Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


In alle eerlijkheid: ik heb als ouder (verzorger in mijn geval) ook eigenlijk gewoon geen zin om te helpen op school. Ik vind het heerlijk dat kind op school ook 'verzorgd' en bezig gehouden wordt door mensen van school en dat ik me daar dan even niet druk om hoef te maken. 
Ik heb een baan, mantelzorg en heb allerhande afspraken voor pleegkind met allerlei organisaties die me al voldoende tijd en energie kosten. De schaarse tijd die ik daar niet in hoef te steken, hou ik heel graag voor mezelf. 
Pleegkind gaat naar speciaal onderwijs (cluster 4) en ik vind 1 vaak al voldoende, moet er oprecht niet aan denken om een groep bezig te moeten houden. Overigens is die vraag er ook niet vaak, juist omdat het cluster 4 betreft en die niet aan 'zomaar' iedereen overgelaten kunnen worden uiteraard.

Wij hebben nu trouwens wel behoorlijk last van het lerarentekort. School van pleegkind gaat vanaf volgende week over naar een 4-daagse schoolweek. Heel onhandig, heel ongewenst, maar wel noodzakelijk omdat de leerkrachten er gewoon niet zijn. 

Dollekat schreef op 26-03-2024 om 13:34:

Ik zal het nooit meer vergeten, ik hielp met ontzettend veel dingen op school. Van helpen met lezen tot ophangen van de kerstversiering.
Ook was ik met alle schoolreisjes erbij.

Zo ook een schoolreisje naar een groot pretpark met kleuters. Ik kreeg een groepje met moeilijke kinderen, weglopers e.d. Dat was enorm pittig, je voelt je super verantwoordelijk voor andermans kinderen, dus het zweet stond tot mijn middel.
Samen met de andere ouders liep ik de benen uit mijn lijf.

Komen we aan bij een gezellig plein in het zonnetje, zie ik daar alle leerkrachten bij elkaar zitten met koffie en gebak, heerlijk onderuit gezakt. Werd er gezegd ‘wij zijn het centrale punt waar je terecht kunt bij calamiteiten.’

Je snapt dat de andere ouders en ik hier wel even van stonden te kijken.
Ik heb de hele dag geen leerkracht gezien.

Dit is maar 1 school natuurlijk en helemaal niet representatief voor alle leerkrachten en scholen, maar ik was het daarna wel steeds meer zat.

Voor ieder wissenwasje werden ouders gevraagd, voor de techniekles, voor verkeerslessen, wandelen naar de kinderboerderij, hapjes maken, kinderen met eigen auto overal naartoe rijden, luizenpluizen, viering Koningsdag, schoolontbijt, als Piet komen met Sinterklaas.
We kregen wel twee keer in de week mails van school en op een gegeven moment zijn ouders er gewoon klaar mee.
We hebben allemaal een baan, andere verplichtingen, we zijn vaak ook nog mantelzorgers.
Hoe dan?

Ik snap ook helemaal niet waarom ouders blijkbaar altijd staan te vechten om met schoolreisje mee te gaan. Dat wordt toch altijd gezegd? Helpen, ho maar, maar dan willen ze wel allemaal mee op schoolreisje. 

Echt, het laatste waar ik mee wil helpen zijn schoolreisjes. 

Leraren
-geven les
-kijken thuis na
-krijgen ook in de avond nog emails van ouders
-moeten steeds meer administratie bijhouden
-moeten lesplannen maken
-moeten rekening houden en op de hoogte zijn hoe om te gaan met een hele lijst aan verschillende rugzakjes van mentale ziektes, verslavingen tot geweld thuis 

-Hebben vergaderingen met andere leraren (wat natuurlijk normaal is op zijn tijd), maar ook besprekingen met politie als nodig of andere instanties bij kinderen met problemen.

-moeten in de gaten houden dat niemand gepest wordt 
-krijgen steeds meer te maken met zowel verbaal als fysiek geweld van zowel leerlingen als ouders
-Worden door ouders verantwoordelijk gehouden als kinderen niet goed meekomen, ook als de kinderen zelf lui zijn, als kinderen niet veel vriendjes hebben, als ze niet het niveau aankunnen wat hun ouders voor ogen hadden en nog een hele zooi andere dingen


Nu zijn sommige dingen natuurlijk normaal voor het vak, maar sommige punten zijn dat maar tot op zekere hoogte of zelfs helemaal niet.

Vroeger was de hoofdtaak vooral lesgeven, maar nu is het ook een soort van babysitter/therapeut/politieagent/gedragscoach zijn, maar dan van 20+ kinderen bij elkaar, die dan ook nog les moeten krijgen, het allemaal leuk in de klas moeten hebben en tegelijkertijd geholpen worden met allerlei issues waar gewoonlijk iemand voor moet afstuderen op iets in de psychologie of daaromtrent. En zelfs psychologen hebben doorgaans slechts 1 patient tegelijk voor zich.

Ouders verwachten dat ze voor allerlei soorten problemen oplossingen vinden, er niet meer rekening houdend dat sommige van die oplossingen andere ouders weer boos maken.
 
Voorbeeld: "Mijn kind kan niet tegen ABC" dus dan kan ABC niet meer in de klas. Maar een ander kind kan weer niet tegen DEF en moet juist ABC hebben. Terwijl kind 3 problemen heeft met B en F, maar weer E nodig heeft. En dat dan keer 23. 

En je moet ook oppassen met wat je zegt, want zelfs aan hele onschuldige opmerkingen kan iemand politiek of religieus gezien weer aanstoot aan nemen (van alle kanten) en dan heb je ook weer geklaag.

Zie dat nog maar allemaal in balans te houden terwijl iedereen steeds tegen je loopt te klagen via telefoon en nu ook email of misschien zelfs app, dus het kan zelfs elk wakker moment doorgaan. Dit in plaats van alleen tijdens en net na de klassen, zoals vroeger. 

Ik ben geen leraar, maar heb heel veel respect voor mensen die dat uberhaupt nog willen zijn.  

kerstbeer schreef op 26-03-2024 om 19:13:

-Worden door ouders verantwoordelijk gehouden als kinderen niet goed meekomen, ook als de kinderen zelf lui zijn, als kinderen niet veel vriendjes hebben, als ze niet het niveau aankunnen wat hun ouders voor ogen hadden en nog een hele zooi andere dingen.

Vroeger was de hoofdtaak vooral lesgeven, maar nu is het ook een soort van babysitter/therapeut/politieagent/gedragscoach zijn, maar dan van 20+ kinderen bij elkaar, die dan ook nog les moeten krijgen, het allemaal leuk in de klas moeten hebben en tegelijkertijd geholpen worden met allerlei issues waar gewoonlijk iemand voor moet afstuderen op iets in de psychologie of daaromtrent. En zelfs psychologen hebben doorgaans slechts 1 patient tegelijk voor zich.

Dit exact! De werkdruk zit het voor mij niet in een uitje naar de bieb, schoolreis of kinderboekenweek. Ik heb stuk voor stuk hele fijne ouders in mijn groep. Maar als ik nu vandaag als voorbeeld neem:

15.00 kinderen uit, ik klets met klassendienst, fijne praatjes na schooltijd met leerlingen.

15.15 komt vader binnen. Kind zal niet verder gaan in plusklasje, gesprek met IB en plusklasbegeleider geweest met ouders, kind baalt, vader wil ongerieven uiten en kijken of eea kan worden teruggedraaid via de leerkracht. Verrijking voor in de klas is aanwezig. Ik blijf netjes, maar nee, dit is wat collega heeft gezien in de plusklas, snap dat het heel jammer is, blabla. Kost mij een half uur. 

15.45 start met nakijkwerk maar

16.00 gesprek IB/RT/ouder over arrangement van kind X in mijn klas. 

16.45 IB wil graag nog "even" sparren over leerling Y want moeder maakt zich zorgen over leerprestaties. Is er sprake van een stoornis? Wat is mijn beeld van kind in de klas? Herken ik zus,herken ik zo?

17.15 loop ik naar mijn lokaal en kan ik beginnen met nakijkwerk. Ik doe alleen wat ik echt belangrijk vind en moet me echt verdiepen in vraag 2 van Rekenen XL (verrijking) om leerling A Morgen verder te helpen. 

17.45 moet ik echt naar huis via de BSO van mijn eigen kinderen. Mailtje van ouder dat kind B verdrietig thuiskwam en niet wil zeggen wat er is komt via Parro binnen. Ik heb werkelijk geen idee. Ik gaf een vrolijk kind een hand bij het naar huis gaan. Hoe ga ik dat netjes verwoorden zonder dat ouder denkt dat ik geen oog heb voor haar kind? 

Koken/Eten/Afruimen 


En nu 20.30 ga ik aan mijn lessen voor morgen beginnen. Snel foto's gemaakt van de handleiding. Ik bedenk geen verrijkende denkvragen voor tijdens mijn instructie. Ik maak geen zoekkaartjes om de chefwoorden nog eens bewegend op te frissen. Morgen volg ik gewoon heel saai die methode. Want mijn voorbereidingstijd ging op aan andere dingen.

LydiaDietz schreef op 26-03-2024 om 20:34:


1

16.45 IB wil graag nog "even" sparren over leerling Y want moeder maakt zich zorgen over leerprestaties. Is er sprake van een stoornis? Wat is mijn beeld van kind in de klas? Herken ik zus,herken ik zo?


Ik haal deze er even uit als goed voorbeeld. 

Hoe moet jij nou weten of een kind een stoornis heeft? Daar is een leraar toch helemaal niet voor opgeleid? Dat horen ze met de geestelijke gezondheidszorg te bespreken. Dat ze wat vragen over gedrag is nog 1 ding, maar doe dat dan per afspraak en niet nog vlak voor 17.00 tussendoor. .

Wil er ook even bij zeggen, omdat er eerder in het topic vergelijkingen met het bedrijfsleven gemaakt werden: 

In het bedrijfsleven komen klanten niet doorgaans zonder afspraak op kantoor klagen over allerlei dingen bij wie ze maar willen. Daar is vaak een dienst voor die tijdens werkuren te bereiken is, of er kan een afspraak gemaakt worden met een specifieke betreffende dienst. 

Er staat dus niet opeens iemand voor het bureau te klagen over de nieuwe verpakkingen van een product terwijl een sales manager net zijn/haar marges aan het berekenen is oid. 

Ook wordt het steeds meer de norm om aan te geven dat emails ed enkel tijdens werktijd behandeld worden en dat medewerkers deze alleen tijdens werktijd lezen.

kerstbeer schreef op 26-03-2024 om 20:56:

[..]

Ik haal deze er even uit als goed voorbeeld.

Hoe moet jij nou weten of een kind een stoornis heeft? Daar is een leraar toch helemaal niet voor opgeleid? Dat horen ze met de geestelijke gezondheidszorg te bespreken. Dat ze wat vragen over gedrag is nog 1 ding, maar doe dat dan per afspraak en niet nog vlak voor 17.00 tussendoor. .

Wil er ook even bij zeggen, omdat er eerder in het topic vergelijkingen met het bedrijfsleven gemaakt werden:

In het bedrijfsleven komen klanten niet doorgaans zonder afspraak op kantoor klagen over allerlei dingen bij wie ze maar willen. Daar is vaak een dienst voor die tijdens werkuren te bereiken is, of er kan een afspraak gemaakt worden met een specifieke betreffende dienst.

Er staat dus niet opeens iemand voor het bureau te klagen over de nieuwe verpakkingen van een product terwijl een sales manager net zijn/haar marges aan het berekenen is oid.

Ook wordt het steeds meer de norm om aan te geven dat emails ed enkel tijdens werktijd behandeld worden en dat medewerkers deze alleen tijdens werktijd lezen.

Ik heb het ook wat te kort door de bocht geformuleerd, want het is idd niet mijn taak om diagnoses te stellen en ik ben daar niet toe bevoegd. Maar als een ouder vraagt of kind wellicht adhd en/of dyslexie kan hebben (een vraag die ik in oudergesprekken ook al beantwoord heb, en kind komt niet in aanmerking voor een vergoed dyslexietraject), komt IB wel bij mij vragen of ik bepaald gedrag in de klas zie. En hoe eerder gesprek verliep. Enz. 

kerstbeer schreef op 26-03-2024 om 19:13:

Leraren
-geven les
-kijken thuis na
-krijgen ook in de avond nog emails van ouders
-moeten steeds meer administratie bijhouden
-moeten lesplannen maken
-moeten rekening houden en op de hoogte zijn hoe om te gaan met een hele lijst aan verschillende rugzakjes van mentale ziektes, verslavingen tot geweld thuis

-Hebben vergaderingen met andere leraren (wat natuurlijk normaal is op zijn tijd), maar ook besprekingen met politie als nodig of andere instanties bij kinderen met problemen.

-moeten in de gaten houden dat niemand gepest wordt
-krijgen steeds meer te maken met zowel verbaal als fysiek geweld van zowel leerlingen als ouders
-Worden door ouders verantwoordelijk gehouden als kinderen niet goed meekomen, ook als de kinderen zelf lui zijn, als kinderen niet veel vriendjes hebben, als ze niet het niveau aankunnen wat hun ouders voor ogen hadden en nog een hele zooi andere dingen


Nu zijn sommige dingen natuurlijk normaal voor het vak, maar sommige punten zijn dat maar tot op zekere hoogte of zelfs helemaal niet.

Vroeger was de hoofdtaak vooral lesgeven, maar nu is het ook een soort van babysitter/therapeut/politieagent/gedragscoach zijn, maar dan van 20+ kinderen bij elkaar, die dan ook nog les moeten krijgen, het allemaal leuk in de klas moeten hebben en tegelijkertijd geholpen worden met allerlei issues waar gewoonlijk iemand voor moet afstuderen op iets in de psychologie of daaromtrent. En zelfs psychologen hebben doorgaans slechts 1 patient tegelijk voor zich.

Ouders verwachten dat ze voor allerlei soorten problemen oplossingen vinden, er niet meer rekening houdend dat sommige van die oplossingen andere ouders weer boos maken.

Voorbeeld: "Mijn kind kan niet tegen ABC" dus dan kan ABC niet meer in de klas. Maar een ander kind kan weer niet tegen DEF en moet juist ABC hebben. Terwijl kind 3 problemen heeft met B en F, maar weer E nodig heeft. En dat dan keer 23.

En je moet ook oppassen met wat je zegt, want zelfs aan hele onschuldige opmerkingen kan iemand politiek of religieus gezien weer aanstoot aan nemen (van alle kanten) en dan heb je ook weer geklaag.

Zie dat nog maar allemaal in balans te houden terwijl iedereen steeds tegen je loopt te klagen via telefoon en nu ook email of misschien zelfs app, dus het kan zelfs elk wakker moment doorgaan. Dit in plaats van alleen tijdens en net na de klassen, zoals vroeger.

Ik ben geen leraar, maar heb heel veel respect voor mensen die dat uberhaupt nog willen zijn.

Ik zie dit en denk......ik werk in de accountancy, ik krijg dag en nacht mail en ja ook in het weekend. Wij doen iedere maand maar vaak ook ieder kwartaal btw aangiften de klant gaat er vanuit dat wij smeken en bedelen om de administratie aan te leveren en als we zijn administratie en dat van 20 andere bedrijven op 29 april ontvangen dat wij meer dan tijd genoeg hebben om de gehele administratie van alle 20 de bedrijven te verwerken en de aangifte btw voor te bereiden. We werken dus heel april tot laat in de avond door zodat we "bij" zijn. 

Als het  1 februari 2024 is krijgen we de vraag waar de jaarrekeng over 2023 blijft ook al.weten wij dat wij bij de administratie van het 1e kwartaal 2024 nog een heleboel.favturen over 2023 zullen tegenkomen omdat de ondernemer maar niet wil begrijpen dat ook al heeft je afnemer nog niet betaald je toch al.een.vordering op de afnemer hebt en je dus ook de btw moet afdragen..

Vroeger stelde je een jaarrekening samen en vulde je een intern formuliertje in inmiddels ben je in de beginfase van een opdracht uren bezig met vast te stellen dat de klant aan allerlei regelgeving voldoet en of er een risico bestaat op fraude door de klant. En dat moet je dan weer allemaal in verplichte documentatie vastleggen.  En zo is er genoeg.

De wereld veranderd de werkdruk veranderd en weet je in het bedrijfsleven weten ze inmiddels gewoon dat er een enorme druk staat op het personeel. Dat er een druk staat op het onderwijspersoneel is logisch want dat is er overal. Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden. 

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:14:

[..]

Ik zie dit en denk......ik werk in de accountancy, ik krijg dag en nacht mail en ja ook in het weekend. Wij doen iedere maand maar vaak ook ieder kwartaal btw aangiften de klant gaat er vanuit dat wij smeken en bedelen om de administratie aan te leveren en als we zijn administratie en dat van 20 andere bedrijven op 29 april ontvangen dat wij meer dan tijd genoeg hebben om de gehele administratie van alle 20 de bedrijven te verwerken en de aangifte btw voor te bereiden. We werken dus heel april tot laat in de avond door zodat we "bij" zijn.

Als het 1 februari 2024 is krijgen we de vraag waar de jaarrekeng over 2023 blijft ook al.weten wij dat wij bij de administratie van het 1e kwartaal 2024 nog een heleboel.favturen over 2023 zullen tegenkomen omdat de ondernemer maar niet wil begrijpen dat ook al heeft je afnemer nog niet betaald je toch al.een.vordering op de afnemer hebt en je dus ook de btw moet afdragen..

Vroeger stelde je een jaarrekening samen en vulde je een intern formuliertje in inmiddels ben je in de beginfase van een opdracht uren bezig met vast te stellen dat de klant aan allerlei regelgeving voldoet en of er een risico bestaat op fraude door de klant. En dat moet je dan weer allemaal in verplichte documentatie vastleggen. En zo is er genoeg.

De wereld veranderd de werkdruk veranderd en weet je in het bedrijfsleven weten ze inmiddels gewoon dat er een enorme druk staat op het personeel. Dat er een druk staat op het onderwijspersoneel is logisch want dat is er overal. Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden.

Wat mij altijd opvalt is dat er altijd mensen vanuit een Pavlov-reactie beginnen te gillen over hun eigen zelfbenoemde zware beroep als het over het onderwijs gaat.

Deze poster waar je op reageert werkt niet eens in het onderwijs. 

die mailtjes en parro berichten in de avond / het weekend lezen en beantwoorden ligt toch echt aan jezelf. Je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen. Op school van dochter is gecommuniceerd dat leerkrachten niet s avonds / in het weekend berichten bekijken en beantwoorden. Vind ik niet meer dan logisch. Ik lees mijn werkmail ook niet in het weekend. Ouders mogen natuurlijk wel in de avond berichten sturen (wel zo handig als je als ouder ook gewoon werkt), maar verwacht geen direct antwoord. Ik verwacht ook geen reactie van een leerkracht tijdens schooltijd, want dan is die persoon les aan het geven.

Ik heb dan wel geen externe klanten die op willekeurige momenten aan mijn bureau staan, maar wel collegas die aan mijn bureau staan met een scala aan vragen en verzoeken. Aan mij om daar prioriteiten in te stellen en aan te geven nu (nog) even niet. 

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:14:

[..]

Ik zie dit en denk......ik werk in de accountancy, ik krijg dag en nacht mail en ja ook in het weekend. Wij doen iedere maand maar vaak ook ieder kwartaal btw aangiften de klant gaat er vanuit dat wij smeken en bedelen om de administratie aan te leveren en als we zijn administratie en dat van 20 andere bedrijven op 29 april ontvangen dat wij meer dan tijd genoeg hebben om de gehele administratie van alle 20 de bedrijven te verwerken en de aangifte btw voor te bereiden. We werken dus heel april tot laat in de avond door zodat we "bij" zijn.

Als het 1 februari 2024 is krijgen we de vraag waar de jaarrekeng over 2023 blijft ook al.weten wij dat wij bij de administratie van het 1e kwartaal 2024 nog een heleboel.favturen over 2023 zullen tegenkomen omdat de ondernemer maar niet wil begrijpen dat ook al heeft je afnemer nog niet betaald je toch al.een.vordering op de afnemer hebt en je dus ook de btw moet afdragen..

Vroeger stelde je een jaarrekening samen en vulde je een intern formuliertje in inmiddels ben je in de beginfase van een opdracht uren bezig met vast te stellen dat de klant aan allerlei regelgeving voldoet en of er een risico bestaat op fraude door de klant. En dat moet je dan weer allemaal in verplichte documentatie vastleggen. En zo is er genoeg.

De wereld veranderd de werkdruk veranderd en weet je in het bedrijfsleven weten ze inmiddels gewoon dat er een enorme druk staat op het personeel. Dat er een druk staat op het onderwijspersoneel is logisch want dat is er overal. Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden.

Als eerste klinkt dat ook pittig. En ik ben het met je eens dat de werkdruk overal hoger is geworden. Mensen willen nu. En alles moet genoteerd. Juist ook in andere beroepen. 

Ik val wel over het stukje "dit is de beroepsgroep die overal om gilt". Sinds die eerste staking laten we inderdaad zo nu en dan van ons horen.  En dat komt omdat het een hot topic blijft in de media. En er dan ook weer een topic geopend wordt. Als er steeds topics geopend zouden worden over accountants, of consultants, of kaasboeren dan zouden dit de gillende beroepsgroepen zijn. 

Ik kan natuurlijk ook gewoon niet reageren in dergelijke topics, maar mijn werk is mijn lust en mijn leven, en ik lees nog steeds een hoop onzin over mijn vak. Dus ik licht dat dan graag toe. Niet om te zeiken. Niet om zieliger te zijn dan andere beroepsgroepen. Dat zijn we niet. Maar ik pretendeer niet te weten hoe het is om accountant, consultant of kaasboer te zijn. Het zou fijn zijn als mensen dat andersom ook niet zouden doen. Hoeven wij ook minder te "gillen".

Mevrouw75 schreef op 26-03-2024 om 21:24:

[..]

Wat mij altijd opvalt is dat er altijd mensen vanuit een Pavlov-reactie beginnen te gillen over hun eigen zelfbenoemde zware beroep als het over het onderwijs gaat.

Deze poster waar je op reageert werkt niet eens in het onderwijs.

Klopt maar veel mensen vergeten dat in elk beroep het werk veranderd en in veel gevallen uitgebreider wordt. Dan gaan ze lopen piepen dat het zo is bij hen maar het is nagenoeg overal.

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:53:

[..]

Klopt maar veel mensen vergeten dat in elk beroep het werk veranderd en in veel gevallen uitgebreider wordt. Dan gaan ze lopen piepen dat het zo is bij hen maar het is nagenoeg overal.

Er wordt gepiept omdat het onderwerp zo vaak ter sprake wordt gebracht. Ik voel doorgaans geen enkele behoefte om uit mezelf te piepen. Maar als het onderwerp dan toch ter sprake wordt gebracht...

In topics over andere beroepsgroepen (die et al veel minder zijn) voel ik nou nooit de behoefte om over mijn eigen werk te piepen. 

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:53:

[..]

Klopt maar veel mensen vergeten dat in elk beroep het werk veranderd en in veel gevallen uitgebreider wordt. Dan gaan ze lopen piepen dat het zo is bij hen maar het is nagenoeg overal.

Er wordt vooral door mensen búiten het onderwijs gepiept. 

Piepen is heel verstandig als het geen verandering ten goede is. Bewustwording of de ingeslagen weg misschien niet de juiste is. Worden de resultaten inderdaad beter door veranderingen?

mut

mut

26-03-2024 om 22:38

In België werken we met smartschool, op 2 van mijn scholen is die zo ingesteld dat je na 19.00 geen mails kunt versturen (en ontvangen). Het kan wel maar de normale instelling is later versturen die eventueel weg-geklikt kan worden. Je moet er extra moeite voor doen. Privé nummers worden niet doorgegeven (ok er zijn wel whatsapp groepen voor leerkrachten). Ik persoonlijk krijg maar weinig mails of berichten na 18.00, af en toe met iets speciaals. Geen lager/ basis onderwijs, overigens is dat ook anders dan in NL ( het enige waar een paar ouders voor gevraagd werden was de jaarlijkse verkeerstest)

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:14:

[..]


Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden.


Als mensen met dit soort houdingen tov leraren tevens de ouders zijn die komen klagen, dan begrijp ik heel goed dat leraren inderdaad gillen, en dan bedoel ik wel gillend wegrennen naar een andere baan.

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:14:

[..]

Ik zie dit en denk......ik werk in de accountancy, ik krijg dag en nacht mail en ja ook in het weekend. Wij doen iedere maand maar vaak ook ieder kwartaal btw aangiften de klant gaat er vanuit dat wij smeken en bedelen om de administratie aan te leveren en als we zijn administratie en dat van 20 andere bedrijven op 29 april ontvangen dat wij meer dan tijd genoeg hebben om de gehele administratie van alle 20 de bedrijven te verwerken en de aangifte btw voor te bereiden. We werken dus heel april tot laat in de avond door zodat we "bij" zijn.

Als het 1 februari 2024 is krijgen we de vraag waar de jaarrekeng over 2023 blijft ook al.weten wij dat wij bij de administratie van het 1e kwartaal 2024 nog een heleboel.favturen over 2023 zullen tegenkomen omdat de ondernemer maar niet wil begrijpen dat ook al heeft je afnemer nog niet betaald je toch al.een.vordering op de afnemer hebt en je dus ook de btw moet afdragen..

Vroeger stelde je een jaarrekening samen en vulde je een intern formuliertje in inmiddels ben je in de beginfase van een opdracht uren bezig met vast te stellen dat de klant aan allerlei regelgeving voldoet en of er een risico bestaat op fraude door de klant. En dat moet je dan weer allemaal in verplichte documentatie vastleggen. En zo is er genoeg.

De wereld veranderd de werkdruk veranderd en weet je in het bedrijfsleven weten ze inmiddels gewoon dat er een enorme druk staat op het personeel. Dat er een druk staat op het onderwijspersoneel is logisch want dat is er overal. Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden.

Serieus: 'Zet je schouders er eens onder????

Jij durft.

Je vergeet een heel belangrijk verschil. In het bedrijfsleven gaat het om centjes die niet niet genoeg verdiend worden waardoor je hard moet werken. Dat zie je terug in je salaris.

In het onderwijs gaat het om het welzijn en de toekomst van de kinderen van Nederland. En dat zie je ook nog eens niet terug in je salaris.

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:14:

[..]

Ik zie dit en denk......ik werk in de accountancy, ik krijg dag en nacht mail en ja ook in het weekend. Wij doen iedere maand maar vaak ook ieder kwartaal btw aangiften de klant gaat er vanuit dat wij smeken en bedelen om de administratie aan te leveren en als we zijn administratie en dat van 20 andere bedrijven op 29 april ontvangen dat wij meer dan tijd genoeg hebben om de gehele administratie van alle 20 de bedrijven te verwerken en de aangifte btw voor te bereiden. We werken dus heel april tot laat in de avond door zodat we "bij" zijn.

Als het 1 februari 2024 is krijgen we de vraag waar de jaarrekeng over 2023 blijft ook al.weten wij dat wij bij de administratie van het 1e kwartaal 2024 nog een heleboel.favturen over 2023 zullen tegenkomen omdat de ondernemer maar niet wil begrijpen dat ook al heeft je afnemer nog niet betaald je toch al.een.vordering op de afnemer hebt en je dus ook de btw moet afdragen..

Vroeger stelde je een jaarrekening samen en vulde je een intern formuliertje in inmiddels ben je in de beginfase van een opdracht uren bezig met vast te stellen dat de klant aan allerlei regelgeving voldoet en of er een risico bestaat op fraude door de klant. En dat moet je dan weer allemaal in verplichte documentatie vastleggen. En zo is er genoeg.

De wereld veranderd de werkdruk veranderd en weet je in het bedrijfsleven weten ze inmiddels gewoon dat er een enorme druk staat op het personeel. Dat er een druk staat op het onderwijspersoneel is logisch want dat is er overal. Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden.

Pippeltje schreef op 27-03-2024 om 07:51:

[..]

Serieus: 'Zet je schouders er eens onder????

Jij durft.

Je vergeet een heel belangrijk verschil. In het bedrijfsleven gaat het om centjes die niet niet genoeg verdiend worden waardoor je hard moet werken. Dat zie je terug in je salaris.

In het onderwijs gaat het om het welzijn en de toekomst van de kinderen van Nederland. En dat zie je ook nog eens niet terug in je salaris.

Pippeltje goeie reactie! 

Bovendien denk ik dat in een commercieel bedrijf overuren uitbetaald worden of anderszins gecompenseerd worden.  In het onderwijs vaak niet. 

Ik draai nu sinds 5 maanden mee als vrijwilliger op een isk en ben oprecht verbaasd hoe hard daar gewerkt wordt. Tijd voor smalltalk bij de koffieautomaat is er niet. In de "pauze" wordt er geen les gegeven maar wel geëvalueerd, leerplannen uitgezet en besproken hoe leerling x tot leren kan komen. 

In het werk dat ik gedaan heb was er altijd wel even tijd voor smalltalk, soms zelfs teveel, als de afdelingen die ons werk aanleverden te langzaam waren. 

Decembermamma schreef op 26-03-2024 om 21:14:

[..]

Ik zie dit en denk......ik werk in de accountancy, ik krijg dag en nacht mail en ja ook in het weekend. Wij doen iedere maand maar vaak ook ieder kwartaal btw aangiften de klant gaat er vanuit dat wij smeken en bedelen om de administratie aan te leveren en als we zijn administratie en dat van 20 andere bedrijven op 29 april ontvangen dat wij meer dan tijd genoeg hebben om de gehele administratie van alle 20 de bedrijven te verwerken en de aangifte btw voor te bereiden. We werken dus heel april tot laat in de avond door zodat we "bij" zijn.

Als het 1 februari 2024 is krijgen we de vraag waar de jaarrekeng over 2023 blijft ook al.weten wij dat wij bij de administratie van het 1e kwartaal 2024 nog een heleboel.favturen over 2023 zullen tegenkomen omdat de ondernemer maar niet wil begrijpen dat ook al heeft je afnemer nog niet betaald je toch al.een.vordering op de afnemer hebt en je dus ook de btw moet afdragen..

Vroeger stelde je een jaarrekening samen en vulde je een intern formuliertje in inmiddels ben je in de beginfase van een opdracht uren bezig met vast te stellen dat de klant aan allerlei regelgeving voldoet en of er een risico bestaat op fraude door de klant. En dat moet je dan weer allemaal in verplichte documentatie vastleggen. En zo is er genoeg.

De wereld veranderd de werkdruk veranderd en weet je in het bedrijfsleven weten ze inmiddels gewoon dat er een enorme druk staat op het personeel. Dat er een druk staat op het onderwijspersoneel is logisch want dat is er overal. Het enige wat mij echt vreselijk stoort is dat dit de beroepsgroep is dat keihard gilt.....al jaren.....al zo lang als dat ik me kan herinneren want zelfs toen ik op school was was dit zo. Zet je schouders er eens onder ! Dat is namelijk echt het probleem in het onderwijs er werken teveel mensen die het te makkelijk vinden.

Nounounou..... heel april werken tot laat in de avond. Leraren werken het hele jaar door buiten de schoolvakanties altijd tot laat in de avond. Het schema van Lydia geeft echt wel een correct beeld van een werkdag in het basisonderwijs (daarom ben ik gestopt met de pabo)

Ik geloof wel dat niet alleen in het onderwijs de scheiding tussen werk en privé vervaagt, maar als leraar is het zeker wel erg hard werken. 

En ik begrijp je zin niet dat er in het onderwijs 'teveel mensen werken die het te gemakkelijk vinden'? 

Pippeltje schreef op 27-03-2024 om 07:51:

[..]

Serieus: 'Zet je schouders er eens onder????

Jij durft.

Je vergeet een heel belangrijk verschil. In het bedrijfsleven gaat het om centjes die niet niet genoeg verdiend worden waardoor je hard moet werken. Dat zie je terug in je salaris.

In het onderwijs gaat het om het welzijn en de toekomst van de kinderen van Nederland. En dat zie je ook nog eens niet terug in je salaris.

Deze is mij dan weer te kort door de bocht. Veel te kort zelfs.

Alle respect voor mensen die in het onderwijs werken, want ik zou het niet kunnen (en willen). Maar in het bedrijfsleven is de werkdruk echt niet perse lager, de belangen niet perse minder en de salarissen niet perse beter. Ik begrijp dat vergelijken niet, het slaat nergens op en heeft geen enkele zin.
Ik vind dat leraren een prima salaris krijgen (dat verdienen ze ook en van mij mogen ze meer, maar het is echt niet slecht) en gepiep daarover komt mij dus wel m'n neus uit. 

Duufje schreef op 27-03-2024 om 09:08:

[..]

Deze is mij dan weer te kort door de bocht. Veel te kort zelfs.

Alle respect voor mensen die in het onderwijs werken, want ik zou het niet kunnen (en willen). Maar in het bedrijfsleven is de werkdruk echt niet perse lager, de belangen niet perse minder en de salarissen niet perse beter. Ik begrijp dat vergelijken niet, het slaat nergens op en heeft geen enkele zin.
Ik vind dat leraren een prima salaris krijgen (dat verdienen ze ook en van mij mogen ze meer, maar het is echt niet slecht) en gepiep daarover komt mij dus wel m'n neus uit.

Eens hoor. Vergelijken heeft ook eigenlijk helemaal geen zin. Iedere sector heeft zijn voor en nadelen alleen in het onderwijs is het duidelijker aangezien bijna iedereen er links of rechts wel mee te maken heeft.

Maar om nou een wedstrijdje te doen wie het zwaarder heeft dat is ook niet nodig. Je kiest uiteindelijk zelf voor de sector waar je in werkt. En ja, ik kan ook weleens zeuren maar besef ook dat dat geen enkele zin heeft. Alles wordt anders beloond dat is nu eenmaal zo. Of je moet gaan naar meer nivellering waar iedereen hetzelfde per maand verdiend. 

Mevrouw75 schreef op 26-03-2024 om 18:17:

[..]

Ik snap ook helemaal niet waarom ouders blijkbaar altijd staan te vechten om met schoolreisje mee te gaan. Dat wordt toch altijd gezegd? Helpen, ho maar, maar dan willen ze wel allemaal mee op schoolreisje.

Echt, het laatste waar ik mee wil helpen zijn schoolreisjes.

Ja dat heb ik ook nooit begrepen. Ik ben op heel veel schoolreisjes mee geweest en het was allesbehalve een ontspannen dagje. 
Waren er ook nog ouders verontwaardigd vaak, waarom ik vaak mee ging (was een goede reden voor), terwijl ik het ook nog zelf betaalde allemaal + mijn poten uit het lijf liep om o.a. hun kinderen veilig weer af te leveren. 

Duufje schreef op 27-03-2024 om 09:08:

[..]

Deze is mij dan weer te kort door de bocht. Veel te kort zelfs.

Alle respect voor mensen die in het onderwijs werken, want ik zou het niet kunnen (en willen). Maar in het bedrijfsleven is de werkdruk echt niet perse lager, de belangen niet perse minder en de salarissen niet perse beter. Ik begrijp dat vergelijken niet, het slaat nergens op en heeft geen enkele zin.
Ik vind dat leraren een prima salaris krijgen (dat verdienen ze ook en van mij mogen ze meer, maar het is echt niet slecht) en gepiep daarover komt mij dus wel m'n neus uit.

Het gepiep over ‘wij in het bedrijfsleven’ komt mij dan weer m’n neus uit. 

Het is sowieso verstandig om iets minder hoog van de toren te blazen als je eigenlijk gewoon geen ervaring, kunde en kennis hebt.

Mevrouw75 schreef op 27-03-2024 om 10:28:

[..]

Het gepiep over ‘wij in het bedrijfsleven’ komt mij dan weer m’n neus uit.

Het is sowieso verstandig om iets minder hoog van de toren te blazen als je eigenlijk gewoon geen ervaring, kunde en kennis hebt.

laten we dat dan vooral allemaal eens goed onthouden

Miraval schreef op 27-03-2024 om 09:18:

[..]

Eens hoor. Vergelijken heeft ook eigenlijk helemaal geen zin. Iedere sector heeft zijn voor en nadelen alleen in het onderwijs is het duidelijker aangezien bijna iedereen er links of rechts wel mee te maken heeft.


Ik vind het vooral ontzettend zonde dat elk draadje over onderwijs vroeg of laat uitmondt in wedstrijdjes over wie het zwaarder heeft en of het salaris of de vakantie wel of niet te riant zijn.
Ongeacht wie er mee begon: houd er als-je-blieft mee op. Echt.

Dit was een waardevol topic over de aantrekkelijkheid van de werkinhoud. Over wat het werk interessant en uitdagend maakt en waarom het kennelijk niet genoeg aantrekkelijk is voor nieuwe collega's. Over welke randzaken wel en niet door leraren moeten worden gedaan en of het wat minder kan met de uitjes en de feestjes en de versieringen. En over wat er voor nodig is om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen.
Laten we daarmee doorgaan ipv gekift over zieligheid.

Wat mij betreft kan het niet hard genoeg gaan over de inhoud. Ik ben op mijn eigen opleiding hard genoeg aan het strijden voor meer inhoudelijke lessen in plaats van het zoveelste coachingsuur. Dát is wat voor mij de aantrekkelijkheid van het vak bepaalt.

Thy

Thy

27-03-2024 om 19:37

Al snel na de eerste berichten over de tegenvallende PISA resultaten werd burgerschap een verplicht onderdeel van het lesprogramma. Je moet het niet alleen uitgebreid beschrijven en uitvoeren, je moet het ook nog toetsen en ook hiervan weer laten zien wat je doet met de toetsresultaten. 
We moesten na corona met hoge prioriteit inzetten op het welbevinden van de kinderen, dat was ongelooflijk belangrijk. De eerste voorzichtige berichten over het misschien tóch weer invoeren van het schoolzwemmen worden al weer gedeeld, wetenschap en techniek is verplicht geworden binnen het curriculum, we worden geacht stappen te gaan zetten in het verwezenlijken van inclusief onderwijs èn er wordt gekeken naar hoe cultuuronderwijs toch een verplicht karakter kan krijgen binnen het onderwijs. We hebben het hier over een periode van een paar jaar... Wanneer gaan we dan eens een signaal afgeven aan het nu genoeg is geweest? 
Dan kun je vinden dat leerkrachten zeuren over werkdruk, maar dit is toch haast niet meer te doen? Als accountant zijn er natuurlijk ook drukke periodes en loop je misschien wel op de toppen van je kunnen in die periodes. Het is wel duidelijk dat dit bij je werkzaamheden hoort.
In het onderwijs kan er in elke nieuwe kabinetsperiode zomaar weer iets nieuws op je bordje liggen, waar je ( of misschien je hele team ) misschien de tijd niet voor ziet en/of de kennis nog niet voor hebt. 
Wat ik daarnaast trouwens ook gek vind ( maar misschien mis ik iets ) dat wij tijdens een inspectiebezoek beoordeeld worden op de differentiatie binnen de lessen, wat we doen als leerlingen het niet snappen, wat we doen met de toetsresultaten en waar beschreven staat wat we doen met de leerling die som 4 van de toets niet heeft begrepen. Niet beschreven? Dan heb je heel wat uit te leggen. Zoon op het VO haalt een 4 voor geschiedenis; jammer. Geen extra uitleg, toets wordt niet nabesproken. Hoe kan dit verschil zo groot zijn? Dat is me niet helemaal duidelijk.

wat bij onderwijs typerend is is dat er wel taken bij komen maar er niet meer lesuren per schooljaar komen om al die extra verwachtingen ook uit te kunnen voeren. En je kunt het ook niet verdelen over verschillende groepen want alle leerlingen in hetzelfde type onderwijs moeten het totale programma volgen.

Dat verhoogt de werkdruk enorm.

Ik loop naar mijn manager en zeg dan: ik werk 32 uur, ik heb een taken pakket van 45, zeg maar wat ik niet meer ga doen, anders kies ik zelf.

Maar als school kun je dat niet bij het ministerie doen want die geeft niet thuis.

Ginevra schreef op 27-03-2024 om 11:03:

[..]


Ik vind het vooral ontzettend zonde dat elk draadje over onderwijs vroeg of laat uitmondt in wedstrijdjes over wie het zwaarder heeft en of het salaris of de vakantie wel of niet te riant zijn.
Ongeacht wie er mee begon: houd er als-je-blieft mee op. Echt.

Dit was een waardevol topic over de aantrekkelijkheid van de werkinhoud. Over wat het werk interessant en uitdagend maakt en waarom het kennelijk niet genoeg aantrekkelijk is voor nieuwe collega's. Over welke randzaken wel en niet door leraren moeten worden gedaan en of het wat minder kan met de uitjes en de feestjes en de versieringen. En over wat er voor nodig is om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen.
Laten we daarmee doorgaan ipv gekift over zieligheid.

Wat mij betreft kan het niet hard genoeg gaan over de inhoud. Ik ben op mijn eigen opleiding hard genoeg aan het strijden voor meer inhoudelijke lessen in plaats van het zoveelste coachingsuur. Dát is wat voor mij de aantrekkelijkheid van het vak bepaalt.

Zeker. Op het moment dat het op een studiedag echt mag gaan over bijvoorbeeld de didactiek, als ik inspirerende gesprekken voer met stagiaires, als ik verdiepende artikelen lees, dan gaat het stromen. Ik twijfel over mijn volgende opmerking, want het getuigt van een Calimerocomplex. Maar soms moet ik zelf ook weer even horen dat het toch echt heus een vak is. 

Ik ben zelf geen docent, maar ken vanuit mijn werk de lerarenopleidingen (voor basis- en middelbaar onderwijs) inmiddels wel redelijk goed. Valt toch wel op hoeveel er, vooral bij de pabo van een (aankomend) leraar verwacht wordt. En de druk om meer leraren op te leiden is enorm. En die wringt soms behoorlijk met het hoog houden van de eisen. 
Er zijn geen/weinig andere opleidingen in het hbo waar zoveel eisen aan worden gesteld. En aan de ene kant wordt er meer aandacht gevraagd voor taal en rekenen, aan de andere kant worden er zaken als burgerschap, cultureel sensitief lesgeven etc weer bij gegooid. Dat is weinig houdbaar.

Ik zie er toch ook echt wat in om het mogelijk te maken om een diploma te halen waar je alleen voor de onderbouw mee mag staan. Want boven de stof van de slimste kinderen van groep 8 staan is (zeker op gebied van rekenen) helaas best een deel van de potentiële leraren niet gegeven. Maar boven het niveau van de slimste in groep 2 staan lukt dan weer makkelijk. Op het gebied van pedagogiek en didactiek kunnen deze studenten over het algemeen ook prima meekomen. En dat is voor de onderbouw natuurlijk ook niet minder nodig.

Ik vond zelf het niveau van de opleiding bijster weinig voorstellen. Ik heb het meeste geleerd op mijn stages. En nog heel veel meer in mijn eerste jaren. 

Nu heb ik 15 jaar geleden de opleiding afgerond en kan er een hoop veranderd zijn. Maar als ik zie hoe we stagiaires binnenkrijgen heb ik daar een hard hoofd in. Superleuke opwarmers voor een les, gevolgd door een werkinstructie. Geen instructie op lesdoel. Hoe je echt een goede les geeft komt veel te laat in de opleiding aan bod. En dat is toch de basis. En uiteindelijk ook dat waar je als leerkracht zelf enthousiast van wordt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.