lukke
01-06-2009 om 20:29
Hoe lang zenuwachtig / niet eten in groep 1?
Mijn dochter zit twee weken in groep 1. Ze vindt het wel leuk, maar ook razend spannend. Daardoor heeft ze geen zin in eten en drinken. Heel lastig, want zonder eten en drinken wordt ze harstikke moe.
Eén keer heeft een overblijf moeder flinke druk uitgeoefend, want toen was er 1 boterham op en heeft ze thuis langdurig gejammerd dat ze echt geen honger en dorst had.
Nou is het geen held bij kinderen, dus ik vrees dat het nog wel even zo blijft. Iemand hier ervaring mee? We doen nu veel dingen in haar brooddoos die ze echt heel lekker vindt, zoals een plakje ham en een stukje cake. Die gaan wel op, maar goed, die cake kan niet blijven natuurlijk.
Guinevere
01-06-2009 om 20:52
Weet niet, maar
Hoe lang ze dit vol gaat houden weet ik natuurlijk niet, Lukke. Maar weet je zeker dat het van de zenuwen komt? Is het brood nog wel lekker na een aantal uren?
Hier geef ik alleen bruine broodjes mee trouwens, al het andere komt onaangeroerd mee terug. Wie weet lust jouw dochter geen boterham als lunch maar wel een lekker bolletje?
Jonne-l
01-06-2009 om 21:19
Maanden
Hoi,
Ik kan me herinneren dat het een paar maanden duurde. Ik geloof niet eens dat mijn dochter school nou zo vreselijk spannend vond, maar ze at nauwelijks daar en ik hoorde dat wel over meer kinderen. Om 15 uur gaf ik haar dan wat als ze thuis kwam, verder heb ik er nooit veel aandacht aan besteed. En op een gegeven moment ging het beter, al eet ze nog steeds redelijk weinig op school terwijl ze nu 6,5 is. Heb je het haar wel eens gevraagd waarom het is? En misschien inderdaad wat varieren?
Succes,
Jonne
lukke
01-06-2009 om 22:58
Jemig, maanden!
Pfoe, maanden... Ik hoopte meer op een week of twee
. Ik heb haar wel gevraagd waarom ze niet eet. Het is zo spannend zegt ze dan, en ik heb daar geen honger en dorst.
Ze vindt het wel lekker die boterhammen uit een zakje, die eet ze veel vaker zonder probleem. Als ze mag kiezen uit een bolletje ergens of een meegenomen boterham met pindakaas, dan kiest ze het laatste. Dus zo gemakkelijk is het niet op te lossen helaas...
Ik denk wel dat ze beter zou drinken uit een tuitbeker (dat doet ze nog heel graag), maar ben bang dat ze dan uitgelachen wordt.
Annet
01-06-2009 om 23:05
Mepal drinkfles met tuit
Mepal heeft van die bekers met tuit. Er zijn hele stoere bij. En het lijkt net op het drinken uit een tuitbeker maar dan met een stoer imago.
Verder zou ik vooral kleine hapklare brokken meegeven. Die gaan gedachtenloos in de mond.
wil40
01-06-2009 om 23:41
Weet de overblijf ervan?
De kleintjes die nog maar net op school zitten en nog maar pas overblijven krijgen bij ons wel wat extra aandacht. Er zijn veel 4 jarigen die erg moeten wennen.
De èèn eet weinig, de ander is moe en wil naar huis, weer een ander blijft angstvallig aan mijn broekspijp hangen(ik ben natuurlijk een hele lieve overblijfmoeder).
Geef het even de tijd. Ik zou gewoon dat sneetje brood in de trommel blijven doen en geen cake of ander "lekkers." En het even doorgeven bij de overblijf. Dat je dochter het allemaal wel heel spannend vindt en nog erg moet wennen. Dan is er net even dat stukje extra aandacht dat je dochter nog nodig heeft.
Tirza G.
01-06-2009 om 23:50
Zoals wil40
Even doorgeven, dan gaan de overblijfkrachten er mee aan de slag. Wij hebben héle lieve voor bij de kleuters en hele kordate voor bij de bovenbouwers. Als die wat extra aandacht aan een nieuwe kleuter besteden, is het meestal gauw voor elkaar. Is er misschien niet nóg een kindje nieuw, zodat ze wat steun aan elkaar hebben?
Tirza
lukke
02-06-2009 om 22:10
Overblijf / mepal beker
Dank voor de tips, ik geef het even door aan de overblijf! Dat ze niet moeten dwingen, maar wel stimuleren...
En die mepal beker klinkt ook goed, waar koop ik zoiets?
Prakje
03-06-2009 om 07:21
Of een sportflesje
Ha
Onze kinderen krijgen hun drinken altijd mee in een zgn sportdrinkflesje (gewoon van de super) daar zit een drink-dop op. Als hij versleten is, mogen ze een nieuwe uitzoeken. Misschien een goede vervanger voor de tuitfles?!
Dit werkt ideaal, na al het ge-emmer met tupperware, mepal en andere 'super'bekers die alleen maar lekten
Het niet eten/drinken herken ik overigens van onze oudste. Gaat echt vanzelf weer over met een beetje extra aandacht en daarmee een gevoel van veiligheid. Tot die tijd zou ik haar gewoon om 15 uur een boterham en extra drinken geven.
suc6!
Linda99
03-06-2009 om 10:00
Herkenbaar
Hier bleven vooral de eerste maanden de korsten eenzaam over in de broodtrommel. Dus een tijdje af en toe die dingen eraf gehaald zodat ze tenminste af en toe trots een lege trommel kon laten zien. Ook een periode iets lekkers in de trommel gedaan als de keer ervoor alles entjes was opgegeten.
picobello
04-06-2009 om 12:07
Niet te veel nadruk
op leggen. Ze gaan vanzelf wel weer eten. Logisch dat het spannend is op school, alles is nieuw en na wat weekjes is de spanning eraf. De jongste hier eet ook bijna niets op school, maar zodra ik er ben om haar op te halen is het eerste wat ze doet de brood trommel open en eet ze alles op.
Juf ( en ik ) kunnen daar alleen maar om lachen. Ze eet in ieder geval.
Misschien vindt je dochter ontbijtkoek of eierkoeken lekker, eet makkelijk weg en vult toch aardig.