Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nyntje

Nyntje

04-06-2009 om 09:19

Groep 1 nog een keer of naar groep 2, advies gevraagd

hallo

mn dochter is van eind oktober. ze heeft dus bijna 8 maanden school gehad. Ik werd aangesproken door de juf of ik even wilde komen praten over volgend jaar??? Ik vroeg ivm groep 1 en 2, ja zei ze. ze wilde graag weten wat wij ervan vonden. Meer weet ik duis nog niet, maar ik vraag me nu een beetje af wat nou gangbaar is.
is er een spreiding, ja of nee. Ik hoorde over een nieuwe grens. Ik moet zeggen dat ze wel het jongste kindje in de klas is en dat aansluiting vinden dus wel wat moeilijk is geweest. ik weet niet waar ik goed aan zou doen, wat is voor en wat is tegen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

04-06-2009 om 09:29

Nyntje

Zit jouw dochter in een combinatiegroep 1/2 of zijn het aparte klassen. Als er sprake is van een combinatie zou ik haar gewoon door laten stromen naar groep 2. Ze blijft dan toch met jongere kinderen in de klas zitten. In dat jaar zie je dan weer verder of ze daarna door kan naar groep 3 of evt. groep 2 nog eens over doet. Als het aparte klassen zijn speelt inderdaad wat meer mee hoe je kind zich in de klas voelt. Heeft ze volgens de juf ook veel moeite met aansluiting en is de groep 2 stof voor haar nog te lastig, dan kun je besluiten haar groep 1 over te laten doen.
Over de januarigrens i.p.v. de oktobergrens staat verder heel veel te lezen op dit forum, maar ik vind eigenlijk dat deze meer opgaat voor de overgang van 2 naar 3 dan van 1 naar 2. De laatste overgang is natuurlijk veel minder groot.
Ga gewoon het gesprek aan met de juf, bedenk van tevoren wat jullie belangrijk vinden voor je kind en bekijk welke grens jullie school over het algemeen aanhouden en of daar vanaf te wijken is. Succes ermee.

mar-ank

mar-ank

04-06-2009 om 11:19

Mijn idee

ALs ze in een combinatieklas 1/2 zit, zou ik haar gewoon door laten stromen naar groep 2. Dan kan je altijd aan het eind van het volgend jaar er nog voor kiezen om groep 2 nog eens te doen als dat dan beter lijkt.
Als het geen combinatieklas is, zou ik het laten afhangen van vriendjes/vriendinnetjes. Heeft ze die in deze groep? Dan zou ik zeggen; doorgaan naar groep 2 en dan eind volgend jaar maar zien hoe het gaat. Heeft ze eigenlijk nog geen vriendjes/vriendinnetjes in de groep, dan zou ik het advies van de juf volgen (wat dat ook mag zijn).
Ik zou me in ieder geval niet teveel aan welke grens dan ook vasthouden; ieder kind is immers verschillend!

Nyntje

Nyntje

04-06-2009 om 12:01

Grens

ik hou me ook niet vast aan de grens, mij maakt t niet zoveel uit
het is geen combi klas, echt alleen groep 1, maar er zitten wel kids in die al 5 zijn. ik merk dat ze moeilijk aansluiting vind omdat die al een stuk verder zijn. wel had ik in april vd juf al begrepen dat ze op nivo goed meegaat, maar sociaal emotioneel wat achterbleef. ze heeft wel 1 a 2 dinnetjes, maar die zijn net iets ouder. ik ben alleen bang dat ze zich gaat vervelen halverweg het schooljaar. en ik laat ze liever niet groep 2 ( of zelfs later groep 3 of 4 overdoen) nu maakt dat minder uit dan als ze groter zijn lijkt me.

Hoe gaat het sociaal-emotioneel

Hoi,
Je schrijft dat ze sociaal emotioneel wat achterblijft. Heb je zelf dat gevoel of vindt de juf dat? En wat bedoel jij of de juf dan? Wordt ze geaccepteerd door haar klasgenoten? Daarmee bedoel ik niet dat ze meteen gepest of buitengesloten wordt. Maar als ze mee wil spelen, mag en kan ze dat dan altijd, heeft ze inbreng in het spel? Heeft ze aansluiting, hoe is haar beleving van school?

Ik leef met je mee; de keuze over doorgaan of niet is best moeilijk. Wij 'tobben' nog over het doorgaan van onze zoon naar groep 3 of niet. Probeer de keuze zo breed mogelijk te bekijken. Dus sociaal emotioneel, maar vooral ook cognitief. Als je nu voor groep 1 kiest kies je ook alvast voor een extra kleuterjaar. Dan gooi je de deur dicht voor het het vlot doorstromen (in jullie geval een krappe 2 jaar kleuteren). Zijn er doorslaggevende argumenten om voor groep 1 te kiezen? Je kan aan het eind van groep 2 alsnog bekijken of een extra kleuterjaar voor je kind noodzakelijk is of niet.

En nog even over het sociaal emotionele. Ons kind is een verlegen jongetje die niet graag op de voorgrond treedt. Meer het type stille genieter. Voor kinderen zomaar beter om een jaar over te doen! Ons kind is geen kletskous, geen gangmaker en behoort tot de afwachtende types. Hij heeft maar een paar hechte vriendschappen in de klas. Wordt verder geaccepteerd in de groep zoals ie is en heel belangrijk: zit lekker in zijn vel.

Probeer de vraag om te draaien: wat is er zo doorslaggevend om je kind nog 1 heel jaar in groep 1 te houden? Wat is er aan de hand dat ze niet mee kan komen volgend jaar in groep 2?

Oja, en probeer je dochter niet te veel te vergelijken met de rest van de groep. Als okober kind is ze natuurlijk gewoon jonger dan de meeste kinderen uit haar klas. Hoe is ze als 4 jarige binnengekomen en hoe is haar ontwikkeling sindsdien gegaan?

Succes!

Sorry schrijffoutje

ik wilde zeggen:
voor kinderen die niet op de voorgrond treden is het NIET zomaar beter om een jaar over te doen!

mar-ank

mar-ank

04-06-2009 om 17:55

Eens met mamamic

Als ze cognitief goed mee kan komen, zou ik haar door laten gaan naar groep 2. Als ze in groep 1 blijft en het blijkt dat ze zich cognitief goed blijft ontwikkelen moet ze het jaar daarop nog groep 2 doen, terwijl ze qua ontwikkeling al aan groep 3 toe is. Dan is er natuurlijk de mogelijkheid om groep 2 over te slaan (gebeurt bij ons op school tenminste wel eens), maar ik denk dat ze dan meer mist dan als ze nu gewoon naar groep 2 gaat.
En volgend jaar kan je het gewoon nog eens bekijken. En ik denk dat het voor haar helemaal niet uitmaakt of ze groep 1 of groep 2 nogmaals doet (als het al zal gebeuren). Later wordt dat misschien moeilijker, maar dat ligt ook voor een groot deel aan hoe de school er mee omgaat. Bij mijn jongste dochter (groep 4) zitten nu twee meisjes die deze groep voor de tweede keer doen; dat is voor niemand ooit een probleem geweest.

Succes met de keuze!

Nyntje

Nyntje

05-06-2009 om 18:17

Gesprek gehad

en wat we al dachten, ze twijfelden en wilden weten wat wij dachten. sinds vorig jaar (??) heeft de school de 1 oktober grens naar december verschoven dus in principe mag ze door, maar wel een bespreekgeval. na beraad hebben we besloten dat ze doorgaat naar groep 2. dan zien we in de loop vh jaar wel weer.
alles goed dus.

groet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.