Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Esmee

Esmee

20-06-2011 om 17:09

Grootte groep 3

Dochterlief gaat naar groep 3 komend schooljaar. Nu heb ik te horen gekregen dat er behoorlijk veel kinderen (uit de andere groepen 2; in totaal zijn er 4 groepen 2) naar groep 3 gaan. Er schijnen ook een aantal kinderen van een andere basisschool bij te komen (heeft een juf aangegeven).
Momenteel zijn er op deze school 2 groepen 3.
Met al die kinderen, kom je dan al gauw op een aantal van 30 a 35 kinderen per groep. Dit vind ik erg veel voor een groep 3 waar ze al dingen echt moeten leren.
Morgen rapportbespreking met juf en ik wil dit aankaarten.

Wat is nu een beetje redelijk aantal kinderen voor een groep 3? Ik hoorde van een andere moeder (wiens zoon in groep 3 zit met in totaal 28 kinderen) dat die 28 kinderen al het matje was voor haar gevoel. Mijn dochter zit straks op 30 of meer kinderen in de klas?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Jongste dochter zit komend jaar met 19 andere kinderen in groep 3. Is een perfect aantal maar wel aan de lage kant, volgens mij heb ik nog nooit een kind in zo'n kleine groep gehad. Oudste zat vorig jaar in groep 5 met 24 kinderen maar dat is alweer wat opgelopen.

Digimum

Digimum

20-06-2011 om 20:41

Hier

Hier zijn de klassen gemiddeld 30, toen mijn oudste in groep 3 zat (in een 3/4/5 combi) waren er 33 kinderen, waaronder een kind met Downsyndroom. Toch kon je tijdens het werken een speld horen vallen.

De grootte van de groep zegt dus niet alles...

Fianna

Fianna

20-06-2011 om 21:04

Mijn ervaring

is dat de grootte van de groep nog niet eens zo belangrijk is, maar idd wat Pelle zegt, al die andere factoren. Mijn zoon is van school gewisseld oa omdat hij niet kon werken op zijn oude school. In zijn nieuwe klas (combi 4 en 5) zitten nu 31 kinderen en hij kan eindelijk werken omdat het zo rustig en gestructureerd is. Overigens in deze klas ook de nodige zorgenkinderen wat juist voordelig uitpakt omdat extra aandacht wordt besteed aan structuur en rust.
En kan dus gewoon goed gaan 30 of meer.

Annet

Annet

20-06-2011 om 21:09

Toen jongste naar groep zou gaan

zou de groep ook erg groot worden, ik geloof ongeveer 35 kinderen.
School heeft de groep gesplitst in twee groepen, een wat grotere en een wat kleinere. Reden voor die ongelijke verdeling was het kleine extra lokaal dat beschikbaar was.
Het jaar erna in groep 4 werd het toch één groep van 36 kinderen. Dat werden er rap minder ivm versnelling van één kind naar groep erboven, andere school voor zorgenkind die de grote groep niet aan zou kunnen, 1 kind naar Leonardo tijdens schooljaar. Eind van schooljaar gingen nog 3 kinderen weg uit deze klas en bleven er 2 zitten.
Tijdens het schooljaar bleek dat de groep echt te groot was, mede doordat de leerkracht deze groep voor het eerst had (altijd groep 3 gedaan) en niet de meest flexibele leerkracht is.
Soms lost een probleem van een grote klas zich vanzelf op, maar je moet wel geduld hebben of juist actie ondernemen.....

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2011 om 07:38

Hier

Hier waren het er afgelopen schooljaar 38 in groep 3, maar wel met anderhalve juf en een onderwijsassistent.

Hier

zat dochter afgelopen jaar in groep 3 met 29 kinderen. de grens ligt volgens mij rond de 34.
Het maakt soms erg uit welke kinderen en welke leerkracht voor de klas staat. Hier liep groep 3 van 29 kinderen eigenlijk best goed, maar groep 5 van 28 kinderen niet. Teveel "verkeerde"kinderen bij elkaar en een juf die geen ruggegraat heeft.

Zoon heeft wel eens in een klas van 20 gezeten met de helft zorgkinderen, was ook niet ideaal.

Groetjes Pham

Jesse_1

Jesse_1

21-06-2011 om 23:46

Hier

Afgelopen schooljaar 29, vanaf kerst 30 kinderen in groep 3. Resterende 12 kinderen zaten in een 3/4 combi (met 10 gr. 4 kinderen). Een supermeester voor de klas en het is geen probleem! Wel was er wat extra ondersteuning voor groepen 3, 3/4 en 4 (2 dagdelen 1 leerkracht extra).
Een aantal jaren terug zat onze Oudste in een klas van maar liefst 18 kinderen. Wat een drama was dat! Leerkrachten konden het niet bolwerken en zagen overal autistische kinderen in (of ADHD of ODD of...).
De max voor een groep 3 is hier geloof ik wel een stuk of 30, maar als er echt meer zijn en splitsen is niet mogelijk, dan komt er een paar dagdelen extra ondersteuning.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.