Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gymnasium Eindhoven


Bermbrand

Bermbrand

27-08-2018 om 14:51 Topicstarter

Triva

“Wat mij nog het meest blijft verbazen is dat kinderen in Amsterdam blijkbaar anders zijn dan de kinderen in de rest van het land.”
Nee, de kinderen verschillen niet. Het aanbod verschilt wel en vooral het plaatsingssysteem (centrale loting) zorgt voor meer ellende. Dat heb je idd in geen enkele andere stad of regio (wees blij). Centrale loting lost de mismatch tussen vraag en aanbod niet op, maar maakt het juist meer manifest. Doe iets met die gevraagde en bekende échte voorkeuren. Saneer het aanbod, vorm bijv. kleine gymnasium afdelingen op lycea om tot degelijk, aantrekkelijk atheneum (plus) onderwijs. Gebeurt datcniet, stop dan met de échte voorkeuren voorop te stellen (centrale loting) en laat ouders weer strategisch kiezen voor de net iets minder favoriete / populaire school (alleen loten per school als er teveel aanmeldingen zijn).

vlinder72

vlinder72

27-08-2018 om 15:07

Bermbrand

Dank je wel voor je uitgebreide toelichting. Fijn dat je die moeite neemt.

Dit maakt wel duidelijker waar een deel van het probleem in zit. Bij ons in de provincie is het lijstje scholen voor mavo/havo/vwo vrijwel gelijk. Op een categorale mavo en een gymnasium na. En die scholen zijn hier niet eens populair.

Scholen wijken wel wat af qua cultuur (geloof, tto, technasium) maar niet dusdanig dat een school veel populairder is dan de ander. Alle scholen bieden wel iets extra's. Gevolg is,dat de meeste kinderen gewoon naar de school "om de hoek" gaan. Mijn kinderen moeten 10 minuten fietsen. Mijn zus woont ergens in overijssel en ook daar gaan kinderen naar de dichtsbijzijnde school. En bij mijn broer in Brabant ook. Goed genoeg is goed genoeg. Het belangrijkste is dat de kinderen het er uiteindelijk naar hun zin hebben.

Niet zoveel te kiezen hebben heeft blijkbaar ook zo zijn voordelen. Mijn oudste ging trouwens naar een mavo/havo brugklas en niet naar het vwo.

Bermbrand

Bermbrand

27-08-2018 om 15:40 Topicstarter

Vlinder

Klinkt goed, voor elk wat wils en iedereen kan gewoon naar de school van keuze, top!

Mijn kinderen zitten ook op scholen binnen 10 minuten fietsen, dat is fijn. Eentje gaat uit nood geboren buiten de stad op school, maar heeft het daar uitstekend naar zijn zin. Mijn familie woont landelijk, 3 kinderen gingen naar categoraal gymnasium in naburige steden met lange reistijden (inmiddels allemaal geslaagd), 2 naar de enige brede scholengemeenschap in de dichtstbijzijnde stad, toch ook nog ruim een half uur fietsen. Ook van familie in het Gooi gingen de kinderen overigens 10 km verderop naar een lyceum in een ander dorp. Dat had geloof ik te maken met het geloof.

.

.

03-09-2018 om 23:45

Onlogisch

Hier zijn scholen die al jaren geen Grieks meer aanbieden, maar toch zichzelf een school met een gymnasiumafdeling noemen. Gaan die wetsartikelen eigenlijk wel over scholen die meerdere niveau's aanbieden, of alleen over scholen die er slechts zijn voor echte gymnasia waar je vanaf moet als je geen klassieke taal maar normaal vwo wilt volgen?

.

.

03-09-2018 om 23:47

Diploma

Het is trouwens gewoon mogelijk om via staatsexamens een diploma VWO-gymnasium te behalen. Daarvoor hoef je nooit een school die dit aanbiedt bezocht te hebben.

Het verschil tussen atheneum en gymnasium is sowieso belachelijk, het is slechts een formaliteit, want het diploma is gewoon VWO en opleidingen vinden het veel interessanter welk profiel en welke vakken je hebt gevolgd. Het aantal opleidingen dat Grieks en/of Latijn als eis stelt of het uberhaupt interessant vindt is bijna nul.

.

.

03-09-2018 om 23:59

Amsterdam

Dat in Amsterdam de scholen zo "verschillend" zijn, heeft te maken met concurrentie. Als je in Amsterdam het aanbod vergelijkt met bv. Hoorn is er gewoon voor een school in Amsterdam heel erg veel concurrentie. In zo'n stad als Hoorn is er veel minder te kiezen dus hoeven scholen niet zo veel te verschillen van elkaar om leerlingen te trekken.

Daarnaast is het voor scholen in Amsterdam makkelijker om leerlingen "af te stoten", past een leerling toch helemaal niet lekker op een school, jammer joh, zoek maar een andere, er is toch genoeg aanbod elders. In plaatsen met minder aanbod is er gewoon veel minder plek waar een school de leerlingen die zij liever kwijt wil ook daadwerkelijk kwijt kan en zal er meer moeite gestoken worden in een kind "binnenboord" houden.
(Geen persoonlijke ervaring, maar ik heb wel iemand gekend die 2,5 jaar lang het leven van andere leerlingen en van medewerkers op school echt goed zuur maakte. De reden dat diegene niet veel eerder op een andere school is geplaatst, is vanwege het zeer beperkte aanbod van het gewenste schoolniveau in de regio dat elders nog lange tijd steeds vol zat ook.)

.

.

04-09-2018 om 00:52

Aanvulling: Te snel gepost

Mijn excuses, ik zag pas nadat ik het bericht had geplaatst dat het tweede deel van de post incompleet was.

Wat ik wilde posten: zo’n school in Amsterdam hoeft het niet voor iedereen leuk te maken. Er is zelfs een mogelijkheid dat zo’n school een bepaalde status krijgt. Dit komt omdat kinderen sneller op een andere school geplaatst kunnen worden, onder andere bij wangedrag.
Daarnaast is het in Amsterdam veel makkelijker om ouders te pushen hun kind elders op school te zetten. Er is toch plaats zat elders, veel ouders denken dan “deze school wordt niks meer, elders zet ik mijn kind op school en daarmee is de kous af.” In regio’s waar veel minder aanbod is zullen ouders sneller gaan protesteren en desnoods juridische maatregelen nemen.
Dit gebeurt in de praktijk op een aantal scholen die bv. liever geen kinderen met autisme (of andere handicap) op school hebben vanwege het imago van de school. (Wat natuurlijk niet mag, maar de werkelijkheid is anders. Een bepaald Beroemd gymnasium daar wilde laatst nog van een meisje met een beperking af)
Ook heb je in Amsterdam veel scholen die sturen in het “soort” dat de school bezoekt. Een niet nader te noemen schoolvereniging in Rotterdam is daar via de media op “aangesproken.”
In zo’n grote stad is er toch genoeg aanbod elders, niemand gaat klagen over zo’n school want waarom zou je als je tien alternatieven hebt.
Je ziet ook bij de aanmelding van leerlingen dat ouders al calculeren of hun kind tussen het “soort kinderen” op de school past.

Amsterdam

In Amsterdam is meer te kiezen, en dan ga je nauwkeuriger kiezen. Er zijn ook veel hoogopleide ouders en die zijn extra kieskeurig. Dat komt omdat er veel studenten zijn, veel multinational bedrijven, en omdat door de hoge huizenprijzen de middeninkomens uit de stad vertrekken. Voor veel hoogopgeleide ouders gaat het helemaal niet om de kwaliteit van het onderwijs maar juist om de culturele bagage en sociale contacten van het categorale gymnasium.

Dat het basisschooladvies leidend is geworden, helpt ook niet. Daardoor kunnen veel meer kinderen meeloten voor het gymnasium dan eerst. En de schooladviezen in Amsterdam zijn hoger dan in de rest van Nederland. In 2015-2016 had 34% van de kinderen in Nederland een schooladvies dat lager was dan de cito score. In Amsterdam was het slechts de helft: 17%. Landelijk werd 20% van de te lage adviezen opgehoogd, maar in Amsterdam was het 40%. Naast minder te lage schooladviezen heeft Amsterdam ook veel meer te hoge schooladviezen. Een derde van de gymnasiumleerlingen heeft een cito score die zwaar onvoldoende is voor het gymnasium.

Amsterdamse ouders zijn echt anders dan bijvoorbeeld Rotterdamse ouders.

Het Boston lotingssysteem dat in Amsterdam als voorbeeld is genomen, werkt goed in Boston omdat de "goede" scholen allemaal even gewenst zijn. En waarom zijn de goede scholen in Boston allemaal even gewenst? Omdat 10% van de leerlingen geheel buiten het lotingssysteem naar de nog betere particuliere scholen gaat. In Amsterdam probeert 10% van de leerlingen geheel binnen het lotingssysteem op scholen terecht komen met een exclusief karakter vergelijkbaar met Boston's particuliere scholen.

Bermbrand

Bermbrand

04-09-2018 om 16:51 Topicstarter

Syboor

Enkele kleine correcties & aanvullingen 😉
- In 2018 kreeg 28,1% van de Amsterdamse leerlingen vwo advies en 57,5% minimaal havo advies. Dat is voornamelijk het gevolg van de demografische ontwikkelingen die je zelf schetst. Daarnaast is het een gevolg van succesvolle inspanningen de afgelopen 10 jaar van gemeente en basisscholen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.
- Ook het leidende basisschooladvies heeft gevolgen - bijna een kwart van de kinderen met vwo advies heeft een Cito eindtoets (veel) lager dan de bandbreedte voor vwo. Voor havo/vwo en havo advies zelfs nog iets meer. De onderwijsinspectie stelde overigens vast dat deze trend in alle grote steden waarneembaar is, en niet alleen in Amsterdam.
- jaarlijks maken circa 1.200 Amsterdamse leerlingen hun Cito toets (veel) beter dan hun juf of meester dacht. Jaarlijks krijgen tussen de 500-600 leerlingen alsnog een hoger advies. Zij hebben dan dus een schooladvies mèt passende Cito eindtoets maar kunnen niet meedingen naar een schaarse plek op de gewilde scholen. Ook als ze op een brede scholengemeenschap zitten blijven ze in de categoraal ingedeelde ‘brugklas’ van het eerder gegeven, te lage advies. Zij moeten zich dan met een bepaald hoog gemiddelde alsnog bewijzen om te mogen opstromen naar dat hogere niveau. Vzv bij mij bekend, hebben alleen het IJburg college en OSB nog brede brugklassen. Ook het Fons Vitae, dat altijd havo en vwo eerst nog twee jaar bij elkaar hield, is terug naar een eenjarige brugklas en sinds dit schooljaar categorale vwo klassen.
- in Amsterdam werd voorheen wel maar sinds 2015 juist niet meer ‘Boston’ geloot (per school). Er wordt centraal geloot volgens een DA resp. RSD algoritme (voor de fijnproevers). De centrale loting werd ooit gebruikt in New York maar is daar ook al weer verlaten als lotingsalgoritme. In de centrale loting staan de échte voorkeuren voorop en loont het niet om strategisch te kiezen voor de net iets minder favoriete school die niet overtekend is. Je hebt dus wel gelijk dat er zo een ‘run’ op de meest populaire scholen ontstaat. Ouders worden ook enorm aangemoedigd om heel nauwkeurig en zorgvuldig voor de échte voorkeuren te kiezen.
- Het laatste nieuws is dat nav de evaluatie van de centrale loting en plaatsing voor het basisonderwijs, vanaf komend jaar de centrale loting volgens RSD alweer wordt verlaten. Vanaf volgend jaar is “Boston weer Back voor de Basisscholen”: er zal ‘ongetrapt Boston op eerste voorkeur’ geloot worden. Wellicht een opmaat voor het afschaffen van centrale loting in het voortgezet onderwijs?

Bermbrand

Bermbrand

04-09-2018 om 18:43 Topicstarter

Correctie

“bijna een kwart van de kinderen met vwo advies heeft een Cito eindtoets (veel) lager dan de bandbreedte voor vwo”
Dat moet zijn: bij EEN DERDE van de kinderen met vwo advies heeft een Cito eindtoets (veel) lager dan de minimale bandbreedte (545).

Bermbrand

" Het laatste nieuws is dat nav de evaluatie van de centrale loting en plaatsing voor het basisonderwijs, vanaf komend jaar de centrale loting volgens RSD alweer wordt verlaten. Vanaf volgend jaar is “Boston weer Back voor de Basisscholen”: er zal ‘ongetrapt Boston op eerste voorkeur’ geloot worden. Wellicht een opmaat voor het afschaffen van centrale loting in het voortgezet onderwijs?"

Waar heb je deze informatie vandaan?

Groeten,

Temet

Bermbrand

Bermbrand

04-09-2018 om 22:22 Topicstarter

Temet

Morgenochtend op de agenda van de raadscommissie onderwijs, de stukken vind je onder agendapunt 15 https://amsterdam.raadsinformatie.nl/vergadering/530677/Raadscommissie%20Werk%20Inkomen%20en%20Onderwijs%2005-09-2018

Bermbrand

Dank je. De agenda is kennelijk op het laatste moment gewijzigd: de stukken die ik nu zie, gaan alle over basisonderwijs.

Groeten,

Temet

o wacht

Ik zat gisteren kennelijk te laat achter de laptop en had over het hoofd gezien dat jij ook al onderkende dat dit gaat over basisonderwijs en niet over vo, en dat je alleen maar opperde dat dit mogelijk een opmaat zou zijn voor afschaffing van de centrale loting voor het vo.

Ik denk dat laatste trouwens niet, de huidige centrale loting biedt de sector denk ik teveel voordelen, en de nadelen zijn - ja, ik weet dat jij er anders over denkt - voor ouders en leerlingen iha niet groter dan ze waren bij het oude systeem.

Groeten,

Temet

Bermbrand

Bermbrand

05-09-2018 om 09:42 Topicstarter

Temet

We zullen het zien. Osvo wilde na het debacle van de eerste centrale loting al af van dit systeem, maar zette uiteindelijk toch door voor drie jaar na druk van de (misleidende) ‘petitie vd matching’. Het huidige lotingssysteem is ook onder schoolbestuurders bepaald niet geliefd. Ze wilden af zijn van het ‘gezeik’ van de groep ouders van uitgelote kinderen maar hebben nu nog meer gezeik van een grotere en meer diffuse groep.

We zullen het zien. Nu de schoolbestuurders in woord en in daad kristalhelder hebben gemaakt dat ze het bestaande aanbod niet zullen aanpassen aan de bekende voorkeuren, vervalt iig de noodzaak (en het fatsoen) om kinderen en hun ouders te vragen zorgvuldig te kiezen voor hun échte voorkeuren.

Cato

Cato

05-09-2018 om 14:27

Daar kun je op wachten

Uiteindelijk gaat het om Amsterdam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.