Kaaskopje
05-12-2009 om 13:02
Hippe juf
Mijn dochter gaat stage lopen op een basisschool voor een paar maanden. Mijn vraag aan ouders: hoe zouden jullie het vinden als 'juf' met haar uiterlijk experimenteert? Een juf met knalroze haar bijvoorbeeld of een tattoo rond de pols?
Van mij mag ze het doen, ik vind het prima als ze met felgekleurd haar rondloopt (ik heb hier eigenlijk ook niets meer over te zeggen
), maar wat wel belangrijk is is of dat geaccepteerd wordt.
reina
06-12-2009 om 18:49
Bastet
Nee, qua respect hebben mag het niet uitmaken hie iemand eruit ziet, helemaal mee eens. Ik persoonlijk waardeer het juist wel als iemand er anders-dan-anderen bij loopt. Al moet ik er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik destijds wel blij was dat mijn dochter zich (tijdens de open dagen voor het VO) niet thuis voelde op een school waar menig juf in keurige plooi- en broekrok met hooggesloten blouse ( mét broche bijeengehouden!) liep
Bastet
06-12-2009 om 20:39
Reina
Dat zou inderdaad ook mijn eerst gedachte zijn,als ik op die school liep,maar toch,ook daar kun je je dus in vergissen!
Bastet
Chippie
06-12-2009 om 21:41
Kaaskopje
"Ze hoeft nog niet te solliciteren
"
Tijdens een stage solliciteer je automatisch al naar een baan toch?
sidneysheldon
07-12-2009 om 16:02
Hip of niet hip?
ik denk dat het met name van het zelfvertrouwen van je dochter afhangt, je moet opgewassen zijn tegen allerlei meningen. Niet alle ouders zullen het gelijk hip en leuk vinden, maar goed het is een stage, het gaat er met name om of de school het accepteert, wat zij als richtlijnen aangeven
Jessica de Vries
08-12-2009 om 13:00
Consequenties aanvaarden
Zelf heb ik er geen problemen mee als iemand zich wil onderscheiden door zijn of haar uiterlijk. Wel vind ik dat die persoon de consequenties moet aanvaarden van wat zijn uiterlijk voor reacties kan opleveren in zijn of haar werk. Soms is een bepaald uiterlijk niet gepast voor je functie of de functie past niet bij jou want zo kun je het ook zien.
Een juf met roze haar en een zichtbare piercing of een kort rokje en naveltruitje zou ik toch minder serieus nemen op de een of andere manier. Dat wil niet zeggen dat ze er tuttig of onopvallend uit hoeft te zien. Tussen stijf/tuttig of excentriek/provocerend zit een heel groot gebied. Het belangrijkste is dat ze haar vak goed verstaat en goed voor haar leerlingen is.
Omdat een stagiaire vaak nog jong is en veel moet leren zal hij/zij vanzelf wel merken of ze al dan niet wat aanpast aan haar uiterlijk of besluit dat het vak van leerkracht niet bij haar persoon past.
Bastet
08-12-2009 om 16:51
Jessica
Mensen die zich anders kleden dan doorsnee,doen dit lang niet altijd om te provoceren!Het is gewoon hun smaak.Ik neem iedereen serieus,ook als iemand zich anders kleed dan ik mooi vindt.
Bastet
Jessica de Vries
09-12-2009 om 11:01
Onbewuste reacties
Tuurlijk is het gewoon je eigen smaak als je opvallende kleding draagt maar het maakt soms toch (onbewuste) reacties los. In eerste instantie denk je dan toch: jeetje wat roze
en als je verder kijkt dan zie je daar waarschijnlijk een goed mens achter maar daarvoor moet je iemand eerst beter kennen om achter die kwaliteiten te komen. Als een juf met roze haar en een piercing (om bij mijn voorbeeld te blijven)een serieus probleem van je kind wilt bespreken dan zou het mij eerlijk gezegd even moeite kosten om door dat uiterlijk heen te prikken. Stel dat je met klachten bij de huisarts komt en hij/zij ziet er gothic of punk uit dan weet ik niet of dat zijn/haar geloofwaardigheid goed doet. Ik vind mensen die "anders" zijn of doen heel leuk en origineel maar soms past het niet helemaal bij de (voorbeeld) functie die hij/zij bekleedt. Als je je haar roze/blauw/groen verft dan vind je het denk ik ook leuk om daar misschien mee te shockeren of iets dergelijks. Ik vind ook dat kinderen moeten leren om respect te hebben voor mensen die er anders uitzien. Kinderen zijn daar misschien nog wel flexibeler in als veel volwassenen en wat dat betreft kan ik zelf misschien nog een hoop leren.
Bastet
09-12-2009 om 12:45
Jessica
Ik denk dat je bij elk mens verder moet kijken om achter zijn of haar kwaliteiten te komen.Juist op basis van uiterlijk kun je je erg vergissen.
Groetjes,bastet
Vic
09-12-2009 om 21:00
Smaken verschillen
Op de vorige bso van mijn oudste was een gothic leidster. Op zich heb ik daar geen problemen mee, het was ook een ontzettend lieve leidster waar de kleintjes mee weg liepen. Eerlijk gezegd had ik dat dan weer niet verwacht, op basis van het uiterlijk (sorry). Hoewel ik besef dat smaken verschillen, vraag ik me wel altijd af waarom iemand zichzelf zo toetakelt. Er zijn maar weinig mensen die er met zwart (of roze) haar mooier uitzien dan met hun natuurlijke haarkleur.
Bastet
10-12-2009 om 07:30
Cobi
Ach,ik had ooit een gothic verpleegkundige aan mijn bed.Nee,niet extreem uitgedost,maar ik zag het aan kleine details.Schat van een meid,had haar graag bij al mijn bevallingen gehad.
Bastet
Geerke
10-12-2009 om 14:06
Ik als juf
zou best zo'n stagiaire willen hebben. Uiterlijk zegt niet veel. Alleen in het geval van An, dan zou ik ook ingrijpen, schijnbaar heb ik ook mijn grenzen. Een string boven je spijkerbroek kan echt niet. Roze haar of piercings of tatoos, daar heb ik totaal geen probleem mee.
En het gedrag van mee-willen-doen-op-gelijk-niveau staat totaal los van uiterlijk. Ikzelf was een gewone, niet-hippe stagiaire op mijn 22e, maar de meiden uit de bovenbouw zeiden tegen hun ouders: "het is zoooo leuk met die nieuwe juf, het is net of ze gewoon bij ons in de klas zit."
Toen besefte ik dat er iets niet goed ging. Maar dat gegeven staat toch echt los van het uiterlijk denk ik. Bij mij in elk geval wel.
Kaaskopje
10-12-2009 om 21:17
Cobi
Mijn dochter was zelf eigenlijk heel verbaasd bij een vorige stage dat ouders haar serieuzer nemen dan je mag verwachten. In plaats van bij de onderwijzer te informeren, kwamen ze bij mijn dochter voor vragen over Marietje of Klaasje. Heel vleiend natuurlijk, maar zelf dacht ze 'Help, ik ben ook maar de stagiaire!'