1 ook de cito's E2 gedaan. Uitslagen vergelijkbaar met die van jouw kind (B/C/D). Sociaal-emotioneel is ze geen uitblinker, dus voorlopig ben ik wel even blij dat ze geen rapport krijgt (ook voor de opa's en oma's

Klopt

het is niet te volgen wat ze met rapporten doen.
Mijn ervaring: geen energie in steken. Ik weet niet wat ze ermee willen. Ga af op wat je mondeling te horen krijgt.

Hier is de oude G een V en de oude ZG of U een G en de RV is afgeschaft, er zit alleen nog maar M onder.

Gevolg: iedereen heeft rapporten met heel veel V-tjes. Amper een G of een M.

Zo te horen doen ze ook zoiets bij jou.
Verder geven ze vaak lage cijfers aan het begin. Omdat ze dan kunnen verbeteren???

Het gaat echt nergens over volgens mij.

angelina ballerina

angelina ballerina

10-12-2010 om 21:51

Woordrapport

Het klinkt inderdaad erg onduidelijk allemaal. Ik zou zeker om verduidelijking vragen bij de juf.
Bij ons krijgen kleuters nog een woordrapport. Citoscores worden genoemd en daarnaast per ontwikkelingsgebied (motoriek, sociaal-emotioneel, ruimtelijk inzicht, taalvaardigheid etc.) een verhaaltje. Ik was verbaasd hoe goed de juffen mijn kind kennen en hoe goed, duidelijk en uitgebreid het rapport er uit zag.

Hier ook

Hier allemaal v-tjes. Vond het jammer. Vorige jaar zaten er ook "goed" en "ruim voldoende" tussen. Ook de verhaaltjes klopten precies met hoe ik mijn kind ken. Ondanks dat bij de sociale dingen stond dat hij zeer prettig in de omgang is en veel vriendejs heeft stond er alsnog een V. En ook bij creatieve dingen terwijl hij daar niet zo goed in is een V.

Als tekst stond er bijvoorbeeld rekenen: Hij pakt niet uit zichzelf een rekenwerkje. Ja oke prima dan weet ik dat maar hoe DOET hij ze. Dat staat er niet bij.

Kunnen ze inderdaad maar beter geen rapport geven. Dit zegt helemaal niks. Ben erg benieuwd naar het 10 minutengesprekje...

liefs lisa

As

As

14-12-2010 om 00:10

Maar...

Gonniegans,

De voldoende/goed/zwak die hij heeft zou ik denken is de beoordeling voor groep 1 of bedoel je dat je denkt dat hij daar allemaal goed moet hebben?
De scores niveau E2C betekent gewoon dat hij getest is op Eind(E) groep 2(2) en daar een C voor gescoord heeft wat 25% net onder gemiddeld valt.

gonniegans

gonniegans

15-12-2010 om 21:04 Topicstarter

< < De voldoende/goed/zwak die hij heeft zou ik denken is de beoordeling voor groep 1 of bedoel je dat je denkt dat hij daar allemaal goed moet hebben? >>

Ik weet niet wat ik moet denken. Hij leest en schrijft woorden, hij legt de nummers tot 100 goed op zo'n legplank (of hoe noem je zoiets), juf noemde 'm zeer leergierig en intelligent.. en dan krijgt ie allemaal 'v'. Vind ik een beetje tegenstrijdig.

< < De voldoende/goed/zwak die hij heeft zou ik denken is de beoordeling voor groep 1 of bedoel je dat je denkt dat hij daar allemaal goed moet hebben? >>

Dat weet ik, ik vroeg me dus af of die 'v' dan een beoordeling op groep 2 niveau was. Ook omdat er overal per onderdeel expliciet het niveau wordt aangegeven, maar ik vind het tegelijkertijd zo raar...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.