Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Havo/VWO advies en "wil iets met eten doen"

De titel zegt al waar het over gaat  het betreft mijn zoon die in groep 8 zit.

Hij ziet op de kaderopleiding lokalen waar je kunt koken. Op onze middelbare scholen (allemaal gemengd havo/vwo klassen) hebben ze dat niet of hooguit beperkt (in één of twee leerjaren dat je twee uur kookles krijgt in een bepaald semester).

Mijn zoon wil dus, nu al, meer doen met koken in plaats van gewoon zijn havo of vwo halen. 

Wie weet een goed alternatief? We wonen in het midden van het land, Utrecht/Nieuwegein En Gouda zijn bereikbaar, met alles wat ertussen zit.


Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:01 Topicstarter

Het is een slim joch met een discutabele fijne en grove motoriek. Vwo advies, dan kan ik hem toch niet zomaar naar kader sturen omdat de vakken daar leuker zijn? Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging heeft.

Bij ons op school heeft havo/vwo inderdaad geen koken. VMBO basis/kader wel. Tl weet ik eigenlijk niet.
Is het niet mogelijk om hem buiten school op een kookcursus te doen? Heeft een neef van mij ook gedaan rond die leeftijd.

Wij hebben ook weleens jaloers havo/vwo leerlingen aan de vmbo-kant, omdat daar een halve kinderboerderij is. 😁

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:13 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 08-11-2023 om 19:08:

Bij ons op school heeft havo/vwo inderdaad geen koken. VMBO basis/kader wel. Tl weet ik eigenlijk niet.
Is het niet mogelijk om hem buiten school op een kookcursus te doen? Heeft een neef van mij ook gedaan rond die leeftijd.

Wij hebben ook weleens jaloers havo/vwo leerlingen aan de vmbo-kant, omdat daar een halve kinderboerderij is. 😁

Haha, hij is vandaag met school wezen kijken op zo'n school-met-boerderij. Hij vond het machtig interessant.

Ja, buiten school een cursus doen zit ik sowieso naar te kijken. En thuis mag hij ook aan de slag 

Er zijn scholen die koken geven aan havo/vwo. Mogelijk ook bij jou in de buurt. Vaak bevat het vak verzorging ook wat koken (maar ook een hoop andere dingen). 

Als het om het koken gaat kan je ook kijken hoe je dit buiten school om kan stimuleren. Bijvoorbeeld een kookclub of workshops/restaurant bijbaantje. 

Als het om "niet met hoofd bezig zijn" gaat zijn er ook scholen met bijvoorbeeld meer techniek/kunst/drama/handvaardigheid.
 

Kijken of het een optie is om hem naar België te laten gaan naar een hotel-/kok-school mét internaat tijdens de week? De meesten geven zeker tijdens de eerste 2 jaar gewoon op pakweg jullie HAVO-niveau les.

Moet hij natuurlijk wel héél zeker zijn van zijn zaak, want terug naar Nederland keren ergens halverwege een opleiding zal niet zo simpel zijn.

Waarom moet een kind altijd uitdaging hebben?

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:19 Topicstarter

Neweve schreef op 08-11-2023 om 19:14:

Er zijn scholen die koken geven aan havo/vwo. Mogelijk ook bij jou in de buurt. Vaak bevat het vak verzorging ook wat koken (maar ook een hoop andere dingen).

Als het om het koken gaat kan je ook kijken hoe je dit buiten school om kan stimuleren. Bijvoorbeeld een kookclub of workshops/restaurant bijbaantje.

Als het om "niet met hoofd bezig zijn" gaat zijn er ook scholen met bijvoorbeeld meer techniek/kunst/drama/handvaardigheid.

Dat is dus lastig, hij is slim en denkt graag. Hij is helemaal niet goed in met zijn handen werken en daar houdt hij ook niet van. Behalve dan pizza bakken of zo.

Een theoretische opleiding zal beter bij hem passen, maar hij mag zelf kiezen (binnen logische grenzen) en ik ben bang dat als hij voor techniek of drama gaat of zo, dat dat niet gaat werken. Vandaar toch meer op zoek naar een specifieke school.

Maar, zoals zijn zus terecht zegt: school hoeft niet alleen leuk te zijn, je krijgt ook stomme vakken die gewoon moeten.

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:21 Topicstarter

Ysenda schreef op 08-11-2023 om 19:16:

Waarom moet een kind altijd uitdaging hebben?

Hoeft niet altijd, maar hij zoekt het.

Zijn zus hebben we met haar (aangetoonde) vwo hoofd direct op de mavo gezet omdat voor haar andere dingen belangrijk zijn. Ze heeft school nu geaccepteerd als 'moetje en ik ben héél blij met hoe ze de afgelopen jaren als persoon is gegroeid. Volgend jaar examen doen, ze staat er glansrijk voor.

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:22 Topicstarter

Marty1984 schreef op 08-11-2023 om 19:15:

Kijken of het een optie is om hem naar België te laten gaan naar een hotel-/kok-school mét internaat tijdens de week? De meesten geven zeker tijdens de eerste 2 jaar gewoon op pakweg jullie HAVO-niveau les.

Moet hij natuurlijk wel héél zeker zijn van zijn zaak, want terug naar Nederland keren ergens halverwege een opleiding zal niet zo simpel zijn.

Verleidelijk! Omdat het er een met gebruiksaanwijzing is... Maar dat lijkt me een stap te ver.

omdat heel veel kinderen praktisch zijn ingesteld en het heel lastig voor ze is om een hele dag theorie lessen te volgen en daardoor zelfs thuis komen te zitten.

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:23 Topicstarter

Neweve,  bijbaantjes zijn lastig, bij de meeste horeca moet je 16 zijn in onze buurt en dat duurt nog 5 jaar

Lekker actueel! Moesten we van minister Dijkgraaf niet onze kinderen met havo en vwo aansporen om mbo te gaan doen? 

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:26 Topicstarter

troelahoep schreef op 08-11-2023 om 19:24:

Lekker actueel! Moesten we van minister Dijkgraaf niet onze kinderen met havo en vwo aansporen om mbo te gaan doen?

Ja, dat wel, maar het jong zit in groep 8 dus eerst een middelbare opleiding. Ik ben aan het kijken hoe we hem het beste kunnen helpen met zijn keuze.

laat hem een dag meelopen in een keuken
Kijken of hij het dan nog zo leuk vindt

Femke09

Femke09

08-11-2023 om 19:28 Topicstarter

Zonder gepush trouwens, zijn zus wil acteur worden. Prima joh. Die zal wel ergens belanden als kunstenares. Of ze kiest toch nog een "gewone" baan. En die moet al gaan nadenken over de vervolgopleiding... eerst maar eens havo had ze bedacht, anders wordt het niks met de kleinkunstacademie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.