Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hippe meester


Sunset

Sunset

19-04-2021 om 19:23 Topicstarter

Hallo, weer even een update van mij! Ik was blij met alle reacties en tips op het forum. Inmiddels hebben we een aantal goede gesprekken gehad met onze zoon en hebben we hem voor zijn verjaardag in maart twee Bjorn Borg onderbroeken gegeven. Hij was er ontzettend blij mee, dus prima zo. Het was ook misschien wat naïef om te denken dat dit soort gesprekken pas zouden komen wanneer hij naar de middelbare school was gegaan of erop had gezeten. 

Maar goed, nu hebben wij als ouders opnieuw gefronste wenkbrauwen. De kinderen douchen sinds een aantal weken gewoon weer, terwijl wij dachten dat dit afgeschaft was. Niet een ontzettend groot probleem, alleen horen we van onze zoon dat alle jongens in hun onderbroek douchen en of hij dan een schoon paar mee kan krijgen. Douchen in je onderbroek? Ben ik nou gek of is dat echt te idioot voor woorden? Wij zijn helemaal niet preuts, onze zoon ook niet, maar nu opeens moet hij een extra paar mee...Heeft hij net twee paar onderbroeken voor zijn verjaardag gekregen, wil hij er mee gaan douchen....Nou, die kan je dan ook over 2 maanden weggooien. Heel gek allemaal, toch? Of ben ik nou gek?

Tegenwoordig doen heel veel kinderen dat. Mijn jongste doet het met voetbal trainen niet. Andere teams met kinderen in dezelfde leeftijd weer wel. Het ligt een beetje aan de samenstelling van het team/klas. 

Maar mij m oudste puberzoon doucht al jaren met zijn onderbroek aan (hij is 18). Ik heb nog nooit gemerkt dat daardoor zijn onderbroeken sneller slijten. Idem voor er een aan doen onder een zwembroek. Daar kunnen ze echt wel tegen . 

Gewoon tegen je zoontje zeggen hee er zijn nog meer hippe merken die ken je nog niet he, die hebben ook vette boxershorts het heet primarkt 

Sunset schreef op 19-04-2021 om 19:23:

Hallo, weer even een update van mij! Ik was blij met alle reacties en tips op het forum. Inmiddels hebben we een aantal goede gesprekken gehad met onze zoon en hebben we hem voor zijn verjaardag in maart twee Bjorn Borg onderbroeken gegeven. Hij was er ontzettend blij mee, dus prima zo. Het was ook misschien wat naïef om te denken dat dit soort gesprekken pas zouden komen wanneer hij naar de middelbare school was gegaan of erop had gezeten.

Maar goed, nu hebben wij als ouders opnieuw gefronste wenkbrauwen. De kinderen douchen sinds een aantal weken gewoon weer, terwijl wij dachten dat dit afgeschaft was. Niet een ontzettend groot probleem, alleen horen we van onze zoon dat alle jongens in hun onderbroek douchen en of hij dan een schoon paar mee kan krijgen. Douchen in je onderbroek? Ben ik nou gek of is dat echt te idioot voor worden? Wij zijn helemaal niet preuts, onze zoon ook niet, maar nu opeens moet hij een extra paar mee...Heeft hij net twee paar onderbroeken voor zijn verjaardag gekregen, wil hij er mee gaan douchen....Nou, die kan je dan ook over 2 maanden weggooien. Heel gek allemaal, toch? Of ben ik nou gek?

klopt het is steeds meer verplicht om te douchen met onderbroek daarom in dit geval beste merk:primarkt😂

ik snap dat jullie hem heel blij willen maken hoor maar gewoon duidelijk maken dat echt merk niks voorsteld en dat het leven niet draait om status en merken want nu ga je het voeden en voor je het weet: mama en black banana's pak, mama nieuwe Nike, mama gucci shirt, op een gegeven moment gaat het zo belangrijk zijn dat hij niet meer zonder kan en zich niks voelt zonder merk.

natuurlijk wil de jongen een stoere bb boxershort maar ik denk dat jullie er misschien zwaarder aan tillen dan hem hij wil gewoon even een stoere boxershort maar als jullie als ouders het zo een groot onderwerp maken dan zal die boxershort ook HEEL belangrijk worden en dat wil je natuurlijk ook niet.

aldus niet te veel zorgen maken 😁

Jawel hoor, douchen met onderbroek, schijnt de gewoonte te zijn tegenwoordig...

Het is verder niet schadelijk 😁

Niet schadelijk?? Het is volgens mij heel schadelijk, deze wederopstanding van preutsheid. Dat speelt gasten in de kaart die een 12 jarige kunnen bewegen om z'n piemel te laten zien want gewoon bloot, dat is dus geen gewoon bloot meer. Na eeuwen christelijke preutsheid waren we daar in de jaren 70 godzijdank vanaf. En nu onder invloed van islam wordt er met onderbroeken aan gedouched. Ik vind het een vreselijke ontwikkeling. 

Ik niet. Ik vond het moeten douchen verschrikkelijk. Vroeger deden wij net alsof wij gingen douchen. Het ongemakkelijke gestaar naar lichamen. De grapjes want die heeft wel borsten/haartjes. Afschuwelijk. 

Nu douchen ze tenminste nog. Weliswaar met onderbroek aan. 

Ik vind dat verplicht douchen ook een drama. Wie heeft dat verzonnen? In de jaren 70 werd men minder preuts ja, maar toen was er ook nog niet de terreur van verplicht douchen. Je ging gewoon naar huis en als je je wilde wassen deed je dat daar. Bij mijn dochter in de klas (10 jaar geleden) douchten de jongens ook in hun onderbroek. Die liepen vervolgens de hele dag met een nat geworden onderbroek rond, ook 's winters. Hoe kom je erbij dat ze een droge onderbroek kunnen aantrekken op school? Je mag je natte onderbroek toch niet uittrekken? Of gaan ze dan om beurten naar de wc om dat te doen? Er zaten trouwens geen moslims in de klas, het was een vreselijke, hippe 'witte' school.  (Iemand hier opperde dat het wel weer de schuld van de moslims zal zijn)

Ouders zouden massaal in opstand moeten komen tegen de terreur van dat douchen. Maar dat doen ze niet, want wie tegen douchen is zegt in feite tegen hygiëne te zijn. Sport is daarbij niet alleen als vak voor veel kinderen traumatisch, ze claimen immers onmisbaar te zijn voor de ontwikkeling van 'lichaam en geest'. Ze gaan ook nog over hygiëne, en nu dus ook over privacy en lichamelijke integriteit. Weg ermee! Terug naar gewoon alleen sporten omdat het leuk en goed voor je gezondheid is! 

Inderdaad, wat EmmaT zegt was ik even vergeten. Er werd niet gedouched. Je had wasbakken met koud water en verder geen gedoe. Veel beter voor 't milieu ook. 

Die weer toegenomen preutsheid is ook een reactie op de ontsporing op sexueel gebied die ook bleek bij de toegenomen sexuele vrijheid. De ongelijkheid tussen vrouwen en mannen en de pil waardoor vrouwen geen nee meer gingen zeggen tegen ongewenste sex, pedofilie dat ineens bespreekbaar werd. Het bekend worden van de grote schaal waarop sexueel misbruik plaatsvindt in kerken en instellingen en thuis.

De tot nu toe opgedrongen sexualisering in het publieke domein. En ja, dat botst soms en legt bloot dat mensen er verschillend over denken.

En dat je geen vanzelfsprekende bondgenoten hebt. 

Ik heb zelf vroeger nooit hoeven douchen op school, daar was geen tijd voor. Douchen deden we thuis. Gelukkig, want ik moest tot en met groep 7 gemengd omkleden en had op mijn achtste al schaamhaar, op mijn tiende okselhaar en beginnende borstgroei en ik was sowieso al niet het meest populaire kind dat goed in de groep lag, dus ik ben heel blij dat me dat bespaard is gebleven. Ik zie ook niet het nut van twintig seconden onder een straal water staan. Alsof je daar echt schoon van wordt. Weet ook zeker dat mijn ouders ervoor hadden gestaan dat het niet hoefde. 
En nee, ik ben niet tegen hygiëne maar sommige lichaamsdelen zijn privé en die laat je niet aan iedereen zien. Dat leer ik mijn kind ook. Hier op de basisschool wordt niet gedoucht na de gym. Scholen mogen dit overigens niet verplichten wegens de lichamelijke integriteit van leerlingen. Ik ben me er wel van bewust dat ik hier misschien wat conservatief en preuts in ben. Vind ook niet dat het per se fout is om wel naakt te douchen met anderen, maar ik vind dat je daar als kind/individu wel een keuze in moet hebben zonder dat je daarop aangekeken wordt (bah, jij doucht niet, jij bent vies). 
Douchen met een onderbroek aan vind ik dus niet raar.

MamavanE, nee douchen met onderbroek is op zich niet raar. Maar om dan vervolgens de hele dag in de winter met een natte onderbroek te lopen omdat je je piemel niet durft te laten zien in een doucheruimte met pestende klasgenoten en geen toezicht op een hippe school die pretendeert alles maar goed aan te pakken vind ik echt schokkend. Ik blijf erbij: stop met dat douchen.

EmmaT, eens. Als er gedoucht wordt, dan nooit verplicht en op een veilige manier.
Scholen die zichzelf hip noemen, vertrouw ik nooit zo. Het is als school niet je taak om hip of cool te zijn. Je taak is om goed onderwijs te geven. En dat is niet altijd leuk of hip.

Plantenbak schreef op 19-04-2021 om 23:13:

Ik niet. Ik vond het moeten douchen verschrikkelijk. Vroeger deden wij net alsof wij gingen douchen. Het ongemakkelijke gestaar naar lichamen. De grapjes want die heeft wel borsten/haartjes. Afschuwelijk.

Nu douchen ze tenminste nog. Weliswaar met onderbroek aan.

eens! ik haate douchen samen en deed dat ook vaak niet kinderen zoals ik werden er heel onzeker van ivb met wat er allemaal gezegd word inderdaad

ik bleef om een gegeven moment zelfs gewoon weg

EmmaT schreef op 20-04-2021 om 10:18:

MamavanE, nee douchen met onderbroek is op zich niet raar. Maar om dan vervolgens de hele dag in de winter met een natte onderbroek te lopen omdat je je piemel niet durft te laten zien in een doucheruimte met pestende klasgenoten en geen toezicht op een hippe school die pretendeert alles maar goed aan te pakken vind ik echt schokkend. Ik blijf erbij: stop met dat douchen.

eens!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.