Pham
25-02-2011 om 09:49
Het 10:00 tje op de basisschool
Een vraagje aan jullie:
De basisschool van mijn kinderen heeft bepaald dat kinderen tijdens het "tien uurtje" alleen brood, fruit of rauwkost mogen eten en alleen water, diksap of vruchtensap.
Nu moet mijn zoon (8 jaar) om 10:00u niet aan een boterham denken, laat staan eten. Fruit vind hij niet lekker (op af en toe een banaan na, maar zeker geen 5x in de week), rauwkost krijgt hij niet weg.
Neemt zoon iets anders mee mag hij het in principe niet eten, het hangt dan van het humeur van de juf af en van welke juf hij die dag heeft (heeft er 2.)
Wat ik mij afvraag is mag een basisschool dit zo strikt opstellen? Mag school dit alleen voor kinderen instellen?
Mijn kinderen krijgen aanmaaklimonade mee en daar wordt al moeilijk over gedaan, is geen diksap, maar mogen ze wel opdrinken.
Ik heb ook meerdere malen gezien dat leraren om 10:00u wel aan de snack of jack choco rijstewafel zitten, of peperkoek etc. Kinderen mogen dit volstrekt niet mee nemen!
Heb er ook de juf wel eens op aangesproken, die reageert dan alleen maar chagi dat het eenmalig was dat ze het had (maar hoor van zoon dat dat niet zo is.)
Groetjes Pham
Vic
01-03-2011 om 22:13
Ontbijt op de vso
Dat kan hier wel, maar kost 1,50 per keer. Vind ik een beetje veel voor die ene boterham die mijn dochter 's morgens eet. Als we haast hebben geef ik hem wel eens mee.
albana
02-03-2011 om 09:04
Schoolmelk.........
Die schoolmelk werd gebracht door de melkboer, iedereen kreeg een halve liter (meen ik, het was in ieder geval behoorlijk véél, dat weet ik zeker) en moest dat in de kleine pauze (half 11) opdrinken, anders mocht je niet naar buiten. Vond interessante link :http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/61202-schoolmelk-in-nederland.html
In mijn lagere schooltijd moest 90% van de klas dat verplicht opdrinken. Sommigen hadden daar erge moeite mee. Ik hoefde niet (zal mijn nogal opstandige moeder wel weer zijn geweest) en kreeg een liga mee (zeer hip toen) die ik niet eens lustte en een beker roosvice. Meestal deelde ik de liga uit aan anderen die het een lekkernij vonden
Want wanneer je wat van thuis meekreeg kon je dat buiten opeten/drinken. Alleen die schoolmelk was verplicht onder toezicht.
Ik denk dat als je school nog meedoet aan schoolmelk ze dat in de grote pauze doen (tijdens het brood eten) en dat het ook niet meer zo strikt is als vroeger. En dat je school ook 1 van de weinigen is. De meeste scholen laten de kinderen gewoon alles meenemen.
groeten albana
Fiorucci
02-03-2011 om 11:23
Nee hoor albana
De schoolmelk wordt hier verstrekt tijdens de ochtendpauze en eventueel naar keuze tijdens de overblijf, dat mag je als ouder zelf bepalen. Als je niet meedoet geef je zelf mee, zo simpel is het. School regelt die melk niet zelf, dat doet Campina, zij leveren melk en innen het geld bij de ouders.
Yura
02-03-2011 om 16:22
Ome willem
Bij ons op school is Ome Willem nog langs geweest ivm de campagne "melk voor de klas", echt leuk. Heb Edwin Rutten later nog eens gesproken door mijn werk en hij wist het nog, niet mij persoonlijk natuurlijk, maar wel de school. Net even gegoogeld en zag dat dat ook maar op 23 scholen was geweest.
Weet overigens nog wel dat ik het vreselijk vond die schoolmelk. Je kreeg zo'n vierkant kwartliterpak en er was alleen volle melk (terwijl wij thuis al lang halfvolle dronken), gekoeld was het ook niet, dus dat verhaal van die bedorven melk van hier boven is mij ook overkomen. Tegenwoordig is het niet verplicht en zijn er nog maar een paar kinderen per klas. Je kunt ook kiezen uit volle, halfvolle, chocomelk en yoghurtdrank, dat was het tenminste een jaar of 6 geleden. Ik begrijp dat de yoghurtdrank tegenwoordig optimel is geworden, zal de invloed van Sonja Bakker wel zijn. Niet zo raar als je weet dat op scholen "gezond" synoniem is aan "zo min mogelijk calorien". Nou krijgen mijn kinderen zo min mogelijk yoghurtdrank, maar als het dan toch eens gebeurt, dan gewoon met echte suiker en niet allerlei chemische troep met een zoet smaakje, waarvan niemand weet wat het op lange termijn doet.
Blij dat ik bijna van die basisschool af ben zeg, tnt op de middelbare school nog niet een keer het idee gekregen dat men het daar beter weet dan de ouders ook op alle gebieden die helemaal niks met hun vakgebied te maken hebben.
Fiorucci
02-03-2011 om 19:25
Yura
Mijn dochter vindt het veel beter smaken dan de mierzoete yoghurtdrank van voorheen, vandaar. Hier hebben in de groep 7 van mijn dochter 9 kinderen schoolmelk of een variant daarvan. Er zitten 20 kinderen in de klas.
amk
02-03-2011 om 19:31
Wel melk op school
maar niet van Campina (misschien wel) maar wordt elke dag door de supermarkt geleverd in flessen. En in de lunchpauze kan je kind een grote beker (250-300ml) krijgen a € 0.20.
Te betalen per half jaar.
albana
03-03-2011 om 10:50
Wat ik ook niet snap.........
Zijn basisscholen zo druk met gezonde en verplichte voeding, komen die kinderen op het v.o. en worden ze in een kantine geacht te eten, die volstaat met automaten met ongezonde prut en waar je kroketten en broodjes knakworst kan halen........
Nou snappen jullie het nog?
Een walhalla voor die kinderen die 8 jaar zijn doodgegooid met gezond spul toch?
Gelukkig heeft het v.o. onderwijs van mijn kinderen voor 80% gezond aanbod....Niet verplicht trouwens en zelf betalen.
groeten albana