weet het niet meer
18-01-2011 om 19:20
Grote spellingsproblemen
Mijn dochter zit in groep 6 en heeft al sinds groep 3 grote problemen met spelling.
Lezen gaat goed maar spelling is echt een groot probleem. Zo haalt ze met schrijven nog steeds de b en de d door elkaar. Ook de oe schrijft ze soms als eo.
Verder heeft ze ook een slecht handschrift en hierdoor is het vaak totaal onleesbaar wat ze schrijft.
Ze volgt voor spelling op school al een eigen lesprogramma en krijg ook veel extra hulp. Maar dit schijnt nauwelijks te helpen.
Ze hebben haar al een soort test gegeven op school (door iemand van buiten de school) waarmee ze kunnen zien of ze eventueel dyslexie heeft. Maar deze test gaf geen duidelijkheid.
School zei haar wel verder te behandelen alsof ze dyslexie heeft op het gebied van spelling.
Maar tot op heden werkt dit dus niet.
Met lezen haalt ze overigens geen letters door elkaar.
Maar zijn er nog meer dingen wat ik kan doen met mijn dochter om haar te helpen.
Zijn er deskundige die haar hiermee kunnen helpen. Of moet ze dan een officiële diagnose hebben.
Chippie
18-01-2011 om 23:23
Wat heeft die externe persoon precies gedaan?
Ik zou inderdaad gaan testen wat er aan de hand is. Misschien is het dyslexie, misschien niet. Laat er iemand goed naar kijken. Onze orthopedagoog gaf aan dat 'oe' of 'eo' kan worden voorkomen door het kind de 'oe'-s laten zoeken in een stuk tekst.
zomaar een naam
20-01-2011 om 14:04
Weet ik niet
Ik weet niet helemaal precies wat deze externe persoon heeft gedaan. Het was geen echt dyslexie test maar een screening om te kijken of ze z'n test nodig heeft.
Ze heeft allemaal verschillende testjes gedaan met mijn dochter waarbij er bij sommige testjes wel spraken kon zijn van dyslexie of dysorthografie en bij andere testjes weer niet.
Het probleem is dat bij mijn dochter iedere keer dat ze getest wordt de uitslag onduidelijk is.
Kan je een test op dysorthografie bij dezelfde personen doen die testen op dyslexie?
piba
26-01-2011 om 23:27
Links?
Vraagje, schrijft je dochter toevallig links?
Allebei mijn dochters zijn linkshandig en hebben dat omwisselen van de letters lang gedaan of doen dat nog.
1 dochter heeft wel dyslexie en is in behandeling.
Slechte spelling is wel een van de punten van dyslexie.
Ik lees een beetje wanhoop uit je bericht, pas op dat school je niet van alles aanpraat, die letters draaien ze heus nog wel een keer om. De spelling is vervelender, heeft school al het extra werk bijgehouden?
Vraag je verzekering maar eens of je een dyslexie test mag uit laten voeren, dan komm je ook niet in de problemen als ze het niet blijkt te hebben
piba
27-01-2011 om 20:34
Dyslexie verklaring,
In ons geval (en dat is volgens mij landelijk) heeft mij dochter recht op 20 behandelingen om mijn kind om op een nieuwe manier te leren lezen.
Na die 60 behandelingen krijgt zij pas haar dyslexie verklaring pas, ik meen dat dat een wijziging is die vorig jaar doorgezet is.
Ze mag natuurlijk al wel van de dyslexie compensatie genieten.
weet het niet meer
27-01-2011 om 20:56
Reactie
Mijn dochter is niet links.
Ook kan ze goed lezen. Het probleem ligt echt bij de spelling.
Ze heeft 1 keer per week begeleiding op school en heeft een speciaal en eigen spellingsprogramma. maar dat schijnt niet te werken.
Ik weet dat ze bij de screening ook onzin woorden heeft moeten lezen wat ze verder moest doen weet ik niet precies
Binnenkort hebben we weer een gesprek en we denken erover om toch maar weer aan te geven om haar te laten testen.
Het probleem is een beetje dat ze al veel getest is onder andere voor ADD wat ze ook heeft en ze is die testen een beetje zat.
Daarom willen we haar alleen nog laten testen als het echt nodig is en het ook wat oplevert.
Dat ik een beetje wanhopig klinkt komt omdat ze dus meer problemen heeft (add)en dat het haar veel verdriet doet dat een hoop dingen voor haar niet makkelijk gaan.
Ze doet erg haar best en het is voor haar erg vervelend dat die moeite niet wordt beloond met goede resultaten.
weet het niet meer
27-01-2011 om 20:59
Behandelingen
Welke behandelingen zijn er eigenlijk voor kinderen met dyslexie? En zijn die er ook als er alleen spellingsproblemen zijn?
En waar kan je die behandelingen dan krijgen?
Marie
27-01-2011 om 22:14
Rid
Hallo
Dochter van een kennis gaat naar het RID.
http://www.dyslexie.net/
groetjes