Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
NaShA

NaShA

14-03-2011 om 22:03

Handschrift zoon groep 4

vandaag kijkavond op school van zoon2 en dochter. Dus ook in de schriften enzo. Van zoons handschrift ben ik me toch weer een hoedje geschrokken. totaal onleesbaar. Moet ik er iets mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

14-03-2011 om 22:13

Even...

..met de juf/meester overleggen? Bij mijn kinderen is het handschrift ook slecht, nu nog (groep 6 en 8). Maar ze kunnen schrijven en ik kan het lezen. Ze zijn dus al verder dan mijn dermatoloog

Je kan met hem oefenen. Niet het schrijven zelf, maar de fijne motoriek. Kleien, strijkkralen, tekenen, kleuren, boodschappenlijstjes, verjaardagskaarten, etc. Het echte verbeteren van z'n handschrift zou ik op school laten.

NaShA

NaShA

14-03-2011 om 22:33

Bijkomend probleem

moet ik misschien nog melden, dat al die dingen die je noemt, voor zoon echt een verschrikking zijn

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

14-03-2011 om 23:10

Jep..

..hier ook. Misschien is dat ook wel de oorzaak van het probleem. Mijn kinderen vinden knutselen en fröbelen helemaal niks! Mijn oudste vindt solderen leuk, heeft een Arduino, dat is ook lekker gepriegel. Mijn jongste is een pleaser en helpt dus graag met boodschappenlijstjes, recepten opschrijven, kaarten, dat soort dingen. Of het écht helpt weet ik natuurlijk niet, maar in elk geval heb ik het gevoel dat ik er iets aan heb gedaan

Man en ik hebben ook matige handschriften, en dat wordt alleen maar erger nu we steeds minder schrijven. De kinderen zijn dus ook nog eens erfelijk belast. Maar we kunnen wel allemaal goed typen

T&T

T&T

15-03-2011 om 08:52

Lego?

Als je kind niet graag knutseld is hij misschien wel graag met lego bezig; is ook fijne motoriek, of knex, of handwerken, ja, dat laatste klinkt raar voor jongens (nog steeds...) maar er zijn echt jongens die graag breien, gewoon een kwestie van uittesten.
groetjes, Tess

Fiorucci

Fiorucci

15-03-2011 om 09:14

Mvr koekepeer

Het echte verbeteren van z'n handschrift zou ik op school laten....nou,nee, ik heb op dat gebied niet zo'n hoge pet op van school, moppperen dat het netter moet, meer doen ze niet, is mijn ervaring met mijn drie kinders. Ik heb goede ervaringen met kinderfysio.

Guinevere

Guinevere

15-03-2011 om 10:32

Kip of ei

Ik denk dat je zoon juist door zijn gebrekkige motoriek een hekel heeft aan dat geknutsel. Maar er zijn vast dingen die zijn fijne motoriek kunnen trainen en die hij wél leuk vindt. Lego inderdaad. Onze 8-jarige zoon is tegenwoordig bezig met naaien (ja, dat bestaat dus echt). Of misschien tekenen of schilderen, eventueel op tekenles? Een hut timmeren en zagen?

NaShA

NaShA

15-03-2011 om 21:50

Guinevere, goeie vraag

dat weet ik niet. Feit is wel dat hij al van kleins af aan niks heeft met knutselen en dat soort dingen. Tekenen enzo kan hij ook nog steeds niet fatsoenlijk. Verder vermoeden we dat er ook nog sprake is van een "stoornis" al is nog niks duidelijk wat of hoe (gedacht werd aan ASS door de GGZ).

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2011 om 07:11

Nasha

Google eens op DCD, hebben mijn kinders ook.

Tango

Tango

16-03-2011 om 21:07

Kinderfysio

Ik herken dit dus heel erg in mijn zoon, ook nooit knutselaar geweest, tekent echt nog koppoters en probeert wel letters en cijfers te schrijven, maar het lukt echt nog helemaal niet. Nu zit mijn zoon natuurlijk nog in groep 2 en wordt daar dus nog nauwelijks mee geoefend, maar ik wil dus dat hij dat nu al wel gaat doen. Tangozoon krijgt nu ruim een jaar kinderfysio en ik moet zeggen dat dat echt enorm veel heeft opgeleverd. Aanvankelijk voor de grove motoriek, maar nu ook voor de fijne motoriek. Op school gaat hij nu soms uit zichzelf iets tekenen, deed hij voorheen nooit.
Heeft je zoon wel een goede pengreep, want vaak gaat het daar al fout. Misschien helpt een stabilo-potlood of zo'n hulpstukje. Maar een kinderfysiotherapeut raadplegen lijkt me echt de beste optie.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-03-2011 om 21:40

Hier ook

En ik denk dat interesse in kleuren/tekenen/strijkkralen zeker samenhangt met de motoriek. Als die motoriek al zwak is, dan beleef je geen plezier aan knutselen enzo, en oefen je ook weinig. En blijft het dus ook zwak. Zoon hier zelfde verhaal. Nu weer kinderfysiotherapie, dat verbetert het zeker, maar het is en blijft zwak. Hij heeft gewoon heel veel meer oefening nodig om er echt wat van te maken. Maar om kind nu dagelijks een uur of langer tegen zijn zin fijn-motorische dingen te laten doen... nou, nee.
En om met de gevleugelde woorden van Rodebeuk te spreken: een kind is geen kleiwerkje. Een kind laat zich niet boetseren tot ie helemaal gaaf en strak is.

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2011 om 07:11

Hoeft niet hoor

Dat is geen wet van meden en perzen hoor, dat je die vaardigheden dus niet leuk vindt als je problemen hebt met motoriek enzo. Mijn dochter heeft DCD, net als mijn zoon, en zij knutselt en schildert het liefst de hele dag!

NaShA

NaShA

17-03-2011 om 22:24

Dcd

ik heb er nog niet aan gedacht, maar het is niet geheel ondenkbaar....net als ADHD en ASS is ook DCD iets wat in onze famillie voorkomt....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-03-2011 om 22:31

Dcd

Maar DCD is eigenlijk 'niets', zo staat het ook op de site van Balans beschreven. Het is een verzamelnaam voor zwakkere motoriek. Het zegt niets over de oorzaak (kan heel divers zijn) en dus ook niets over wat je ermee kan. Het enige dat het zegt is dat je kind motorisch niet zo sterk is. Komt bij tot wel 10% van de kinderen voor, en bij jongens véél meer dan bij meisjes.

Ellen

Ellen

18-03-2011 om 11:27

Hier ook

Mijn dochter van bijna 7 schrijft ook heel slecht. Voornamelijk hele grote onleesbare letters en heel wijd uit elkaar. Juf vindt het nu echt een probleem worden en voorziet voor volgend jaar in groep 4 problemen.
Haar pengreep is ook niet goed.

Hier schrijven alle kinderen met vulpen maar juf heeft aangeraden voor haar een stabilo aan te schaffen. Dochter houdt van tekenen en dat doet ze veel thuis. Maar ook dat is allemaal heel slordig; grote halen en kleurplaten niet binnen de lijntjes.

Heb nog even gedacht dat haar bril misschien niet sterk of juist te sterk zou zijn, maar volens man is dat onzin want ze heeft een plussterkte (+5 beide ogen) en dan zou ze juist heel erg klein moeten schrijven.

In ieder geval hoor ik hier veel goede verhalen over fysio, iets wat juf ook al opperde..

Potlood

Bij mijn zoon ook, nu in groep 4 krijgt ie opmerkingen dat ie toch echt netter moet schrijven. Ik ben t ermee eens, maar horen zij dit hem niet te leren? In groep 3 al??
Ze moeten trouwens met potlood schrijven, nou, zelfs ik schrijf dan onduidelijk. Met vulpen leren schrijven is toch veel beter, zo heb ik t ook geleerd.
Ik heb nu voor hem een vulpen gekocht, scheelt een berg...
Schrijven ze bij jullie in groep 4 ook nog niet aan elkaar, ??? Ik dacht eigenlijk dat wij daar vroeger al meteen mee begonnen? Maar ik kan me vergissen ...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

30-03-2011 om 22:39

Mooi gezegd (ot)

"En om met de gevleugelde woorden van Rodebeuk te spreken: een kind is geen kleiwerkje. Een kind laat zich niet boetseren tot ie helemaal gaaf en strak is.

Mooi gezegd. En daar houd ik me aan vast. Hoewel MIJN kind natuurlijk van zichzelf al perfect is, HAHAHAHAAA... Vooral als hij slaapt dan. (zo schattig!)

NaShA

NaShA

30-03-2011 om 23:15

Charlotte

hier schrijven ze wel aan elkaar. Zoons schrift is echt onleesbaar voor mij...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.