Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/VWO advies en "wil iets met eten doen"


Gingergirl schreef op 10-11-2023 om 14:51:

[..]

Als je ergens goed in wil worden en mee verder wil in je leven dan is een opleiding er in doen toch juist logisch, dat hoeft niet pas na de middelbare school. Als je bijvoorbeeld kok, grafisch ontwerper of modeontwerpster wil worden dan wordt je dat niet met een cursus uit het buurthuis wat overigens ook meestel maar een uurtje duurt, dan leer je meer op school waar je er meer uren in krijgt.

Kijk niks mis met een hobby cursus voor als je het puur als hobby doet, maar je kunt die vaardigheden die je daar leert niet met de lessen op school vergelijken. Dat is een misverstand wat ik wel eens vaker hoor en waarom mensen helaas ook wel denken dat het vmbo niet zo veel voorsteld. En ze krijgen dan ook nog steeds veel theoretische vakken.

Als je op het platteland woont zal de keuze minder zijn maar ook die scholen moeten het dan op korte termijn invoeren want het aanbieden van praktijkvakken gaat verplicht worden.

Ik denk helemaal niet dat het vmbo niks voorstelt, maar het is wel gewoon een middelbare school voor de algemene vorming. Je krijgt allerlei verschillende vakken een paar uurtjes per week. Als je daar dan voor kiest omdat je één vak heel leuk vindt en de rest is voor jou niet erg uitdagend, is dat dan een goed idee?

Een vakopleiding is een vervolgopleiding. Die kun je na de middelbare school gaan doen. Je wordt ook geen timmerman, kok, grafisch ontwerper of modeontwerpster met alleen lessen op de middelbare school. Zelfs niet als dat een bepaalde profielschool is. Je hebt dan waarschijnlijk wel een voorsprong op je vervolgopleiding. Maar dat je met een paar uurtjes per week koken op school een volleerd kok wordt, lijkt me toch echt te rooskleurig gedacht.

Zelfs die verplichting voor het praktijkvak op de Mavo/VMBO-t is er nog niet.
Hier is de laatste stand van zaken te vinden zoals die in kamervragen is beantwoord.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023D39861&did=2023D39861
Het is de intentie om de pgp’s (praktijkgerichte programma's) vanaf schooljaar 2024–2025 op vrijwillige basis in te voeren. Dan mag het pgp worden aangeboden als een keuzevak in de gemengde leerweg en de theoretische leerwegen. Hiervoor is een AMvB in voorbereiding. De beoogde inwerkingtredingsdatum van deze AMvB is 1 augustus 2024 en zal tijdig (in het kader van een wettelijk verplichte nahangprocedure) aan uw Kamer worden aangeboden.

Overigens maakt het verplicht worden van het praktijkvak alleen op de mavo, de doorstroming naar de havo weer lastiger. Dat willen we ook niet, afgelopen jaren is juist wetgeving aangenomen om de doorstroming gemakkelijker te maken.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2023 om 14:58:

[..]

Het aanbieden van een praktijkvak wordt verplicht voor de mavo. Voor de havo zijn er dacht ik alleen maar experimenten, nog geen regelgeving, of heb ik dat mis?

Voor de havo is er nog geen verplichting inderdaad ( maar dat gaat wel komen als de mavo+ er eerst door is) maar de meeste scholen bieden het wel aan omdat de vraag zo groot is en het ze anders leerlingen kost en het is makkelijker aan te bieden als je bv ook TL in huis hebt, de mogelijkheden zijn er dan al.

Gingergirl schreef op 10-11-2023 om 15:08:

[..]

Voor de havo is er nog geen verplichting inderdaad ( maar dat gaat wel komen als de mavo+ er eerst door is) maar de meeste scholen bieden het wel aan omdat de vraag zo groot is en het ze anders leerlingen kost en het is makkelijker aan te bieden als je bv ook TL in huis hebt, de mogelijkheden zijn er dan al.

Zoals ik het lees in het kamerstuk is het maar zeer de vraag of die verplichting er voor de Mavo wel gaat komen. Voor de havo wordt wel gexperimenteerd met de vakhavo, volgens mij kun je dan zelfs als je school mee doet met de pilot in een theoretisch examenvak minder examen doen en dat vervangen door een praktijkvak. Maar ik zie het niet snel tot regelgeving komen. Nu vraag ik me af hoe Omtzigt en de BBB tegenover deze plannen staan. Ik denk dat we moeten afwachten wat er in het nieuwe regeerakkoord komt.

anomarie schreef op 10-11-2023 om 14:45:

google eens op je regio op praktijkhavo of praktijkgerichte leerroutes. Er is tegenwoordig heel veel keus.

Nou, ik juich het concept toe, maar er zit er hier nog echt geeneen in de regio. Ik heb het gegoocheld net en wat ik erover lees is dat de meeste scholen die het hebben nog in de pilotfase zitten.

Het zou mooi zijn als het er meer worden! 

MamaE schreef op 10-11-2023 om 15:04:

[..]

Ik denk helemaal niet dat het vmbo niks voorstelt, maar het is wel gewoon een middelbare school voor de algemene vorming. Je krijgt allerlei verschillende vakken een paar uurtjes per week. Als je daar dan voor kiest omdat je één vak heel leuk vindt en de rest is voor jou niet erg uitdagend, is dat dan een goed idee?

Een vakopleiding is een vervolgopleiding. Die kun je na de middelbare school gaan doen. Je wordt ook geen timmerman, kok, grafisch ontwerper of modeontwerpster met alleen lessen op de middelbare school. Zelfs niet als dat een bepaalde profielschool is. Je hebt dan waarschijnlijk wel een voorsprong op je vervolgopleiding. Maar dat je met een paar uurtjes per week koken op school een volleerd kok wordt, lijkt me toch echt te rooskleurig gedacht.

Nee inderdaad je zult om een beroep te kunnen gaan volgen altijd nog een vervolg opleiding moeten doen, dat is logisch. Maar als een leerling nu al weet wat hij erg leuk vindt dan is het prima als je daar nu al lessen in kunt volgen, dat werkt juist motiverend: iets doen en leren wat je daadwerkelijk leuk vindt en wat bij je past. Je gaat er meteen vanuit dat naast dat praktijkvak de andere lessen niet uitdagend voor de leerling zouden zijn. Dat is echt onzin en niet het beeld wat we in het onderwijs in de praktijk zien.  Sommige leerlingen hebben uitdaging nodig door een vak op een hoog niveau te doen anderen halen daar juist geen uitdaging uit. 

Ik ben zelf ooit begonnen in leerjaar 1 vwo ( eind jaren 80) want dat was mijn advies en dan ging je er heen. Op zich niks mis mee voor het gros zal het werken, maar voor mij niet. Het was zo dodelijk saai, ik viel elke les zowat in slaap 😴😴en vond school totaal niet leuk. Daarna naar de mavo gegaan en dat was een verademing; niet uitsluitend saaie stof maar ook doe dingen. Hele fijne schooltijd gehad en daarna via mbo en hbo op hetzelfde punt geeindigd waar ik met vwo ook naar toe was gegaan maar nu op een voor mij leuke manier. En dat is passend onderwijs. En natuurlijk komt het ook vice versa voor, lessen die te makkelijk zijn kunnen ook demotiveren maar dat hoeft niet.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2023 om 15:14:

[..]

Zoals ik het lees in het kamerstuk is het maar zeer de vraag of die verplichting er voor de Mavo wel gaat komen. Voor de havo wordt wel gexperimenteerd met de vakhavo, volgens mij kun je dan zelfs als je school mee doet met de pilot in een theoretisch examenvak minder examen doen en dat vervangen door een praktijkvak. Maar ik zie het niet snel tot regelgeving komen. Nu vraag ik me af hoe Omtzigt en de BBB tegenover deze plannen staan. Ik denk dat we moeten afwachten wat er in het nieuwe regeerakkoord komt.

Ja voor TL / mavo gaat die verplichting er wel komen, het is wel uitgesteld omdat scholen die uitsluitend theoretisch vakken gaven meer tijd nodig hebben om de school aan te passen en het door krapte op de arbeidsmarkt ook langer duurt. Maar inderdaad het is nu ook politiek wat onrustig dus je weet nooit waar het schip strand. Maar we komen ernstig praktische mensen te kort in het land dus ik verwacht niet dat het ineens van de baan is.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2023 om 15:07:

Zelfs die verplichting voor het praktijkvak op de Mavo/VMBO-t is er nog niet.
Hier is de laatste stand van zaken te vinden zoals die in kamervragen is beantwoord.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2023D39861&did=2023D39861
Het is de intentie om de pgp’s (praktijkgerichte programma's) vanaf schooljaar 2024–2025 op vrijwillige basis in te voeren. Dan mag het pgp worden aangeboden als een keuzevak in de gemengde leerweg en de theoretische leerwegen. Hiervoor is een AMvB in voorbereiding. De beoogde inwerkingtredingsdatum van deze AMvB is 1 augustus 2024 en zal tijdig (in het kader van een wettelijk verplichte nahangprocedure) aan uw Kamer worden aangeboden.

Overigens maakt het verplicht worden van het praktijkvak alleen op de mavo, de doorstroming naar de havo weer lastiger. Dat willen we ook niet, afgelopen jaren is juist wetgeving aangenomen om de doorstroming gemakkelijker te maken.

Valt wel mee; leerlingen die nu GL doen kunnen ook gewoon naar de havo als ze dat wensen. 

Femke09 schreef op 08-11-2023 om 19:30:

[..]

Die kant zou ik het liefst opsturen ja. Ik was alleen benieuwd of ik nog een betere optie over het hoofd zag.

De Vrije School hier heeft koken op het curriculum. 

Gingergirl schreef op 10-11-2023 om 15:39:

[..]

Valt wel mee; leerlingen die nu GL doen kunnen ook gewoon naar de havo als ze dat wensen.

Dan moeten ze dus twee extra vakken doen, dus minder gemakkelijk. Het redteam beschrijft dit goed. https://redhetonderwijs.com/rode-kaart-voor-nieuwe-leerweg-vmbo/

Door de verplichting van een extra praktijkvak moet er een algemeen vormend vak verdwijnen. Dat betekent dat de TL-opleiding in het vervolg geen 6 maar 5 algemeen vormende vakken zal hebben. Omdat de havo 7 algemeen vormende vakken kent, wordt het het verschil in vormende vakken groter, namelijk 2. Hiermee wordt de doorstroming naar de havo ernstig belemmerd.

TL-leerlingen hebben sinds kort een doorstroomrecht naar de havo als zij een zevende vak volgen. Door de keuze voor een verplicht praktijkvak heeft de Nieuwe Leerweg opnieuw een achterstand van 1 algemeen vormend vak ten opzichte van de havo.

Dochter doet VMBO TL, 2e klas nu, en heeft het vak verzorging. Het koken stelt weinig voor. Klas is in groepen verdeeld en groep 1 ging pasta-pesto koken. Dat mislukte bij een aantal, dus mochten de andere groepen geen pasta-pesto maken. Dit tot grote onvreugd van dochter, die dit thuis gewoon maakt. 

Daglichtlamp schreef op 10-11-2023 om 15:54:

[..]

Dan moeten ze dus twee extra vakken doen, dus minder gemakkelijk. Het redteam beschrijft dit goed. https://redhetonderwijs.com/rode-kaart-voor-nieuwe-leerweg-vmbo/

Door de verplichting van een extra praktijkvak moet er een algemeen vormend vak verdwijnen. Dat betekent dat de TL-opleiding in het vervolg geen 6 maar 5 algemeen vormende vakken zal hebben. Omdat de havo 7 algemeen vormende vakken kent, wordt het het verschil in vormende vakken groter, namelijk 2. Hiermee wordt de doorstroming naar de havo ernstig belemmerd.

TL-leerlingen hebben sinds kort een doorstroomrecht naar de havo als zij een zevende vak volgen. Door de keuze voor een verplicht praktijkvak heeft de Nieuwe Leerweg opnieuw een achterstand van 1 algemeen vormend vak ten opzichte van de havo.

In de praktijk gaan scholen het waarschijnlijk ook niet zo inrichten. Zoals nu al; of uitsluitend theoretisch 7 vakken of 6 vakken theoretisch en 1 praktijkvak dan is een overstap naar havo geen probleem.  Met 2 vakken tekort wordt het inderdaad lastiger en dat wordt waarschijnlijk dus ook niet doorgevoerd. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat de toekomst brengt.

Netherfield schreef op 10-11-2023 om 16:18:

Dochter doet VMBO TL, 2e klas nu, en heeft het vak verzorging. Het koken stelt weinig voor. Klas is in groepen verdeeld en groep 1 ging pasta-pesto koken. Dat mislukte bij een aantal, dus mochten de andere groepen geen pasta-pesto maken. Dit tot grote onvreugd van dochter, die dit thuis gewoon maakt.

Bij het vak verzorging is koken inderdaad maar een heel klein onderdeel. Dat is niet te vergelijken met het vak koken zelf. Wat heeft je dochter uiteindelijk gemaakt?

Ik weet niet, maar wat leer je nou eigenlijk van al die theoretisch vakken op de middelbare? Ik hoor al die jongelui om me heen dat ze alles alweer vergeten zijn wat ze hebben geleerd en vinden het dodelijk saai. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niks meer weet van die vakken. Nederlands/Engels/wiskunde vind ik nog wel zinvol, maar de rest. Wat heb je aan een scheikunde formule waar je nooit meer iets mee doet, die ben je in een dag weer vergeten. Nee, precies hadden we maar veel meer praktische vakken, daar leven veel kinderen van op.

'Wat heb je aan een scheikunde formule waar je nooit meer iets mee doet,' Misschien omdat je dan weet wat CO2 is en wat N is. Dan zit je midden in de problemen van nu, waarom je straks niet meer op gas kunt koken bijvoorbeeld.
Overigens ben ik een echte alfa, maar ik betreur het nu dat ik zo weinig meegekregen heb van scheikunde en natuurkunde. Ik moet het me allemaal maar laten vertellen en voor waar aannemen. Dat is eigenlijk niet mijn stijl.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.