mar
02-12-2010 om 09:50
Hoe brengen jullie je kind naar school met dit weer?
Vanochtend bracht ik mijn dochter naar school op de fiets en verbaasde mij over de grote hoeveelheid auto's met kinderen. De school staat geclusterd met twee andere scholen, maar het zijn in principe allemaal wijkgerelateerde scholen. Een school heeft wel een Leonardo-afdeling waar ook kinderen verder weg wonen. Maar het gros van de kinderen komt dus uit de wijk.
Wij komen toevallig wel van de andere kant van de stad en waren ruim een half uur op de fiets onderweg. De wijk ben je in zo'n 5 minuten uitgefietst, misschien maximaal 10.
Afgezien van de verkeerschaos, is het ook nog bloedlink voor de mensen die lopend of op de fiets komen, want de "autokinderen" moeten wel precies voor de deur van de school de auto uit.
Van mensen met baby's en peuters snap ik het gedeeltelijk. Ik zou zelf ook niet gaan fietsen met een kind voorop en een achterop. Maar ik zou gaan lopen. De auto met dit weer op de niet gestrooide wegen vind ik ook niet echt fijn.
Hoe doen jullie het met dit weer? Wat is er mis om kinderen 10 minuten of een kwartier naar school te laten lopen? Onze school heeft trouwens continurooster, van de andere scholen weet ik het niet.
amk
02-12-2010 om 10:01
Vaak
zit er een compleet logistiek plan achter.
Je kunt wel lopend naar school, maar dan moet je eerst weer naar huis lopen om de auto te halen om zelf naar je werk te gaan.
Of je hebt kinderen op 2 locaties, met de fiets is dat tijdsverschil wel te behappen, maar als het glad is en lopend niet meer.
Met de fiets is het 10 minuten, als we gaan lopen is het al snel bijna 25 minuten of meer. Daarna moet je dan ook lopend naar je vervolg afspraken. Of zoals boven al aangegeven naar huis om dan alsnog de auto of de fiets op te halen.
De fietsroute is hier al onveilig, daarom worden vele kinderen van de school hier al achterop vervoert, de looproute is helemaal levensgevaarlijk. Beter gezegd die ontbreekt. (Er zijn grote werkzaamheden die nog wel een paar jaar gaan duren vlak bij de school) Als je dan niet durft/ kunt fietsen heb je als enig alternatief nog de auto, want ov komt ook niet in de buurt. (Dan moet je nog langs die ontbrekende wandelroute)
ayla
02-12-2010 om 10:04
Wij
Dochterlief zit aan de andere kant van de stad op school, normaal ene half uur fietsen, met dit weer zeker drie kwartier. Dochter fietst zelf nog niet goed genoeg om dat stuk zelf te kunnen fietsen door een drukke stad ik zou haar dus achterop moeten nemen, dat doe ik met dit weer dus echt niet. Daarbij is ze door en verkild na drie kwartier stil zitten op een fiets. Dat doen we dus niet, ik breng haar lekker met de auto
Temet
02-12-2010 om 10:21
Met de slee ![]()
Gisteren zoon met de slee gebracht, en vandaag doet mijn partner dat (want die begint laat vandaag).
School van zoon ligt heel dichtbij. Als partner brengt, dan loopt hij, als ik breng dan is het meestal met de fiets.
Jongste wordt eerst naar het kdv gebracht (ook al zo dichtbij).
Fietsen met kinderen voor- en achterop durf ik niet in de onmiddellijke omgeving van mijn huis, waar in de straten niet of slecht gestrooid wordt.
Maar goed, hier dus allerhande mogelijkheden omdat zowel school als kdv heel dichtbij liggen.
Brengen met de auto is voor mij sowieso niet aan de orde, ik heb geen rijbewijs.
Groeten,
Temet
Limi
02-12-2010 om 10:29
Lopend
Maar dat deden we altijd al. Het is een kwartier lopen. Tussen de middag zou ik wel met de fiets willen, maar dat gaat nu echt niet.
Ik heb geen extra drukte met auto's bij school gemerkt, maar volgens mij zijn er nu extra veel laatkomers waardoor de drukte zich verspreidt.
Hanne.
02-12-2010 om 11:08
Fiets, lopen, auto
Wij hebben de hele riedel al gehad.
Gisteren op de fiets (1 zelf, 1 achterop). Helaas op de terugweg gevallen (au) en dus lopend opgehaald. Moest nu ook de baby halen en durfde het niet aan met 2 kinderen op de fiets.
Vandaag met de auto, meteen door boodschappen doen. Partner met de bus naar het werk.
Vorig jaar heb ik het meeste gelopen. Maar ja, toen had ik verlof en dus alle tijd! Denk dat het dit jaar weer veel lopen wordt als het glad is. Maar dan met de fiets in de hand in de hoop dat ik wel naar m'n werk kan fietsen.
ChrisH
02-12-2010 om 11:38
Lopen en slee
Vanochtend met de slee, maar als zoon dat niet wil, gaan we te voet. School is schat ik 8 minuten lopen. Ik ben een schijterd op de fiets als het glad is. Ik herinner me ook plotsklaps weer van vorig jaar hoe onthand ik was zonder fiets.
Boodschappen doe ik met de auto (supermarkt zit niet in de wijk). Is heel luxe en dat besef ik ook goed.
Chris
Fiorucci
02-12-2010 om 11:47
Zelf
Mijn dochter,10 jaar, loopt er tien minuten over, normaal iets korter. Ze loopt zelf en komt ook tussen de middag zelf naar huis. Vanmiddag loop ik even mee om 13.00 omdat haar surprise vandaag ingeleverd moet worden.
Chris35
02-12-2010 om 11:54
Fiets, lopend, slee
Hier 2 scholen die een kwartier na elkaar beginnen, maar met dit weer is het erg druk met auto's. Gelukkig wonen wij op 3 minuten fietsen van school. Met de auto duurt langer omdat we om de wijk heen moeten en dan in de file voor de school komen te staan...
Morgen beginnen de scholen tegelijk ivm Sinterklaasontvangst en er was van school al een brief uitgegaan om zoveel mogelijk zonder auto te komen. Als het zo blijft sneeuwen, gaan we morgen lekker met de slee!
Pas als het echt flink regent, pak ik de auto.
Picasso
02-12-2010 om 13:11
Logistiek plan
Hier in elk geval een heel logistiek plan. Kinderen zitten twee km van huis op school. Niet te lopen. Fiets kan maar dat is voor mij persoonlijk een ramp omdat ik de trein moet halen op ook weer 2 km van school af. Ik moet me dan onwijs haasten. Ook speelt mee dat 1 dag oma met de auto de kinderen ophaalt (vanuit een andere stad), 1 dag de oudste eerste naar de gymzaal moet(andere locatie).
Wij gaan dus eigenlijk altijd met de auto. Zou best willen fietsen maar is voor ons niet haalbaar (ik ga trouwens op woensdag, mijn vrije dag, direct door naar de sportschool als de kinderen naar school zijn gebracht).
Het weer heeft bij ons dus geen invloed op het soort vervoer
Alhoewel een groot deel van de eventuele fietsroute door het park is waar weinig wordt gestrooid.....dus als we zouden willen fietsen zou ik een andere route moeten nemen.
Yaron
02-12-2010 om 14:47
Lopend
Wij wonen 3 minuten lopen van school dus hier bijna altijd lopend, alleen op de twee dagen dat ik werk rij ik nog wel eens met de auto naar school, oudste twee hebben dan een zware sporttas mee en die breng ik dan. Daarna ga ik gelijk met de jongste twee door naar het kdv wat 8 km verderop is, als ik dat lopend zou doen, moet ik jongste in de kinderwagen, uit de kinderwagen en weer in het autostoeltje zetten en derde loopt zo langzaam (vooral terug) dan ben ik te laat op mijn werk.
Yaron
02-12-2010 om 14:48
Oh ja
Hier nog geen sneeuw gezien en ook geen gladde wegen, als dat zo is gaan we misschien wel lopend en kom ik maar een keer te laat. Vorig jaar had ik de hele sneeuwperiode verlof dus had ik de auto niet nodig.
Fraz
02-12-2010 om 16:31
Lopend/fietsend
Grootste gedeelte fietsen we en erg gladde stukken lopen we. Normaal is het tien minuten fietsen en nu nemen we er 20 minuten voor. Daarna fiets ik door naar mijn werk (en de erg gladde stukken loop ik). Met de auto vind ik het helemaal zo'n gedoe. Dan moet ik via de spoorbomen (sta je altijd voor te wachten) naar school en daarna weer via het spoor terug om naar mijn werk te gaan plus in die kleine straatjes rond huis, school en werk is het spiegelglad. Die loop ik dus liever.
Vic
02-12-2010 om 19:30
Lopend natuurlijk
Wij zijn echte bikkels
Oudste fietst zelf naar school, en jongste breng ik lopend. Daarna loop ik terug naar huis en pak dan de auto om naar mijn werk te gaan.
Silone
03-12-2010 om 09:05
Hmmm ik ben dus zo'n aso?
tot en met dinsdag ben ik met zoon wezen fietsen. 20 minuten heen, 20 minuten terug. Gek, 's ochtends vind ik het niet erg, maar 's middags wel. Dan vertrek ik om 15:00 van huis en ben zo rond 15:50 weer terug (even wachten op schoolplein, klassedienst, iets vergeten, nog wat vragen, even sneeuwballen gooien etc.).
Woensdag was het echt berekoud met die snijdende wind. Ik vond dat ik dat ons niet aan kon doen. Dus met de auto. Gisteren was het spekglad op de fietspaden, dus weer met auto. En ja sorry hoor, vandaag met die megagrote surprises, dat lukt niet op de fiets ![]()
Volgende week gaan we weer braaf op de fiets.
Hanne.
03-12-2010 om 09:52
2 km niet te lopen
Picasso misschien dat ik je niet begrepen heb, maar vind je 2 km nu echt een afstand die niet te lopen is. Mijn kinderen zitten 1.5 km van huis op school, en dat lopen we regelmatig. Was vanmorgen binnen 15 minuten op school.
Picasso
03-12-2010 om 14:40
Nee
Ik vind twee kilometer lopen 's ochtends vooral voor mijn 4-jarige geen optie. En waarom zou ik als ik de fiets en een auto heb? En daarbij moet ik dus direct door naar een trein die 19 minuten nadat school open gaat vertrekt....
Als je geen andere keus hebt of een zee van tijd dan ligt het vast anders
Yta Chalne
03-12-2010 om 15:46
Fiets
School is vier minuten fietsen of tien minuten lopen (kan sneller, maar ik ben niet zo snel) hier vandaan. Met de auto gaan we dan ook alleen als man jongste eraf gooit en meteen door moet om ergens in de file te gaan staan. Lopen in de sneeuw is toch een soort van leuk.
mar
03-12-2010 om 16:05
Logistiek plan?
Dat er bij een aantal mensen een logistiek plan is, en ze daarom met de auto komen snap ik nog wel. Het kan aardig ingewikkeld zijn en dan begrijp ik ook nog wel dat je de auto pakt.
Maar, het fietsenrek was deze week nagenoeg leeg. Als er 10 - 15 fietsen stonden was het veel. Normaal staan er denk ik een stuk of 80 - 100 fietsen. Dat kunnen dus niet allemaal kinderen zijn die spontaan door de logistiek met de auto gebracht worden.
Ik vond het trouwens leuk dat er iemand (weet niet meer wie) zei dat ze de auto nooit voor de deur van de school parkeerde. Dat ergert mij nog het meest: die auto's die allemaal dat kleine straatje door moeten en daardoor ook nog fietsers en voetgangers in gevaar brengen. Alsof 100 meter lopen door de sneeuw ook teveel is (speciale omstandigheden natuurlijk daargelaten).
amk
03-12-2010 om 19:55
Leuk
dochterlief vindt het vooral erg leuk om nu lopend naar school te gaan, kun je lekker kletsebetsen. En dat is idd zo'n 25-30 minuten lopen. Kan wel sneller, maar dan kun je niet lekker sneeuwballen gooien.
Het is zo'n 2 km. Ging vorig jaar toen ze 4 was ook al prima, nu natuurlijk een beetje sneller.
Voordeel is ook dat ze lekker warm blijft ipv koud te worden achterop de fiets.
In de zomer wil ze nog geen 10 minuten lopen, maar met sneeuw is het nooit een probleem.
Wilma
04-12-2010 om 13:03
Hm...
Ik breng m'n dochter met de auto en woon helemaal niet ver weg van school. Ik heb een pokkehekel aan dit weer.
Wel ligt bij ons de school in een woonwijk waar gewoon parkeervakken zijn, dus bij ons is er weinig sprake van asogedrag met afzetten ofzo. Ook is het een redelijk kleine school (elke klas één en soms zelfs combinatieklassen), dus héél druk is 't er niet voor het gebouw.
Ik voel me trouwens helemaal niet aso, doe niks wat hinderlijk is voor anderen, dus ik zou niet weten waarom ik niet met de auto zou mogen. In 't voorjaar wil dochter zélf met me fietsen (ze zit in groep drie), zodat ze dan écht op straat mag fietsen, lijkt d'r erg "groot". Dus tegen die tijd zal ik wel minder vaak met de auto gaan.
Bij ons gaan trouwens héél veel ouders met de auto en die wonen allemaal niet heel ver weg. Maar volgens mij voelen die zich ook niet aso ...
Groetjes,
Wilma
sidneysheldon
04-12-2010 om 18:57
Auto
met 4 kinderen in de leeftijd van 3 maanden, 2 jaar, 5 jaar en 7 jaar neem ik de auto. School ligt 2 km van huis, en daarna rijd ik gelijk door naar werk. Met die gevaarlijke situaties valt het hier overigens erg mee, we hebben parkeervakken voor de school waar de auto's netjes staan.
Tijgeroog
04-12-2010 om 20:23
Auto
Wij wonen in de buurt van school en gaan meestal lopen. Ook wel eens op de fiets, m'n zoontje (5) zit dan bij mij op de fiets. Hij kan goed fietsen, fietst al bijna 2 jaar los, fietst regelmatig met mij op straat ergens heen, luistert goed. En toch laat ik 'm niet naar school fietsen.
Er zijn zo, zoveel kinderen die met de auto gebracht worden. Ook kinderen uit de buurt, ook op 5 minuten lopen van school, met ouders die daarna terug naar huis gaan. En dat vind ik heel jammer, want iedereen houdt zich best netjes aan de verkeersregels (parkeren is een ander verhaal), maar de chaos, doordat er zoveel auto's rondrijden, is zo groot. En dan moeten we 2 keer naar links afslaan terwijl de auto's om ons heen recht door gaan, ik vind het gewoon te gevaarlijk om hem zelf te laten fietsen.
Die ouders vinden vast ook dat er geen gevaarlijke situaties zijn, omdat ze netjes rijden. En dat tweede klopt wel, maar het eerste helaas niet. En dat vind ik jammer.