Groep8moeder
04-01-2011 om 21:49
Hoe krijg je de uitslag van de cito?
De titel zegt het al: mijn vraag is op welke manier de uitslag van de cito eindtoets gecommuniceerd wordt met de ouders. Gaat dat overal op dezelfde manier of verzint iedere school daar eigen manier op?
Achtergrond van de vraag is dat ik begreep dat op de school van oudste de cito eerst door de juf besproken wordt met de leerling en de uitslag vervolgens in een gesloten enveloppe mee naar huis gaat. Zelf vinden we het wat merkwaardig dat kind van die leeftijd eerder de uitslag krijgt dan wij en dat er dan dus in de klas, op het schoolplein door de kinderen (en andere ouders die daar zijn) al over gepraat wordt, terwijl wij als ouders dan nog van niets weten. We willen graag weten of deze gang van zaken 'normaal' is, of dat wij misschien een probleem zien dat in de praktijk wel meevalt. Alvast bedankt!
Groep8moeder

Trix
04-01-2011 om 23:59
Bij ons hetzelfde
De kinderen werden één voor één bij de leerkracht geroepen in een kantoortje, waar zij de uitslag te horen kregen. Er heerste een hele uitgelaten sfeer op school omdat hun jaar het erg goed had gedaan. De kinderen vertelden het gelijk aan elkaar. Toevallig was ik die ochtend op school vanwege overblijfverplichtingen en kon gelijk de score van mijn kind vernemen. En met haar juichen .
Waarom vindt je dat je als ouder de score eerder zou moeten horen? Het gaat het kind toch uiteindelijk het meest aan? En als de score daar eenmaal is, is er toch niets meer aan te doen.

Rab
05-01-2011 om 00:17
Ook zo
haha, ja Trix, dat doet hij niet wat jij wilde (1 voor 1)
Maar bij ons hetzelfde, score werd als eerste aan de kids gegeven. Natuurlijk is dat voor de laagscorenden niet zo heel erg leuk maar net wat Trix zegt, de score staat toch vast dus ze weten dat zo van elkaar.
Wat ik wel heel brutaal vond: mijn kind werd door andere ouders aan de poort bijna de envelop uit handen getrokken omdat ze toch wel heel graag wilden weten wat kind gescoord had. Kind was gelukkig zo verstandig om te zeggen dat papa en mama het eerst wilden zien.

Puck
05-01-2011 om 10:09
Eerst thuis
Hier kregen de kinderen de uitslag in een gesloten envelop mee en die mocht pas thuis open gemaakt worden. De dag erna werd er dan klassikaal nog een gesprekje aan gewijd.
Maar ook ik ben wel benieuwd waarom jij vindt dat jij het eerder hoort te weten dan je kind? Wat dat betreft: welkom in de wereld van het kind dat (bijna) naar de middelbare school gaat, dan is het helemaal afgelopen met ouders van te voren inlichten.

Groep8moeder
05-01-2011 om 11:25
Bedankt
voor jullie reacties.
Natuurlijk, de uitslag staat vast, daar verandert niets aan, maar dat staat mi helemaal los van de vraag hoe er met die uitslag wordt omgegaan. Het feit dat er niets meer aan veranderd wordt maakt toch niet dat het dus gewoon is dat een uitslag al rond kan gaan zonder dat ouders het weten?
Waarom ik vind dat ouders het het eerst zouden moeten weten? Verschillende dingen denk ik.
Allereerst wat de begeiding van de kinderen. Dat kinderen er op een gegeven moment met elkaar over praten is in mijn ogen helemaal prima. Maar ik vind dat ouders eerst de kans moeten hebben om er met hun kind over te praten. Misschien wel juist als het resultaat anders is dan verwacht, of dat nu een uitschieter naar boven of beneden is. Dan kun je je kind helpen de dingen wat in perspectief te zien, zonder dat de leerlingen meteen dingen met elkaar gaan vergelijken en conclusies trekken.
Daarnaast vind ik dat het raar is wanneer de cito-uitslag al besproken kan worden door kinderen onderling en eventueel andere ouders die toevallig op school rondlopen op het schoolplein staan, terwijl de eigen ouders het nog niet weten. In het trant van wat Rab beschrijft. Want die verhalen had ik namelijk ook gehoord. Kinderen die verdrietig over het schoolplein liepen, omdat het resultaat hen tegenviel en ouders die hen aanspraken. Goedbedoelend om te troosten of minder goedbedoelend en vooral nieuwsgierig.
De wijze waarop het in de situatie van Puck gaat vind ik het meest zuiver. Besproken wordt het toch en daar hoeft niets mis mee te zijn, maar wel graag eerst thuis.
Tenslotte ben ik helemaal niet gevoelig voor het argument dat het er op een middelbare school anders aan toe gaat. Dit is geen middelbare school en je hoeft in mijn ogen niet altijd op de zaken vooruit te lopen. Kinderen doen in groep 8 wel meer dingen niet die ze op de middelbare school wel gaan doen. Maar dat komt dan. Dit is nu.
Groetjes,
Groep8moeder.

MvrKoekepeer
05-01-2011 om 12:54
Niet op school
Toetsuitslagen worden hier nooit met de kinderen besproken op school, de uitslag van de Entreetoets kregen we na een gesprek met de juf mee naar huis. Dat was trouwens ook het moment dat we voor het eerst de resultaten van 7 jaar LVS-cito's te zien kregen. Ook die komen dus niet bij de kinderen terecht.
Eindcito doen ze hier al 7 jaar niet meer, maar die zou ook zeker niet eerst met het kind besproken worden. Alleen met de ouders erbij!

Puck
05-01-2011 om 13:35
Verduidelijking
Ik was er van uitgegaan dat Groep8moeder het EERDER wilde weten dan haar kind, daar was mijn reaktie op gebaseerd. In onze situatie weten ouders en kind het dus tegelijkertijd en ik begrijp dat Groep8moeder dat dus ook prima vindt. HEt kwam op mij in eerste instantie meer over dat zij vind dat de ouders van een groep 8 kind "belangrijker" zijn dan het kind zelf en het daarom eerder moeten weten.

Groep8moeder
05-01-2011 om 14:06
Wat een aannames,
vooral de gedachte dat je het eerder zou willen weten dan je kind omdat je belangrijker zou zijn. Natuurlijk ben je als ouder niet belangrijker dan je kind, je bent alleen doorgaans wel wat beter in staat resultaten te interpreteren en eventueel in perspectief te plaatsen.
Ik vind het prima wanneer ouders de resultaten meteen met hun kinderen bespreken, zouden we hier zeker ook doen. Dus de wijze waarop het in de situatie van Puck gaat zou ik prima vinden.
Ik kan me ook aardig vinden in wat Pelle zegt en de vergelijking met het eindexamen VO was me ook al door het hoofd gegaan. Die krijgt de leerling ook als het ware prive te horen en kunnen ze zelf afwegen wanneer ze wie bellen, zonder in een klas te zijn en onder druk te staan van andere kinderen die ook wel willen weten wat de ander heeft.
Ik zou het ook prima vinden zoals MevrKoekepeer het beschrijft: dat het op school besproken wordt met de ouders en dat die dan de uitslag mee naar huis krijgen. Het wordt me daarbij niet helemaal duidelijk of het kind daarbij is of niet. Ik kan me bij beide scenario's wat voorstellen.
Erover nadenkend krijg ik de indruk dat dit voor mij ook te maken heeft met de privacy van de kinderen. Ik vergelijk het wel een beetje met het krijgen van een medische diagnose. Die wordt op die leeftijd ook niet aan een kind alleen gegeven, terwijl het tussen allerlei andere kinderen zit. Die wordt ook met de ouders erbij verteld, waarna je zelf bedenkt wat en op welke manier je aan andere kinderen gaat vertellen.
Nogmaals, het heeft niets te maken met belangrijk willen zijn bedankt voor de reacties tot zover.
Groetjes,
Groep8moeder

Puck
05-01-2011 om 14:18
Groep 8 moeder
Ik wist ook niet goed hoe ik het moest omschrijven, vandaar dat ik het al tussen kwootjes had geschreven. Maar je vervolgposting maakte al duidelijker wat je probleem ermee is. Maar begrijp ik nu goed dat de juf kind voor kind klassikaal "behandelt"? Dat zou ik wel raar vinden, ik kan me nog wel iets voorstellen dat juf achter elkaar de kinderen bij zich roept en even onder 4 ogen spreekt.

Astrid
05-01-2011 om 14:27
Uitslag bij gesprek op school (maar pas na een paar dagen na bin
Jullie maken het wel spannender dan het is. Hier kan je vanaf groep 1 alle LVS/ CITO score's gewoon in kijken wanneer je wilt. Je kan daar voor bij de juf langs gaan of bij de intern begeleider. Elk kind zit in een map. Niks geheimzinnigs. Van mijn jongste in gr. 4 heb ik die score's van de afgelopen 1,5 jaar ook gewoon gekopieerd gekregen en thuis. Eigenlijk net zo iets als het Magister op het VO. Zo handig!
Tegen de tijd dat je kind in gr. 7 of 8 zit weet je zo ongeveer wel wat je kind kan (of niet). Ik zie de eind cito dan alleen ook als iets extra's. Niet als een examen o.i.d.
Wat ik van mijn oudste destijds nog herinner is dat je als ouder langs moest komen om de envelop op te halen en je hebt dan meteen een gesprekje. Kind kon mee. Rapporten doen ze bij ons ook zo. Ging wel een week overeen voordat de laatste z'n envelop had gehad. Het 1e gesprek was zo wie zo pas 2 dagen na dat de school ze binnen had. Dat werd niet erg gewaardeerd door sommige ouders. School wilde er eerst zelf naar kijken. Kan ik ook begrijpen.
Toen de Cito uitslag net binnen was ben ik overigens de envelop zelf wezen halen. Vonden ze prima. Zoon had cito uitslag nodig voor toelating tot gewilde VO school. VO school vroeg waar de uitslag bleef. Had geen zin om nog 2 dagen te wachten en een gesprekje hoefde ik zo wie zo al niet.
Eind cito is nu net afgeschaft bij ons, dus kind 2 + 3 gaan 'm niet meer maken.

ijsvogeltje
05-01-2011 om 14:40
Maak het niet te groot
Ik sluit mij deels aan bij Astrid: maak het allemaal niet te spannend en te groot. De vergelijking met een medische diagnose vind ik ook echt niet op gaan. Het gaat om wat kinderen op school leren, waar ze al 8 jaar rondlopen, waar ze zich samen met de leerkracht hebben voorbereid op de cito. Kinderen krijgen al 8 jaar van de leerkracht te horen hoe ze toetsen en werkjes hebben gemaakt. Daar kan de cito ook echt wel bij hoor, maak het allemaal niet gewichtiger en ingewikkelder dan het is.
Ja ja, natuurlijk kan er best veel van afhangen en ja, een kind kan verdrietig zijn als de score tegenvalt. Maar waarom zouden alleen de ouders dat kunnen opvangen? Ik denk dat kinderen vaak meer aan kunnen dan de ouders zich realiseren. Ook het privacy-argument vind ik niet sterk. Kinderen gaan tóch vragen aar elkaars score. In de klas, op het plein, via MSN. Dezelfde dag of nog dagen later. En ze moeten zelf bepalen of ze dat wel of niet gaan vertellen.
Het lijkt mij beter om je kind erop voor bereiden hoe een en ander in zijn werk gaat, dan op voorhand beren op de weg te zien en een keuze van de school ter discussie stellen.
Neemt niet weg dat het hier op school niet eerst met de leerling wordt besproken. Kids krijgen dichte envelop mee, die mogen ze thuis open maken. Prima ook.

Groep8moeder
05-01-2011 om 16:05
Weet je
ik vind het zelf op zich helemaal niet zo spannend. Oudste zelf is er ook helemaal niet zo mee bezig. Ze presteert al jaren heel gelijkmatig en ik verwacht op zich geen afwijkende dingen. Mochten die er wel zijn, dan is er nog steeds een goed bijgehouden lvs met citoscores uit het verleden. Dus daar gaat het me niet eens echt om.
Ik hang meer het feit dat ik ook niet de toestanden wil zoals Pelle die beschrijft, want die kwamen hier dua andere jaren wel voor. En of het nu over mijn eigen kind gaat, of dat van een ander, dat gun ik geen enkel kind. Daarnaast hang ik aan het privacy gedeelte. Ik kon me er tijdens mijn studie al mateloos aan ergeren dat er lijsten met namen en tentamencijfers werden opgehangen en de cijfers op de gang besproken werden. Ik was zo blij dat we postvakken kregen waar resultaten in gelegd werden.
Groetjes,
Groep8moeder

ijsvogeltje
05-01-2011 om 16:09
Pelle
"Het is voor een kind wat de uitslag niet wil vertellen een stuk makkelijker om dat een dag later 'niet' te doen dan nadat alles al besproken is met het kind en het kind nog de klas in moet en het plein over. Ik wil pertinent NIET dat mijn kind daar door heen moet."
Dat bedoel ik dus met 'maak het niet te groot'. Waar gaat het nu feitelijk over? We hebben het toch niet over popsterren die door een haag van journalisten en fotografen heen moeten? Staan op scholen nu werkelijk de ouders hijgend aan het hek om zoveel mogelijk kinderen te ondervragen? Ik geloof daar persoonlijk helemaal niets van. Ik snap best dat ouders wat nerveus kunnen zijn, maar die willen toch gewoon eerst hun eigen kind spreken?
Ik vind die dichte envelop ook goed hoor (was hier ook zo, en bij jullie blijkbaar ook), maar ik zou er gewoonweg geen drama van maken als hier zou worden gekozen voor bespreking met leerling zelf eerst op school. Sterker nog: ik vind dat ook een charmante optie. En gewoon je kind even voorbereiden: kom uit school maar gelijk naar mij toe, je hoeft evt. andere nieuwsgierige ouders en kinderen geen antwoord te geven. That's it.

MvrKoekepeer
05-01-2011 om 16:57
Groot
Hier wordt het op school juist niet groot gemaakt. Kinderen doen wel toetsen, maar omdat ze geen uitslag krijgen (en de ouders ook niet) 'leeft' het helemaal niet.
Omdat er door anderen teveel gewicht aan de eindcito werd gehangen is de school daar uiteindelijk mee gestopt.
Ik vind wel dat het goed is om de uitslag thuis te krijgen of op school met de docent te bespreken (met of zonder kind). In mijn ogen pleit niks voor het op school aan het kind (of klassikaal.. brrrr!) mededelen van de scores.

ijsvogeltje
05-01-2011 om 21:40
Pelle, zo bedoel ik het niet
"Het gaat mij ook niet om de kinderen met betere resultaten dan verwacht (de popsterren)"
Nee, zo bedoelde ik mijn berichtje niet. Jij schreef dat je pertinent niet wil dat je kind - na het bespreken van de uitslag met de leerkracht - over het plein moet lopen. Ook in een andere posting lees ik iets over het plein; daar zouden allemaal ouders staan die bij kinderen (ook die van een ander) de envelop met uitslag uit de handen willen trekken of ze dwingend bevragen over de uitslag. Daar komt mijn vergelijking met popsterren vandaan: daar wil iedereen namelijk iets van weten. En dat zie ik dus gewoon niet gebeuren op een schoolplein, die angst lijkt mij niet zo realistisch.
Groep8moeder plaatst hier een bericht om te checken of ze beren op de weg moet zien als de uitslag met de kinderen zelf wordt besproken en dan in gesloten envelop mee gaat. Sommigen zien daar inderdaad allerlei problemen in. En ik dus niet. Bovendien voorziet zij zelf ook helemaal geen problemen voor wat betreft haar eigen kind, ik zou het er dus bij laten. Als je iets op school wil gaan proberen te veranderen, heb je sterke argumenten nodig. En volgens mij zijn die er niet.
Mvr Koekepeer schreef "n mijn ogen pleit niks voor het op school aan het kind (of klassikaal.. brrrr!) mededelen van de scores."
Echt niet? Je zegt zelf dat je de cito niet te groot wil maken; waarom zou je dan 8 jaar lang alle resultaten (werkjes, toetsen) met de kinderen bespreken, en de cito plots niet? Het is toch de school/leerkracht die met de kinderen toewerkt naar een bepaald niveau en hen voorbereidt op de cito. Ik vind het dus juist prima verdedigbaar als de school kiest voor aanpak zoals Groep8moeder beschrijft. Enne... over klassikaal bespreken heeft volgens mij niemand het gehad hoor

Astrid
05-01-2011 om 21:44
Geen gr. 8 hier op het schoolplein
De laatste jaren staan er nog zelden ouders van gr. 8 leerlingen op het schoolplein. Als je er af en toe 1 of 2 ziet is het veel. Dus dat probleem hebben we hier niet. Geen vragende, graaiende ouders. Zelfs van gr. 7 komt er amper nog een ouder naar school. Ik kom er zelf ook zelden (en dan alleen nog maar voor mijn aller jongste).
Het is waar dat sommige VO scholen wel waarde hechten aan de uitslag. Zoon moest destijds perse 545 of hoger score om toegelaten te worden (naast allerlei toetsen die ze ook nog als toelating moesten doen). En z'n taal score moest ook nog boven de 70% zijn. Ik kan me wel voorstellen dat sommige ouders daar van in de stress schieten. Het rare is dat als een school geen eindcito doet, je dus ook niet aan deze criteria hoeft te voldoen. Dan valt er gewoon 1 toetsings onderdeel af.
Iedereen heeft het hier over het mededelen van de eindcito. Hoe ging het dan bij de entree toets in gr. 7? Dat is toch net zo iets? Misschien zelfs voor sommige wel spannender want bij onze school is dat de 1e toets waar bij ze uitspraak doen over een richting. Eind cito van gr. 8 geeft bijna altijd het zelfde beeld.

Vic
05-01-2011 om 21:54
Gewone cito
Mijn dochter heeft de afgelopen jaren nog nooit een uitslag gehoord van een 'gewone' cito. Ik weet niet hoe we de uitslag van de eindcito gaan horen. Er worden wel gesprekken gepland met ouders en kind, dus misschien krijg je de uitslag dan direct te horen. Ik geef er wel de voorkeur aan om de uitslag gelijktijdig met of eerder dan mijn kind te horen. Als hij dan tegenvalt kan ik haar daar beter in 'opvangen'. Dochter doet wel net of het haar niet zoveel boeit, maar ze weet heel goed dat ze met lager dan 544 niet naar de school van haar keuze kan en dat zou een behoorlijke domper zijn.

MvrKoekepeer
05-01-2011 om 22:02
Ijsvogeltje
Zoals ik al schreef: kinderen krijgen de uitslag van geen enkele officiële toets. Wel van topo, en ook een beoordeling (geen cijfer!) voor hun spreekbeurt, maar niks op het gebied van Cito. Pas bij het voorlopig adviesgesprek in groep 7 kregen we (ouders) alle uitslagen te zien, LVS en Entree.
Ze zijn dus gestopt met de eindcito omdat het te groot werd gemaakt door anderen, te beladen voor de kinderen. Nu krijgen ze gewoon een advies (in een gesprek met de ouders!) gebaseerd op 8 jaar school (en de entreetoets). Er gaat hier dus helemaal geen envelop meer mee naar huis.

Astrid
05-01-2011 om 22:02
Gewone cito's wel vermeld
De gewone cito's (taal, spelling en rekenen) en de DMT toets staan hier vanaf gr. 2 op het rapport vermeld. Naast de rapport cijfers krijg je dan van zelf wel een aardig beeld van je kind. Daarnaast schrijft de juf altijd in het rapport over de motivatie en werkhouding. Die zijn medebepalend bij hun school advies. met een beetje inzicht kan je dus je eigen conclusies wel trekken. Daarom is de eind cito ook niet zo spannend hier.

MvrKoekepeer
05-01-2011 om 22:04
Krom
Ik schrijf het wat krom, maar ik bedoel dus dat kinderen van geen enkele officiële toets de uitslag krijgen (en de ouders dus ook niet tot groep 7)

MvrKoekepeer
06-01-2011 om 08:56
Nee pelle
Ze baseren het advies op 8 jaar school, zoals ik al schreef. De entreetoets is daar een aanvulling op, maar niet leidend in het advies. Ze kijken namelijk veel breder dan naar alleen de 'cijfers'. De juf die het advies geeft heeft een kind 3 jaar in de klas gehad, die weet dus prima wat voor vlees ze in de kuip heeft.
Scholen hier in de buurt gaan af op het totale advies van school, ook als dat advies niet helemaal gelijk loopt met de entreetoets. Het is dus niet zo dat ze worden geweigerd op de school van hun voorkeur omdat ze geen 544 maar 543 hebben gescoord...

Trix
06-01-2011 om 10:08
Ja maar (beetje lang geworden)
"Ze baseren het advies op 8 jaar school, zoals ik al schreef. De entreetoets is daar een aanvulling op, maar niet leidend in het advies." Dan schrappen ze dus de Cito-eindtoets en maken de entreetoets de belangrijkste, plus wat de leraar vindt.
Maar wat als jouw kind niet zijn hele schoolcarriere op dezelfde school heeft gezeten? Wat als ze, zoals bij ons, door verblijf in het buitenland een jaar nodig hebben gehad op hun Nederlands op peil te krijgen plus de achterstand weggewerkt hebben in hun kennis over NL, zoals topografie en geschiedenis. Wat als de gewenste middelbare school een minimale Cito-eis heeft? Wat als je het niet eens bent met het schooladvies, gegeven in november en gebaseerd op die freakin' entreetoets uit het vorige schooljaar en je juist die Cito-score kan gebruiken om de leraar onder zijn neus te wrijven, omdat hij een 'chicken' is.
Van de verwachte eindscore op basis van de Entreetoets klopte in ons, iets aparte, geval geen hout. Haar leerkracht gaf als advies VMBO-t, hij had haar nog niet eens 3 maanden in de klas! "Ja, ik zie dat ze het kan, maar ik ga liever wat lager zitten en stel het later in het jaar bij..." Ik zal maar niet zeggen wat haar cito-score was, maar inmiddels is ze brugpieper op het Tweetalig VWO en doet 't geweldig.
Na 4 maanden is de rats te hebben gezeten of ze wel naar de door haar zo gewenste school kon, wilde zij het wel van de daken schreeuwen wat haar score was. En ik stiekem ook, vooral richting iedereen die twijfelde. "Told you so!!!"
Kortom, ik was blij met de Cito! En met de manier waarop er op onze school mee omgegaan wordt. De leraar nam ze apart in een kantoortje tegenover de klas en vertelde ze de uitslag en gaf het briefje mee. Op de gang stonden ze met elkaar te juichen, want zoals ik al zei, vrijwel iedereen had 'iets' hoger gescoord dan verwacht. Ze vertelden de score uit zichzelf aan iedereen die het maar wilden horen.
Maar goed, heel verhaal dat iets off topic is gegaan, sorry hiervoor. Ik begrijp best dat als je kind achteruit is gegaan of een lage score verwacht of zoals Pelle omschrijft lastig 'nee' kan zeggen en zich verplicht voelt zijn score te vertellen, je liever hebt dat iedereen zijn of haar score mee naar huis krijgt. Maar tot gisteren wist ik niet eens dat dat op sommige/meeste scholen zo ging. En trouwens, denken jullie niet dat die enveloppen al op het schoolplein open gaan?

ijsvogeltje
06-01-2011 om 14:24
Koekepeer
"maar ik bedoel dus dat kinderen van geen enkele officiële toets de uitslag krijgen"
Maar die 8 jaar op school doen ze wel meer dan die paar officiële cito's hoor... Dagelijks werkjes (rekenen, taal etc.) die vervolgens worden nagekeken en met krullen of strepen weer worden teruggegeven. Methode-gebonden toetsen van de diverse vakken (weet je als ouder over het algemeen niets van omdat ze deze niet thuis voorbereiden maar gewoon op school). Worden ook nagekeken en met de kinderen besproken. Gebeurt allemaal hoor, gewoon in de klas, vaak zelfs nog klassikaal, zonder ouders erbij. Hoort dus gewoon bij het schoolgebeuren.

MvrKoekepeer
06-01-2011 om 15:41
Herhaling
Ik val 'n beetje in herhaling, maar uitslagen van topotoetsen, werkstukken, etc. krijgen de kinderen in de klas van de juf. En dat is natuurlijk prima want die toetsen maken ze voor zichzelf (let wel: GEEN cijfer, alleen onvoldoende, voldoende, goed).
Toetsen van Cito (die ze maken voor school.. het zijn immer leerlingvolgsysteemtoetsen) krijgen zij dus GEEN uitslag van, tot de Entreetoets, en die gaat via de ouders.
En Pelle, de Entreetoets is (en nu val ik ook weer in herhaling) DEEL van het voorlopig advies. Het is niet de basis, het telt wél mee. Net als de andere Cito's (en al het andere werk) die ze in de 6 jaar daarvoor doen. Het definitieve advies krijgen ze uiteraard in de loop van groep 8.
En Trix, een kind dat in een hogere klas vanuit het buitenland instroomt is dusdanig ongebruikelijk dat ik denk dat school daar niet de Cito voor zou aanhouden of herinvoeren.
Onze school doet het op deze manier, waar ik 100% achter sta. Jullie school doet het blijkbaar op een andere manier en dat vinden jullie prima. Ik zie het probleem niet.

MvrKoekepeer
06-01-2011 om 16:04
Mijn punt
Mijn punt is dat ik het fijn vind dat de uitslag via de ouders gaat en niet direct naar het kind.
Die hele discussie over wel of geen Cito en waar het advies dan allemaal op gebaseerd moet worden ben ik niet begonnen, dat was jij

snuffie60
06-01-2011 om 16:05
Koekepeer
Zien de kinderen de citocijfers ook terug op het rapport.
snuf

MvrKoekepeer
06-01-2011 om 16:11
Snuffie
Nee, de Citoscores staan dus inderdaad ook niet in het rapport.

snuffie60
06-01-2011 om 16:20
Wellicht
niet onder de noemer citoscores, maar toch wel verwerkt in de cijfers bij de vakken..... Ik kan me niet voorstellen dat alleen de methodegebonden toetsen vermeld worden en dat je als ouder in groep 7/8 hoort waar je kind heen gaat.
'k kan je geen oplossing geven, hier een kinderrapport, d.w.z motiverend voor het kind en de ouders krijgen bij de gesprekken de scores.
snuf

MvrKoekepeer
06-01-2011 om 16:33
Nee
De scores zijn niet vermeld op het rapport, ook niet tussen de regels door. Het rapport (bedoeld voor de ouders, kinderen begrijpen er geen jota van ) is volkomen relatief en vrij van absolute waardes.
Ze kijken puur naar of het kind volgens verwachting presteert en dat wordt beoordeeld. Geen cijfers, geen waardes, geen methodegebonden toetsen, geen Cito-uitslagen.
Voorbeeldje van wat wij als rapport krijgen (deze is niet ingevuld, maar een ingevulde kon ik niet vinden): http://www.dearend.nl/Montessori/mkvs/afbeeldingen/digitaal_voorbeeld_profiel.jpg

snuffie60
06-01-2011 om 16:43
Koekepeer
Bedoel je dat een kind beoordeelt wordt naar capaciteit. IK bedoel dat er gekeken wordt of het naar kunnen presteert. Dat ze de meest ideale situatie zijn...
snuf