Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/VWO advies en "wil iets met eten doen"


Wat MAVO betreft, ik blijf erbij, het is voor ouders die niet willen dat hun kind op het VMBO zit. Met VMBO-t kun je ook naar HAVO. Tenzij er nu een splitsing wordt gemaakt tussen VMBO-t (voor dat gespuis dat je niet in je buurt wil hebben) en MAVO zonder praktijkvak (voor de kindjes die met hulp van jan en alleman toch op de HAVO terecht komen).
Tenzij iemand bedenkt dat HAVO beter VHBO kan heten. Dan ben je die edele algemene vorming helemaal kwijt.

Tsjor

Gingergirl schreef op 10-11-2023 om 19:09:

[..]

Bij het vak verzorging is koken inderdaad maar een heel klein onderdeel. Dat is niet te vergelijken met het vak koken zelf. Wat heeft je dochter uiteindelijk gemaakt?

Een omelet. “Dat lust ik niet eens”. 

Er zijn meer kinderen die in groep 8 helemaal zeker weten wat ze later willen worden. Als dat bepalend zou zijn zouden we heel veel leerkrachten krijgen.
Wat koken betreft, een echte kok worden is heel iets anders dan kunnen koken. Maar het beste bgin is echt: als bijbaantje afwasser zijn. Dan sta je in de keuken en krijg je al veel mee. Als het allemaal goed gaat en je hebt interesse kun je wellicht doorstromen naar 'de koude kant', dan oefen je alvast vooral snijtechnieken (een echte kok heeft een eigen mes en weet hoe belangrijk dat is), als dan blijkt dat het echt je interesse heeft en je bent inmiddels 16, dan kun je starten op een MBO. Als je echt gepassioneerd bent, de lange werkdagen aankunt, geen probleem vindt om te werken als iedereen vrij is, dan is er volop werk voor je en kun je op jonge leeftijd chef-kok zijn, waarbij je de volledige verantwoordelijkheid voor de keuken, inclusief inkoop en menu hebt (Ricardo van Ede, 21)
Er is ook een HBO voor koken, met de pretentie dat je dan chef-kok kunt worden, maar geloof mij, in de keuken wordt eerst en vooral gekeken naar je kennis en vaardigheden op het gebied van kooktechniek. Niemand valt achterover van je diploma.

Tsjor

Kikki39 schreef op 11-11-2023 om 09:06:

Ik weet niet, maar wat leer je nou eigenlijk van al die theoretisch vakken op de middelbare? Ik hoor al die jongelui om me heen dat ze alles alweer vergeten zijn wat ze hebben geleerd en vinden het dodelijk saai. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niks meer weet van die vakken. Nederlands/Engels/wiskunde vind ik nog wel zinvol, maar de rest. Wat heb je aan een scheikunde formule waar je nooit meer iets mee doet, die ben je in een dag weer vergeten. Nee, precies hadden we maar veel meer praktische vakken, daar leven veel kinderen van op.

Algemene kennis is belangrijk, het helpt je dingen in perspectief te plaatsen en helpt je verklaren waarom dingen zijn zoals ze zijn. Vermeende nutteloze feitjes blijken toch vaak belangrijk te zijn. Je hebt de kennis nodig om het nieuws te begrijpen, om de wereld om je heen te begrijpen. Op onderbouwde discussies te voeren enz enz. 
Daarbij zorgt het leren ervoor dat er talloze verbindingen in je hersenen worden aangemaakt waarmee iets anders leren ook makkelijker wordt. 

tsjor schreef op 11-11-2023 om 10:05:

Wat MAVO betreft, ik blijf erbij, het is voor ouders die niet willen dat hun kind op het VMBO zit. Met VMBO-t kun je ook naar HAVO. Tenzij er nu een splitsing wordt gemaakt tussen VMBO-t (voor dat gespuis dat je niet in je buurt wil hebben) en MAVO zonder praktijkvak (voor de kindjes die met hulp van jan en alleman toch op de HAVO terecht komen).
Tenzij iemand bedenkt dat HAVO beter VHBO kan heten. Dan ben je die edele algemene vorming helemaal kwijt.

Tsjor

Kinderen die mavo doen, doen dat alleen in naam. Ze krijgen namelijk gewoon een vmbo-t diploma. 

Netherfield schreef op 11-11-2023 om 10:12:

[..]

Een omelet. “Dat lust ik niet eens”.

😂😂😂 

Algemene kennis is zeker belangrijk, maar die heb ik niet van mijn middelbare school periode. Ik heb daar werkelijk niks geleerd (tenminste dat denk ik). Het interesseerde me niks, die lessen duurde iedere minuut te lang. Had interesse in andere dingen op die leeftijd en vrienden ook. Dus ja, wat had ik graag praktijk vakken gehad in die tijd. Ik merk het aan mijn kinderen ook, ze vinden school vreselijk, maar gymmen en een keer wat praktisch doen vinden ze geweldig. Dus naar mijn idee meer praktijkvakken, alhoewel dit misschien ook niet voor alle leerlingen telt. Maar ze moeten veel meer kijken naar de talenten van een kind en de behoefte, dan gaat het leren ook veel beter.

Man en ik vinden het ook jammer dat we geen/amper scheikunde hebben gehad op school.

Op de LTS en MTS kreeg je het sowieso niet, op de MAVO heb ik het alleen in de tweede klas gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.