gonniegans
05-02-2011 om 20:55
Hij heb... (taalgebruik)
Mijn zoon (net 5) zegt altijd 'hij heb', ik erger me er gruwelijk aan en corrigeer hem altijd. Helaas blijkt dit standaard taalgebruik geworden want op het KDV en nu op school, alle kinderen zeggen het blijkbaar dus of ik het er ooit nog uitkrijg...
Wij wonen in een grote stad, dat scheelt misschien wel. Maar ben ik de enige die zich hier druk ok maakt. Misschien wel teveel en denken jullie 'big deal'? Wat zeggen jullie (jonge) kinderen? Ben gewoon benieuwd.. misschien ligt het aan mij.
Krin
05-02-2011 om 21:33
Hier
Geen 'heb', maar helaas wel 'hun hebben', effe ipv even, en 'groter als' (en diverse zwak vervoegde sterke werkwoorden, maar dat is de leeftijd).
Zoon heeft aan mij een slechte, want ik verbeter alles, irritante taalpurist uit een irritant taalpuristische schoolmeesterfamilie zijnde. Bij mij hebben ze het er ook uiteindelijk uitgekregen, dus ik hou(d) vol.
Vic
05-02-2011 om 23:03
Komt goed
Mijn oudste heeft dat soort dingen ook wel gezegd vroeger, maar ik heb dat altijd gecorrigeerd en uiteindelijk is het beklijfd. Nu corrigeren we gezamenlijk jongste, die het wat langer blijft volhouden.
muizemeis
06-02-2011 om 12:20
Verbeteren
Mij als alrtijd verteld dat verbeteren eerder averechts werkt, ze gaan het in principe wel goed doen. Ik zeg het wel altijd goed en ga er dan vanuit dat het vanzelf goedkomt. Zoonlief heeft jaren lang uitladen ipv uitlaten gezegd, en ik heb hem weleens verteld dat het anders was, maar dat hij mocht kiezen hoe hij het wilde uitspreken. Uiteindelijk ging hij het op zijn 7e vanzelf goed zeggen
Muizemeis
Guinevere
06-02-2011 om 13:00
Wel verbeteren
Ik ben hier bij zoon (8) ook met een taalverbeteringsslag bezig. Ik kan dat "Hun hebben" gewoon niet verdragen. Alle vriendjes zeggen het zo, kinderen op school ook. Dus als ik er hier eentje heb verbeter ik het net zo goed, in de hoop dat ze het allemaal goed gaan doen en mijn zoon er niet meer mee besmetten. "Hun zaten in de gang", zegt Vriendje. "Zaten ZIJ in de gang of HUN?", zeg ik dan. Dan komen ze er wel achter dat "hun" fout is. En het werkt. Eigen zoon zegt het nu vrijwel altijd goed, en de vriendjes tonen ook vooruit gang. Er komt er zometeen weer een langs, kan ik weer fijn gaan verbeteren.
Zoon protesteerde er eerst overigens tegen. Totdat ik zei dat hij er een dikke rode streep doorheen zou krijgen op school, iedere keer dat hij "Hun hebben" zou opschrijven.
Cecile
06-02-2011 om 17:27
Ja hoor ....
hier niet "hij heb" maar wel hun hebben en soms ook groter als. Ik vind het vreselijk dus blijf expliciet verbeteren (of minder opvallend het goede herhalen, net waar ik zin in heb) en vertrouw erop dat het bij de kinderen wel goed komt.
Erger is dat ik het de juf soms fout heb horen zeggen, zucht.... (daar heb ik dan maar niets van gezegd, maar erg is het wel).
Temet
07-02-2011 om 09:40
Verbeteren
Zoon (5) wordt hier altijd verbeterd. En als hij iets fout zegt aan de eettafel wordt hij in stereo verbeterd, door beide ouders.
Geen hij heb trouwens, en ook nog geen hun hebben, maar dat zal vrees ik nog wel komen. Maar groter als mij gaat hier niet ongemerkt voorbij
Verder doet zich nog wat anders voor: zoon spreekt van zichzelf vrij neutraal Nederlands, maar als hij stoere verhalen over school vertelt dan begint hij een beetje te praten als een Nederlands Marokkaantje. Inmiddels heb ik gemerkt dat 'praat even gewoon'' niet werkt, nu ga ik hem nadoen en dat werkt wel.
Aardig in dit verband: op school staat een computer waar hij soms achter zit. Hij klikte laatst een icoontje aan "kijk Mama, die woordenboek is grappig" "Dat boek, X!" "Dat is kindertaal!" (op zo'n toon van: snap dat dan!)
Groeten,
Temet
ChrisH
07-02-2011 om 22:06
Hun hebben: hoe krijg ik dat er toch uit?
Oh gruwel, hun hebben. Ik hoor het vrijwel dagelijks bij zoon van 6 en elke keer verbeteren man en ik hem weer. Maar weet iemand hoe ik hem kan uitleggen waaróm het fout is?
Ik geloof niet dat het aankomt als ik hem vertel dat ik ook niet 'jou gaat naar school' zeg. Hoe komt het dat hij niet hoort dat 'hun hebben' fout is?
'Hij heb' hoor ik dan weer niet zo vaak, alleen bij mijn Noord-Hollandse schoonfamilie.
Chris
Tirza G.
07-02-2011 om 23:37
Niet
Ik wil niet lullig doen, maar dat gaat niet lukken. Ik gebruik hun niet zo snel verkeerd, maar heb grote moeite met als en dan. Mijn zoon verbetert mij al járen. Het helpt niet
Misschien dat er bij jouw zoon nog hoop is, misschien gewoon nog tig jaar volhouden?
Tirza
Coco
09-02-2011 om 09:12
Muizemeis
"Mij als alrtijd verteld dat verbeteren eerder averechts werkt, ze gaan het in principe wel goed doen."
Dat geldt alleen voor hele kleine kinderen die net leren praten. Als die een woord verkeerd uitspreken kun je het het beste niet verbeteren, maar het herhalen in een zin waarin je het dan wel goed uitspreekt ("kijk mama, eetjes", "ja wat een leuke eendjes zijn dat")
Vanaf dat ze kleuters zijn (of zelfs al iets eerder) moet je ze gewoon verbeteren en dat stug volhouden. Het gaat dan ook om een ander soort fouten, die vaak streekgebonden zijn. Omdat de meerderheid van de mensen (vriendjes en ouders van vriendjes) uit de omgeving die fout maakt, kun je er echt niet vanuit gaan dat ze dat op een gegeven moment vanzelf wel goed gaan doen.
"Hun hebben" hadden mijn kinderen vrij snel afgeleerd, maar ze zeiden wel altijd "sneller dan mij" of "sneller dan hem". Ik ben gewoon stug blijven verbeteren en nu hoor ik ze die fout nooit meer maken.
100%mama
09-02-2011 om 16:08
Ja hoor
zeker verbeteren hier. Zoon zei veel "effen". Vreselijk vond ik dat en verbeterde hem met "effen is egaal van kleur, je bedoeld vast even"....nu zegt hij het heel soms nog en als ik hem dan aankijk zegt hij "jaha, effen is egaal van kleur mam", hihi.
Kids van mijn vriendin hebben ook van die woordjes. Hij hebt, ik leg.....zij worden niet verbeterd en nu de oudste 10 is zegt ze het nog steeds zo (alleen niet als ze bij mij zijn zonder mams, hahahaha, hoe zou dat nou komen) omdat ze niet verbeterd worden thuis (vriendin weet dat ik ze wel verbeter hoor).
muizemeis
09-02-2011 om 16:50
Coco
Mij is altijd verteld dat je dat gewoon tot 6-7 jaar je kind niet moet verbeteren omdat ze dan of onzeker worden, of dat ze juist uit protest juist het verkeerde gaan zeggen.
Een vriendin van mij heeft hetzelfde laatst gehoord bij logopedie.
Muizemeis
muizemeis
09-02-2011 om 16:52
Overigens
Kom ik uit een hoek van nederlands waar ze het over hebbu, houwen(ipv houden), maggen ipv mogen etc etc hadden. De meeste van onze klas hebben gewoon netjes leren praten.
Muizemeis
Sanne
09-02-2011 om 23:01
Oh jee doet me denken aan
Tot mijn grote ergernis zei mijn rij-instructeur dat altijd heel overduidelijk fout. HUN hebben voorrang, want HUN komen van rechts.....tenenkrommend. En ik zei maar niets. Maar thuis werd ik altijd verbeterd en ook nog eens door een vriendin, en ik verbeter mijn kinderen ook weer.
Kleine grappige dingetjes heb ik nooit verbeterd, mijn dochter noemde poffertjes eten namelijk altijd "koffertjes" eten, dat vond ik altijd zo grappig, maar van die knollen van taalfouten als "hun hebben" "groter als" dat kon ik toch niet aanhoren.
Clowntje
10-02-2011 om 19:48
Sanne (heel erg ot)
Mijn dochter (3 jr, 3 mnd) noemt de poffertjes ook koffertjes!!! Ik vind dat zo leuk, dat verbeter ik zeker ook niet. Die spraakgebreken van peuters zijn veel te leuk, jammer altijd als het weer over gaat.
Luna
10-02-2011 om 21:03
Coco (of iemand anders ![]()
Het zal wel een beetje dom zijn maar zou je mij willen uitleggen over dat 'sneller dan hem/hij'? Is daar een regel voor ofzo? En geldt dat dan altijd zo of zijn er weer uitzonderingen?
Dat met die d en t komt meestal wel goed maar bij 'sneller dan hem/hij' raak ik altijd in de war. Dat het 'sneller dan' is en niet 'sneller als' weet ik wel maar dat 'hij of hem'
Krin
11-02-2011 om 08:49
Luna
Eigenlijk is het een weglating, schijnt het.
Je zegt in feite 'ik ben sneller dan hij (is)'. Of 'hij is langer dan ik (ben)'. Of zij rent even hard als ik (ren)'. En ga zo maar door.
Je zou zelf vast ook niet zeggen: 'Ik ben groter dan hem is', toch? Of 'Zij is even lief als haar is'?
Maak de bijzin in gedachten af en je weet welke persoonsvorm je nodig hebt.
Luna
11-02-2011 om 15:04
Krin
Dank je wel Krin! Daar kan ik wel wat mee! Ik maak het voortaan inderdaad maar gewoon 'af' en dan komt het goed
Bedankt voor je uitleg!!
ueberhilde
17-02-2011 om 15:48
Taalkundig gezien...
Afhankelijk van de leeftijd kan dat "hij heb" streekgebonden zijn (bij oudere kinderen). Bij peuters, en zelfs kleuters, kan het er ook aan liggen dat de "universele grammatica nog niet juist geintegreerd is," oftewel dat het kind aanneemt dat het werkwoord altijd zo vervoegd wordt. Dan zegt het kind dus "ik heb, jij heb, hij heb" voor de enkelvoudige persoonsvormen. Dan zou het kind dus ook zeggen "ik koop, jij koop, hij koop" en "ik speel, hij speel, hij speel."
Inderdaad schijnt correctie pas op latere leeftijd (hangt een beetje van het kind af) te werken, vooral bij dit soort grammaticale dingen, dus ook bijv bij het onjuist vervoegen van onregelmatige werkwoorden (ik heb het uitgedenkt; ik ben/heb er naartoe geloopt). Bij streekgebonden taal is correctie waarschijnlijk wel zinvol: zeg dan gewoon "dat is (streektaal), wij spreken gewoon ABN. In het ABN zeg je..." En inderdaad uitleggen dat je dat op school niet kunt schrijven kan ook helpen!
Overigens zijn er ook veel kinderen die heel goed kunnen "code-switchen." Dat betekent dat ze met hun vriendjes de streektaal spreken, maar thuis en/of op school ABN. Heel handig als je anders niet door je vriendjes geaccepteerd wordt!
Voor mee info kun je kijken op de OO vraagbaak meertaligheid, daar staan ook gearchiveerde vragen over streektaal/dialect (gebruiken of voorkomen) op.