Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
-Kaatje-

-Kaatje-

05-09-2009 om 22:24

Groep 4 ook vrijdagmiddag naar school

De school van onze kinderen is in de wijde omtrek een van de enige waar de kinderen van Groep 4 ook vrijdagmiddag naar school gaan.
Bij de meeste scholen in de buurt die ik ken begint dat pas bij groep 5.
Nu is mijn vraag dan ook: zijn er meer scholen waar ze al met groep 4 starten om ook op vrijdagmiddag naar school te gaan? En zoja: wat is de reden van de school om in groep 4 daar al mee te starten?

Zoon baalt als een stekker, hij had die vrijdagmiddag nog best een jaar vrij willen zijn.
Maar hij is ook weer heel trots en voelt zich nu bij de grote jongens horen, laatst zei hij dan ook tegen zijn oma: "oma, ik ben nu een groot kind".
Haha, geweldig toch die uitspraak!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

05-09-2009 om 22:27

Altijd

Alle groepen gaan hier naar school op vrijdagmiddag. De groepen een en twee zijn soms een vrijdag extra vrij. Een keer of zes per jaar geloof ik.

Prulletje

Guinevere

Guinevere

05-09-2009 om 22:45

Jawel

Hier vanaf groep 2, de hele vrijdag. Alleen groep 1 heeft op vrijdag vrij.

Linda99

Linda99

05-09-2009 om 23:59

Groep 1

Hier gewoon vanaf groep 1 alle dagen school en dus ook de vrijdagmiddag. Dus kan er niet over meepraten Maar als ik het zo lees is het alleen maar handig dat ze hier gewoon naar school gaan vrijdagmiddag......kunnen ze ook niet wennen aan een luxe die later weer wordt ingetrokken

Hele week

Ik ken alleen maar scholen die gewoon vanaf groep 1 de hele week les hebben.
Vrijdagmiddag vrij? Waar is dat goed voor? En komen ze in groep 4 dan niet in de knel met hun timing?

Yta Chalne

Yta Chalne

06-09-2009 om 08:47

Ook al

Allemaal gewoon school op vrijdagmiddag, ouders zouden ook niet blij zijn als scholen er ineens andere roosters op na zouden houden, lijkt me. Groep vier zeg, dat is toch niet zo klein?

lies

lies

06-09-2009 om 09:51

Groep 5

hoi
mijn dochter gaat dit jaar naar groep 5, en heeft nu voor het eerst ook les op vrijdagmiddag. In groep 4 had ze op vrijdagmiddag nog vrij, en dat was heerlijk: net als op woensdag middag een hele middag om te spelen met vriendinnetjes. Dus ja kan me voorstellen dat je zoon het niet zo leuk vindt.

De andere kant: ze moeten verplicht een aantal uur per jaar lesgeven, en dat verspreiden ze op een bepaalde manier over de dagen/weken. Dat hij op vrijdagmiddag les heeft, heeft waarschijnlijk als gevolg dat hij op andere tijden/dagen eerder vrij of helemaal vrij is.

Groetjes
Lies

Nely

Nely

06-09-2009 om 11:17

Vanaf groep 5

gaan ze hier ook op vrijdagmiddag naar school. De groepen 1 t/m 4 zijn op vrijdagmiddag dus altijd vrij en dan ook nog zo'n 6 vrijdagen per jaar de hele dag.

Hier is het

ook vanaf groep 5. Mijn zoontje heeft het dit jaar voor het eerst. Ik baal er geloof ik meer van dan hij. Ik vind het jammer dat we niks leuks meer kunnen doen op de vrijdagmiddag. En de jongste heeft die middag nog vrij dus dat betekend voor haar min of meer twee uur rondhangen want afspreken is nu ook moeilijker met het weer om 3 uur op het schoolplein moeten zijn.
Zoon vind het wel stoer geloof ik en ze doen op vrijdag gezellige knutseldingen enzo.

Tango

Tango

06-09-2009 om 11:44

En hier ook

Vanaf groep 5, Tangodochter moest er dit schooljaar dus ook aan geloven. Vooraf vond ze het maar niets, maar nu na 2 keer hoor ik haar niet meer klagen. Ze mogen op vrijdag op het bovenbouw-plein buitenspelen en werken ook samen met een andere groep (5/6-combinatie, zelf zit ze in 3/4/5-combinatie). Ze voelt zich helemaal groot.
Vooraf leek het mij ook heel lastig omdat Tangozoon pas in groep 2 zit en ik hem moet halen om 12.45 u. en haar dan weer om 14.45 u. Valt reuze mee vind ik nu. Eigenlijk vind ik het heel gezellig, zo'n middagje alleen met Tangozoon, speelafspraakjes maken voor hem kan evt. ook nog, je hebt toch nog bijna 3 uur en 2 uur is voor die leeftijd vaak al lang genoeg.
Overigens mocht Tangodochter van mij ook wel alleen naar huis komen op de fiets op vrijdagmiddag, was natuurlijk makkelijker voor iedereen, maar met de regen en storm van afgelopen vrijdagen is dat er nog niet van gekomen, het werd toch maar de auto.

Puck2

Puck2

06-09-2009 om 11:46

Hier ook vanaf groep 4

Op de school van onze kinderen gaan de kinderen ook al vanaf groep 4 op vrijdagmiddag naar school. De andere 2 scholen in het dorp beginnen met groep 5 op de vrijdagmiddag. Ook op woensdag zijn de 3 scholen op verschillende tijden uit: één om 12 uur, één om 12.15 en één om 12.30
Ik ga er maar vanuit dat aan het eind van het schooljaar alle scholen op hun eigen manier de hoeveelheid lesuren halen.

Bastet

Bastet

06-09-2009 om 11:47

Hier ook

Op de school van mijn jongste hebben kinderen t/m groep 4 elke vrijdagmiddag vrij,sinds anderhalf jaar ofzo.Dat kan door verschuiving van schooltijden,heb ik begrepen,normaal ging de school voor hen vroeger uit in de ochtend,nu is dat gelijk getrokken.
Er zijn ook scholen waar het al jaren zo is,dat de kinderen t/m groep 4 vrij zijn op die middag,overigens.
groetjes,bastet

Urennorm

De urennorm is een tijdje geleden veranderd. Vroeger moest de bovenbouw jaarlijks minimaal 1000 uur maken. De onderbouw mocht minder uren maken, als het totaal over 8 jaar maar 7520 was.
Dat is gewijzigd. Het minimum aantal uren van de bovenbouw is naar beneden bijgesteld naar 940. Voor 8 jaar is het totaal hetzelfde gebleven. Er zijn scholen die alle groepen 940 uur per jaar naar school sturen. Geen onderscheid meer tussen bovenbouw en onderbouw. (variaties ook mogelijk).
Scholen die in de onderbouw minder uren geven, geven er dus meer in de bovenbouw.
Dochter in groep 4 meer uren dan op andere scholen? Volgend jaar heeft ze (en de jaren daarna) heeft ze er minder.
Groet,
Miriam Lavell

Niemand op vrijdagmiddag

Hier hebben alle groepen vrijdagmiddag vrij. Ideaal voor feestjes!

Gewoon school op vrijdag hier

Groep 1 en 2 zijn altijd de hele woensdag vrij en de andere dagen gaan ze van half 9 tot half 3 naar school. Groep 3 heeft tot de herfstvakantie ook de woensdag nog vrij en daarna moeten ze de ochtend naar school tot half 1, de andere dagen ook van half 9 tot half 3.
Groep 4 t/m 8 gaan 4 dagen van half 9 tot half 3 en wo.ochtend ook tot half 1.
Dan hebben de kleuters zo hier en daar nog wat extra vrije dagen, bijv. als groep 8 op kamp is.
Verdeeld over het jaar ook nog een paar studiedagen vrij.

Groep 5

Hier hebben ze ook vanaf groep 5 les op vrijdagmiddag. Mijn zoon zit nu in groep 4 maar die zou ook best op vrijdagmiddag naar school willen, al zijn vriendjes in de straat zitten al in groep 5 dus er is op vrijdagmiddag niemand om mee te spelen als hij geen speelafspraak heeft.

Was het maar waar

Ik vind het bijzonder onhandig dat de school van onze kinderen nog steeds een vrije vrijdagmiddag hanteert voor groep 1 t/m 4. Om de week, dat wel. Maar dat is elke keer weer lastig ivm. de kinderopvang. Van mij mogen ze het gisteren al afschaffen.

Hanne.

Hanne.

06-09-2009 om 14:39

Hier juist enige school

De school van mijn kind is juist de enige school in de buurt die op vrijdag middag (t/m groep 4) vrij is. De andere scholen hebben al vanaf groep 1 op vrijdag middag les.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-09-2009 om 16:02

Hier

hebben de kleuters om de week op vrijdag vrij. Vanaf groep 3 is er gewoon de hele week les. Wel hebben ze regelmatig een dag extra vrij. Wel lekker. Volgende maand hebben ze op maandag vrij en dan gaan we naar de efteling. Volgens de kalender van de efteling is het er dan rustig. Lekker!!!

Dendy

Hier

heeft groep 1 en 2 elke vrijdagmiddag vrij en nog wat losse vrijdagochtenden erbij (zijn ze dus de hele vrijdag vrij) Op woensdag draaien de kleuters hun eigen ochtend tot 12:00.

Groepen 3 t/m 8 draait op woensdag een kwartier langer en gaan elke vrijdagmiddag naar school.

Grappig hoe scholen er hun eigen draai aan geven.

Gr Pham

Nasha 1st

Nasha 1st

06-09-2009 om 19:21

Alle dagen

hele dagen, behalve de woensdag hier....al die moderne fratsen met vrije vrijdagmiddagen....

Leandra

Leandra

06-09-2009 om 19:36

Oude en nieuwe school

Op de oude school was het vanaf groep 5 ook op vrijdagmiddag. Op de nieuwe school is het vanaf groep 1. Zeer bijzonder vind ik dat. Ik had het nog nooit eerder gehoord. Maar ik geloof dat alle scholen hier op vrijdagmiddag naar school te gaan. De onderbouw heeft wel 2 extra weken vakantie. En een aantal losse dagen. Die losse dagen hadden we trouwens ook op de oude school. Ik vind het niet erg, want oudste is in groep 5 gestart en jongste start in groep 1. Hebben ze mooi dezelfde schooltijden. Alhoewel, oudste moet op woensdag tot 12.15 uur.

Groetjes Leandra

tonny

tonny

06-09-2009 om 20:24

Vrijdagmiddag vrij?

Nog nooit van gehoord!

Woensdagmiddag vrij.
En groep 1 t/m 4 heeft les van 8.30 - 11.30. Daarboven van 8.30 - 12.00 uur.
En allemaal 's middags natuurlijk, 13.15 - 15.15 uur.

Tonny

Regionaal mischien

Wij komen uit dezelfde regio he Tonny?
Ik vind het heel raar hoor, van die grote kinderen die op vrijdagmiddag vrij hebben!

Nasha 1st

Nasha 1st

06-09-2009 om 21:49

Sinds dit schooljaar

gaan alle klassen hier van 8:30 tot 12:00 en van 13:15 tot 15:15. Op woensdag is groep 1 t/m 4 om 12:00 vrij en de rest om 12:30. Toen ik onlangs weer eens zei dat een continue-rooster mij veel prettiger had geleken, viel de hele bups weer over me heen....Maar ik vind het gerees tussen 12:00 en 13:15 veel erger....12:00 halen is 12:15 thuis (lopend), dan snel eten en met een beetje geluk kunnen ze dan nog 20 minuten iets doen....dan moeten we al weer terug (12:55 meestal)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2009 om 22:39

Bij mijn kinderen

maar nu praat ik over een aantal jaar geleden, hadden alle klassen gewoon les op vrijdagmiddag. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik verbeeld me dat ze tegenwoordig op vrijdag een continurooster hebben en daardoor op vrijdagmiddag eerder uit zijn. Mijn dochter gaat er stage lopen dus dan weet ik het zeker Ik snap ook niet zo goed waarom de onderbouw twee middagen vrij moet hebben, maar dat zou een generatiekloofje kunnen zijn.
Bij mijn dochters zat het onderscheid in onder- en bovenbouw in de lengte van de lunchpauze. De onderbouw had een half uur langer pauze.

ishtar

ishtar

07-09-2009 om 09:25

Middelste heeft 'pech'

vorige school had ook groepen 1 tm 4 op vrijdagmiddag vrij, en 1 keer in de maand de hele vrijdag vrij. Nieuwe school, waar hij op kwam toen hij in groep 4 zat (dus nog een vrije middag op de oude school) , gaat vanaf groep 3 hele dagen op de vrijdag. En de groepen 1 en 2 zijn de hele vrijdag vrij. En dat heeft hij dus niet gehad.
Oudste kwam hier in groep 5, die zou toch al hele dagen moeten, en jongste in groep 1, die gaat gewoon mee in het schoolprogramma.

Pelle

Het gaat om de woensdag, misschien dat daar het verschil in zit. Dat scheelt dus minder uren dan een andere dag. Ik heb me er nooit in verdiept. De kinderen vonden het heerlijk om wo.ochtend vrij te zijn en best wel wennen na de herfstvakantie als ze wel op wo.ochtend naar school moesten. Was heerlijk zo'n lummelochtend midden in de week.

Bastet

Bastet

07-09-2009 om 11:52

Regionaal?

Ik weet niet of het regionaal is,hier in de stad (westen) is het gewoon per school verschillend,eigenlijk,sommige scholen zijn t/m groep 4 al van oudsher vrij op woe en vrijmiddag.
En zitten op andere dagen een half uur langer op school.
Bastet

Vrijdag?

Oudste gaat vier dagen (ma-di-do-vr) van 8.30 tot 14.45 uur naar school (continurooster) en is op woensdag vrij.

Vanaf groep 3 gaat hij ook op woensdagochtend en is dan alleen woensdagmiddag vrij.

Linda

Nasha 1st

Nasha 1st

08-09-2009 om 13:46

Continue rooster

wat klinkt me dat toch heerlijk in de oren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.