Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Puppie

Puppie

07-05-2009 om 23:51

Groepsindeling, op beloop laten?

School buigt zich nu over de groepsindeling van volgend jaar. Zoon zit nu in een combi-kleutergroep. Er zijn 3 kleutergroepen en hij zit in een klas met 20 groep 2 kleuters. In de andere 2 klassen zitten er beide ca 10 en er wordt 2x een groep 3 gevormd.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt en verwacht dat zijn groep bijeen zou blijven, en dat de andere 2 groepen samengevoegd zouden worden. Nu hoorde ik van een andere moeder dat op verzoek bepaalde kinderen uit zijn klas uit elkaar gehaald worden. Waarschijnlijk worden er dus compleet nieuwe klassen gevormd.
Nu gaat school uiteraard heel zorgvuldig kijken naar karakters, cognitieve vaardigheden, vriendje etc. Maar ik heb al vaker gemerkt dat bij het vormen van groepen mijn zoon een beetje "de dupe" is. Hij is heel lief, dromerig en enigszins verlegen en mixt goed met andere kinderen. Ik heb het idee dat eerst de andere kinderen worden geplaatst en dat hij geschoven wordt waar er nog een plaatsje over is. Nu schikt hij zich makkelijk, maar daarentegen maakt hij maar lastig echte vriendjes. Juist die vriendjes worden bij elkaar gezet en ik ben bang dat hij dan buiten de boot valt.
Wat is nu wijsheid: mijn "zorg" aankaarten bij de juf - met het risico dat ik de zoveelste zeur-ouder ben m.b.t. de groepsindeling, of afwachten wat voor groepsindeling er komt en eventueel achteraf klagen - met het risico dat de indeling dan al vaststaat en er sowieso niets meer te veranderen is?
Puppie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rosa

rosa

08-05-2009 om 08:59

Nee

Ik zou het wel aankaarten bij de juf. Dat je begrijpt dat het lastig is in te delen, en dat iedereen vast bij haar verzoeknummers komt doen, maar dat je zoon toch echt erg graag bij die en die in de groep geplaatst zou willen worden. Lukt het, dan is het mooi, lukt het niet, dan heb je het toch geprobeerd. Nu weet juf misschien niet wat je zoon wil.

rosa

kaatje43

kaatje43

08-05-2009 om 16:29

Absoluut

naar de juf gaan. Bij ons op school wordt er ieder jaar een nieuwe klasindeling gemaakt en van te voren kun je aangeven bij wie je kind het liefst in de klas wil zitten of juist niet. Achteraf is het lastiger om iets recht te zetten.

Gewoon aankaarten

Als juf heb ik nu een paar jaar te maken gehad met het (opnieuw) indelen van groepen.
Daarbij gaan we inderdaad zorgvuldig te werk, wordt gekeken naar de samenstelling van de groep en vragen we ook aan de kinderen om 2 voorkeuren op te geven van kinderen met wie ze graag naar een volgende groep gaan (met het voorbehoud erbij dat de keuze niet altijd gehonoreerd kan worden).

Ik krijg nu ook al vragen van ouders over de indeling van hun kind in de groepen voor het volgend jaar.
Ik ervaar het beslist niet als zeuren; ik snap dat je het beste wilt voor je eigen kind (wil ik ook voor de mijne)of dat je je bezorgd maakt of vragen hebt.

Gewoon naar de juf en je zorg aankaarten is mijn advies. Je bent niet de eerste of de enige en het is beslist geen zeuren.
Achteraf nog zaken veranderen is inderdaad lastiger dan verzoeken vantevoren mee nemen.

groeten,
Anna Marijke

Puppie

Puppie

10-05-2009 om 23:11

Okay

Bedankt, ik zal in ieder geval eens met de juf(fen) praten wat zij in gedachten hebben voor volgend jaar. (Toevallig hoorde ik ook een andere moeder hierover, en zij vroeg zich ook af of ze vooraf al wat moest zeggen).
Puppie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.