Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sharon

Sharon

30-05-2018 om 23:36

Hockey tijdens gymles zonder gebitsbeschermer

Vandaag vertelde zoon (14) dat hij tijdens de gymles op school had gehockeyd. Hij vond het heel erg leuk maar ik was toch minder enthousiast omdat er bij hockey op zijn school geen gebitsbeschermers worden gebruikt. Deze zijn echter wel verplicht bij hockeyverenigingen. Hoe zit het nu als een kind tijdens de gymles een bal of stick tegen zijn gebit krijgt en er schade aan het gebit is? Ik weet dat dergelijke kosten aardig kunnen oplopen en ik zou het zonde vinden als zoon zijn gebit (nu eindelijk prachtig recht na jarenlange beugel) sneuvelt door een verdwaalde hockeybal. Is school dan aansprakelijk voor de kosten of moet je hier zelf een extra verzekering voor afsluiten. Dat laatste wil ik natuurlijk best doen, maar ik vraag me serieus af of de verzekeringsmaatschappij wel uitbetaalt als de school tijdens de les niet zorgt voor verplichte gebitsbescherming. Weet iemand dit misschien?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-05-2018 om 23:56

Hoe het zit

weet ik niet, maar interessant vind ik het wel.
Een van onze kinderen heeft tijdens hockey op school een stick tegen haar kaak gekregen en dat had vervelende gevolgen. Tandheelkundig viel het gelukkig mee uiteindelijk (tandarts en mka-chirurg waren evengoed not amused over het feit dat ze op school hockeyen zonder gebitsbeschermer) maar dochter heeft lang slecht kunnen eten vanwege zwellingen en kneuzingen.

Maar ik realiseer me wel dat het ook ingewikkeld is op school. Op hockeyclubs zal ieder de eigen gebitsbeschermer hebben, maar voor die paar keer dat ze per jaar op school hockeyen, hoeven leerlingen natuurlijk niet zo’n ding aan te schaffen. Samen doen lijkt me ook geen fijn hygiënisch idee.
Misschien is het het best om helemaal niet meer te hockeyen op scholen.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-05-2018 om 00:12

Zeker

Ik heb er nooit bij stilgestaan maar er wordt inderdaad wel eens gehockeyd en altijd zonder gebitsbeschermer. Gelukkig gaat het meestal goed.

Inderdaad

Aagje, langs die lijnen dacht ik inderdaad ook. Dan maar niet meer hockeyen tijdens gym. Er blijven gelukkig nog genoeg andere leuke sporten over om te doen. Afgebroken tanden en kiezen kosten al gauw honderden euro's, nog afgezien van alle pijn en ellende de je ervan hebt.
Ik wil de dit voorleggen aan de gymleraar, maar mocht dit niet van zoon. Hij vindt het maar gezeur van moeders .

Tijgeroog

Tijgeroog

31-05-2018 om 06:48

Hier

Hier stond een gebitsbeschermer op de lijst met aan te schaffen spullen.

Of ie dan ook werkelijk gedragen wordt is overigens een heel ander verhaal...

Ander materiaal

Bij onze dochters op school wordt ook wel eens een hockeyles gegeven tijdens de gym. Maar dat is met plastic sticks en een lichte bal, die geen schade zal veroorzaken. Maar dit is wel op de basisschool. Ik weet natuurlijk niet of ze op de middelbare school wel met echte sticks en ballen spelen.

lieverdje

lieverdje

31-05-2018 om 11:44

unihockey (ot)

Volgens mij is dat unihockey, eigenlijk een andere sport (met iets andere regels)

Tango

Tango

31-05-2018 om 19:46

Goede vraag!

Volgens mij doen ze hier geen hockey met de gymles op school. Bij zoon tenminste. Bij dochter volgens mij wel destijds en dan ook zonder gebitsbescherming. Ik weet van vroeger dat wij op school ook hockey deden, zonder gebitsbescherming. Inderdaad beter om het dan maar niet meer te doen lijkt me, of inderdaad met lichtere ballen. Bij zoon hadden ze bounceball bij de sportdag. Lijkt ook op hockey, alleen dan met knotsen en een lichte bal. Ze hadden daarnaast ook voetbal en zoon had staan keepen zonder keepershandschoenen. Vind ik ook altijd zo iets raars. Minder ernstig dan een hockeybal tegen je kaak, maar toch...

debbie

debbie

31-05-2018 om 20:51

gym

Dat is net als hoogspringen zonder mat.. daarbij brak mijn dochter haar arm.
En nou had ze kunnen zeggen ik doe daar niet aan mee maar ja iedereen deed mee dus zij ook.

Ik geloof dat gym docenten ook niet altijd nadenken met wat er kan gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.