Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo uit zoons hoofd praten

Mijn zoon van 17 is eindelijk geslaagd voor vmbo-tl. Hij begon in 2016 op de havo, moest toen van die school af want hij moest naar het vmbo-t, en is daarna weer van school gewisseld en vorig jaar in het examenjaar blijven zitten. (Al voor de Corona stond hij er heel slecht voor) Hij heeft NLD waardoor hij tegen moeilijkheden opliep. 
Zijn cijferlijst bestaat uit één 7 (6,6) en voor de rest krappe voldoendes. 
Mijn zoon eist dat hij nu havo mag gaan doen. Ik vind dit gezien zijn achtergrond en dat hij met hakken over de sloot vmbo-tl heeft afgerond geen goed idee. 
Zoon vindt dat hij naar de havo moet omdat hem is verteld dat hij zonder hbo een laag salaris zal krijgen. 
Ik heb de afgelopen weken hem nog wel gesteund met het zoeken van een havoschool, maar hij ontvangt alleen maar afwijzingen omdat zijn gemiddelde te laag is en hij geen positief advies van zijn laatste docenten heeft gehad. 
Mijn zoon zegt dat hij niet naar het mbo gaat. Ik heb hem al moeten dwingen zichzelf toch ergens in te schrijven omdat we al een brief van leerplicht hebben ontvangen over dat hij nog nergens aangemeld staat. 
Nu zegt hij dat hij heeft berekend dat je 16 uur per maand mag spijbelen en dus alleen gaat komen als het moet want hij weet zeker dat hij de havo aankan. 
Eerst mbo doen en dan hbo vindt hij geen optie.
Hoe praat ik de havo uit zijn hoofd? 


Technische mbo'ers is een schreeuwend tekort aan. Als hij dat gaat doen, hoeft hij zich niet druk te maken over werk en salaris.
Wel een beetje kort dag om nu nog een specifieke opleiding te zoeken.

Volgens mij hoef je havo helemaal niet uit zijn hoofd te praten, want je zegt zelf al dat hij nergens wordt aangenomen.

En mócht het hem lukken om toch ergens voor havo te worden aangenomen, dan is dat ook niet erg toch? Is het een idee om hem te ondersteunen in zijn plan, maar tegelijkertijd met hem een plan te maken voor als het niet lukt om een school te vinden waar hij havo kan doen? Dat plan wordt dan natuurlijk een leuke mbo-opleiding. Als je het op die manier aanvliegt, is hij misschien wat makkelijker enthousiast te krijgen?

Hij heeft zonder startkwalificatie niet veel keus natuurlijk. Bovendien wil geen enkele havo hem hebben. Een gesprek met de leerplicht kan helpen, misschien als jij er niet bij bent? Met zijn cijfers zal het minimaal 3 jaar duren voordat hij havo heeft. In de tussentijd kun je beter 3 jaar mbo4 gaan doen en dan naar het hbo. Als hij dat niet snapt (of niet wil) moet een leerplichtambtenaar hem dat misschien wel aan zijn verstand peuteren.
En wie maakt hem wijs dat je alleen met een hbo-opleiding geld kan verdienen? 

Mijn man (IT) verdient met zijn mbo meer dan ik met mijn hbo (onderwijs). 

Ik zie ook regelmatig vacatures voorbij komen voor echte "sleutelfuncties", dus waar je de hele dag lekker aan het sleutelen en zo bent (mbo werktuigbouwkunde, bestaat dat?). Dat betaalt ook heel goed. 

Boven je niveau proberen te komen lijkt me niet prettig. Volgens mij kan hij veel beter uitzoeken waar hij goed in is en daar heel goed in worden. Zodat hij zijn carrière gewoon lekker kan werken ipv altijd maar aan de max van zijn kunnen te moeten presteren.

MamaE schreef op 23-07-2021 om 12:28:

Technische mbo'ers is een schreeuwend tekort aan. Als hij dat gaat doen, hoeft hij zich niet druk te maken over werk en salaris.
Wel een beetje kort dag om nu nog een specifieke opleiding te zoeken.

Dan moet de zoon van TO toevallig wel technisch aangelegd zijn natuurlijk. 

Wat gek….ik dacht dat je tegenwoordig niet meer aan minimale  cijfer-eisen hoefde te voldoen om met een TL diploma naar de havo  te mogen? iets om eens uit te pluizen? ( ik werk op  een lyceum, en sinds een paar jaar zijn onze cijfer eisen voor havo instromers van tafel. En voor zover ik begreep niet omdat we dat als  school zelf zo’n goed idee vonden…

maar los daarvan…ik zou je zoon soort v steunen in zijn plannen. Laat t m maar proberen. Als ie ergens wordt aangenomen dan merkt hij vanzelf of t lukt of niet. en als t niet lukt is het een stuk gemakkelijker voor hem om te accepteren ( en aan t idee te wennen ) dat MBO een beter plan is.  Dat ene ‘verloren’ jaar maakt op termijn echt niet zo veel uit. En straal dan ook echt vertrouwen naar hem uit. Dat ie met hard werken vast meer kan dan hij denkt. En dat je het waardeert dat hij ervoor gaat ( al is het alleen om dat hogere salaris…) 

Als ie inderdaad nergens wordt aangenomen..tja. Dan wordt het iets  meer een haastklus. Ik zou sowieso aandringen op het nu al maken van dat ‘ plan b’. Voor t geval dat….

En msch goed om eens wat info op te  zoeken over goed betaalde mbo carrières die een beetje binnen zijn interesse sfeer liggen? Heeft ie echt een idee over mbo vs hbo salarissen? Of roept ie maar wat?

Promethium schreef op 23-07-2021 om 12:29:

Volgens mij hoef je havo helemaal niet uit zijn hoofd te praten, want je zegt zelf al dat hij nergens wordt aangenomen.

En mócht het hem lukken om toch ergens voor havo te worden aangenomen, dan is dat ook niet erg toch? Is het een idee om hem te ondersteunen in zijn plan, maar tegelijkertijd met hem een plan te maken voor als het niet lukt om een school te vinden waar hij havo kan doen? Dat plan wordt dan natuurlijk een leuke mbo-opleiding. Als je het op die manier aanvliegt, is hij misschien wat makkelijker enthousiast te krijgen?

Zo zou ik het ook aanpakken. 

Als het hem lukt is dat mooi meegenomen. Mocht hij het toch niet redden in 4 havo, kan hij altijd nog naar het mbo.
Mijn dochter is ook met een niet optimale cijferlijst (2 vijven) geslaagd voor vmbo-t. Wel een extra vak dus zij gaat met goede moed beginnen aan 4 havo.

KerryHouse

KerryHouse

23-07-2021 om 13:07 Topicstarter

MamaE schreef op 23-07-2021 om 12:28:

Technische mbo'ers is een schreeuwend tekort aan. Als hij dat gaat doen, hoeft hij zich niet druk te maken over werk en salaris.
Wel een beetje kort dag om nu nog een specifieke opleiding te zoeken.

Had ik ook al gezien en hem ook laten zien… Hij zegt stellig dat je met mbo later “niks gaat verdienen” en het onzin is. 

KerryHouse

KerryHouse

23-07-2021 om 13:09 Topicstarter

IngridT schreef op 23-07-2021 om 12:54:

Wat gek….ik dacht dat je tegenwoordig niet meer aan minimale cijfer-eisen hoefde te voldoen om met een TL diploma naar de havo te mogen? iets om eens uit te pluizen? ( ik werk op een lyceum, en sinds een paar jaar zijn onze cijfer eisen voor havo instromers van tafel. En voor zover ik begreep niet omdat we dat als school zelf zo’n goed idee vonden…


Is dat zo? Hier is het overal op het regulier onderwijs minstens 6,5 gemiddeld nodig. De vavo heeft dat niet maar die heeft mijn zoon ook geweigerd vanwege zijn recente resultaten

KerryHouse

KerryHouse

23-07-2021 om 13:11 Topicstarter

Pluma schreef op 23-07-2021 om 12:43:

Mijn man (IT) verdient met zijn mbo meer dan ik met mijn hbo (onderwijs).

Ik zie ook regelmatig vacatures voorbij komen voor echte "sleutelfuncties", dus waar je de hele dag lekker aan het sleutelen en zo bent (mbo werktuigbouwkunde, bestaat dat?). Dat betaalt ook heel goed.

Boven je niveau proberen te komen lijkt me niet prettig. Volgens mij kan hij veel beter uitzoeken waar hij goed in is en daar heel goed in worden. Zodat hij zijn carrière gewoon lekker kan werken ipv altijd maar aan de max van zijn kunnen te moeten presteren.

Ik heb twee oudere dochters die allebei nog thuiswonen en waarvan een al fulltime werkt. Die klaagt over dat ze haar werk saai vindt (afvinklijstjes doorlopen) en dat ze voor spannender en beter betaald werk wordt afgewezen en maar geen eigen woning kan betalen. Maar mijn zoon is  daar niet door overtuigd. 

De zoon is gemotiveerd voor de HAVO. Ook met NLD is HAVO een optie. Ik  zou hem vierkant steunen en inderdaad een school zoeken die hem wel de kans geeft.
En anders VAVO of Staatsexamen. Motivatie kan een belangrijke drijfveer zijn om het te halen. Al duurt het wat langer, al blijft hij nog een keer zitten. Who cares?
De aanhouder wint.
Als je kunt laat hem dan zonodig huiswerkbegeleiding krijgen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pablo_Pineda
Sinds deze film en de verhalen hoe hoger opgeleidde ouders het doen ook voor kinderen die op het eerste gezicht totaal niet geschikt lijken, kun je zien dat het kan.

Geef je zoon de kans. Ook met NLD kun je worden wat je wil.

https://balansdigitaal.nl/kennis/wat-is-nld/
Kinderen met NLD kunnen ook gewoon 'laatbloeiers' zijn en gewoon meer tijd nodig hebben, om biologisch en neurologisch te groeien en om zich kennis eigen te maken.

KerryHouse schreef op 23-07-2021 om 13:09:

[..]


Is dat zo? Hier is het overal op het regulier onderwijs minstens 6,5 gemiddeld nodig. De vavo heeft dat niet maar die heeft mijn zoon ook geweigerd vanwege zijn recente resultaten

Als je een extra vak hebt, moet je toegelaten worden zonder extra eisen, mits je in een profiel past. Bij zes vakken mogen havo’s aanvullende eisen stellen. De meeste doen dat ook.

Aangezien ik weet hoe mijn dochter in elkaar zit, hebben we al in de derde voorgesorteerd op de havo door een extra vak te kiezen.

In zijn algemeenheid zeg ik: vertrouw je kind en laat het zijn eigen fouten maken. (Dit afhankelijk van de leeftijd en de grootte van de fouten uiteraard).
Jouw kind is 17, dus ik denk dat dat een mooie leeftijd is om zijn eigen pad uit te stippelen. Je hebt jouw mening en de argumenten daarvoor al duidelijk kenbaar gemaakt.
Dus steun hem in zijn keuze en help hem met een alternatief plan voor als zijn keuze niet lukt (bv doordat hij op geen enkele havo terecht kan).

Het is op zich niet erg als hij nog drie jaar nodig heeft om de havo te halen, maar als hij in die drie jaar een mbo-diploma haalt heeft hij wel iets om op terug te vallen mocht het hbo uiteindelijk niet lukken.
Ik weet natuurlijk niet of hij technisch aangelegd is, maar hij lijkt nogal vast te zitten in zijn eigen gelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.