Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

20-03-2020 om 10:21

Hoe gaat het met jullie eindexamenleerlingen?


Nog erger..,,

Vervolg op een paar berichtjes terug..,

Na de onduidelijke mededeling van donderdagmiddag op de portal, zonet, op zaterdagochtenden mail v school. Met een rooster Voor de laatste pta toetsweek.

De toetsweek gaat vanaf 21/4 volle bak los. Dochter heeft de helft vsn haar 9 toetsen voor de meivakantie ( die op 24/4 begint) . Ook zware en grote ( leer) vakken. voor bijna alle toetsen die ze dus over 11/2 week al heeft is as we speak nog onduidelijkheid over de stof of manier van afnemen . ( leestoets? Of literatuur? Schrijfopdracht? ) ( open boek? Mondeling? of min of meer traditioneel al is t vanuit huis?)

Echt paniek bij alle leerlingen. Spoedoverleg op teams met de mentor die het ook niet weet, maar erg haar best doet.

Wat een drama.

40er

40er

11-04-2020 om 22:44

Oh Ingrid

Wat ontzettend vervelend zeg!!! Dit moet toch zo eigenlijk niet kunnen zeg. Ja, ze hebben al een paar weken gehad om te leren, maar als je niet weet wat, is vooral voor pubers lastig leren

Ik ben zo blij dat hier goed gaat, qua communicatie vanuit school, maar ook hoe ze de toetsen doen. Netjes geregeld, wel (deels) op school,maar met inachtneming van de regels. Ik ben best wel blij hoe het nu gaat op school.

Ingridt

'voor bijna alle toetsen die ze dus over 11/2 week al heeft is as we speak nog onduidelijkheid over de stof of manier van afnemen . ( leestoets? Of literatuur? Schrijfopdracht? ) ( open boek? Mondeling? of min of meer traditioneel al is t vanuit huis?)'

Bizar. Weet de school dan niet dat ze hun normale PTA moeten aanhouden? Anders voldoen de leerlingen straks niet aan de exameneisen. Als een school de PTA wil aanpassen, hebben ze toestemming van de MR nodig. Misschien daar eens navragen of er een aangepast PTA is voorgelegd?

Sydney

Klopt. Ze hebben 2 weken terug gezegd dat ze overwogen het pta aan te passen. Dat zou dan inderdaad via de mr moeten. Was ook wel op tijd voor als de toetsweek pas 6/5 zou beginnen. Ze hoopten denk ik ook dat ze alles dan gewoon weer op school konden houden.
Nu zijn ze zich denk ik vorige week een hoedje geschrokken van de best wel strakke tijdlijn die er vast zit aan de Slaagzakregeling. En op school toetsen lijkt nog steeds een no go. Dus hebben ze half over kop de planning aangepast. Alles vanuit huis, en de helft van de toetsweek voor meivakantie. Ze zijn volgens mij alleen vergeten dat alle leerlingen door hun docenten zijn geïnformeerd Dat er voor meer 2/3 van de vakken inderdaad een pta wijziging wordt ( werd?) overwogen, en dat de leerlingen nu (op zaterdag!! Na eerst gehoord te hebben dat t rooster pas volgende week zou komen) WEL een rooster hebben ( dat op 21/4 begint) maar geen zekerheid over toetsstof

Ik vermoed zelf dat die pta wijzigingen niet meer gaan gebeuren. Maar ja. Voor dochter is het fijn om dat even zwart op wit te hebben lijkt me. Ik vind t schandalig.

Gistermiddag om 1300 was er zelfs spoedberaad met haar hele lieve mentor/ docent Grieks. Omdat iedereen zo van de leg was. Via de videocall. Hulde voor de mentor. Echt. Maar jemig. Echt slecht dit.

IngridT

'En op school toetsen lijkt nog steeds een no go.'

Raar, want dat mag wel gewoon. Bij mijn dochter worden de leerlingen nu steeds per SE over meerdere klassen verdeeld, maximaal 8 leerlingen per klas. En elke klas heeft een andere starttijd, steeds een kwartier later dan de vorige om te voorkomen dat 30 tot 90 leerlingen op hetzelfde moment de school binnenkomen. Het is een hoop georganiseer, maar daardoor kunnen de SE's wel gewoon op school afgenomen worden.

Vervelend voor je dochter dat het zo slecht georganiseerd is. Dat maakt de spanning alleen maar groter.

V@@s

V@@s

12-04-2020 om 09:09

School is groot genoeg

Dus waarom niet gewoon op school? Verder zijn er toch geen leerlingen?

Sydney

T mag wel. Dat weet ik. Maar school dochter lijkt nu besloten te hebben om dat NIET te doen, en alsnog te kiezen voor alles digitaal

40er

40er

12-04-2020 om 12:07

Hier

Gaat het net zo als bij Sydney, beperkt aantal leerlingen in de klas, verschillende starttijden (per niveau), 1 vak op 1 dag en het lokaal word maar 1x gebruikt, daarna komen de schoonmaaksters weer.
Ja, voor school veel geregeld, maar voor de leerlingen wel heel duidelijk. Alleen de mondelinge toetsen gaan vanuit huis.

Zou alles via computer gaan dan hadden wij een webcam moeten aanschaffen, anders was het niet te controleren.

Veel geregel inderdaad

Eén vak op één dag per lokaal. Onze school heeft 60 lokalen en 1300 leerlingen. Zes leerlingen per lokaal is 120 leerlingen die op een dag les kunnen krijgen. Da's nog geen tien procent. Beetje veel moeite voor alle partijen voor weinig toegevoegde waarde.

De schoonmaaksters komen wel elke dag, maar die nemen echt niet met een doekje alle tafeltjes en alle stoelen af. Je zou dan extra schoonmaak moeten inkopen.

skik

Laetitia

Laetitia

12-04-2020 om 15:51

IngridT

Bizarre situatie zeg. Ongelofelijk dat een school zo onzorgvuldig om gaat met leerlingen en hun belangen.

Tamar

Tamar

13-04-2020 om 13:59

puinhoop

Ineens krijgt dochter een keurig overzichtje waar ze al een half jaar om vraagt (want thuiszitter), met de mededeling dat dit toch eind komende week moet kunnen. Nou nee, want komende week is dus de SE week en daar frommel je niet zomaar ineens een totaal onverwacht SE alsnog in. Ik moest mijn mailtje wel 3x herschrijven voordat het een beetje toonbaar was, de stoom komt nog uit mijn oren.

Tamar

Ja, onder dit soort omstandigheden moet ik de eerste mailtjes ook altijd wissen!
Dit kan natuurlijk helemaal niet. School heeft zich te houden aan het PTA, en daar mag hooguit wat af (ook liever niet) maar zeker niks bij.

Tamar

Tamar

14-04-2020 om 21:59

Nou, lekker dan

Ineens midden in de SE week blijkt dat er aan het einde nog een oude toets bij komt, die steeds verschoven werd. Kind kreeg zoveel mailtjes van docenten dat ze over de datum heen las. Het hele jaar moet ze als thuiszitter haar eigen examen bij elkaar sprokkelen, wat echt flinke extra stress geeft, ze maakt zelf één foutje (na heel veel fouten van school) zodat er iets dubbel gepland staat en baf. En een naar mailtje van de juf, midden in de SE week. Ik heb zin om dat mens te wurgen. Maar goed, toch maar een net mailtje naar de mentor hoe we dit nou oplossen. Echt, ik zal zo blij zijn al ik hier weg ben. Meestal zijn ze wel OK hoor, maar die ene juf hoef ik nooit meer te zien. Mijn kind is al zo kwetsbaar.

Belgje

Belgje

15-04-2020 om 12:04

Wij weten nog niets

De Belgische eindexamenkandidaten weten nog steeds NIETS. Ik vind het wreed en schandalig om kinderen zo lang in onzekerheid te laten zitten.

Belgje

Dat is inderdaad schandalig.

Hier nog maar eentje

Hier hoeft de oudste nog maar 1 SE, die heeft ze morgen. Tot nu toe ging het redelijk tot goed, behalve die van vandaag. Daar verwacht ze een 1 voor. Gelukkig mag ze 2 SE's herkansen vóór de officiele 'resultaatverbeteringstoetsen'.

mijk

mijk

15-04-2020 om 18:42

Volgende week

Woensdag begint hij. En vandaag eindelijk serieus opnieuw gaan leren. Maar met betapakket bijna alles na meivakantie.

Laetitia

Laetitia

15-04-2020 om 19:54

SE’s

Zoon heeft ondertussen een belangrijke toets ingehaald die hij had moeten maken toen hij voor de schoolsluiting ziek was (zeer waarschijnlijk Corona). En het laatste werkstuk voor dat vak is ook ingeleverd en beoordeeld. Beide ruim voldoende. Dat betekent dat dit vak klaar is en dat hij het goed afgesloten heeft. Daarnaast nog een mondeling gedaan en ook dat is heel goed verlopen. Weer een belangrijke hobbel genomen.

Nu na de meivakantie nog voor 3 vakken se’s. Die moeten dan allemaal op school. Ben benieuwd. We hebben zeer goede hoop op de goede afloop.

pooh bear

pooh bear

16-04-2020 om 17:03

loopt helemaal vast

Dochter op mbo loopt helemaal vast ze moest nog 2 stage examens. 1 daarvan had ze 2 weken terug gedaan maar die telt niet omdat er toen schijnbaar geen examens meer gedaan mochten worden.
Vanaf nu mag het weer maar volgende week is haar stage begeleidster er niet. Die week erop is het meivakantie en mogen ze niet op stage komen en die week daarop moet ze alles klaar hebben en inleveren.
Eigenlijk kan het dus alleen morgen nog maar. Maar aangezien ze eerst een planning moet laten ondertekenen. En dat ze dat 2e examen nog geen idee heeft hoe ze het moet doen omdat ze vanwege corona op een andere afdeling werkt denkt ze dat het ophoudt.
School geeft niet thuis ze hebben geen online lessen en er wordt bijna niet op e mail gereageerd degene die ze moet hebben reageert niet op mail de gene die wel reageert zegt dat hij het ook niet weet.
Veel hadden alles al af voor de Corona crises begon maar dochter heeft wat langer nodig bovendien ging het al eerder mis doordat mentor en examenbegeleider ontslag hadden genomen al in november en het heel lang duurde voordat die vervangen waren.
Ze heeft geen idee of ze nog uitstel kan krijgen en krijgt hier dus ook geen antwoord op. Maar stage is straks wel afgelopen dus dat wordt zo en zo een probleem.

pooh bear

pooh bear

16-04-2020 om 17:04

contact

Overigens is ze 19 en wil ze absoluut niet dat wij contact met school op nemen ze vind dat ze dat zelf moet doen.

Tamar

Tamar

16-04-2020 om 19:49

jeetje

Wat een ellende zeg, dan zijn die van ons nog heilig. Niet iedereen kan zich aanpassen aan een nieuwe situatie en kennelijk hebben ze er gewoon maar het bijltje bij neergegooid. Ik zou ze gewoon blijven lastigvallen, desnoods elke dag. Dit is niet het moment voor je dochter om haar eerste stappen op het pad van zelfstandigheid te zetten. Het moet nu gewoon even af en klaar. Daarna zal ze heus wel zelfstandig worden. Ik zeg dit omdat je als moeder toch net wat harder met je vuist op tafel kan slaan dan je dochter. Desnoods maak je er een "good cop, bad cop" verhaal van.

Zoals ik net al tegen dochter zei (over een lerares die nog even een kunstje flikte): haal gewoon je diploma, dan hoef je dat hele mens nooit van je leven meer te zien.

Hangkous

Hangkous

21-04-2020 om 10:46

Officieel geslaagd

School van dochter heeft na de laatste SE's besloten om de leerlingen niet langer in spanning te laten zitten en gisteren bekend gemaakt wie geslaagd en gezakt is.
Wij hebben dus de vlag hangen. Hoera.
Telefonische felicitaties vagen de familie, een buurvrouw die even aanbelde. Helemaal leuk.

Helaas toch meteen ook de opmerking dat het een cadeautje was en geen waarde heeft zo'n diploma.
Zo iemand en klap voor zijn kop geven gaat even niet met de corona-maatregelen maar ik had er wel zin in. Alsof die 6 jaar werken voor niks zijn geweest en je alleen een echt diploma hebt als je het Centraal Schriftelijk gemaakt hebt. Grrrrrrr

Wat fijn Hangkous

'School van dochter heeft na de laatste SE's besloten om de leerlingen niet langer in spanning te laten zitten en gisteren bekend gemaakt wie geslaagd en gezakt is.'

Wat fijn! Hier mogen docenten dat helaas niet

Gefeliciteerd!

Hangkous

Hangkous

21-04-2020 om 11:01

Waarom wachten?

Wie er knettergoed of knetterslecht voor stond wist toch al of hij geslaagd danwel gezakt was.
Degenen die met de laatste SE's nog het verschil konden maken zijn nu van de spanning af.
Wachten tot begin juni vond school en ik ook onzin. Zo lang en kind in de zenuwen laten zitten.

Hangkous

Gefeliciteerd!

Die met die opmerking kun je zodra het weer mag een welverdiende draai om de oren geven.

Tamar

Tamar

21-04-2020 om 12:43

gefeliciteerd!

Onze thuiszitter wordt morgen gebeld, school heeft een tussenweg gevonden: geen cijfers van de laatste SE week in Magister, maar wel bellen zodra die allemaal binnen zijn. Morgen dus, spannend! Hopelijk geen herexamens, dat kind heeft vakantie verdiend na alle ellende dit jaar.

40er

40er

21-04-2020 om 13:31

Hangkous

https://www.tishiergeenhotel.nl/eindexamenleerlingen-2020-bijzonder-diploma/
Je zou dit kunnen lezen aan alle negatievelingen!
Ze is geslaagd, in een hele moeilijke tijd! Gefeliciteerd!

40er

40er

21-04-2020 om 13:32

Hier

Deze week de laatste toetsen. En 4 juni is vlagdag, maar ik hoop dat we het voor de tijd al weten. Cijfers komen hier ook niet op magister, blijft dus spannend!

mijk

mijk

21-04-2020 om 13:40

Hij begint over 20 minuten

Aan zijn eerste laatste SE. Economie online zo boven achter zijn bureau dat ik net onder luid protest nog even heb opgeruimd. Morgen mondelinf frans en donderdag engels online essay over zijn boekenlijst. Na meivakantie de rest op school. Het lijkt erop dat school er op gegokt had dat vo weer open zou zijn. Donderdag horen we nieuw aplan. We zien het wel. Hij zou het moeten halen maar niet met de cijfers die hij had kunnen halen. De eerste die zegt dat hij het cadeau gekregen heeft geluk dat ik afstand moet houden.

Mijk

Hangkous

Hangkous

21-04-2020 om 14:09

Spanning

===De eerste die zegt dat hij het cadeau gekregen heeft geluk dat ik afstand moet houden.====
Nou inderdaad. Die laatste SE's (hier op school gedaan) gaven best wat stress. Geen vaste plek in de gymzaal maar met 3 max 5 leerlingen in een lokaal met (door het grote aantal lokalen) surveillanten die mijn kind nog nooit gezien had en die ook nog nooit surveillant waren geweest en dus stante pede dingen gingen verbieden die de vorige ronde wel mochten. Watert drinken tijdens de toets bijvoorbeeld.

Wij zijn van de spanning af. Wiskunde had kind ning kunnen verknoeien maar dat is gelukkig voldoende dus we zijn blij.

Iedereen die nog in spanning zit succes met de laatste loodjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.