Els
28-06-2010 om 17:21
Help! hoe is dit mogelijk? [havo scholen zitten vol??]
Ik zoek dringend advies en hoop dat hier te vinden.
Mijn zoon is geslaagd voor zijn VMBO-T. Hij wil nu naar de HAVO en hij voldoet aan alle eisen. De Havo afdeling op zijn school zit vol en omdat hij met een diploma afsluit hoeven ze hem niet door te laten stromen. Ook in de omgeving zijn alle scholen vol (heb er 40 aangeschreven).
School adviseert nu om de volwassenen HAVO te gaan doen. Niet zijn eerste keuze om tussen de volwassenen te zitten maar hij wil graag de HAVO halen dus vooruit. Wat blijkt? Je moet 18 zijn om examen te mogen doen op de volwassenenhavo en omdat hij zo goed heeft geleerd de afgelopen jaren, nooit heeft gedoubleerd en net 16 is geworden zou hij met 17 jaar examen moeten doen dus mag hij niet naar de volwassenenhavo.
Net de leerplichtambtenaar gesproken en dan moet hij maar een MBO opleiding kiezen die hij niet wil doen, want ja...hij is wel leerplichtig!
Ik geloof mijn oren niet, een kind dat hard heeft geleerd en capaciteiten bezit om door te stromen wordt zo aan de kant gezet.
Hij moet nu een dure willekeurige MBO opleiding doen. Daar wordt hij niet gelukkig van en in het ergste geval zwerft hij straks op straat terwijl hij op school moet zitten...
Hoe is dit mogelijk???? Kinderen zijn toch de toekomst zou je denken???
Groetjes van een gefrustreerde Els

Bastet
28-06-2010 om 19:01
Wat raar!
de vriendin van mijn zoon is 17,en heeft gewoon examen havo gedaan op het volwassenenonderwijs.Informeer even of het volwassenonderwijs een VAVO-afdeling heeft.
Bastet

joer
28-06-2010 om 20:19
Ook gehad!
Hebben wij het hier over dezelfde school?
Wij waren "te laat" met doorgeven volgens school toen wij aangaven dat onze zoon na vmbo-tl wilde doorstromen naar Havo.
In eerst instantie ook geen plek. Maar na veel heen en weer mailen, vergaderingen afwachten was er toch plaatsing mogelijk.
Wij hadden zoon ook ingeschreven voor een mbo opleiding maar hebben deze weer geanuleerd toen bleek dat hij toch naar de Havo kon.
Is het echt helemaal uitgesloten of staat hij nog op een "wachtlijst" mochten er toch nog kinderen afvallen. Mijn ervaring is dus dat dat nog wel eens gebeurd.
Groeten JOER.

Rembrand
28-06-2010 om 20:56
Neef wel.
Vorig jaar heeft onze ( toen net zestienjarige ) neef zijn VMBO diploma behaald. Hij mocht zonder pardon doorstromen naar de Havo ( want te jong voor vervolgopleiding bij de landmacht ). Hij moest wel gemiddeld een zes staan volgens mij.
M.

ijsvogeltje
28-06-2010 om 21:01
Geen plek?!
Op 40 (!) scholen GEEN plek op de HAVO? Weet je, ik geloof dat dus gewoon niet. Ik geloof jou wel hoor Els, maar niet die 40 scholen waar geen enkel plekje zou zijn op de HAVO. Kan er wat anders spelen waardoor jouw kind niet welkom is?

Els
28-06-2010 om 21:13
Geen idee
Er is echt geen plaats, dat geeft de huidige school toe. Het is een groot probleem in de Randstad. Ik heb alle scholen die HAVO aanbieden in Rotterdam, Den Haag en omgeving aangeschreven en ook nog alles op mail bevestigd gekregen (voor je weet maar nooit...).
De school gooit het op slechte werkhouding en laat motivatie, intelligentie, NIO score, advies, gemiddelde cijfer enz. achterwege.
Toegegeven...zijn werkhouding laat soms te wensen over, maar we hebben het wel over een puber van 16 die toch mooi zijn diploma heeft gehaald met weinig moeite.
Als je het allemaal leest zou je haast denken dat het over een klein crimineeltje gaat, maar dat is dus echt niet het geval. Hij wil zooooo graag Havo doen en daarna naar het HBO.
We zijn uiteraard de officiële procedure tegen de school gestart, maar volgens de leerplichtambtenaar heeft de school juist gehandeld. WE hopen dat ze zich nog bedenken.
groetjes,
Els

Rembrand
28-06-2010 om 21:28
Els.
Is Zwijndrecht erg ver uit de buurt voor jou ?
Probeer het eens op het Develsteincollege. Dat is de school waar mijn neefje op zit.
M.

Imjehi
28-06-2010 om 21:50
Maar je kunt toch ook
via het MBO naar het HBO? Als je een niveau 4 opleiding hebt, kun je zelfs vaak hoger instromen in het HBO, dus geen tijdverlies. Is je zoon dan nog niet ingeschreven bij een vervolgopleiding? Dat gebeurt toch meestal ruim voor de examens?

M Lavell
28-06-2010 om 22:04
Gepiepeld
Els, je wordt gepiepeld. 'Geen plaats' is flauwekul. Bovendien hoef je dan niet aan te komen met smoesjes over "De school gooit het op slechte werkhouding en laat motivatie, intelligentie, NIO score, advies, gemiddelde cijfer enz. achterwege. "
Ze hebben geen zin, dat is de kwestie.
"School adviseert nu om de volwassenen HAVO te gaan doen. "
Dat kan.
"Je moet 18 zijn om examen te mogen doen op de volwassenenhavo "
Dat is onzin.
Jouw zoon kan via de Rutteregeling naar het vavo. Bel de school en vraag wat zij gaan doen om hem op het vavo geplaatst te krijgen. Bel de vavo en vraag wat jij moet doen om je zoon in te schrijven.
Zie http://vavo-onderwijs.webs.com/rutteregeling.htm
Je wordt gepiepeld met een vals beroep op overmacht. Daar kun je niet alles aan doen. Dan maar vavo, maar dan wel dat en geen willekeurige dure mbo opleiding.
Groet,
Miriam Lavell

koentje
29-06-2010 om 09:50
Miriam,
Hoezo ze hebben geen zin???
Scholen hebben er toch belang bij om leerlingen binnen te halen? Of zie ik iets over het hoofd?

M Lavell
29-06-2010 om 10:32
Diploma's
Koentje, als het nou om massa's zou gaan dan zou dat kunnen spelen. Het gevoelde nadeel bij scholen is de kans dat de leerling het diploma niet haalt. Die wordt over het algemeen hoog ingeschat bij vmbo-t naar havo stromers.
Dat levert minpunten op op de scholenranglijst en vervolgens de 'oplossing' die men nu ook al aandraagt: ga maar naar het mbo.
Groet,
Miriam Lavell

dirksmama
29-06-2010 om 11:39
Welke kant van rotterdam?
Rembrand noemt het Develstein al, heb je ook Barendrecht, Ridderkerk en Dordt geprobeerd?
En verder: blijven vragen, blijven zeuren. Helaas kom je met een grote mond stukken verder.

Els
29-06-2010 om 12:33
Wanhopig word je ervan
Ik heb niet in Dordrecht enz. gezocht. Dat is erg ver hiervandaan.
Ik ben alweer de hele ochtend aan het bellen en mailen, maar de secretaresse vertelt je al dat ze vol zitten, zonder reden verder. Nu vraag ik zwart op wit de reden waarom en het blijft eng stil ineens.
Heb ook de ROC gebeld over de Vavo en echt je moet 18 zijn om in de examenklas te komen.
Net ook VOO gebeld, die adviseren ouders, maar hadden nog niet van de jurisprudentie in Almelo gehoord, waar vorig jaar in een zelfde zaak uitspraak is gedaan en de school in het gelijk is gesteld. We staan met ons rug tegen de muur.
In de zomervakantie gaat de leerplichtambtenaar iedereen aanschrijven die niet is aangenomen op een vervolgopleiding. Krijgen we ook nog een boete toe ...
Ik houd jullie op de hoogte, weet het nu even niet meer, zou haast de krant schrijven.
groetjes,
Els

Delftenaar
29-06-2010 om 13:20
Delft, pijnacker
Heb je Delft en Pijnacker geprobeerd. IN Delft en Pijnacker zit het Stanislas college, maar dat zou lastig kunnen zijn. In Delft zit ook het CLD en Grotius, met name bij die laatste verwacht ik weinig problemen, is een openbare school en niet zo heel erg populair (behalve het tweetalig VWO)

M Lavell
29-06-2010 om 13:31
Kastje naar de muur
Els:"Heb ook de ROC gebeld over de Vavo en echt je moet 18 zijn om in de examenklas te komen. "
Je moet je niet zo van het kastje naar de muur laten sturen. Vraag waar dat staat en je krijgt net zo'n bek vol tanden als bij de secretaresse die 'vol' roept.
Nog een keer: voor toelating tot de vavo moet je 18 zijn, tenzij er gebruik gemaakt wordt van de Rutteregeling. Die Rutteregeling, dat moet je samen met je huidige school uitvechten.
"maar hadden nog niet van de jurisprudentie in Almelo gehoord, waar vorig jaar in een zelfde zaak uitspraak is gedaan en de school in het gelijk is gesteld. "
Heb ik ook niet van gehoord. Welke zaak bedoel je?
Je zit een beetje in de tang. De huidige school hoeft niet toe te laten tot het havo, tenzij de leerling voldoet aan de eigen toelatingsregels.
Els:"In de zomervakantie gaat de leerplichtambtenaar iedereen aanschrijven die niet is aangenomen op een vervolgopleiding. Krijgen we ook nog een boete toe ... "
Zorg dat je de weigeringen op papier hebt. Als besluit waartegen bezwaar en beroep kan worden aangetekend. Geloof de personen die je aan de telefoon krijgt niet op hun woord. Ze maken zich er makkelijk vanaf.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
29-06-2010 om 13:40
De uitspraak almelo
Zie http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=kenmerken&vrije_tekst=toelating+havo
Heeft jouw kind onvoldoendes? Voldoet het kind niet aan de doorstroomeisen? Komt kind vakken tekort? Of voldoet ie gewoon?
Als dat laatste aan de hand is, dan mogen ze hem niet zomaar weigeren.
Groet,
Miriam Lavell

Temet
29-06-2010 om 13:41
Els
In vervolg op Miriam: gewoon even vragen 'wilt u dat dan alstublieft officieel op papier zetten?' en als daar geen helder antwoord op komt 'o, u gaat daar niet over? Kunt u mij zeggen wie daar wel over gaat? Meneer Zussemezo? Met een Z? Wat zijn zijn voorletters? Heeft u misschien een doorkiesnummer?' Dat soort gesprekken leidt gewoonlijk wel tot contact met degene die er wel over gaat. Tenminste, dat is mijn ervaring; ik moet in mijn werk nogal eens instanties bellen en als ik een baliekluiver-van-dienst tref die 'kanniet' als grondhouding heeft dan probeer ik zo snel mogelijk bij die persoon vandaan te komen en in contact te raken met de werkelijk verantwoordelijke. Lukt het niet telefonisch, dan gooi ik er vervolgens een brief tegenaan ('van uw collega vernam ik dat u verantwoordelijk bent voor ..., dus richt ik mij tot u.' kan het best zijn dat die persoon de bal ook weer doorspeelt, maar ergens blijft die bal toch wel liggen)
Bij hardnekkige weigering om iets op papier te zetten ondanks herhaald duidelijk en vriendelijk verzoek zijn er nog wel stappen mogelijk om een besluit af te dwingen, maar probeer eerst de weg van de vriendelijke telefoontjes maar. Het is wel handig te beschikken over een lange adem, een kopje verse thee/koffie en een toestel met luidspreker
De vraag 'waar staat dat dan' is verder ook een hele fijne. Als het antwoord is 'in de wet'vraag dan welke wet, en als je dat te horen krijgt, vraag dan welk artikel. En dan kan je het opzoeken (en hier weer melden en het antwoord van Miriam afwachten
Succes ermee
Temet

Bastet
29-06-2010 om 19:44
Rutteregeling
Inderdaad,de gewone havo van zoonlief en vriendin heeft hen als het ware uitbesteed aan de vavo,ze waren toen 16 en 17.Dus mooi klusje voor huidige school.(Via die rutteregeling maak je zodra je kind 18 wordt ook aanspraak op een bedrag per maand,ipv kinderbijslag of studiefinanciering.)
Bastet

Primavera
30-06-2010 om 15:39
Waarom,waar,wie
Juist Temet,
Het met de waarom-waar-wie techniek kom je meestal een heel eind. Waarom niet? Waar staat dat? Wie is dan verantwoordelijk of bevoegd tot beslissingen? En tegelijkertijd meerdere communicatiekanalen gebruiken: telefoon, mail, aangetekende brief en ook faxen blijken wel eens te werken. Wees beleefd maar volhardend en probeer andere een persoonlijke afspraak te krijgen met iemand die er officieel over kan beslissen.
Probeer vooral om wat er tegen je gezegd wordt op papier te krijgen. Mijn ervaring is dat na ongeveer 5 telefoontjes degene aan de andere kant van de lijn of het verhaaltje op papier zet of je naar iemand anders doorstuurd
Succes
Primavera

elke
01-07-2010 om 12:33
Maar els
Je zegt om in de examenklas van het vavo terecht te komen moet je 18 zijn.
maar hij komt niet meteen in de examenklas natuurlijk.
Toch?

Els
05-07-2010 om 16:15
Noodkreet
Hoi allemaal,
Even een update...
De Vavo intake is achter de rug en hij is niet toegelaten omdat zijn gemiddelde cijfer een 7 moet zijn. Hij mag over 2 jaar terugkomen, als hij 2 jaar op straat heeft gezworven en aan de alcohol en drugs is geweest, zonder cijferlijst en als hij wat ouder is.
Als laatste keuze dan maar een aantal interessante MBO opleidingen gebeld...maar alles is vol of de vakantie is al begonnen.
Dus hierbij een noodkreet:
Lieve intelligente jongen van net 16 jaar met veel capaciteiten die zijn VMBO-T zonder doubleren heeft doorlopen, geslaagd met 2 vijven op zijn eindlijst omdat er als 16 jarige meer was in het leven dan leren, die nu graag wil doorleren zoekt een plekje op een Havo, Vavo of MBO opleiding (liefst iets kunstzinnigs, media, podiumtechniek) voor schooljaar 2010-2011 op een plaats die vanuit Den Haag redelijk bereikbaar is.
Groetjes,
Els

Mama
05-07-2010 om 22:01
Els
Zoals je het nu schrijft is volgens mij een heel andere kwestie. Hier kom je op geen enkele HAVO in de buurt als je geen 7 gemiddeld staat. Bij één school is een 6,5 genoeg.
Wat waren de eisen dan op jullie school dan? Voldeed hij daar wel het gemiddelde eindcijfer-eis?
Wij wonen ver van Den Haag, maar zijn de eisen daar niet net zo? dan verbaast het me niet dat hij nergens is aangenomen.

Els
05-07-2010 om 22:46
Eisen
Hoi mama,
Jawel, de eisen zijn overal hetzelfde. Maar ik heb het niet meer over de reguliere havo, dat station zijn we gepasseerd.
Het gaat over een uitbestedingsovereenkomst bij de Vavo, het volwassenonderwijs. Een heel mooi advies van de oude school die er alle vertrouwen in heeft, maar geen schijn van kans op de Vavo omdat het gemiddelde cijfer niet is gehaald.
Ik vroeg aan de intakedame hoe 'volwassenen' binnenkomen op de Vavo want die hebben vaak ook geen cijferlijst. Het antwoord was dat mijn zoon geen 'probleemjongere is. Deze jongeren zijn vaak een paar jaar eruit geweest, hebben een alcohol en drugsprobleem (gehad), even gewerkt en willen weer gaan leren.
Deze jongeren krijgen een kans en worden geholpen.
Prima en mooi dat er voor deze jongeren nog een kans is, maar waarom is er geen regeling voor jongeren die in een keer slagen, geen probleem hebben en gewoon hard door willen leren?
ik snap soms niets meer van dit land...

M Lavell
06-07-2010 om 08:17
Mag niet zo
Els:"Het gaat over een uitbestedingsovereenkomst bij de Vavo, het volwassenonderwijs. Een heel mooi advies van de oude school die er alle vertrouwen in heeft, maar geen schijn van kans op de Vavo omdat het gemiddelde cijfer niet is gehaald. "
Dat klopt niet. Als hij wordt uitbesteeds aan het vavo, dan gebeurt dat onder verantwoordelijkheid van de huidige school. Als die er alle vertrouwen in heeft, dan kan de vavo hem niet alsnog weigeren. Jouw zoon moet voldoen aan de regels van de huidiege school.
Zorg dat je daar duidelijkheid over krijgt.
Overigens is het geen wet maar veel toegepaste regel dat lln op zijn minst met alleen maar voldoendes geslaagd moeten zijn om naar havo door te stromen. Zo'n regel stellen mag.
Maar dit:"Ik vroeg aan de intakedame hoe \'volwassenen\' binnenkomen op de Vavo want die hebben vaak ook geen cijferlijst. Het antwoord was dat mijn zoon geen \'probleemjongere is. " kan dan weer niet.
De vavo school zelf mag geen onderscheid maken op die manier. Vooral: het is niet de vavo zelf die de toelaatbaarheid van je zoon bepaalt. Dat is de huidige school.
Groet,
Miriam Lavell

Els
06-07-2010 om 09:14
Miriam
Hoi Miriam,
Heb net de leerplichtambtenaar gesproken, zij had gisteren hetzelfde antwoord als jij geeft.
Gisteren is mijn zoon besproken bij de Leerplicht en het antwoord voor niet toelating op de Vavo is: 'het probleem is dat uw zoon een diploma heeft'.
De huidige school is dus klaar met hem, hij is immers afgeleverd met diploma. Ze hebben alleen nog dat positieve advies gegeven.
Met diploma kom je niet op de Vavo (hoezo omgedraaide wereld), maar met diploma met een onvoldoende kom je ook niet op vervolgonderwijs. Hij valt dus tussen wal en schip.
We hebben zo weer gesprek met decaan om mbo te bespreken maar die zitten vol.
Wordt vervolgd...
Els

M Lavell
06-07-2010 om 09:32
Op papier?
Els:"De huidige school is dus klaar met hem, hij is immers afgeleverd met diploma. Ze hebben alleen nog dat positieve advies gegeven. "
Staat dat positieve advies op papier?
In dat geval is de school nog niet klaar. Bel de school, zeg dat je zoon hebt aangmeld en dat ze moeilijk doen. De school moet zorgen dat je zoon op die opleiding komt. Hij valt door de Rutteregeling en het positieve advies nog steeds onder de verantwoordlijkheid van de school.
Groet,
Miriam Lavell

Mama
06-07-2010 om 09:32
Toch snap ik het niet
Begrijp ik het nu goed dat hij niet aan de toelatingseisen mbt eindgemiddelde voor de havo op zijn huidige school voldoet? Want je schreef iets anders in je beginposting.
De eis mbt eindgemiddelde is toch van te voren bekend?
Hier moeten leerlingen die naar de havo willen ook een alternatief op het MBO uitzoeken. Juist om te voorkomen dat als hun eindgemiddelde tegenvalt zij nergens terecht kunnen. Dit regelt de decaan allemaal met ze in het eindexamenjaar, al voor de eindexamens. Als de uitslag er dan is blijkt of het MBO wordt of toch havo.
Bij jullie gaat dat blijkbaar anders.

M Lavell
06-07-2010 om 09:35
Rutteregeling
Het andere alternatief naast MBO is vavo. Het is mogelijk dat de school voor havo op de eigen lokatie andere eisen stelt dan voor vavo onder de Rutteregeling.
Het is zelfs onredelijk als de school voor vavo precies dezelfde eisen zou stellen, want op grond waarvan zou de ene leerling dan kennelijk wel naar vavo moeten en de andere op de schoollokatie mogen blijven?
Groet,
Miriam Lavell

Els
06-07-2010 om 09:41
Het zit zo
Zijn huidige school hanteert voor doorstroom geen gemiddeld cijfer, andere scholen in de omgeving wel.
Op de eigen school voldoet hij dus aan alle eisen en de beste oplossing zou zijn geweest om daar te blijven. Ze baseren de afwijzing op werkhouding/motivatie.
Het positieve advies voor Vavo heb ik zwart op wit (werkhouding goed, motivatie goed, capaciteiten zeer goed, inzet goed etc.) Ze spreken zichzelf dus nog tegen ook.
Straks gesprek dan ga ik alles weer aankaarten.
Els