Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
an mien

an mien

13-03-2011 om 15:29

Gymnasium pas in 2e jaar

Dochter zit in de brugklas atheneum/gymnasium en moet aan het eind van het schooljaar kiezen voor atheneum of gymnasium. Wat ik zo hoor is dat er op de meeste scholen al in de 1 klas begonnen wordt met Latijn en in de tweede met Grieks. Hier op school dus pas in de tweede zou dat niet erg zwaar zijn ze krijgt dan wel heel veel nieuwe vakken, Latijn, Grieks, Duits, nask. Haar cijfers zijn wel voldoende om gymnasium te gaan. Hoe zwaar zal gymnasium zijn?

An Mien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

13-03-2011 om 16:17

Hier ook

Hier gaan ze ook pas in de tweede beginnen met de gymnasiumvakken. Alleen op het catergoriale gymnasium hebben ze al in het eerste jaar Latijn (en in het tweede jaar Grieks erbij, of precies andersom.. dat weet ik even niet )

Astrid

Astrid

13-03-2011 om 16:47

Maakt volgens mij niet zoveel uit.

Mijn zoon had in het 1e jaar al wel latijn. Ik weet dat de 2 andere VO scholen hier in mijn woonplaats pas in het 2e jaar er mee beginnen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je nou in de 2e 1 vak meer of minder krijgt. Als ik de 2 andere VO scholen hier bekijk (kind 2 is zich nu aan het orienteren) dan hebben die zo wie minder vakken in de 1e. Zoon had in de 1e 38 lesuren! Zoon had bv. ook al natuurkunde in de 1e. Volgend jaar krijgt hij het in de 3e volgens mij pas echt druk. Dan komt biologie terug en als nieuw vak scheikunde en economie. Het enige wat er af gaat is techniek en muziek. Nou net vakken waarbij je maar af en toe huiswerk hebt.

Tirza G.

Tirza G.

13-03-2011 om 17:55

Hoe groot

is de gymnasiumafdeling op die school? Hoeveel kinderen volgen daadwerkelijk gymnasium? Als dat meer is dan een handjevol, zal het toch wel te doen zijn lijkt me.

Tirza

Alle vakken in de brugklas

Mijn dochter zit in een gymnasiumklas op een scholengemeenschap. Er is ook nog een atheneumbrugklas en een havo/vwo-brugklas.

In de brugklas kreeg mijn dochter alle talen: nederlands, engels, frans, duits, latijn en grieks. Verder alle gebruikelijke vakken zoals aardrijkskunde, biologie en geschiedenis, tekenen, muziek, gym, godsdienst en science (een soort voorbereidend natuur- en scheikunde). Echt natuurkunde kreeg ze in de tweede en echt scheikunde en economie kreeg ze vanaf de derde.

Leerlingen die na de atheneumbrugklas of na de havo/vwo-brugklas alsnog naar het gymnasium wilden, kregen in de tweede extra les in Latijn en Grieks (een uur per week geloof ik), om de gemiste brugklasstof in te halen.

Ik denk dat latijn en grieks voor jouw dochter wel te doen zijn, want ik begrijp dat er in alle brugklassoorten nog geen latijn en grieks gegeven wordt, dus ze beginnen in de tweede vanaf de basis. Ze hoeft dus geen achterstand in te halen. En omdat ze in de brugklas nu nog niet zoveel vakken had, hoop ik dat ze in de vakken die ze wel heeft gehad meer tijd heeft kunnen besteden dan een categoraal gymnasiast en daar een stevige basis voor heeft, dus kan daar in de tweede klas wat minder tijd aan besteed worden.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: elke school organiseert het op zijn eigen manier, en als het niet uit de lengte komt dan wel uit de breedte. Als school denkt dat het zo kan, dan zou ik daar als ouder ook vanuit gaan.

skik

Kort

Hier ook in de 2e latijn.

marie

marie

14-03-2011 om 10:03

Ook 2e - andere vakken minder uren

Hallo
Ook hier kan in de tweede voor Gymnasium gekozen worden. Dat zijn dus 4 lesuren in de week extra (2 Grieks en 2 Latijn), maar ze gaan maar 1 lesuur in de week extra naar school. De andere drie uren worden gecompenseerd met een lesuur minder Frans (i.p.v. 3 uur hebben zij 2 lesuren Frans in de week), geen verzorging en geen techniek. Duits krijgen ze hier ook pas in de tweede.
Dit jaar is hier voor het eerst een "volle" gymnasiumklas en een volle VWO-klas. Voorheen hadden ze altijd "halve" Gym-klassen. Dan krijgt de ene helft bijvoorbeeld Grieks en de andere helft gaat dan naar Frans.
Dochter vond wel grappig om te zien dat alle "rustige" leerlingen nu Gymnasium doen en de wat meer "gezellige/drukke" leerlingen VWO doen.
Dochter vind het tot nu toe wel goed te doen geloof ik. Dus als jouw dochter het leuk vindt, kan ze altijd proberen toch? Ze kan de vakken altijd weer laten vallen in de vierde. Trouwens met alleen Latijn of Grieks krijg je ook een Gymnasiumdiploma.
Groetjes

an mien

an mien

14-03-2011 om 13:58

Dank......

Jullie wel voor alle reacties, fijn om te horen dat er meer scholen zijn waar pas in de tweede gekozen wordt voor het gymnasium.
Er is volgens mij bij ons op school elk jaar een gym klas en 2 atheneum klassen.
Dochter wil het graag proberen dus als ze een positief advies krijgt ( en dat zal wel) dan gaat ze volgend jaar naar het gymnasium.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

an mien

an mien

14-03-2011 om 13:58

Dank......

Jullie wel voor alle reacties, fijn om te horen dat er meer scholen zijn waar pas in de tweede gekozen wordt voor het gymnasium.
Er is volgens mij bij ons op school elk jaar een gym klas en 2 atheneum klassen.
Dochter wil het graag proberen dus als ze een positief advies krijgt ( en dat zal wel) dan gaat ze volgend jaar naar het gymnasium.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.