Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium Eindhoven

https://innovationorigins.com/nl/stedelijk-gymnasium-in-eindhoven-is-er-dat-dan-niet/

Deze columnist vindt dat scholengemeenschappen in Eindhoven aan windowdressing doen door een ‘rafelrand’ gymnasium aan te bieden, alleen omdat een gymnasium leuk klinkt en extra leerlingen trekt. In werkelijkheid betreft het atheneum met Latijn en leiden de gymnasium opleidingen van de scholengemeenschappen een zieltogend bestaan, aldus de columnist. Daarom roept hij de Eindhovense schoolbesturen op om tot 1 zelfstandig gymnasium te komen waar leerlingen een volwaardige gymnasium opleiding krijgen.

Hoe is dat in andere steden en regio’s? In Amsterdam zijn er meerdere lycea die ook gymnasium aanbieden, al zijn sommige scholen ook gestopt met gymnasium (St. Nicolaas bijv. recent). Op veel lycea doen maar weinig leerlingen examen en vaak alleen in Latijn. HLW bijvoorbeeld 3 leerlingen die examen Latijn deden. Omdat Grieks alleen gegeven wordt in de onderbouw en in de bovenbouw uitsluitend Latijn mogelijk is, wordt de naam ‘gymnasium’ in feite ten onrechte (en ism de wet) gevoerd. Het is atheneum met Latijn. Niks mis mee, maar het is wèl windowdressing om het ‘gymnasium’ te noemen, vergelijkbaar met een zelfstandig gymnasium.


Tijgeroog

Tijgeroog

22-08-2018 om 13:39

Inrichtingsbesluit VWO

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/2018-02-03

Artikel 21.4 In de eerste drie leerjaren van een gymnasium wordt tevens onderwijs verzorgd in Latijnse taal en cultuur en Griekse taal en cultuur.

Artikel 26b.2 Het gemeenschappelijk deel van elk profiel in het gymnasium omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:
a. Nederlandse taal en literatuur: 480,
b. Engelse taal en literatuur: 400,
c. Latijnse taal en cultuur of Griekse taal en cultuur: 760,
d. maatschappijleer: 120, en
e. lichamelijke opvoeding : 160.

Met Grieks alleen in de onderbouw is er dus nog steeds sprake van gymnasium. "Atheneum met Latijn" (en in de onderbouw dus Grieks, want dat krijgen de leerlingen ook).... ja, dat is precies wat gymnasium is.

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 14:06 Topicstarter

Nee

Tijgeroog, in de wet staat dat het bevoegd gezag wel beide vakken (Latijn èn Grieks) moet aanbieden in de bovenbouw. Het is dan aan de keuze van de leerling welk vak hij/zij kiest. Maar je kunt Grieks niet straffeloos schrappen in de bovenbouw. Je biedt dan atheneum + Latijn aan en mag geen gymnasium meer heten.

Hier

Hier zijn alleen scholengemeenschappen. Twee bieden er volwaardig gymnasium aan. Dus inderdaad Latijn en Grieks in de eerste drie jaar en daarna de keuze voor Latijn of Grieks of beide. Op de school van mijn oudste starten er meestal twee gymnasiumklassen per jaar en soms 1. Het zijn altijd aparte klassen. De lessen voor andere vakken verschilt ook wel wat van het atheneum (verdieping en minder uren). Het aantal gymnasiasten dunt wat uit in de loop der jaren, door afstromers, maar de meeste kinderen uit de gymnasiumklas van het eerse jaar halen hun gym-diploma. Verreweg de meesten met Latijn. Mijn zoon doet met een handjevol anderen Grieks in de bovenbouw.

Apart

Ik vind het trouwens onzin dat het gymnasium in Eindhoven per se apart moet zijn. Het kan heel goed op een scholengemeenschap, maar dan moet je wel een goed programma aanbieden vanaf het eerste jaar. Dus niet, zoals veel scholen doen, gemengde brugklassen atheneum/gymnasium. Of pas in het tweede jaar starten met Latijn. In combinatie met bv een begaafdheidsprofiel biedt het veel mogelijkheden voor kinderen die iets extras willen en kunnen.

Elise

Elise

22-08-2018 om 14:35

@Bermbrand

Kun je daar net als Tijgeroog een vindplaats (wetsartikel) van geven? Bedankt!

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 14:43 Topicstarter

Wet

Dit blijkt uit artikel 7 en artikel 13 WVO:

Artikel 7 lid 2 WVO:
Aan de gymnasia wordt in elk geval onderwijs verzorgd in Latijnse taal en cultuur en Griekse taal en cultuur.

Artikel 13 lid 2 onder c WVO:
Het gemeenschappelijk deel van elk profiel in het gymnasium omvat: Latijnse taal en cultuur of Griekse taal en cultuur, ter keuze van de leerling uit deze beide door het bevoegd gezag aan te bieden vakken.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/

Dus

gymnasium is alleen gymnasium als er de theoretische mogelijkheid is om latijn en/of grieks als eindexamenvak te kiezen, ook al kiest niemand dat. Want dat was het probleem: slechts 5 leerlingen die examen in ' gymnasium' (atheneum met latijn) hadden gedaan.
Waarom een zelfstandige school? Wat is er mis met atheneum met latijn? Je kunt ook de mogelijkheid voor Grieks centraal aanbieden voor de enkeling die dat wil kiezen, je kunt het zelfs online aanbieden.
Wat maakt dat die enkeling die er mogelijk rond zou kunnen lopen en die mogelijk misschien wel eens een keer Grieks als eindexamenvak zou willen kiezen, dat die leerling een zelfstandige school behoeft?
Met intelligentie heeft het niks te maken, Eindhoven was toch de slimste Europese stad ter wereld?
https://indebuurt.nl/eindhoven/gemeente/eindhoven-is-een-van-de-slimste-steden-ter-wereld-wisten-wij-natuurlijk-allang~10161/
Misschien hebben ze het daar helemaal niet nodig, zo'n zelfstandig gymnasium. Brabanders houden in elk geval niet van arrogante poespas.

Tsjor

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 14:54 Topicstarter

Tsjor

Er is helemaal niks mis met atheneum plus Latijn. Wel met pronken met gymnasium en dat niet waar maken. Geef ouders en kinderen gewoon eerlijke informatie en doe niet aan windowdressing door het ‘gymnasium’ te noemen. Noem gewoon wat het is, juist ómdat er niks mis is met atheneum met Latijn.

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 15:00 Topicstarter

Brabant Tsjor

In Brabant zijn meerdere zelfstandige gymnasia, ook in kleinere gemeentes. Er zijn zelfstandige gymnasia in de hoofdstad ‘s-Hertogenbosch, maar ook in Beda, Bergen op Zoon, Heeswijk-Dinther en Deurne.

Waarom associeer je dat nou met ‘arrogante poespas’? Marcus Bakker van de CPN roemde juist het gymnasium als emancipatie middel voor arbeiderskinderen.

Marcus Bakker

Dat is lang geleden, andere tijd. Ik ben een arbeidskind met atheneum, waar latijn experimenteel (toen nog) een aantal jaren gevolgd kon worden. En ik heb de enige studie gedaan waarvoor je Latijn en Grieks moest hebben. Met een inhaalprogramma kom je er ook wel.
' Er is helemaal niks mis met atheneum plus Latijn. Wel met pronken met gymnasium en dat niet waar maken.' Het enige dat toegevoegd moet worden is dus de theoretische mogelijkheid om Grieks te kiezen. Dan ben je een echt gymnasium. Ook al kiest niemand Grieks, want dat was het probleem.

Waarom moet er dan een zelfstandige onderwijsinstelling komen als aan het programma grieks wordt toegevoegd als eindexamenvak. Grieks erbij? Dan ook een echt zelfstandig gymnasium. Wat is dat? Zeker als je beseft dat de maatschappelijke behoefte aan atheneumers met een technische achtergrond veel groter is.

Er zijn 30.000 VWO-ers die afstuderen zonder Latijn en Grieks, er zijn er nog geen 3000 die eindexamen doen in Grieks. Voor die groep kan het aanbod toch gemakkelijk op een atheneum worden gedaan? Atheneum met Latijn of atheneum met Grieks.

Tsjor

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 16:07 Topicstarter

Tsjor

Het gaat er hier niet om wat je beter vindt of waar maatschappelijk behoefte aan is. De kern is dat scholen ouders en potentiële leerlingen gewoon eerlijk moeten informeren en niet moeten misleiden. Als niemand Grieks kiest en je dientengevolge als school Grieks schrapt dan kun je je opleiding géén gymnasium meer noemen want dat ben je namelijk niet. Wees dan eerlijk en noem jezelf atheneum plus Latijn. Prima toch?

Gloeilampje

Gloeilampje

22-08-2018 om 16:25

Daarom niet

Deze columnist is jarenlang schoolleider geweest in de regio, en ook bestuurder bij OMO, de katholieke onderwijsgigant die over 80% van het vo in Brabant gaat. Waarom begint hij er dan pas over als hij met pensioen is? Misschien omdat er ook in de stad scholen zijn met een florerende gymnasiumafdeling. Niet het Joris, die profileert zich met (top)sport en cultuurklassen. Op de school van mijn kinderen schoppen leerlingen het regelmatig ver in Olympiades.

In Eindhoven hebben we de bijzonder prettige situatie dat er een flink aantal brede scholengemeenschappen zijn met elk een eigen profiel die elkaar in kwaliteit niet veel ontlopen: een Vrije school, een Kakschool (met peperdure reizen), een technasium, een Montessorischool etc, Bijna elk kind (Montessori is erg populair) kan naar de school van keuze, en hoeft zelden meer dan een half uur te fietsen.

Waarom zouden we ons Amsterdamse toestanden op de hals halen? In een stad die gericht is op techniek en design, zelfs haar bestaan er aan ontleent? En waar ook nog een fiks aantal mensen rondlopen die trauma's hebben opgelopen van sadistische nonnen en pastoors die de pootjes niet thuis konden houden en om die reden al niets met Latijn hebben.

Dat je in Brabant veel gymnasia in dorpen vindt, is omdat dat vroeger de kleinseminaries waren, scholen waar boerenjongens met een goed stel hersens al vanaf hun 12e werden klaargestoomd voor priester.

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 16:32 Topicstarter

Gloeilampje

“Waarom zouden we ons Amsterdamse toestanden op de hals halen?”
Ik begrijp de connectie niet. In Amsterdam zijn itt Eindhoven 5 categorale gymnasia en bestaat géén wens tot meer.

“In een stad die gericht is op techniek en design, zelfs haar bestaan er aan ontleent?”
Ten eerste past niet ieder kind in een door de stad gewenste mal. Ten tweede: juist het gymnasium biedt met de klassieke talen veel kunst, cultuur en architectuur geschiedenis. En vooral Grieks spreekt kinderen met aanleg voor exacte vakken aan. Lijkt mij juist een prima match met design en techniek 😉

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 16:33 Topicstarter

OMO

Veel dank voor deze informatie, ik kende deze connectie van de columnist niet met dit

Hmmm

' juist het gymnasium biedt met de klassieke talen veel kunst, cultuur en architectuur geschiedenis. En vooral Grieks spreekt kinderen met aanleg voor exacte vakken aan.'

Waarom kiezen ze dat Grieks dan niet? En de kunst, cultuur en architectuur kan ook op een atheneum, toch?
' De kern is dat scholen ouders en potentiële leerlingen gewoon eerlijk moeten informeren en niet moeten misleiden. Als niemand Grieks kiest en je dientengevolge als school Grieks schrapt dan kun je je opleiding géén gymnasium meer noemen want dat ben je namelijk niet. Wees dan eerlijk en noem jezelf atheneum plus Latijn. ' Nou nee, het gaat er blijkbaar niet om dat iemand het kiest, maar dat het aangeboden wordt. Je kunt het toch blijven aanbieden? Dan blijf je een gymnasium, ook al kiest niemand latijn en grieks.

Tsjor

Bermbrand

Waarom maak je je toch zo druk over het gymnasium? Doen rafelrand gymnasia afbreuk aan de gymnasium carriere van jouw kinderen?
Overigens is " En vooral Grieks spreekt kinderen met aanleg voor exacte vakken aan." een generalisatie waar ik echt heel wat uitzonderingen op ken.
En als je werkelijk denkt dat de huidige arbeidersklasse op het gymnasium te vinden is, dan zou ik nog eens goed rondkijken op de gymnasia in Amsterdam.

Flauw

' En waar ook nog een fiks aantal mensen rondlopen die trauma's hebben opgelopen van sadistische nonnen en pastoors die de pootjes niet thuis konden houden en om die reden al niets met Latijn hebben.' Ik moet eerlijk zeggen dat ik niemand ben tegengekomen die latijn associeert met seksueel misbruik. Dit is wel erg goedkoop.Weet jij iemand anders die zich de ontwikkeling van de kinderen in dorpen heeft aangetrokken? Of de vorming van ziekenhuizen, scholen etc. Hoeveel sportleiders etc. vieren hun prestatiedrang bot op jonge kinderen en kunnen hun handen niet thuis houden? Nou ja, gewoon flauw en goedkoop, zo'n opmerking.

Tsjor

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 16:55 Topicstarter

Tsjor

Dat kunst, cultuur en architectuur zit in de klassieke talen besloten, vandaar. Op het vwo wordt overigens standaard klassieke culturele vorming aangeboden (verplicht).
En natuurlijk mag je Grieks blijven aanbieden en zi je gymnasium opleiding in stand houden. Maar het punt dat aangesneden wordt is dat scholen Grieks NIET aanbieden in de bovenbouw maar zichzelf ten onrechte gymnasium blijven noemen.

Niemand kiest het

' Maar het punt dat aangesneden wordt is dat scholen Grieks NIET aanbieden in de bovenbouw maar zichzelf ten onrechte gymnasium blijven noemen.' Niemand kiest het, dat is het probleem. Ik zou het gewoon op het programma laten staan. Iedereen snapt wel dat je voor 5 kinderen geen heel curriculum overeind kunt houden. Volgend jaar beter. Of niet.
Uit jouw reactie en uit de column blijkt dat er nogal wat vastzit aan de term ' gymnasium'. Als het zo waardevol is, waarom zou je het dan niet elke school gunnen? Leerkrachten (grieks, latijn) worden toch elk jaar weer ingehuurd voor het aantal uren dat er daadwerkelijk lesgegeven kan worden. Je kunt het dus aanbieden, constateren dat niemand het kiest en toch een gymnasium heten.

Tsjor

Amsterdamse

Amsterdamse

22-08-2018 om 17:40

Grieks of Latijn

Als je eindexamen atheneum doet met één klassieke taal, ben je gymnasiast. Of die klassieke taal nu Latijn is, of Grieks.

‘Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het atheneum met het gymnasium samengevoegd in het vwo. Het atheneum is hiermee de opvolger van de vroegere Hogere Burgerschool (HBS). De exameneisen zijn gelijk voor alle vwo-leerlingen, maar gymnasiasten doen ook eindexamen in ten minste een van de klassieke talen.’
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Atheneum

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-08-2018 om 17:53

In Eindhoven heb je flink wat te kiezen

Als Plusleerling.
Echter op veel scholen is het kiezen tussen de extra uitdaging en latijn en grieks.
En waar kiezen die superslimme Eindhovense kinderen massaal voor? Juist ja, niet voor latijn en grieks.
Toen mijn oudste na de brugklas moest kiezen, koos hij vol overtuiging voor het Technasium, net als 95% van zijn jaargenoten. 5 leerlingen klassieke talen vond school ook wat mager, dus inderdaad werd de gymnasiumtak afgestoten.

Dat technische kinderen grieks ook leuk vinden? Maw, mijn ervaring is echt anders. Hij vond het verschrikkelijke....

Ik geloof niet dat een zelfstandig gymnasium hier de oplossing is.

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 18:09 Topicstarter

Tsjor

“Uit jouw reactie en uit de column blijkt dat er nogal wat vastzit aan de term ' gymnasium'.”
Nee, de wet op het voortgezet onderwijs bepaalt aan welke voorwaarden een school moet doen om een gymnasium te zijn, niet ik. Wat mij stoort is dat ouders en achtstegroepers misleid worden als een school ten onrechte pretendeert een gymnasium opleiding aan te bieden terwijl ze dat de facto niet doen. Noem dat dan wat het is, atheneum plus Latijn. Dan is het voor iedereen glashelder wat de mogelijkheden zijn en wat niet.
Atheneum met Latijn is geen gymnasium, zo bepaald de WVO. Het belang daar duidelijk over te zijn en dat te weten bij de schoolkeuze is dat je alleen voor Latijn kan kiezen en niet voor Grieks. Stel, je wil gymnasium en je kiest voor een scholengemeenschap die dat aanbiedt en je komt in de derde klas erachter dat je geen Grieks kunt kiezen maar enkele Latijn. Dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd. Overigens krijg je een vwo diploma, alleen als je op een gymnasium zit, krijg je een gymnasium diploma.

Mijn extreem niet technische kind.....

Is DOL op Grieks. Het is echt by far haar lievelingsvak. Haar 2 techneuten- broers hebben het niet eens overwogen. Nooit. Dat even voor de statistieken.

Ingrid ( groot fan van scholengemeenschappen met gymnasiumtak. Zodat je na klas 3 probleemloos kunt overstappen naar Atheneum als je t wel mooi vindt. Zodat er in klas 4/5/6 echt alleen kinderen Latijn en Grieks volgen die dat graag willen. Niet omdat geen keus hebben. Nou ja, vsn school. Maar dat is een echt grote stap )

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 18:18 Topicstarter

Ginny

“In Eindhoven heb je flink wat te kiezen als plusleerling”
Dat is heel mooi. Uit de column maak ik op dat er geen zelfstandig gymnasoum is in Eindhoven, wel gymnasium opleidingen op scholengemeenschappen maar daar heeft de columnist het e.e.a. op aan te merken. Een zelfstandig gymnasoum zou zijns inziens wat toevoegen aan dat rijke aanbod, niet iets afnemen.

Jouw zoon koos vol overtuiging voor technasium maar even verderop schrijf je dar hij Grieks verschrikkelijk vond - kreeg hij dan een paar jaar Grieks op het technasium? Twee van mijn kinderen, die beiden een exact pakket kiezen c.q. kozen, kiezen vol overtuiging voor Grieks. Volgens leraren klassieke talen, is Grieks voor veel exacte vakken-liefhebbers de favoriete keuze.

Bermbrand

Bermbrand

22-08-2018 om 18:22 Topicstarter

IngridT

Het één sluit natuurlijk absoluut het ander niet uit 😊
Het gaat hier niet om wat het beste is, maar dat scholengemeenschappen ouders en achtstegroepers misleiden door te zeggen dat ze een gymnasium opleiding hebben, terwijl dat niet zo is. Hie is dat op jouw scholengemeenschappen met gymnasium-tak, is daar in de bovenbouw keuze tussen Grieks en Latijn of wordt in de bovenbouw alleen Latijn aangeboden?

Elise

Elise

22-08-2018 om 18:31

Niet misleidend

wat betreft diploma. Als je VWO met Latijn doet en je hebt in de onderbouw Grieks gehad, dan heb je een gymnasiumdiploma. Wel misleidend als niet gemeld wordt dat je geen Grieks kunt kiezen, voor degenen die dat hadden gewild.

Bermbrand

Beide worden aangeboden. Mijn dochter ( volgend jaar v5) volgt Grieks met een clubje van 6 of 7. Ze vindt t fantastisch. Latijn zijn er denk ik 15 of 20 of zo.

Op de school waar ik zelf lesgeef gaat t op dezelfde manier. Tot volle tevredenheid vsn iedereen.

Ingrid

Diploma

Je krijgt gewoon een gymnasiumdiploma als je de eerste drie jaar beide klassieke talen en de drie jaar daarna 1 klassieke taal hebt gevolgd. Of je op een zelfstandig gymnasium zit of op een scholengemeenschap maakt niet uit.

Ik zie het voordeel niet van een zelfstandig gymnasium. Wel van een gedegen gymnasiumafdeling op een scholengemeenschap.

Drietje

Het voordeel van een categoraal gymnasium zit doorgaans niet in het vakkenaanbod en ook niet in de mogelijkheden van extra vakken etc (kan op veel scholengemeenschappen ook), maar in de status. Dat je alleen met gelijkgezinden je schoolperiode doorbrengt. Zoals Robert Vuisje dat laatst in schreef, gymnasium is de plek waar je vrienden voor het leven maakt.

Hum

Nou ja, ik heb daar gewoon niets mee. Niet met status en niet met 'gelijkgestemden'. Lekker alles door elkaar, daar houd ik van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.