Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

27-08-2010 om 16:57

Help, rekensom van mijn dochter, groep 8, en ik weet het even niet

Oeps, ze komt niet uit een som en ik weet het ook even niet meer..... (ben ik zo dom geworden....).
De som is 18,18:6 en moet met hoofdrekenen uitgerekend worden (dus geen staartdeling). Daar staat dan een hulp dingetje bij: doe 18:8 en 0,18:8. Mijn simpele ingeving was: nou dat is dan 3,3. Maar als ik 3,3 x 6 doe, dan krijg ik 19,8. Dus het klopt niet. Als ik het dan met een staartdeling ga uitrekenen (ffff om het antwoord te checken), dan krijg ik 6/1818\303, dan twee komma's terugplaatsen, dus 3,03. Als ik dat weer vermenigvuldig met 6 dan krijg ik 18,18, dus dat moet kloppen.....
Wat is dus de logica (hoe leg ik het uit), dat met het hulpsommetje voor hoofdrekenen, na de komma er een 0 voor moet zetten.
Hihi, snappen jullie me nog? Kunnen jullie me uitleggen wat dat hulpsommetje voor bedoeling heeft en wat de logica is....
Alvast bedankt!
Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

27-08-2010 om 16:58

Rectificatie

Sorry, in het eerste gedeelte bedoelde ik dus 18:6 en 0,18:6

Vic

Vic

27-08-2010 om 17:18

Wat snap je niet?

Ik ben geen rekenwonder maar volgens mij: 0,18 : 6 = 0,03.

Algebra

Algebra

28-08-2010 om 08:36

Achttien-honderdste

0,18 is achttien- honderdste. Gedeeld door zes: drie-honderdste. dus: 0,03

Als je er in een keer 0,3 opschrijft, maak je er drie-tiende van. 10 keer teveel! drie-tiende keer zes is achttien-tiende, is 1ien-tiende plus zes-tiende, is een hele en zes-tiende is: 1,6. Vandaar dat je controle sommetje niet klopte.

Algebra

Brianna F

Brianna F

28-08-2010 om 13:46

Hier

Ik reken zulke sommen altijd op de ouderwetse manier uit, gewoon met staartdelingen. Zoals ze het nu aangeleerd krijgen op school, daar snap ik ook de ballen van.

Tango

Tango

30-08-2010 om 16:58

Lastige sommen

Hier had ik ook zoiets aan de hand vorige week. Ik was op school en Tangodochter was samen met een vriendin uit groep 7 aan het werk op de gang. Vriendin vroeg mij om hulp met een som: 350 gram bonen kost 4 euro, hoeveel kost 100 gram? Of iets in die strekking. Geen idee hoe ik dat moest uitrekenen zonder rekenmachine. Gelukkig kwam de juf de gang op en heb ik het meisje maar naar haar doorverwezen, maar voelde me wel errug dom....

Hulpsom klopt...

0,18 : 3 = 0,03
Meer is het niet...

Verhoudingenschema

Ik weet niet of dit in ASCI tekens goed komt, maar ik doe een poging

:2 :2 :7 x8
gram | 350 | 175 | 87,5 | 12,5 | 100
-------------------------------
euro | 4 | 2 | 1 | 1/7 | 1 1/7

Dit is wel een naar voorbeeld. Je moet hier 87,5 herkennen als 7/8. Kun je hier iets mee?

Was er al bang voor...

Nee... in ASCI wordt het er niet duidelijker op...

Hibiscus

Hibiscus

31-08-2010 om 09:48

Misschien zo

18 : 6 = 3
1,8 : 6 = 0,3
0,18 : 6 = 0,03

18,18 is dus 18 + 0,18 maar dat snap je denk ik wel.

groet,
hibiscus

Tango

Tango

31-08-2010 om 21:47

Pelle

Het was echt zoiets hoor en het kwam ook echt niet goed uit. Ik kon me ook al helemaal niet voorstellen dat iemand uit groep 7 dit kon uitrekenen. Tangodochter zit in groep 6, dus zou ik haar volgend jaar al niet meer kunnen helpen met rekenen.... Maar goed, misschien wel met jouw tip. Gelukkig is ze zelf wel een rekentalent tot nu toe, dus hoop ik maar dat ze mijn hulp niet nodig gaat hebben.

Het grote rekenboek

is een handig boek, ook voor ouders . Staan alle 'nieuwe' rekenmethoden keurig in uitgelegd, met oefeningen.
Ik weet niet zo goed hoe ik hier een linkje moet plaatsen, ik probeer het maar even zo:
"http://www.scalaleukerleren.nl/hetgroterekenboek.htm"
Anders moet je maar even goegelen .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.