Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

31-03-2011 om 13:22

Handelingsplan en rapportgesprek

Mijn zoon zit in groep 3 en doet het op zich prima. Alleen met lezen blijft hij achter. Een aantal weken geleden heb ik een kort gesprek met de leerkracht gehad, waarin zij aangaf dat zoon inderdaad minder scoorde bij de cito voor lezen. Ze heeft hem verder getoetst en volgens haar zou het liggen in zijn tempo. Spelling en letterherkenning zijn in orde, hij neemt alleen zijn tijd om de langere woorden te lezen. Haar advies was veel lezen en oefenen. Dat doen we dus.
Gisteren kreeg hij zijn rapport mee en daarin staat opgenomen, dat er een handelingsplan is voor hem voor wat betreft het lezen. Ik had de leerkracht daar niet eerder over gehoord. Nu ben ik erg argwanend en achterdochtig van aard en ik vreesde meteen het ergste. Want een handelingsplan klinkt mij niet goed in de oren. De overige onderdelen van de cito waren overigens B (spelling) en A++ (rekenen). Werkhouding etc. is in orde en zelfstandig werken ook prima.
Mijn vraag: is het feit dat er een handelingsplan is, sowieso reden voor alarmbellen voor wat betreft de overgang naar de volgende groep? Of moet ik het positief inzien en bedenken, dat een handelingsplan hem gewoon helpt en dat het niet een voorbode is voor een herhalend jaar? Aankomende maandag is het tienminutengesprek en daar wil ik me graag goed op voorbereiden. Alle tips en uitleg zijn welkom, waarvoor dank alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Het is puur ff vastleggen hoe in een bepaald vak voor eenbepaalde ll in een bepaald tijdvak gehandeld wordt.

Administratie, meer niet.

Omgekeerd zelfs. Ik hoor hele volksstammen klagen dat hun kind maar geen handelingsplan krijgt terwijl dat nodig is/afgesproken was/enz.
Voor lezen meteen ff ingerijpen is tegenwoordig normaal en een grote verbetering met vroeger, toen dit soms meer op zijn beloop werd gelaten. Lezen wordt nu gezien als de basis voor alles (zaakvakken e.d., maar ook rekenen). Ook op onze school wordt er al vanaf december bijgespijkerd bij lezen, echt ieder jaar wel een man of 5.

Sancy

Sancy

31-03-2011 om 14:36

Maar

vziw is voor een handelingsplan wel instemming nodig van de ouders. Vraag daar nog even naar.

Nee hoor,

onze zoon heeft in groep 6 2x een handelingsplan gehad voor spelling en 1x voor een rekenonderdeel. Na een aantal weken was het 'probleem' onder de knie en niemand is er ooit op terug gekomen. Nu zit hij in groep 8 en gaat met en prachtige cito-score en advies naar de HAVO/VWO brugklas.

Wij hebben er inderdaad toestemming voor moeten geven en de juf hield ons op de hoogte van de vorderingen.

Sascha2

Sascha2

31-03-2011 om 15:05

Whow, wat snel!

Zo, kijk eens aan, dat zijn snelle reacties. Dank daarvoor.
Ha, Rodebeuk, heb ik weer: een luxeprobleem, ik heb namelijk wel een handelingsplan .
Het doet me goed te merken dat een handelingsplan juist helemaal geen probleem hoeft te zijn, maar dat het inderdaad meer een administratieve vastlegging is van mogelijke afspraken. Ik heb overigens geen toestemming gegeven voor een handelingsplan, er is niet eerder over gesproken.
Mijn argwaan zal voortkomen uit beroepsdeformatie. Nou ja, wat dat betreft zijn jullie reacties prettig relativerend. Ik zal uitgaan van de positieve kant. Nogmaals dank, ik kan ermee verder.

Annet

Annet

31-03-2011 om 20:44

Geen toestemming nodig

Voor een handelingsplan heeft de school geen toestemming nodig van de ouders, tenminste zolang het gewoon betekent dat de leerkracht of ib-er extra aandacht gaat besteden aan een bepaald onderwerp.
Als een kind door iemand van de schoolbegeleidingsdienst geobserveerd of onderzocht moet worden, dan is die toestemming wel nodig.
Het is wel zo netjes als een school de ouders informeert over het handelingsplan. Op de vorige school van jongste stond dit zelfs in de schoolgids.

Oudste kreeg op deze school ook een handelingsplan. Wij waren helemaal blij. Dit plan was in verband met een voorsprong waar tot dan toe niets of nauwelijks iets mee gedaan werd.
Het grootste voordeel van zo'n plan is dat je aan het eind kunt vragen naar een evaluatie, school zichzelf verplicht er iets mee te doen, etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.