Woutje
16-02-2011 om 13:51
Havo-vwobrugklas of gymnasium?
Onze oudste zoon gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. We zijn naar de open dag van twee scholen geweest en we vragen ons af wat wijsheid is.
Zoon is nu 10,5 en meerbegaafd (is 2 jaar geleden getest, iq op dat moment net geen 130) en kan de lesstof op de basisschool makkelijk verwerken, doet ook aan compacten en verbreden. Officieel zit hij in groep 7, maar hij doet al veel op groep 8-niveau. Hij is echter erg gemakzuchtig, duikt weg als het moeilijk wordt en is licht onzeker over zijn kunnen. Alleen bij dingen die hem echt interesseren duikt hij er vol in.
Op basis van zijn cognitieve kwaliteiten moet hij het (categoraal) gymnasium dus aankunnen. Uit verhalen hoor ik dat het een heel goede school is, maar prestatiegericht en vrij streng. Als ouders zijn wij daar op zich geen tegenstander van; zoon zit er tussen andere slimmerikken en zal zich moeten inspannen en leren leren, wat naar onze mening goed voor hem is. De lessen worden er uiteraard al meteen op vwo-niveau gegeven. Er is verbreding mogelijk.
De andere optie is een school met een havo/vwo-brugklas. Ook een goede school met een leuke sfeer. Lessen worden op een iets lager niveau gegeven omdat ook havo-kinderen de lesstof moeten aankunnen (denk ik). Zoon heef de neiging het zich snel makkelijk te maken, en dus onder zijn potentie te presteren waardoor hij misschien wel op havo-niveau uitkomt. Er wordt weinig aan verbreding gedaan.
Er gaan echter veel vrienden van hem naar die school, en hoewel hij erg enthousiast was over de open dag op het gym ziet hij die andere school ook wel zitten.
Wat zouden jullie kiezen? Bestaat het risico van 'afglijden' echt?
Nikus
20-02-2011 om 11:33
Fio
Als dat het enige was. Zoals ik al eerder schreef, het was een onderdeel van een groter geheel
Ik spring er niet van uit mijn vel. Het frustreert me, dat is iets anders.
Nikus
20-02-2011 om 11:35
Ik spring er niet van uit mijn vel. Het frustreert me, dat is iets anders.
Fiorucci
20-02-2011 om 12:10
Nikus
Zie het eens van de andere kant. Jouw zoon krijgt al geneog op zijn bordje. Wat heerlijk voor hem dat er ook eens iets gewoon lekker loopt. Als je dit al frustrerend vindt, wat zou je dan vinden van mijn zoon, die om dezelfde reden een jaar overdoet? Ik heb me er al snel bij neergelegd, het is zoals het is. Ik kan dan heel boos zijn, en het hele huis vullen met negativiteit of de schouders eronder en hem al moed inpratend door het schooljaar loodsen. Ik kies voor het laatste.
Nikus
21-02-2011 om 15:49
Fio
Dat mag dat jij je daar bij hebt neergelegd. Ik doe dat niet. Dat puber een vol bordje heeft ontslaat hem niet van zijn plicht om een minimale inzet te hebben.
Als ik had geredeneerd zoals jij nu doet dan had hij nu nog niet kunnen plannen. Dat kan hij nu wel met behulp van planners. De goede cijfers stimuleren hem omdat hij het helemaal zelf doet. Natuurlijk zijn we er nog niet maar dit hebben wij (ik en hij gezamelijk) toch maar mooi in de pocket. Dan liever een week even flink een negatieve sfeer in huis met een positief resultaat dan eindigen met een lager niveau. Immers als er geen schaduw is schijnt de zon ook niet.
Fiorucci
21-02-2011 om 16:18
Hohoho....
Wat kon ik anders dan me erbij neerleggen? Zittenblijven is zittenblijven hoor, dat feit verander je niet. Uiteraard is hij nu flink aan de slag, met wat sturing en hulp, zonder negatieve sfeer. Hij heeft ervan geleerd zeg maar.Maar als een kind zo makkelijk leert als jouw zoon kun je daar ook gewoon blij om zijn, zonder er een negatieve wending aan te geven, of gefrusteerd te raken, want dat snap ik echt niet..
Nikus
21-02-2011 om 16:30
Fio
Nee dat blijkt dat jij het niet begrijpt. Ik ben heel blij met de intelligentie van mijn zoon maar hij moet het ook gebruiken. Als je niet de stof leert dan bouw je een achterstand op. Als je een achterstand hebt dan haal je die niet meer in. Het risico is afstromen of in hogere klassen doubleren. Dus mijn zoon loopt de zelfde risico's als jouw zoon. Dan kan je nog zo makkelijk leren, ook hij zal zich moeten blijven inzetten.
Het is een wetenschappelijk bewezen feit dat jongens minder goed kunnen plannen dan meisjes. Dat geld zeker voor mijn zoon. Dit omdat hij naast het feit dat hij een jongens is ook nog een autistische jongen is. Plannen is een woord dat niet in zijn woordenboek voorkwam.
Jij vertaald mijn frustraties naar het negatieve, dat is niet aan de orde.
Het is fijn voor jouw zoon dat hij zich nu wel laat sturen. Als hij dat een jaar eerder had gedaan dan was hij niet blijven zitten. Misschien moet je eens vragen aan je zoon waarom hij zich nu wel laat sturen en destijds niet?
Fiorucci
21-02-2011 om 18:24
Nikus
Dat heet puberteit Nikus, door schade en schande wijs worden. Soms maak je als kind fouten, daar leer je van en het zorgt er voor dat je dan probeert die fout niet meer te maken. Plannen gaat nu ook beter ivm medicatie ivm ADD.( Soms wil je wel maar kun je het niet.) Daarbij, er zijn zat pubers die net doen alsof ze zich laten sturen en ondertussen volledig hun eigen plan trekken. Ik zat stapels goede boeken te lezen vroeger als ik eigenlijk huiswerk deed,ahum.
Maar even wat anders: jij schrijft: mijn zoon leert vijf minuten en haalt negens. Als hij zulke cijfers haalt,bouwt hij geen achterstand op, hij beheerst kennelijk de stof. En als je zo makkelijk leert, is een achterstand ook zo weer ingehaald,lijkt mij?
kaatje43
21-02-2011 om 21:27
Woutje
Woutje:"Is dat zo Pelle, dat een havo/vwo-brugklas wel op vwo-niveau lesgeeft? Zou kunnen hoor, zover heb ik me er nog niet in verdiept. Maar dat zou dus betekenen dat alle vwo-potentials gemiddeld heel hoge cijfers hebben, en havo-kinderen over het algemeen voldoendes en/of onvoldoendes. Lijkt me bepaald geen stimulans voor ze... Maar misschien is het wat kort door de bocht"
Waar Pelle op doelt is dat er wel op vwo-niveau les wordt gegeven maar er wordt op Havo-niveau getoetst. Dus het is heel goed te doen om als Havo kind een ruime voldoende te halen. De VWO-klantje zullen inderdaad veel hogere cijfers halen, maar dat is inherent aan een dakplanklas.
Nikus
21-02-2011 om 21:57
Hier niet kaatje
Hier krijgen de kinderen een havo cijfer en een vwo cijfer. De toetsen hebben voor VWO-ers extra vwo vragen.
wil40
21-02-2011 om 23:58
Net de voorlichting achter de rug
Op de ene VO school wordt er in de brugklas H/V op Havo niveau les gegeven en de toetsen hebben extra vragen voor de VWO leerlingen.
De andere VO school geeft les op VWO niveau in de brugklas.
Bij beide scholen moet je voor de vakken een 8 hebben om door te stromen naar 2VWO.
Bij een derde school bekijken ze het meer per leerling. Je krijgt de kans om te laten zien wat je aankan en op welk niveau je het beste presteert. Tijdens een schooljaar wisselen van niveau is hier ook mogelijk. Een 8 is dan niet minimaal nodig voor 2VWO. De zeer ijverige leerling met een 7 gemiddeld mag ook 2VWO proberen.
Fiorucci
22-02-2011 om 07:21
Het kan wel
Mijn zoon maakt in zijn VMBO-t brugklas ook havotoetsen na de gewone toets. Als de kinderen daarvoor gemiddeld een 7 staan mogen ze eventueel doorstromen naar havo 2.
Yura
22-02-2011 om 08:29
Wat ingewikkeld
Hoe weet je nu (als leraar) of je toets op havo of vwo-niveau is? Wie bepaalt dat dan? Ik bedoel alleen het centraal schriftelijk eindexamen is toch vastgesteld, voor de rest maken ze hun eigen toetsen 6 jaar lang en die zijn gebaseerd op de lesstof van het bijbehorende niveau. Wel kan ik me voorstellen dat de normering soepeler is, dus dat je zegt op havoniveau zou je een 7 hebben en op vwo-niveau een 6 ofzo. Hier is de havo/vwo brugklas dus op vwo-niveau, de toetsen zijn gebaseerd op de lesstof, je moet gemiddeld een 7 staan (en geen onvoldoendes) om naar het VWO te kunnen. Gemiddeld een 8 is waanzinnig hoog, die school zou ik niet kiezen.
Fiorucci
22-02-2011 om 12:24
Yura
Op de school van mijn zoon is ook een havo, die dezelfde lesmethodes volgen maar dan op havo niveau. Dus die toetsen zijn gewoon aanwezig op school, en hooguit zo aangepast dat ze geen stof bevatten die de vmbo'ers niet hebben gehad.
Tanja
22-02-2011 om 12:29
Woutje
ik denk dat het toch ook afhankelijk is van de entreetoets en de citotoets.
Hoe hij deze maakt is toch ook van belang
Of gaan jullie al ervan uit dat hij een hoge score gaat behalen?
Yura
22-02-2011 om 13:11
Inschatting
Hier hebben de leerkrachten ook zelf de cito gemaakt en daarna de normering van vorig jaar erop los gelaten. dochter heeft naar schatting 548 gehaald, kan 1 tot max 2 punten schelen. Dit ook (denk ik)omdat wij pas volgende week voorjaarsvakantie hebben en dan net de uitslag van de cito komt.
Fiorucci, in het geval van jouw zoon krijgen de hele goeien dus een extra toets, dus dat is dan gebaseerd op hun resultaten in het eerste semester ofzo? Ik zou het vreemd vinden dat de ene helft van een klas bijvoorbaat al een makkelijker toets krijgt dan de andere helft, waar baseer je dat dan op? Want zo begreep ik het dus van sommige antwoorden hierboven.
Woutje
22-02-2011 om 13:28
Geen cito
Tanja, op de school van mijn kinderen wordt geen cito-eindtoets en ook geen drempeltoets afgenomen. De leerkrachten geven dus puur op basis van de toetsmomenten in de loop van het jaar en verdere prestaties een advies af.
Aan de ene kant vind ik dat fijn, want je kunt niet alles ophangen aan dat ene toetsmoment. Aan de andere kant ben ik best benieuwd wat mijn oudste als zijnde meerbegaafd getest op de cito zou scoren.
Op school wordt heel veel aandacht besteed aan het individuele presteren. Ze worden regelmatig doorgetoetst en op basis daarvan wordt bepaald of het lespakket aangepast moet worden. De kinderen werken stuk voor stuk op hun eigen niveau, en dat kan dus betekenen dat ze met het ene onderdeel 1,5 jaar vooruit werken en met het andere onderdeel op gemiddeld niveau. Mijn middelste is daar een voorbeeld van. Mijn oudste presteert bij alles ruim voor op het gemiddelde niveau en krijgt er van alles bij om hem maar bezig en geprikkeld te houden.
Tanja
22-02-2011 om 13:52
Wat
een luxe.
Ik zou daar ook voor zijn om de kinderen geen cito te laten maken.
Het is inderdaad een momentopname zo'n toets.
Als je kind het aankan om gym te doen moet je dat doen.
Het is makkelijker om naar beneden te gaan als omhoog.
Hier kijken alle middelbare scholen naar de cito, lvs en de rapportoverzichten.
Is dat bij de middelbare scholen bij jullie niet dan?
Nikus
22-02-2011 om 14:38
Pelle
Onze zoon en met hem 6 andere kinderen zijn ingestroomd met een dubbel vwo advies. onze zoon doet op papier VWO.
Fiorucci
22-02-2011 om 16:18
Yura
Alle kinderen in deze klas zitten in een zgn. vmbo-t plusklas, alle kinderen maken naast de reguliere toetsen de havotoetsen. In de eerste twee periodes alleen voor engels, wiskunde en nederlands, in de derde en vierde periode ook frans.Als ze dat goed genoeg doen, mogen ze door naar havo 2.
Yura
22-02-2011 om 16:58
Fiorucci en nikus
Fiorucci, ik begin het te begrijpen, maar zijn ze daar dan op advies van de basisschool in gekomen of omdat ze gelijk al hoge cijfers op hun eerste rapport hadden? Want als ze daar op advies van de basisschool in kwamen dan neem ik aan dat het om gevallen ging waarin getwijfeld werd tussen mavo en havo, hier heb je daarvoor gewoon de mavo/havo brugklas, het effect is hetzelfde denk ik. Degenen die het kunnen komen uiteindelijk in de havo terecht en degenen die het niet kunnen (of er met de pet naar gooien) komen op de mavo terecht.
Nikus, wat is een dubbel VWO-advies? Ik krijg er associaties mee met een dubbele oorontsteking (dat is dat beide oren ontstoken zijn heb ik me laten vertellen.
Fiorucci
22-02-2011 om 17:50
Yura
Mijn zoon kreeg een vmbo-t advies, met een vermoeden dat er meer in zit. Hij krijgt nu als het ware nog een kans om te laten zien wat hij kan. Hij bleef prompt zitten, maar mag evengoed deze klas nog een keer doen.
Vergelijkbaar met mavo/havo brugklas? In grote lijnen wel denk ik.
ijsvogeltje
22-02-2011 om 19:05
Dubbel vwo-advies
"Nikus, wat is een dubbel VWO-advies?"
Ik ben dan wel geen Nikus, maar weet wel het antwoord. Dat betekent dat de eindcito VWO laat zien (545 of hoger) én dat de leerkracht een VWO-advies geeft. Veel gymnasia, tweetalige VWO's en technasia vragen een dubbel VWO-advies (hier in de regio tenminste wel).
Yura
22-02-2011 om 20:37
Oh joepie
dan heeft mijn dochter ook een dubbel vwo-advies. Tenminste als de leerkrachten van groep 8 zelf de cito goed gemaakt hebben, want die hebben op basis daarvan een schatting gemaakt van de cito-scores. Ik weet dat ze dat hier inderdaad op het ttvwo ook vragen, met daarbij ook nog een percentielscore van 75 voor het onderdeel taal. Heb net aan dochter gezegd dat dat er dan ook nog in zit, maar ze trok een heel zuur gezicht.
Yura
22-02-2011 om 22:16
Hoog
Mij leek een percentielscore van 75 juist enorm hoog. Mijn zoon die nu in de brugklas zit had een percentielscore voor taal van 56, maar toch een cito van 544. Hij had inderdaad een percentielscore van 96 voor rekenen en ook behoorlijk hoog voor studievaardigheden (iets van 88 staat me bij). Als hij ook nog een percentiel van 75 op taal had was hij ruim boven die 545 uitgekomen lijkt mij, dus ja dat kan best.
Vic
22-02-2011 om 22:48
Daar was ik nou benieuwd naar
Voor mijn dochter schat ik in dat ze de taalonderdelen (nagenoeg) foutloos heeft gemaakt. Studievaardigheden heeft ze ook heel behoorlijk onder de knie, maar rekenen is niet haar sterkste punt. Ik ben wel blij te lezen dat je ook met een mindere score op een van de onderdelen toch nog een hoge totaalscore kunt krijgen.
Fiorucci
23-02-2011 om 09:50
Vic
Dat kan, die hoge totaalscore, maar het kan wel zo zijn dat je dan bijv advies Havo krijgt ipv VWO omdat men vreest dat je het op dat rekengebied dan toch niet zult redden. Men kijkt dan wel degelijk naar de afzonderlijke scores.
Nikus
23-02-2011 om 15:17
Yura
Ja de term dubbel vwo advies bezorgd mijzelf altijd wat gekrulde teentjes omdat het zo blabla klinkt. maar inderdaad, scholen vragen erom. Onze zoon had een VWO cito score , een vwo advies van school en een vwo score op de NIO. Ik ben er overigens niet van overtuigd hoor of zoon wel op vwo niveau les krijgt. School beweerd van wel maar zowel zoon als ik hebben twijfels. Dit heb ik ook aangegeven bij de mentor.