Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


Guera

Guera

06-06-2020 om 10:54

Tja angela67

Dat zou ik ook willen
Slim gepland
De praktijk heeft echter nu al uitgewezen dat scholen dit niet kunnen
Zij kunnen niet plannen en organiseren,de verschillen zijn gigantische tussen scholen, .Dat moeten we echt niet willen. Je gaat ongelijkheid krijgen. Die konden we voor 4 maanden overzien als dit langer gaat duren gaan een hoop kinderen echt de mist in. Ik snap niet waarom de scholen zo afwachtend zijn. Horeca en alles stond allang aan de poort te rammelen met allerlei plannen.ik zie scholen nog steeds in de afwachtende en slachtoffer stand. Maak een goed plan en vertel Rutte dat die 1, 5 meter tussen de leerlingen hem niet gaat worden.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 11:22

Nou

Het gaat deels (!) om arbeidsmigranten. En aangezien ik verwacht dat arbeidsmigranten niet vatbaarder zijn voor dit virus dan Nederlanders, beperken de uitbraken zich natuurlijk niet tot die arbeidsmigranten. Grotere kans op uitbraken in heel Nederland met het loslaten van de lockdown én het toenemend aantal mensen dat het wel genoeg vindt zo. Dát is wat de introductieweek voor studenten nu nog onmogelijk maakt. Het virus is niet weg, en zal bij een opeenhoping van mensen opnieuw voor slachtoffers zorgen.

Angela

Dat is ook zo, daar zit een risico. Maar als echt tegen die tijd nog steeds maar 0,01 procent van de bevolking het virus kan overdragen is de kans dat er op een school met 2000 leerlingen iemand zit die besmettelijk is natuurlijk buitengewoon klein. En de vraag blijft: moet je daar dan alle scholen voor dichthouden? Ik vind dat met een kanon op een mug schieten, met zeer ernstige gevolgen voor de ontwikkeling van de jeugd.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 12:14

Alle risico’s

Je kunt niet alle risico’s uitbannen. Ik denk dat we die ic-capaciteit in de gaten moeten houden, maar binnen die bandbreedte is er met slim gekozen maatregelen veel mogelijk.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 13:07

Nou

Ik heb liever dat we wat langzamer open gaan dan open-dicht-open-dicht zoals nu in Israel en Zuid-Korea.

Iedereen heeft pech

"Dat vind ik dus zo raar: hoe makkelijk wordt geconcludeerd dat de jeugd pech heeft zolang het virus er nog is."

Iedereen heeft pech. Voor iedereen gaat er van alles en nog wat niet door. Mijn opleiding, vliegticket, theaterkaartje, sportwedstrijden, überhaupt mijn sport beoefenen, allemaal gecanceld. Hoort er gewoon bij. De jeugd heeft nog mazzel dat ze al eerder weer mochten sporten en dat ze weer deels naar school mogen.

skik

Amsterdamse

Amsterdamse

06-06-2020 om 14:31

Mazzel?

Nee, de jeugd heeft helemaal geen mazzel. Voor de meesten van ons (volwassenen) betekenen de maatregelen een tijdelijk uitstel: de vakantie kan op een ander moment, die opleiding ook, feestjes ook. Het zijn veelal geen eenmalige gebeurtenissen. Dan maar een paar maanden later naar die theatervoorstelling. Of een andere. En de sport start ook wel weer.

Voor de jongeren zijn een heleboel eenmalige en belangrijke mijlpalen opgeofferd: eindexamens en alle rituelen die daarbij horen zoals het telefoontje, de diplomauitreiking, eindexamenfeestjes, de lange periode vrij daarna om te werken in de horeca, met dat verdiende geld voor het eerst zonder ouders op vakantie, prille liefdes de nek omgedraaid, seks, een tussenjaar doen, een nieuwe studie kiezen, een nieuwe studie starten met alles wat daarbij hoort, op kamers gaan, sociaal leven opbouwen in andere stad, chillen met vrienden die een enorm belangrijke rol spelen in het opgroeien van jongeren.
De vrijheid en onbezonnenheid, de mogelijkheid om te experimenteren, dat alles is weg en komt niet meer terug.
En deze periode (oudere puber/adolescentie) van opgroeien is al zo kort.

Ik vind dat jongeren enorm solidair zijn geweest, en daar bedank ik ze voor.

Skik

Maar onderwijs is toch wel heel wat anders dan sporten en vrije tijdsactiviteiten. Online/afstandsonderwijs zorgt voor achterstand bij leerlingen, juist bij leerlingen die al een achterstand hadden. Een aantal maanden geen onderwijs zorgt al voor een kloof, laat staan als dat nog veel langer gaat duren. Veel leerlingen die zullen afhaken en zonder diploma de school zullen verlaten.
Voor kinderen uit hogeropgeleide gezinnen met meer ruimte en financiële mogelijkheden is online onderwijs misschien nog wel redelijk te doen op de lange termijn (hoewel ik ook al genoeg verhalen ken waar kinderen uit deze gezinnen ook zijn vastgelopen) maar voor andere kinderen is het echt noodzakelijk dat ze zo vlug mogelijk weer volledig naar school kunnen.
Bij mbo/hbo komen natuurlijk ook nog de praktijkvakken en bij sommige opleidingen is het duidelijk dat je online maar een fractie kan bieden van wat de leerlingen/studenten nodig hebben.
Onderwijs heeft een hogere prioriteit dan andere zaken. Maanden of zelfs een jaar onderwijs verliezen kan voor een deel van de jongeren echt gevolgen hebben voor hun toekomst.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 14:53

Groei

Eens met Amsterdamse. Ik heb een eindexamenkandidaat en ik weet beter wat hij mist dan hij, gelukkig. Maar dan nog is het wel wat meer dan pech. Wij kunnen ook volgend jaar naar het theater gaan, of op vakantie. Bovendien hebben we dat al vele keren gedaan. Maar een lsd, eindexamen, geslaagd-telefoontje, gala, eindexamenreis, eindexamenfeest. Dat heb je 1 keer in je leven en hij dus nooit.

En dan kijk ik vooruit: gaan studeren in een nieuwe stad, op kamers, introductie, nieuwe mensen leren kennen. Dat kun je ook niet meer inhalen.

En daarbij: Kinderen en jongeren maken een enorme ontwikkeling door en hebben daar leeftijdsgenoten bij nodig. Dat kun je een paar weken on hold zetten, maar je kunt niet een jaar uit die ontwikkeling hakken.

Lsd Pluk?

In mijn generatie had lsd weinig met onderwijs te maken. Nou ja, meer met De Beatles, Marokko en India. En verslaafden met een spuit in de arm in de stad. En blauwe neonlampen op de toilet van het plaatselijke buurthuis om te voorkomen dat men dat gebruikte.

Geen idee wat dat onderwijsgerelateerd betekent.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 15:02

Amsterdamse

Ik ben het helemaal niet met je eens.
Pubers zijn geen kasplantjes of van gesponnen suiker. Die kunnen echt wel wat tegenslag aan. Als hun hele ontwikkeling in de soep loopt omdat ze een eindexamenfeestje missen, gaan ze het sowieso niet redden in de maatschappij.

En waar dat idee vandaan komt dat ze hun leeftijdsgenoten moeten missen, snap ik echt niet. Mijn dochter (net geslaagd voor haar VWO) zit nu al ruim een uur een online game te spelen met haar vriendengroep. Gisteren is ze wezen winkelen met een vriendin en zondag heeft ze een feestje. In de buitenlucht om 1,5 meter afstand. De pubers van nu komen echt niks tekort omdat ze toevallig niet naar Chersonissos konden deze maand.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 15:02

Dat is de laatste schooldag, waar altijd een groot festijn van wordt gemaakt.

Oke dankje

Laatste School Dag dus.

Amsterdamse

Amsterdamse

06-06-2020 om 15:22

Framing

ElenaH, je doet aan negatieve framing, door te schrijven over het missen van ‘een eindexamenfeestje’ en deze maand ‘toevallig niet naar Chersonissos konden deze maand‘. Om die reden ga ik niet in op je post.

Famke

Famke

06-06-2020 om 16:03

Mijn pubers

zien hun leeftijdgenoten niet. Nou ja, nu weer, op school. Twee uur per week voor de een, tien uur voor de ander.

Sja

Er zijn wel meer mensen die unieke gebeurtenissen missen. De eerste echo's waarbij de vader niet mee mocht. Komt net als een diploma-uitreiking die niet doorging nooit meer terug. Mensen die niet bij het overlijden of de uitvaart van een dierbare kunnen zijn, grootouders die hun pasgeboren kleinkind niet kunnen bezoeken, werknemers die met pensioen gaan en geen afscheidsreceptie kunnen krijgen, de lijst is eindeloos. Pubers en kinderen mogen een klein beetje meer dan volwassenen, ik vind het voor hen niet sneuer dan voor anderen.

skik

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 17:09

Skik

Precies. Een vriendin van mijn dochter is haar bff verloren bij een verkeersongeluk. Een andere vriendin heeft al twee jaar last van de vechtscheiding van haar ouders. En een klasgenoot is twee jaar geleden met spoed uit huis geplaatst omdat zijn vader losse handjes had. Al deze kinderen komen waarschijnlijk prima terecht later. Er zijn echt ergere dingen dan je eindexamenfeest missen.

Hebben jullie dan zo weinig vertrouwen in de veerkracht van jullie kinderen?

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 17:15

Famke

'zien hun leeftijdgenoten niet. Nou ja, nu weer, op school. Twee uur per week voor de een, tien uur voor de ander.'

Waarom niet? Zitten ze niet op sport? Gaan ze nergens heen? Dat kan dan niet aan de corona-maatregelen liggen. Kinderen tot en met 12 jaar hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Kinderen van 13 tot en met 18 jaar mogen georganiseerd buiten sporten en bewegen, onder begeleiding van sportverenigingen, jeugdverenigingen of professionals. Ze hoeven hierbij geen 1,5 meter afstand tot elkaar te houden. Jeugdactiviteiten (zijnde niet sporten en bewegen) mogen inmiddels ook binnen plaatsvinden. Ze mogen allang weer picknicken, fietsen, wandelen, kletsen met anderen.

Skik

Niemand van de “het valt wel mee”-school gaat in op het feit dat we onze kinderen maandenlang behoorlijk onderwijs onthouden op basis van een virus dat allang onder controle is. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd merkwaardig.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 17:30

AlisonH

Ik ben Skik niet, maar de 'valt wel mee' ging volgens mij alleen over het missen van het eindexamenfeest en de diplomauitreiking. Niet over alle niet-eindexamenleerlingen die afgescheept worden met een uur mentorles en gym (gym nota bene!).
Of het virus echt onder controle is, weet ik niet. De huidige lage aantallen nieuwe gevallen hangen natuurlijk direct samen met de lockdown. We weten niet wat er gebeurt als alles weer los gaat. Kijk naar landen als Israel en Zuid-Korea, waar steeds een nieuwe mini lockdown nodig is.

Los daarvan moet het onderwijs veel beter. Of het nou online is of op school. Ik ben blij dat mijn dochter niet in het voorexamenjaar zit, nu. Dit lijkt me geen fijne start voor volgend jaar.

Famke

Famke

06-06-2020 om 17:33

Nou

ja, het ligt dus wel aan de coronamaatregelen, want ze zien hun vrienden wel op school, maar daarbuiten niet. Ze zitten wel op een jeugdvereniging, maar daar zien ze niet echt leeftijdgenoten. Zij zijn de oudsten van de groep, de anderen komen er net bij. En het heeft natuurlijk een tijd stil gelegen, dus zo goed kennen ze elkaar nog niet. Desgewenst kun je er nog twee uur per week op de jeugdvereniging bij tellen, maar vrienden hebben ze daar niet echt. Sport kan nog niet doorgaan, muziekles is individueel. School is een regioschool, dus vrienden wonen ver weg. Het zijn jonge pubers, ze zouden normaal gesproken net hun vleugels meer uit gaan slaan, maar dat gaat nu dus niet. Ik schat in dat de ouders van de vrienden er ook niet voor zijn dat hun kinderen rond gaan hangen. Ze zijn gewoon braaf, houden zich aan de regels. Wij spreken ook niet af.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 17:34

Zielig?

"Ze mogen allang weer picknicken, fietsen, wandelen, kletsen met anderen"

Nee, dat is pas sinds 1 juni, minder dan een week dus, met meer dan 3 anderen binnen en meer dan 2 anderen buiten. Minder dan een week dus. En nu is het met 10 anderen max, nog niet zo heel veel eigenlijk.

Het gaat niet om wie het zieligst is. Waar het om gaat is dat dit niet langer moet duren, omdat het gaat om ontwikkeling en persoonlijke groei van jeugd. En inderdaad natuurlijk ook om onderwijs. Onderwijs zoals nu is een slap aftreksel van wat het zou moeten zijn.

Precies

Het gaat mij niet erom of mijn kinderen eerder dan ik mogen sporten. Een paar maanden zonder sport is geen ramp. Het missen van onderwijs vind ik zorgelijker.
Mijn pleegzoon doet vmbo kader. Hij is geen super gemotiveerde leerling. Het online leren is voor hem moeilijker. Praktijkvakken liggen vrijwel stil. Volgend jaar moet hij eindexamen doen. Als volgend jaar grotendeels online zal zijn dan haakt hij vrees ik af. Natuurlijk gaan we proberen dat te voorkomen maar het gaat echt lastig worden om hem er bij te houden. Dat is nu al zo. En dan hebben wij thuis nog veel ruimte zodat hij rustig kan werken, we hebben goed internet en een computer voor hem. Lang niet al zijn klasgenoten zitten in zo'n positie.

De tweeling op het vwo doet het beter en hebben natuurlijk wat meer speelruimte dat wel wat meer kunnen missen qua onderwijs. Echter mijn dochter heeft ook al een hele lage motivatie en als er niet wat meer structuur in de school komt weet ik ook niet hoe dat volgend jaar zal gaan. Daar zitten nu al wat hiaten maar dat kan wel vrij makkelijk weer goed komen als ze straks weer (bijna) volledig naar school zou kunnen. Een jaar met minimaal onderwijs en vooral online zou ik ook voor haar zorgelijk vinden.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 17:43

Pluk

'Nee, dat is pas sinds 1 juni, minder dan een week dus, met meer dan 3 anderen binnen en meer dan 2 anderen buiten. Minder dan een week dus. En nu is het met 10 anderen max, nog niet zo heel veel eigenlijk.'

Daarvoor mocht je gewoon met een vriend of vriendin afspreken. Ook als puber. Dan zie/spreek je toch ook leeftijdsgenoten? Je overdrijft zo. Net of sociale contacten pas tellen als je met meer dan tien bij elkaar bent. Er zijn zat pubers die niet eens tien vrienden hébben.

Sja

Het is wel jammer als je als school niet behoorlijk onderwijs op afstand kan organiseren. Maar goed, de scholen zijn weer deels open voor pubers dus zij hebben weer een stukje terug. De studenten moeten het waarschijnlijk zeker tot kerst met afstandsonderwijs moeten doen en die zijn daar ook al eerder mee begonnen dan vo-scholieren.

Ik vind deze hele toestand echt sneuer voor mijn studerende dochters die al vanaf begin maart online les hebben en dat nog een hele tijd vol moeten houden. Valt echt niet mee hoor, om in je rumoerige studentenhokje je deadlines te moeten halen en je online tentamens te moeten maken omdat de UB dicht is. Op vo-scholen wordt nu heel soepel omgegaan met overgangsnormen en na de zomervakantie gaan ze er weer vol tegenaan. Als je op de uni je tentamens niet haalt (al dan niet door die omstandigheden) moet je het gewoon overdoen, dan maar studievertraging met bijbehorende oplopende studieschuld.

skik

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 17:56

Dus?

Dat er kinderen zijn die weinig sociale contacten hebben betekent toch niet dat anderen daar niet meer behoefte aan kunnen hebben? Afspreken met 1 iemand is gewoon echt heel weinig voor mijn kinderen.

Ik snap ook niet dat volwassenen per se in groepen moeten sporten, want ik sport altijd alleen. Kun je prima conditie en kracht mee op peil houden. Als je geen topsporter bent. Maar ik zeg ook niet dat mensen zich aanstellen die dat belangrijk vinden.

Ik vind dat kinderen en jongeren zich vrij moeten kunnen ontwikkelen. Ik vind trouwens ook dat mensen in de laatste levensfase altijd bezoek moeten kunnen ontvangen. Dat vind ik nog schrijnender. Nu kan het weer. Ik vind dat wij er voor moeten zorgen dat dat blijft kunnen. Ook als wij 30ers 40ers 50ers 60ers daar weer een stapje voor terug moeten doen. Dat doe ik liever dan dat jeugd weer een stapje terug moet doen.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 17:58

Studie

Skik, helemaal eens, ik vind dan ook dat het ook voor studerende jongeren wat losser mag ten koste van de leeftijdsgroepen daarboven.

Mijntje

Mijntje

06-06-2020 om 17:59

enig kind

Voor mijn puber van 15 vind ik het ook zwaarder dan voor ons volwassenen. Hij is 'enig kind', dat wil zeggen, niet echt, maar zijn jongere broer woont niet meer thuis,
Hij heeft geen broers of zussen om mee te dollen, ruzie te maken of te lachen. Ik vind het tamelijk ongezond voor zo'n jonge jongen, zeker als ik hoor dat het na september nog steeds afstandsonderwijs blijft. Hij zal wel blijven zitten, want motivatie heeft hij niet zonder toetsen en hij stond er al niet best voor.
Van mij mogen de scholen ook open, of wat meer dan nu. Moet er alleen wat op verzonnen worden om het voor de docenten 'veilig' te houden.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 17:59

Skik

"Op vo-scholen wordt nu heel soepel omgegaan met overgangsnormen en na de zomervakantie gaan ze er weer vol tegenaan."

Denk je? Ik hoop het!

Mijn zoon

Vatte het mooi samen toen ik tegen hem zei dat ik het zo vreselijk jammer vond, dat hij al die mijlpalen ging missen: mam, ik zou in dienst kunnen gaan tijdens een oorlog en onder de bommen zitten. Het is jammer maar meer niet, niet overdrijven. Bovendien zullen ze over 20 jaar ook iets met elkaar hebben: "ben je ook zo'n Corona kid? Goh man ook uit 2020? Jaaaa weet je nog?"
Ik vind het als docente ook waardeloos, vooral het bericht van mijn bestuur dat er waarschijnlijk volgend jaar nog deels op afstand gewerkt gaat worden. Mijn eigen studie gaat ook op afstand door. Tja. Ik probeer het beste ervan te maken.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.