Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

26-04-2012 om 09:53

Groep 5 al zoveel huiswerk

Dochter in groep 5 is het helemaal zat; iedere week krijgen ze huiswerk. Vaak iets om te maken, en blad sommen of een taaloefening. Ook vaak iets om te leren (topo bijv).
Grote zus had dat 2 jaar terug (zelfde juf) helemaal niet.
Ik vind het zelf ook een beetje gortig. Ik moet ook al extra tafels en lezen oefenen (iedere dag 15 min) omdat ze daar niet zo goed in meekomt. Ik ben het zelf ook zo zat; iedere dag strijd... Een kind van 8-9 jaar moet toch ook nog lekker buiten kunnen spelen? Klasgenootjes kunnen som niet spelen omdat ze hun huiswerk nog moeten maken. pfff
Maar op school is er wel tijd voor allerlei leuke maar niet zo nuttige uitjes. En daar wordt weer extra inzet van ouders gevraagd (begeleiden, rijden enz).
Waarom houdt de school (scholen in het algemeen misschien) zich niet meer bezig met puur onderwijs? Dit kost toch ook veel zou je zeggen?
Bovendien heeft dit al tot 3 x toe het gezinsuitje verknald; denk je je kinderen te verassen om ergens leuk met ze heen te gaan; zijn ze al met school geweest.
Dit beleid is wel een beetje nieuw; nieuwe directie. We hebben juist destijds voor een school met wat minder fratsen gekozen. Dus...
Ook heeft mijn dochter een stagiair voor de klas die volgens mij heeft bedacht dat het leerzaam is om iedere week huiswerk mee te geven. Ik heb al een beetje tijdens het rapportgesprek aangegeven dat het huiswerk niet goed gaat. Het is ook wel bedoeld als kennismaking. Maar goed als je iet niet leert krijg je toch een slechte score voor die toets. En als je je werk niet inlevert dan wordt er toch echt wel iets van gezegd.
Krijgen jullie kinderen in groep 5 ook al zoveel? Is dit normaal? En hoe krijg ik mijn kind weer wat blijer, vanochtend dikke tranen omdat ik er alleen al over begon.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huiswerk

Mijn zoon in groep vijf krijgt ook zoiets: elke week een maak- of leerding en elke week spelling. Spelling bestaat uit het drie keer overschrijven van 10 tot 15 woorden, het leerwerk uit stof voor een toets aardrijkskunde, geschiedenis, topo of biologie. Het maakwerk uit twee A-viertjes met taalopgaven of automatiseringssommen. En natuurlijk de tafels oefenen.

De tafels gaan tussen de bedrijven door, het spellingswerk kan in 10 minuten klaar zijn (hij deed er uren over omdat hij het haatte omdat hij toch wel heel goed kan spellen, hij mag nu van de juf de woorden in het Engels vertalen en is dan in een paar minuten klaar), het overige maakwerk kost misschien een kwartiertje. Leerwerk: twee keer een kwartiertje, bij topo misschien wat langer of vaker.

Het lijkt allemaal heel wat, maar in de praktijk is het zo af. Ik heb er nooit een speelafspraak of gezinsuitje voor hoeven laten schieten.

skik

picobello

picobello

26-04-2012 om 10:06

Veel huiswerk?

op de school hier (belgie) is het heel normaal om elke dag huiswerk mee te krijgen vanaf groep 3. Het begint met kleine werkjes tot grote projecten. Tuurlijk mopperen de kinderen soms, maar het hoort erbij.

Soms is het idd veel en zeker in de lente / zomermaanden als het lekker weer is spelen ze liever buien.Maar huiswerk is onderdeel van school, juf kan niet al het maak/herhalingswerk in de klas doen. Daarvoor is gewoon te weinih tijd.

Puck

Puck

26-04-2012 om 10:53

Anders inkleden?

Tafels iedere dag oefenen: spelenderwijs. Er zijn computerprogramma's voor en verder doe je dat tussen de bedrijven door. Als je samen de tafel aan het dekken bent, als je aan tafel zit te eten, tijdens het uitkleden: kijk hier liggen 2 t-shirts, in de kast liggen er 3 stapeltjes van 2, hoeveel liggen er in de kast.
En hoeveel huiswerk krijgen ze per week dan wel niet mee: moeten ze dan iedere dag er zolang aan werken dat er geen tijd meer blijft om te spelen? Dat kan ik me echt niet voorstellen.
En wat verpestte familieuitjes: zijn jouw kinderen zo verwend dat ze iets niet leuk vinden als ze er al eens geweest tijn? En heb je nooit van school info gekregen dat ze daar naar toe gaan? En hebben je kinderen nooit verteld dat ze er heen zijn geweest. Volgens mij kun je dit punt helemaal op je eigen conto schrijven denk ik.
En ja, mijn kind heeft ook huiswerk, heeft extra oefening nodig voor lezen en dat doen we iedere dag, maar er blijft echt wel genoeg tijd over om te gaan spelen of andere leuke dingen te doen.

Salie

Salie

26-04-2012 om 11:48

Hier niet.

hoi,

Mijn dochter zit ook in groep 5. Zij heeft nooit huiswerk.
Het is wel zo dat als werk in de klas niet af is, dan moet je dat thuis doen. Dit heeft mijn dochter nog nooit gehad. Ook de spreekbeurt of boekenbeurt moet je thuis doen. Verder dus niet.
Als ik heel eerlijk ben vind ik het vrij veel hoor.
Ik zou eens navragen of iedereen in de klas dat moet of dat bijv. Je dochter dingen niet af heeft en dat dan thuis moet doen.

Gr. Salie

Puck

Puck

26-04-2012 om 11:50

Eigenlijk wiz-zy

Eigenlijk komt het erop neer dat je het met een heleboel dingen op school niet zo eens bent. Het is niet alleen het huiswerk, maar ook andere zaken. Misschien eens een gesprek aangaan met de directeur of in de ouderraad of medezeggenschapsraad inbrengen.
En tja, als je een recalcitrante dochter hebt die ook niet mee werkt dan kan ik me best voorstellen dat huiswerk een strijd kan worden. Dat heeft niets te maken met een slechte opvoeder zijn. (Hier een puber die me ook af en toe tot wanhoop drijft omdat huiswerk totaal niet belangrijk is in puberogen, dus ik snap dat probleem prima).
Heb je al eens gevraagd hoe ze het zelf ziet? Huiswerk MOET, daar is geen discussie met haar over mogelijk, maar laat haar zelf eens actief meedenken over hoe ze het zelf zou willen invullen. Lezen: ik begrijp dat ze de jongste is, dus voorlezen aan een kleuterbrusje is geen optie, maar laat haar bijv. een tijdschrift van jou voorlezen terwijl jij aan het koken bent, of iets dat ze zelf leuk vindt. Ik ben ook wel afgeweken van het schoolhuiswerk omdat kind na een week hetzelfde verhaaltje ook niet meer kon zien, dan pakte ze gewoon een Libelle, een Suske en Wiske, het plaatselijke sufferdje, whatever. Als ze maar leeskilometers maakt.
En dingen als belonen als ze het huiswerk (goed) af heeft. Bijv. als ze haar taak op dinsdag af heeft en op woensdag dan niet kan spelen met een vriendinnetje omdat die van haar moeder niet mag: samen iets gaan doen, al is het maar samen wat drinken bij de Hema voor mijn part. Of als ze een hele maand haar huiswerk zonder morren doet ga je samen een keer naar de film of je belooft haar iets dat ze graag wil hebben. Zou zoiets werken? Het zijn maar ingevingen die ik hier roep, maar misschien brengt het jou ook op creatieve ideeën.

Puck

Puck

26-04-2012 om 11:53

O, en soms

Soms liet ik het ook gewoon. Als kind erg moe is of het haar erg tegenstond, dat extra bijspijkerwerk, of als het een week schitterend weer was en ze lekker naar het zwembad wilde of extra veel buiten speelde, dan liet ik het huiswerk ook wel eens een week zitten en meldde gewoon aan de juf dat Marietje die week haar huiswerk niet gedaan had. Was nooit een probleem.

69er

69er

26-04-2012 om 11:53

Wees blij...

Dat je school daar wat aan doet. Mijn oudste had op het voortgezet onderwijs veel meer moeite met huiswerk dan klasgenoten die er vanuit de basisschool al op voorbereid waren. Ik ben toen naast begeleiden van de oudste ook de jongste een taak gaan geven. Gelukkig krijgt de jongste nu ook af en toe huiswerk mee. Dat kan inderdaad wel eens op een verkeerd moment komen, maar dan moet je plannen, want ook dat wordt op het VO van ze verwacht.
69er

69er

69er

26-04-2012 om 13:05

Dank aan skik

Mijn jongste heeft de ******* aan spelling. Ik doe dit meestal snel even mondeling. Na het lezen van je berichtje voorgesteld dat hij daarna de engelse vertaling van de woordjes in een woordenboek op mocht zoeken. Nou dat was niet tegen dovemansoren gezegd !, geen enkele wanklank.
69er

69er

Juf begreep prima dat het nogal zinloos en frustrerend werk is om die woorden over te schrijven als je ze al kent. We moeten wel iets met spelling doen, maar we mogen zelf weten wat. Hij komt dus met zijn spellingsschriftje met de woorden van de week thuis en dan verzinnen we iets. Bijvoorbeeld hetzelfde woord maar dan moeilijker, schroevendraaier in plaats van schroef bijvoorbeeld. De woorden als dictee geven zodat hij ze maar een keer hoeft op te schrijven i.p.v. drie keer overschrijven. Of ze dus in het engels vertalen. Of woorden leren van de woordenlijst van een of meer klassen hoger. Gelukkig hebben we nu de vrije hand, scheelt uren discussie en gezeur.

Ik ben het trouwens niet met je eens dat huiswerk op het bo zorgt voor minder moeite met huiswerk op het vo. Mijn brugklasser meent dankzij het bo-huiswerk prima te weten hoe het werkt als je een geschiedenistoets moest leren: een keer vluchtig doorkijken. En maakwerk, dat doe je 's ochtends voor school even snel bij het ontbijt. Helaas moet ze er in de brugklas toch wel ietsje meer voor doen.

skik

69er

69er

26-04-2012 om 15:07

Skik

Beter iets dan niets...
In mijn ogen moet het geven van huiswerk ook als doel hebben om kinderen bij te brengen hoe ze dat aan kunnen pakken. (met ook een uitleg voor de ouders).
Ik was bijvoorbeeld wel verbaasd toen ik bij mijn brugklasser copieën van samenvatting/mindmap tegenkwam van klasgenoten. Er zijn dus blijkbaar wel basisscholen waar ze een kind dat leren.
Een basisschool bereid kinderen voor op het voortgezet en daar hoort dit in mijn ogen ook bij.
69er

Maylise

Maylise

26-04-2012 om 15:40

Wiz-zy

Ik zou me in jouw geval vooral zorgen maken over de houding van je dochter. Als ze nu een kwartier/half uur huiswerk per dag al te veel vind en daar zo'n drama overmaat zou ik me toch wat zorgen maken over hoe het op de middelbare school zal gaan. Door er zo'n gedoe van te maken neemt het je dochter veel meer tijd in beslag dan het normaal zou kosten en het beheerst de sfeer in huis.

Geheel persoonlijk zou ik gaan voor duidelijkheid. Ik zou elke dag of een aantal dagen per week afhankelijk van wat nodig is een vaste tijd opzij zetten dat ze haar huiswerk moet maken. Ik zou er zelf bij blijven zitten en haar helpen + zorgen dat ze haar aandacht er bij houdt. Lang niet alle kinderen kunnen dat op die leeftijd al zelfstandig. Die tijd is beschikbaar voor huiswerk en wordt daar dus ook aan besteed. Niet meewerken/vervelend gedrag zou ik gewoon bestraffen. Werkt ze de hele week goed mee dan zou je bijvoorbeeld iets extra lekkers in huis kunnen halen voor de laatste dag van de week om te vieren dat iedereen zo hard heeft gewerkt die week. Ik ben niet zo van het belonen voor gewone zaken maar ik heb gemerkt bij mijn kinderen dat het toch vaak wel goed werkt om iets leuks er tegenover te zetten.

Ik vind een kwartier/half uur huiswerk per dag overigens niet extreem veel. Ik weet niet of het als voorbereiding op de brugklas goed werkt maar goed dit is nu eenmaal ingesteld door de school dus tenzij je van school wil wisselen zullen jullie het er mee moeten doen.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2012 om 16:38

Wizzy

Ik zou hier zeer zeker niet blij mee zijn. Inderdaad, een kind zit al een knappe tijd op school, en dat zou op deze leeftijd genoeg moeten zijn. Kwa aanleren voor de middelbare school: mwah, ik geloof daar niet zo in,hoor. Of kinderen dit goed oppikken is meer geluk dan wijsheid.
Alhier hebben mijn kinderen in groep 7 en 8 alledrie huiswerk gehad, maar in de grote vakantie na groep 8 is het effect weer weg, is mijn ervaring..)

Guinevere

Guinevere

26-04-2012 om 16:53

Hier ook huiswerkdrama in groep 5

Toen zoon in groep 5 zat kreeg hij dus extra spellinghuiswerk mee naar huis. Dit natuurlijk buiten het gewone huiswerk zoals topo, tafels en spreekbeurten. De hoeveelheid was niet erg schokkend, maar door zijn tegenwerking kreeg hij het voor elkaar om anderhalf uur te doen over iets dat in 20 minuten af had kunnen zijn. En ik had de fijne taak hem te begeleiden, dus dit was erg slecht voor de stemming hier in huis. Van alles geprobeerd om hem gewoon zonder klagen aan het werk te zetten, tevergeefs.
Ergens dit jaar (gr 6) is er kennelijk een knop omgegaan bij hem. Misschien omdat mijn regels nu eindelijk zijn "geland", maar ook omdat hij die gehate spellingopdrachten heeft mogen vervangen door "vrij" oefenen. Dus nu hoort het er gewoon bij, eerst (bijna) dagelijks 10 minuten spelling en nog 10 minuten iets anders, indien nodig. En daarna pas tijd voor Spongebob of het Klokhuis. Wat ook helpt is dat hij nu doorheeft dat het oefenen echt vruchten afwerpt. Dus misschien is er ook hoop voor Wiz-zy. Duidelijk afspreken dat er 10 minuutjes goed gewerkt moet worden en daarna de beloning.
Probeer er trouwens niet teveel bij te halen, het niet slagen van afspraken op de woensdag is jammer maar hoort bij het leven. Haar niet bevestigen dat dat zo erg is, hoogstens aangeven dat ZIJ goed bezig is en nu een fijne vrije middag heeft. Buitenspelen in de buurt is ook leuk!
Qua tafels en rekenen heb ik trouwens een nieuw spel ontdekt, hier een groot succes: het heet Trio en je moet een getal vormen uit een speelveld van een heleboel getallen, a la x*y plus of min z = getal. En dan kijken wie het snelste een goede combinatie ziet.

Conference

Conference

26-04-2012 om 17:18

Hier nog één

Hier ook een kind in groep 5 met een, in mijn ogen, enorme berg huiswerk. Niet als voorbereiding op het VO, maar hij krijgt extra werk omdat hij moeite heeft met tafels, spelling en rekenen.
Omdat hij vaak moe is aan het einde van de dag, doen we het huiswerk niet meer 's middags, maar zoveel mogelijk 's ochtends en in het weekend. Na schooltijd kan hij dan gewoon spelen. Omdat het zoveel is, proberen we van zijn huiswerk een spelletje te maken. De tafels rappen we op zijn favoriete muziek of we doen het andersom (hij bedenkt de som, ik geef het, meestal verkeerde, antwoord) of samen met vader "race tegen de klok": kijken wie de meeste juiste antwoorden kan geven binnen een bepaalde tijd, de winnaar mag kiezen wat we gaan eten. Hij moet ook 1 keer per week een toets leren, zoals biologie, aardrijkskunde, topografie of geschiedenis. We doen dat altijd 's ochtends onderweg in de auto of bijvoorbeeld bij het ontbijt. We starten daarmee zodra bekend is wat hij moet leren voor de volgende week. De behandelde stof hangt dan nog goed in zijn hoofd en hij voelt zich dan helemaal het heertje omdat hij wel weet, wat zijn superdomme moeder niet weet. Ik stel namelijk vragen alsof ik de allerdomste moeder ter wereld ben, en hij legt uit wat ik niet weet. Bijvoorbeeld: Amsterdam ligt toch in Zuid Holland? Nee mam, in Noord- Holland! Nietus, Amsterdam ligt toch in het zuiden van Nederland? Nee Amsterdam ligt in het Noorden. O ja dat is waar, Noord Holland ligt daar bij Duitsland in de buurt... neehee Noord Holland ligt naast de zee. Ooooo bij de Stille zuidzee... neeeee mam, bij de Noordzee. Hè? Maar waar ligt Zuid Holland dan? enz enz
Lezen doen we voordat hij gaat slapen, hij leest een bladzij voor, dan ik of mijn man. Soms als hij een moeilijke toets moet leren, lezen we de toetsstof dan aan elkaar voor, eerst hij, dan wij en wij maken dan nog wel eens een fout, met als doel dat hij ons verbeterd. Omdat dit een kwartier uitstel is van zijn bedtijd en hij het gezellig vindt als je even bij hem blijft hangen, vindt hij dat niet erg. Spellingwoordjes moet hij "gewoon" doen. Daar is geen discussie over mogelijk, dat is een kwestie van aan tafel gaan zitten en er pas vandaan komen als je klaar bent. Hoe meer drama hij er van maakt, hoe langer hij aan de tafel zit. En dan hebben we nog rekenen, we hebben iemand gevonden die hem daarin wekelijks bijles geeft en dan meteen het huiswerk met hem doorneemt. Gelukkig vindt hij dat erg leuk. Gemiddeld is mijn zoon 20 minuten per dag met huiswerk bezig, inclusief lezen. Omdat het vaak tussen de bedrijven door is, merkt hij het soms niet eens.
Mijn zoon in groep 8, daarbij werkt deze aanpak jammergenoeg niet meer. Hij probeert altijd een discussie uit te lokken, maar ik weiger om met hem in discussie te gaan, huiswerk is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad en hij moet op een vastgesteld tijdstip er dagelijks voor gaan zitten en kan pas wat anders gaan doen als het af is. Zo simpel is het.

Tango

Tango

26-04-2012 om 20:57

Juf

Ik krijg uit jouw bericht vooral het idee dat je je niet erg gehoord voelt door de juf. Jij geeft aan dat je dochter moeite heeft met het huiswerk en juf roept alleen maar dat ze een blij kind heeft op school. Ik zou toch terug gaan naar de juf en vragen waarom er nu opeens wel zoveel huiswerk wordt gegeven en nog eens duidelijk aangeven hoeveel strijd het oplevert. Kom je hier niet verder mee dan kun je altijd nog een gesprek met de directie en juf aangaan omdat je je onvoldoende gehoord voelt. In dat gesprek kun je ook de communicatie vanuit school ter sprake brengen.
Puberen in groep 5 lijkt me overigens wel erg vroeg. Het lijkt mij dat je dochter door iets anders niet goed in haar vel zit. Misschien kun je hulp voor haar zoeken als je hier zelf niet goed uitkomt.

Wel iedere dag en week huiswerk, geen drama

Hier heeft 10 jarige maandag tot donderdag iedere dag halfuur tot uur huiswerk, 8 jarige (gr 5) iedere dag 40 minuten nodig voor huiswerk van maandag tot vrijdag, jongste heeft iedere dag 10 minuten huiswerk, woordjes leren, iedere dag 1 leesboekje lezen- ze is 5 jaar. Niemand klaagt over huiswerk. Tips"
-doordeweeks staat er geen tv of spelcomputer aan,voor niemand (ook niet voor mij!), alleen afgesproken computerspeltijd drie keer hlaf uur per kind is er, daarna gaan de media weer dicht.
-huiswerk wordt meteen na het eten gepakt en gemaakt, zonodig met behulp van mij.Daarna en voor het eten genoeg tijd voor spelen met anderen. Buurkinderen weten dit ook en zeuren niet aan de deur (heeft geen zin)
-huiswerkstrubbels zijn er alleen als leerkracht onduidelijk huiswerk heeft opgegeven. Dan ga ik de volgende dag meteen zelf naar school of vraag juf per mail voor duidelijkheid. (kinderen vragen zelf ook om duidelijkheid, maar dan altijd al op maandag).
Iedere vrijdag hebben ze allemaal een test voor taal en voor rekenen. Veel huiswerk hoeft dus niet perse drama te betekenen.

suus36

suus36

27-04-2012 om 07:06

Ik vind het ook veel hoor

Ik vind het ook best veel klinken. Mijn zoontje moet wegens dyslexie dagelijks oefenen. Dat trekt een zware wissel op ons. Hij sputtert altijd tegen. Ook al vermijd ik inmiddels elke discussie......dat gesputter vreet energie. Hij zit in groep 6 en krijgt alleen huiswerk als topo en werkstuk. Meer zou niet fijn zijn. Hij zit in groep 6.

Wat ik me afvroeg. Heeft je dochter het echt nodig? Is ze een zwakke leerling? Anders zou je haar ook zelf de verantwoordelijkheid kunnen geven. Als je je huiswerk niet af hebt? Prima, jouw probleem. Kijken hoe dat uitpakt. Dan wordt het meer haar probleem (en dat van de juf) en niet meer van jou.

Groetjes,
Suus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Denkster (ot)

"doordeweeks staat er geen tv of spelcomputer aan,voor niemand (ook niet voor mij!)"

Hee, het is vrijdag vandaag, wat doe jij stiekum achter de computer ;0)

skik

Tango

Tango

27-04-2012 om 12:27

Ja maar, skik (ook ot)

Denkster zegt spelcomputer, niet gewoon computer. Misschien zit daar het verschil.

Paal

Paal

27-04-2012 om 12:36

Niet zelf doen

Zelf geef ik les in de bovenbouw, maar ook wel eens in groep 5 gedaan. Daar was het de gewoonte om lezen, spellen en automatiseren op school te doen. Maar ja, overal zijn kinderen die daar niet genoeg tijd voor hebben. Ze hebben meer tijd dan het gemiddelde kind nodig. Soms was er een toets voor AK of Ges. Dat betekende dan extra werk. In zo'n geval gaf ik zeker aan dat je niet alles kan. Ges. leren betekent ook veel lezen, waarom dan ook nog gewoon lezen? Automatiseren van tafels bijv is nuttig, maar spelen ook. Dus maak keuzes als ouder zijnde.
Daarnaast is er al zoveel onwil en onmacht opgebouwd dat doorbreek je zelf maar heel moeilijk weer. In dat geval zou ik een kindercoach inschakelen. Deze zijn ervoor om met je kind te kijken naar hoe nu verder. Meestal heb je na 2 of 3 sessies een heel ander kind in huis. Eén die zich aan afspraken over huiswerk houdt zonder die strijd. En geloof het of niet, dan heb je aan een kwartier tot een half uur per dag echt genoeg. Zonder al die strijd.
Ik vind het altijd de moeite waard als kind de kans krijgt om dit soort problemen op te lossen met iemand die niet van school of thuis is. Iemand die het kind zelf laat inzien en ervaren wat mogelijk is. En als je kind het mogelijk vindt, dan is het mogelijk.

Tango (ot)

Oh, daar heb ik dan overheen gelezen. Sorry Denkster. Maar dan klinkt de regel een beetje als: doordeweeks wordt er niet met Lego gespeeld, door niemand (ook niet door mij!)

skik

Jij bepaalt

Ik vind het wel veel voor een kind in groep 5. En het maakt niet uit dat andere kinderen er geen moeite mee hebben. Jouw kind heeft dat wel. Dus is er een oplossing nodig die past bij jouw kind past. Als tafels en spelling op dit moment het belangrijkste is, zou ik dat alleen doen. Als ze dat gemakkelijker gaat doen, kun je de andere dingen weer oppakken. Daar kun je toch hopelijk wel afspraken met de juf over maken? Uiteindelijk bepaal jij wat er thuis gebeurt. Een kind op de middelbare school moet huiswerk maken. Een kind op de basisschool mag daar nog moeite mee hebben. Wat bij mijn kids trouwens goed helpt, is beloning en straf. Dus: zoveel keer spelling geoefend zonder gezeur is een cadeautje, niet oefenen is geen tv. Maar dat doe ik alleen voor de belangrijke dingen.

Fiorucci

Fiorucci

27-04-2012 om 21:33

Wizzy

Dat lijkt me heel naar, zien dat je kind er zo doorheen zit. En het zou toch van de zotte zijn als je een coach moet gaan zoeken. Ik zou eerst eens een goed gesprek aanvragen met de leerkracht, dit kan nooit de bedoeling zijn. Ik wens jullie een hele relaxte vakantie toe.

Zot

Het moet toch ook niet gekker worden. In groep 5 al structureel huiswerk lijkt me echt zot. En dat ze in belgie al beginnen met huiswerk vanaf de kleuterschool zegt me echt niets. Er gebeuren wel meer rare dingen in de wereld, moeten we die dan maar allemaal overnemen? Volgens mij is n.l. Allang bewezen dat kinderen niet beter presteren als ze huiswerk krijgen. 6 uur werken is lang genoeg voor kinderen, daar hoort ook niet nog eens thuiswerken bij. Ze zijn 8/9 jaar oud. laat ze lekker spelen!

Guinevere

Guinevere

29-04-2012 om 14:08

Eefy, structureel bewijs

Ik kan je bewijzen dat met structureel thuis oefenen van de dicteewoorden het cijfer van onze zoon is gestegen van een 2 naar een 8. Dat is me het 3 keer per week 10 minuten oefenen zeker waard (en hem ook, helaas vooral achteraf en niet op het moment dat hij moet oefenen :-p ).
Graag hoor ik waar jij het bewijs vandaan hebt dat kinderen niet beter presteren als ze huiswerk krijgen?

Guinevere

Waarom kan hij dat niet op school doen? Op school kunnen ze dat dan toch ook met hem oefenen? Volgens mij bewijs je hiermee dat oefening goed helpt, het zou nog mooier zijn als dat op school zou kunnen gebeuren!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

29-04-2012 om 21:36

Guinevere

Als je beter scoort op je dictee met een rijtje vaste woorden per week, zegt dat heel erg weinig over het spellingsniveau.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-04-2012 om 21:47

Chippie

Nou, je zou toch aannemen dat oefenen met bijvoorbeeld 'schaap' op den duur ook een kwartje laat vallen voor wat betreft 'school'. Mijn ervaring met spellingsonderwijs (behalve aan zware dyslecten, da's een andere tak van sport) is juist dat herhaling zoden aan de dijk zet. Dan maar drie keer per week tien minuten een saai rijtje.

Guinevere

Guinevere

29-04-2012 om 21:58

Herhalingen

Sommige zwakke spellers hebben gewoon extra herhalingen nodig. Die kun je op school best geven, tijdens de handenarbeidles ofzo. Lijkt me niet wenselijk.
Er zijn nu eenmaal kinderen die een woord zien, onthouden en dan direct goed schrijven. En er zijn kinderen die datzelfde woord 5 keer moeten zien voordat het kwartje valt. Dat betekent meer tijd investering voor die laatste groep. Moet je die kinderen dan minder tijd aan andere vakken laten besteden, ten gunste van dat vak (hier toevallig dictee, maar kan net zo goed gaan over rekenen)?
Verder snap ik de opmerking niet over dicteewoorden en spellingniveau, het spellingniveau gaat per definitie vooruit als je je dicteewoorden goed spelt.

Gaat om structureel huiswerk guinevere

Guinevere het punt waar het om gaat is structureel huiswerk voor de hele groep dus. En dan ook hetzelfde en vaak is het maakwerk wat ze op school al behandeld hebben. Meer van hetzelfde dus. Het gaat hier dus niet om wat extra werk voor een zwakke leerling in ofwel spelling/ rekenen of wat ook. Ik heb het niet over 3 keer 10 minuten iets inoefenen. Dat lijkt me duidelijk. Het gaat ook niet over een keer per week 10 minuten topo oefenen. Dacht dat dat duidelijk was. Het gaat dus om dagelijks een uur tot anderhalf uur huiswerk (in groep 5!!!!). Ik zal wel proberen op te zoeken waar ik trouwens het onderzoek gelezen heb. Maar nogmaals we hebben het hier niet over 10 minuten woordjes leren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.