Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten


Nummer schreef op 24-07-2021 om 10:35:

Je hebt weinig te kiezen, hij ook. Steun hem dus maar op een andere manier: hij zal een havo moeten vinden die hem aanneemt, laat hem dat proberen. Aan de andere kant moet hij nog een jaar naar school dus hij moet ook een MBO vinden. Hij zal heus wel een idee/richting hebben die bij hem past. Daar zoek je dus een MBO bij. Als de havo niet lukt start hij dus daar gewoon en prent hem in dat je daarna inderdaad naar HBO kan. Het is niet zo dat je dan een voorsprong hebt. Je hebt een voorsprong op de praktische kant, op het werken in het algemeen maar je hebt een achterstand op andere vlakken tov de havisten.

Broer heeft dat opgelost door in zijn laatste mbo jaar en de zomer daarop een wiskunde cursus te volgen( technische opleiding). Was hem aangeraden door de mbo opleiding als hij hbo wilde doen. Hij heeft geen achterstand ervaren. Wel de voorsprong op praktische vakken. En ook een stuk meer inzicht in hoe dingen in de praktijk gaan en hoe mbo'ers moeten werken met hun ideeen. Dus niet alleen; hij kan lassen, leuk extratje. Maar ook; ja, prachtig plan, klopt precies volgens wiskunde en natuurkunde, maar totaal niet handig in de praktijk. Daar hadden de havisten echt grote moeite mee. Die konden de meest waanzinnige ideeën opperen, zo lang de formules maar klopten, geen enkel besef van de wereld buiten hun klaslokaal. 

Mijn zoon (van Havo naar HBO) merkt ook zijn achterstand met MBO-ers. Zij hebben vaak al meer ervaring met bepaalde vakken (hij doet hbo-ict) en hij moet dat allemaal nu inhalen en vindt dat lastig. Als wij opnieuw konden kiezen zou het traject wel mbo-hbo zijn, alleen wist zoon écht nog niet wat hij wilde toen hij van het VMBO-T af kwam, dus hij probeerde, door eerst Havo te doen, wat tijd te rekken met het maken van een keuze.

Het ligt echt aan de HBOsoort. Mijn kind kreeg te horen dat hij voor werktuigbouwkunde vanaf havo/vwo echt wel een voorsprong had op MBO die niet in te halen was. Veel MBO'ers haalden daar het eerste jaar HBO niet. De stof die de havo/vwo-leerlingen hadden gemist was veel makkelijker in te halen, dan andersom. Het op een hoger niveau kunnen studeren, meer zelf doen, minder aan het handje, moet je wel aankunnen en dan kan de basis op praktijk nog zo goed zijn, als je die stap niet kunt maken gaat het niet lukken. 

Op ICT gebied kan dat inderdaad weer anders zijn. We weten helemaal niet waar het kind van TS naar toe wil natuurlijk. Als we dat wisten was het makkelijker advies geven. 

Nummer schreef op 24-07-2021 om 11:52:

Het ligt echt aan de HBOsoort. Mijn kind kreeg te horen dat hij voor werktuigbouwkunde vanaf havo/vwo echt wel een voorsprong had op MBO die niet in te halen was. Veel MBO'ers haalden daar het eerste jaar HBO niet. De stof die de havo/vwo-leerlingen hadden gemist was veel makkelijker in te halen, dan andersom. Het op een hoger niveau kunnen studeren, meer zelf doen, minder aan het handje, moet je wel aankunnen en dan kan de basis op praktijk nog zo goed zijn, als je die stap niet kunt maken gaat het niet lukken.

Op ICT gebied kan dat inderdaad weer anders zijn. We weten helemaal niet waar het kind van TS naar toe wil natuurlijk. Als we dat wisten was het makkelijker advies geven.

De broer waar ik het over had deed werktuigbouwkunde. Eerst mbo toen hbo. Die voorsprong van leerlingen van de middelbare school tov het mbo herken ik dus niet. Broer had zoals gezegd wel die wiskunde cursus gedaan. Maar daarmee was kennelijk het hele probleem al opgelost.

Je zou de portemonnee kunnen opentrekken en je zoon op 4/5 havo op Luzac of Winford kunnen zetten. Is wel 28 ruggen. 

En als het om geld gaat: nu 3 jaar mbo en dan doorstromen naar hbo levert meer op dan eerst nog minstens 2 jaar havo. Op het mbo kan je meestal werken (in deeltijd) in een richting in je opleiding, en op de havo mag je vaak al blij zijn als je onverzekerd maaltijden kunt bezorgen… 


Ik ken er toevallig een paar die op Wellant zitten en nu al een fortuintje binnen hebben gehaald als hovenier 

_Anoniem_ schreef op 24-07-2021 om 11:46:

Mijn zoon (van Havo naar HBO) merkt ook zijn achterstand met MBO-ers. Zij hebben vaak al meer ervaring met bepaalde vakken (hij doet hbo-ict) en hij moet dat allemaal nu inhalen en vindt dat lastig. Als wij opnieuw konden kiezen zou het traject wel mbo-hbo zijn, alleen wist zoon écht nog niet wat hij wilde toen hij van het VMBO-T af kwam, dus hij probeerde, door eerst Havo te doen, wat tijd te rekken met het maken van een keuze.

Dit was ook wat de docent van mijn dochter aangaf.

Hij stroomde zelf in vanuit het MBO en was vervolgens alle Havo/VWO de praktijk handelingen aan het leren.

De basis op het MBO is ook veel breder en dat is toch iets dat je, bij sommige vakken, kan gaan missen als je rechtstreeks naar het HBO gaat.

we hebben in nederland ook best een raar systeem met dat vmbo/havo en mbo/hbo.  In de meeste landen kennen ze geen mbo en ga je na het vmbo leren in de praktijk op werk. En de hogeschool… is ook een beetje anders dan hier. 

Is een compromis dan een idee? Een jaar MBO naar keuze en dan door naar VAVO bijvoorbeeld? Wie weet is dat MBO dan zo leuk dat hij wil blijven?
Er zijn zoveel leuke MBO opleidingen, je zou toch verwachten dat er wel iets tussen moet zitten dat hem aanspreekt.

skik schreef op 23-07-2021 om 22:30:


Verder is de weg via vavo of staatsexamen niet 'wat al te negatief gesteld', die wegen zijn er gewoon niet. Vavo niet omdat je per 1 augustus 2021 18 moet zijn als je in 2022 staatsexamen wil doen, dus dat hij over een half jaar 18 wordt helpt daar niet aan. Staatsexamen niet omdat het meer dan onwaarschijnlijk is als hij met magere cijfers in 5 jaar zijn vmbo-t haalt, hij zelfstandig zonder school zijn staatsexamen havo zal halen.

Is dat een wetswijziging die al aangenomen is? Dat lijkt me funest voor thuiszitters die op die manier toch nog een diploma proberen te halen. Bovendien laten veel particuliere scholen en SO-scholen ook hun leerlingen staatsexamen doen omdat ze zelf geen diplomalicentie hebben. Heb je misschien een linkje voor mij?

KerryHouse

KerryHouse

24-07-2021 om 14:50 Topicstarter

Mijn zoon heeft me laten zien dat hij op een andere VAVO inmiddels ook al is afgewezen… Hij zegt nu dat hij 4 vmbo-tl opnieuw wil doen 

KerryHouse

KerryHouse

24-07-2021 om 14:51 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 24-07-2021 om 14:46:

[..]

Is dat een wetswijziging die al aangenomen is? Dat lijkt me funest voor thuiszitters die op die manier toch nog een diploma proberen te halen. Bovendien laten veel particuliere scholen en SO-scholen ook hun leerlingen staatsexamen doen omdat ze zelf geen diplomalicentie hebben. Heb je misschien een linkje voor mij?

Mijn zoon wordt in november 18 en ik heb niks gehoord over dat hij voor een VAVO uitbesteed moet worden? Zijn laatste school biedt ook geen havo aan 

Een middelbare school kan jonger dan 18 detacheren naar vavo. 
Gr Angela

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

24-07-2021 om 14:58

KerryHouse schreef op 24-07-2021 om 14:50:

Mijn zoon heeft me laten zien dat hij op een andere VAVO inmiddels ook al is afgewezen… Hij zegt nu dat hij 4 vmbo-tl opnieuw wil doen

Dus hij is geslaagd voor vmbo-tl en wil nu het eindexamen jaar opnieuw doen? Met welk doel? Een hoger gemiddelde halen zodat hij naar de HAVO kan? 

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit mogelijk is.

Mallebeppie schreef op 24-07-2021 om 14:58:

[..]

Dus hij is geslaagd voor vmbo-tl en wil nu het eindexamen jaar opnieuw doen? Met welk doel? Een hoger gemiddelde halen zodat hij naar de HAVO kan?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit mogelijk is.

Dat staat geen enkele school toch gewoon toe?

Dat iemand met diploma er "voor de lol" en als toerist maar nog een jaartje komt zitten?

Dan kan ie nog beter proberen aan 't werk te gaan en een gesprek proberen aan te gaan met de LPA.

Als hij zijn diploma heeft gehaald kan hij niet 4TL nog een keer doen. 
Wel een beetje raar dat alle scholen hem afwijzen, aangezien je volgens mij met een TL diploma het recht hebt om door te stromen naar de havo. Wat ik me wel afvraag is waarom hij dat nu nog aan het regelen is. Had dat niet al in het voorjaar al gekund? Dan had hij nog scholen kunnen bezoeken, gesprekken kunnen hebben. Nu is het overal vakantie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.