Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 7..alleen naar ggd verpleegkundige?

Mijn middelste van 10 kreeg vandaag van school een oproep mee voor een schoolarts-achtige afspraak. Ik herinner me van mijn oudste vaag een afspraak rond die leeftijd, ik was daar toen zelf bij. Weinig interessant, beetje geneuzel over naderende puberteit, en hoe laat je naar bed ging.

Maar nu lees ik in de brief dat ik in principe niet meer 'welkom' ben op de aschool-afspraak. Ik mag wel een riedel vragenlijsten invullen. Een 'algememe' (of ie medicijnen slikt, of recentelijk geopereerd is of zo) en een uitgebreide gedragsgerelateerde die een hele riedel ADHD/autisme/ontsporende dingen checkt.Behalve meten en wegen doen ze niks, behalve mijn zoon babbelen over zijn hobbies, hoe hij in zijn vel zit, of ie wel goed eet en sport en zo.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg er een onprettig gevoel bij. Dat mijn obvious niks-aan-de-hand zoon zonder dat ik erbij ben aan een wildvreemde verpleegkundige moet gaan vertellen of ie wel ontbijt, wat ie op zijn brood doet, en hoelaat ie naar bed gaat. Stiekem vraag ik me dan ook af of ie gecheckt wordt op rare blauwe plekken, of dat ze gaan vragen of papa veel bier drinkt, en noem maar op.

Gaat dat bij jullie ook zo?

Ik ben altijd braaf naar alle consultatiebureau bezoekjes geweest, heb alle oren laten checken, en noem maar op, maar nu, met dit, ben ik er opeens helemaal klaar mee. We hebben niks te verbergen, maar ik krijg er de kriebels van. Vind het helemaal niks. Ik denk dat ik ga weigeren mee te doen. Of krijgen we dan meteen een waarschuwings-stickertje op onze file?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koffiekop

koffiekop

05-11-2010 om 23:30

Gevoel

Ik zou in deze mijn gevoel volgen, Ingrid. Ik krijg ook de kriebels van de ggd. Aan de ene kant doen ze net alsof ze zo belangrijk zijn, aan de ander kant zien ze die kinderen zo weinig, het gaat echt nergens over.
Mijn zoon is de laatste keer niet geweest. We kregen nog eenmaal een oproep, omdat: 'school zich bezorgd maakt over zijn gezondheid.' Wij hebben gevraagd hoe ze dat in vredesnaam konden weten, van die zorgen, wij hebben nooit toestemming gegeven aan school en aan ggd, om onze zoon te bespreken buiten ons om.
Hierop kregen we zowel van school als van de ggd een mail, waaruit zou blijken dat het echt aan de ander lag, die had de privacy van onze school geschonden. En vervolgens hebben wij er nooit meer iets van gehoord.
Brrr, ik krijg altijd big brother visioenen. Bah!

Annet

Annet

05-11-2010 om 23:43

Ik heb geweigerd

Dochter kreeg in groep 7 ook een uitnodiging. Inderdaad allerlei lijsten en de mededeling dat ouders er niet bij konden zijn.
Ik heb het onderzoek geweigerd. Bij de opmerkingen heb ik vermeld dat ik best open sta voor het onderzoek als ik zelf aanwezig ben. Nooit meer wat op gehoord.
Ondertussen waren er al gezondheidspaspoorten uitgedeeld in de klas met vragen voor de kinderen. Dochter had die ook ingevuld. Ik ben naar de juf gegaan en heb haar paspoort opgevraagd. Ze hadden hier niet mee mogen beginnen zonder toestemming. Ik kreeg de gegevens keurig mee naar huis.

Ondertussen heb ik dochter geleerd dat ze bij onverwachte vragenlijsten alleen gewenste antwoorden moet geven. Als er niet eerst toestemming wordt gevraagd, is het te veel voor een jonge puber om te weigeren.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2010 om 07:19

Wel geweest,maar....

Mijn dochter is wel geweest, maar ik heb haar van te voren wel gebriefd over die vragenlijst, en haar ook laten zien wat ik heb ingevuld. Maar zeker, prettig vind ik het niet. Toen mijn middelste in groep 7 zat, zat hij toevallig op een speciale cursus voor kinderen met overgewicht, omdat wij zelf bij hem geen poot aan de grond kregen kwa eetgedrag. Op de lijst die ik moest invullen heb ik dan ook duidelijk gesteld dat ik geen woord tegen hem over zijn gewicht zou accepteren van de verpleegkundige. Wordt aan gewerkt, niet mee bemoeien, dus. Gelukkig werd dat gerespecteerd en is dat inderdaad niet gebeurd. Vond ik weer een meevaller.

Hier

Moest een ouder / verzorger mee, anders kon het geen doorgang vinden. De leraar had een lijst van volgorde , zodat je eventueel met een andere ouder kon ruilen.
mams

koffiekop

koffiekop

06-11-2010 om 10:22

Vragenlijsten

Ja, die vragenlijsten, grrrr. Mijn zorgenzoon licht op als een kerstboom, wanneer ik die lijst naar waarheid invul. Doe ik dus nooit meer. Ik zeg altijd vriendelijk: 'Dank u, maar als ik me zorgen maak, ga ik wel naar de huisarts, die kent mijn kinderen.'
Ik kreeg er ook zo'n brief bij, dat de vragenlijst moest 'van minister Rouwvoet'. Indrukwekkend hoor, een hele échte minister wil het? Nu dan doe ik wel hoor! (NOT)

Volg je gevoel

Als je er geen prettig gevoel bij hebt, niet doen.

Ik heb mijn dochter geleerd wanneer ze een dergelijke vragenlijst onder ogen krijgt met het verzoek deze in te vullen, dat ze dat dan niet doet. En dat ze dat direct zegt als dat gebeurd zou zijn.

Wij doen er niet aan mee, zie hier absoluut de meerwaarde niet van. Het is een momentopname en die persoon die je kind 'controleerd' kent je kind niet. En ingevulde vragenlijsten blijven ook zo fijn in een dossier hangen. Nee, bedankt.

Dus wij slaan dat fijntjes over, geen behoefte aan.

Vera*

Vera*

06-11-2010 om 10:55

Ook niet mee

Met zoon in groep 7 wel geweest. De vragenlijst heb ik niet ingevuld omdat elk weldenkend mens enkel sociaal wenselijke antwoorden zou geven. De verpleegkundige was wat gepikeerd ('waar moeten we anders over praten'). Naturrlijk had ik ook geen toestemming gegeven om mijn kind te bespreken met de leerkracht.
Een paar weken later wordt ik gebeld door de verpleegkundige. De leerkracht zou zich zorgen maken om mijn zoon. Ik ben boos geworden en heb gezegd dat ze mijn zoon niet zou bespreken. Volgens haar begon de leerkracht over zoon. Nou, leerkracht had naar mij toe kunnen komen.
Met dochter ga ik dus niet als er een oproep komt.

Vera

Chippie

Chippie

06-11-2010 om 12:05

Mijn kinderen zij nog lang niet zo oud...

Maar ik zou inderdaad ook meegaan. Volgens mij wordt in groep 7 bv ook gekeken naar ingedaalde balletjes en de genitalien van meisjes (hoe kun je anders zien of meisje is besneden of niet).
Dat vind ik heel erg vreemd... ik leer mijn kinderen dat niemand aan hen mag komen, dat ze zelf de baas zijn over hun lichaam, etc. en bij zo'n onderzoekje zou het wel 123 mogen. Bovendien vind ik het ook vreemd dat het een 1 op 1 situatie is. Ik zeg absoluut niet dat er van alles gebeurt maar het kan en in veel sectoren met kinderen moet je dat dus voorkomen volgens mij.

koffiekop

koffiekop

06-11-2010 om 12:24

Genitalien

Dat vind ik ook altijd zo vreemd. Het gedoe over het besnijden van meisjes en dat de ggd daarop zou controleren. Mijn dochter is nu klaar met de schoolarts (op haar dertiende) en er heeft sinds groep 2 echt niemand van hen naar haar genitalien gekeken. Gelukkig maar, het kind is heel preuts. Zou dat dan komen doordat mijn dochter niet in de risicogroep zit? Worden meisjes van Somalische ouders gediscrimineerd en wel onderzocht? Mijn dochter heeft een Somalische vriendin, maar het ligt allemaal veel te gevoelig bij die pubers, om daar naar te vragen.
Ze heeft ook sinds groep 2 geen arts meer gezien overigens, alleen verpleegkundigen. Meten, wegen, een beetje neuzelen over pesten, sporten en fruit eten. Ik vind het hele systeem nergens op slaan. Volgens mij wordt het alleen maar gebruikt om statistieken te maken, hoe dik zijn de kinderen en dergelijke. En om achter de rug van ouders met leerkrachten over de kinderen te praten. Ik vraag me af hoeveel medische problemen er nu werkelijk door de schoolarts worden geconstateerd.
Mijn dochter had bijvoorbeeld een bril nodig, maar uit de ogentest is dat er niet uitgehaald. Mijn zoon blijkt adhd te hebben, maar het gesprek dat ik in groep 2 met de schoolarts heb gevoerd over mijn opvoedmoeilijkheden, heeft ons geen spat geholpen. Sterker nog, doordat die arts alles bagataliseerde, hebben wij nog maar eens een jaartje aangezien en gewacht met hulpvragen... (zonde van de tijd, achteraf)
Mijn mening: Je hebt niets aan de schoolarts, zonde van het geld, afschaffen. Waarom laten we de huisartsen deze controles niet doen, lijkt mij veel zinvoller en effectiever.

IngridT

IngridT

06-11-2010 om 13:31 Topicstarter

Mooi.

Dank voor jullie input, die mijn ondebuikgevoel bevestigt. Helemaal duidelijk, het ligt niet aan mij. Ik ga de hele handel blanco inleveren met de mededeling dat ik geen behoefte heb aan deze groep-7 check. Wel mallotig trouwens dat er lokaal zoveel verschillen bestaan in het wel-of-geen-ouder mee beleid.

Zal tzt nog eens even navragen bij zoon (of een paar bevriende ouders) om uit te vogelen of ie straks de enige van de klas is die niet gaat. Ben eigenlijk wel benieuwd. Ik ben normaal gesproken niet overdreven recalcitrant in dit soort dingen, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige ben die zich ongemakkelijk voelt bij deze benadering...

Ingrid (overigens is mijn 2eklas-VO-er nog nooit bij een GGD-er geweest sinds de basisschool. Geen idee of het in onze woonplaats 'klaar' is na de basisschool...)

Vic

Vic

06-11-2010 om 13:36

Meten en wegen

Volgens mij heb ik vorig jaar wel zo'n vragenlijst gekregen. Die heb ik ingevuld met overal 'niets aan de hand'. Dochter is alleen (gekleed) gemeten en gewogen, en ik heb verder niets gehoord over een gesprek dat zij met die verpleegkundige heeft gehad.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2010 om 13:58

Chippie

Nee hoor,de kinderen blijven aangekleed. Alleen aan de jongens wordt gevraagd of de boel ingedaald is,en aan meisje of ze al ongesteld zijn geweest. Wat mijn kinderen trouwens alledrie al genant genoeg vonden, overigens....

Jade

Jade

06-11-2010 om 15:29

Huh?

Chippie: "Volgens mij wordt in groep 7 bv ook gekeken naar ingedaalde balletjes en de genitalien van meisjes (hoe kun je anders zien of meisje is besneden of niet)."

Uh echt niet hoor.....mijn dochter en ik zijn gaan zitten, hebben de vragenlijst doorgenomen, ze is gemeten en gewogen en dat was het. Dat goldt ook voor de jongens.....

Niks geen gekoekeloer in onderbroeken....

Astrid

Astrid

06-11-2010 om 17:53

Vragenlijst juist zeer zorgwekkend ingevuld. kreeg geen reaktie

Ik dacht laat ik eens vertellen wat voor een gedrag mijn dochter uit gr. 7 vertoont. Ik was echt super negatief. Hele gezinssituatie is hier best wel heftig en dochter vertoont echt extreem gedrag (broer ook). Had later wel spijt van mijn ware antwoorden want ik zag de kinderbescherming al op me af komen. Nou...niks van dit alles. Kreeg een briefje mee dat alles goed lijkt te gaan met dochter en dat zij zich geen zorgen maken. Ze hadden nog aan dochter gevraagd of de antwoorden van moeders waar waren en dochter zij dat het er bij ons inderdaad zo aan toe ging. Ook niks mee gedaan. Als ik zulke antwoorden zou lezen zouden bij mij meteen alarmbellen gaan rinkelen. Nou bij zo'n GGD dus niet.

Destijds ook het zelfde gehad met jongste die als kleuter naar de schoolarts moest. Ook hele negatieve antwoorden gegeven. Ook nog brief van het KDV bij me over haar gedrag, ook daar deden ze niks mee. Net of ze het niet boeide of zo.

vlinder72

vlinder72

06-11-2010 om 19:01

In groep 2 ook niet

Alleen beetje meten en wegen. Ook dan krijg je zo'n rare vragenlijst. Heb ik niet ingevuld maar ik werd wel gebeld door de GGD arts met de vraag waarom de lijst ontbrak. Dat heb ik uitgelegd. Belachelijk want hoe kan je nou een conclusie trekken aan de hand van een lijst zonder uberhaupt de ouder gesproken te hebben. Ze zei er niet zoveel over. Ik had alleen niet het idee dat ze het vreemd vond dat ik het niet ingevuld had.

Nely

Nely

07-11-2010 om 12:05

Hier wel als ouder aanwezig

bij het onderzoek van de GGD afgelopen schooljaar. Van tevoren ook al die vragen ingevuld natuurlijk en die werden langs gelopen.

Aan een klasgenoot die zonder ouder(s) kwam werd zelfs gevraagd of zijn moeder er niet bij was.

Nely

Nely

07-11-2010 om 12:11

Bovendien

alleen wegen en meten en geen geloer in de onderbroek van mijn zoon. Hier was de GGD verpleegkundige iemand die ik redelijk goed ken dus dat was wel prettig.

Prakje

Prakje

07-11-2010 om 12:42

Hier zelfs in groep 3(!)

vorig jaar werd zoon opgeroepen om ALLEEN naar de GGD verpleegkundige te gaan. Hij zat toen in groep 3. Ook werd ons gevraagd een eindeloze lijst in te vullen, en of het goed was dat de juf/GGD nog even zouden overleggen.

Nou... dacht het dus niet

Zoon mag naar de GGD als ik/manlief meegaat, juf mag worden ingelicht door ONS.

Zoon is niet geweest, GGD gepikeerd. Jammer dan.

Wat mij meer dan verbaasde is dat 90% van zijn klasgenoten gewoon alleen naar de afspraak ging..!!! Ouders hadden geen enkel bezwaar en vonden het volkomen normaal om een 6-jarige alleen naar een verpleegkundige te sturen.

koffiekop

koffiekop

07-11-2010 om 12:55

Ik begrijp het niet

Op 5010.nl vond ik de volgende tekst:

Is het verplicht om een bezoek aan de schoolarts te brengen?
Nee, het is niet verplicht om een bezoek aan de schoolarts te brengen. Maar in het belang van uw kind is het wel aan te raden. De schoolarts speelt een belangrijke rol in het volgen, bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid van uw kind. De lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling wordt in de gaten gehouden en er kan, indien nodig, snel worden ingegrepen. Het bezoek aan of van de schoolarts is het vervolg op de bezoeken aan het consultatiebureau. De schoolarts en het consultatiebureau zijn de instrumenten om de gezondheid van kinderen te monitoren.

Het is dus nogal niet wat, wat de schoolarts tot doel heeft. Kan iemand mij uitleggen hoe het in vredesnaam mogelijk zal zijn om deze doelen te bereiken, met een bezoekje op 5, 10 en 14e leeftijd, waarbij (mijn kinderen in elk geval) je maar een keer door een arts wordt gezien en de rest van de tijd een halfslachtig gesprekje met een verpleegkundige plaatsvindt?

Het kabinet wil toch zo graag bezuinigen? Ik weet nog wel een kostenpost die weg kan....

Chippie

Chippie

07-11-2010 om 13:58

Sorry...

Ik weet heel erg zeker dat in mijn tijd (lang, lang geleden) er wel degelijk in onderbroeken werd gekoekeloerd (ouders waren er wel bij).

Hier ook hoor.

Zowel in groep 2 als in groep 7 werd er gegluurd. In groep 2 moesten er zelfs meisjes helemaal uit de kleren tot grote boosheid van de moeders. Mijn kinderen zijn 15, 12 en 8.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2010 om 15:30

Hier

Hier ook net de uitnodiging gekregen voor het GGD Gezondheidsonderzoek groep 7.
Naast de vragenlijst stond er heel duidelijk dat een van de ouders geacht wordt bij het onderzoek aanwezig te zijn om bepaalde dingen zo nodig toe te kunnen lichten en/of vragen te stellen. Daarnaast mag je zelf aangeven of je als ouder de behoefte hebt aan een gesprek zonder je kind erbij, los van dit onderzoek.
Persoonlijk vind ik het niet meer dan logisch en wenselijk dat een van de ouders bij dit soort zaken aanwezig is. Het gaat ook bij dit soort routine-onderzoeken om je kind en jij bent als ouder verantwoordelijk voor de gezondheid van je kind; je kind kan die verantwoordelijkheid nog helemaal niet zelfstandig dragen. Bovendien kan zo'n verpleegkundige wel van alles doen en zeggen. Je laat je kind van die leeftijd toch ook niet alleen naar een therapeut of een arts gaan? Jij moet als ouder de vinger aan de pols (blijven) houden.

Verpleegkundige komt eerst in de klas

Hier komt de verpleegkundige van de ggd in groep 7 vertellen dat ze zal vragen aan de jongens of je twee balletjes voelt. Dus, of je dat zelf thuis alvast wil voelen, zij hoeft niets te zien en niets te voelen.
En bij de meisjes niets over besnijdenissen hoor.
Voor zover ik weet mogen ouders er gewoon bij zijn, maar dat kan de laatste jaren veranderd zijn (heb al 2 jaar geen groep 7 meer).

Jade

Jade

07-11-2010 om 17:53

Chippie,

van wat ik mij herinner uit mijn jeugd (opoe spreekt dat wij moesten blazen op onze hand en dat ze een vlug in onze onderbroek keken i.v.m. een evt. liesbreuk??

Maar dat werd niet gedaan om te kijken of meisjes besneden zijn of niet.

koffiekop

koffiekop

07-11-2010 om 19:54

Liesbreuk

Bij mijn zoon werd in groep 2 wel degelijk in zijn onderbroek gegluurd. Hij moest net als Chippie beschrijft, op zijn hand blazen.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat de onderzoeken die worden gedaan, geheel willekeurig plaatsvinden, afhankelijk van de ggd en van de schoolarts die je toevallig treft. Aangezien het preventieve gezondheidszorg is, zou je verwachten dat het allemaal geprotocolleerd en gestandaardiseerd is. Het valt mij tegen dat dit zelfs niet eens het geval blijkt te zijn.
Ik vraag me af of er weleens onderzoek gedaan wordt naar de effectiviteit van de schoolarts.

Chippie

Chippie

07-11-2010 om 20:37

Pelle

"ik vind het wel jammer dat je denkt dat wat er vroeger gebeurde nog steeds gebeurd en dat je daarop je adviezen baseert?"

Nou omdat de mogelijke gezondheidsproblemen niet in twintig jaar veranderen. Sterker nog, de Somalische besneden meisjes zijn er bij gekomen. Bovendien weet je niet wat er gebeurt (je leest hier dus ook dat er wel degelijk wordt gegluurd) en juist daarom, omdat je niet weet wat er wel of niet gecontroleerd wordt, vind ik het heel vreemd om je kind door een wildvreemde te laten onderzoeken.

Bovendien worden er allerlei vragen gesteld. Op de vraag of hij elke dag zijn tanden poetste zei mijn zoontje "niet altijd". Ja, inderdaad twee keer per jaar valt hij in de auto in slaap en leggen we hem over in bed. Zo kan ik legio vragen en antwoorden bedenken die toch een ietwat dubieus beeld op gaan leveren.

koffiekop

koffiekop

07-11-2010 om 21:07

Hier

http://www.ggdmn.nl/pool/3/documents/Zorg%20voor%20een%20gezonde%20jeugd.pdf

Dit doen ze bij ons. Hier dus wel gesprekjes met en over de kinderen. Het is overigens wel de bedoeling dat je als ouder meegaat naar het onderzoek in groep 6, ik ben met mijn dochter ook meegegaan toen ze in de tweede zat. (wij wilden die vragenlijst niet invullen en ik laat mijn kind dan niet in haar eentje deze keuze verdedigen). Het valt mij op dat de informatie van onze ggd veel vager is. 'De jeugdarts kijkt hoe het kind zich ontwikkelt.' Dat kan zo'n beetje alles zijn, ook een controle op een liesbreuk.

Pelle, jij vraagt je af wat de leerkracht kan vertellen over de gezondheid van je kind. Maar die leerkracht vult ook zo'n vaag lijstje in over jouw kind. Een vergelijkbaar lijstje als dat ene wat jij sociaal wenselijk hebt ingevuld. Daar kan dus ook zo'n beetje van alles uitkomen.

Misschien ben ik paranoide. Juist omdat hier niet alles naar wens verloopt, word ik er zeer geergerd van, als leerkrachten buiten ons om, met anderen over onze kinderen gaan ouwenelen. Vooral als dit dan plaatsvindt met een schoolarts die mijn kind alleen in groep 2 gezien heeft.
Laten ze die energie steken in bijvoorbeeld het opzetten van een goed handelingsplan voor mijn kind, dat heeft meer zin.
Of, als ze meer willen weten van de gezondheid en ontwikkeling van mijn kind, laten ze het dan eens aan mij vragen. Ik ben namelijk degene die op de hoogte is.

Het is zo zonde van de tijd en de moeite.

Wel blij met schoolarts

Tja, ik ben toch wel blij dat mijn dochter in groep 7 door de schoolarts is onderzocht. Deze heeft een rugafwijking geconstateerd die ons zelf (als leken) echt niet was opgevallen. Daardoor kon ze snel doorverwezen worden naar orthopeed en fysiotherapeut.
Tuurlijk ken je je eigen kind het best en ga je naar je eigen huisarts als er iets is. Maar de ggd-arts is (als het goed is) wel extra gespitst op dingen die je zelf nog niet zo zijn opgevallen. En een ogen- en orentest kunnen ook best beginnende problemen aan het licht brengen. Ik zie het als een soort periodieke medische keuring die je anders niet zo snel zou doen.
Ik houd het wel op het puur medische vlak trouwens. Al die vragen op het psycho-sociale vlak vind ik puur flauwekul en vul ik standaard met "niets aan de hand" in.
n@nny

merene

merene

07-11-2010 om 21:48

Geen vragenlijst gezien

Dochter (groep 7) is vorige maand geweest, zonder ons.
Ze is gewogen, gemeten en haar ogen zijn getest. Dit alles met kleren aan.
En ik heb geen vragenlijst gezien.

Chippie

Chippie

07-11-2010 om 21:50

Pelle

Zonder iets op te zoeken weet ik dat er wel vragen worden gesteld in groep 2 aan het kind. Lijkt me ook niet meer dan normaal omdat je als verpleegkundige in het contact met het kind bijzonderheden op kunt merken. Ik vind dat ook meer dan prima, maar ik wil er wel gewoon bij zijn. Punt.

Ik zal het misschien ooit op gaan zoeken. Maar ik werk veel met de GGD en ik weet dat daar allemaal mensen werken die, ondanks protocollen, allemaal op hun eigen manier werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.