mosie
28-09-2010 om 18:29
Hoe leer je een kind nauwkeurig werken?
Al sinds groep 3 werkt ons kind onnauwkeurig. Hij is wel geconcentreerd, heeft een goede werkhouding, maar is vaak het eerste klaar met zijn werk. Nu in groep 8 is het nog steeds zo. Hij leest te snel waardoor hij onnodig fouten maakt, hij maakt een toets te snel waardoor hij en lager cijfer krijgt. Als hij thuis de vragen doorneemt met mij, geeft hij wel het goede antwoord!! Ik begrijp gewoon niet hoe dat kan, waarom hij steeds zo snel werkt.
Ik heb het zo vaak met hem erover gehad, maar hij vindt zelf dat hij niet snel werkt!
Hoe kan ik hem helpen/tips geven etc....zodat hij rustig gaat werken, beter gaat lezen, zodat hij minder onnodige fouten maakt? Dit ook wat de CITO betreft in februari.
Mosie

Guinevere
28-09-2010 om 22:20
Controleren
Wat je hem zou kunnen proberen aan te leren, is om zelf zijn werk te controleren. Prima als je snel klaar bent, maar ga dan daarna nog even kijken of het allemaal klopt.
Wat zegt hij zelf eigenlijk van zijn onnodige fouten? En de leerkracht?

mosie
29-09-2010 om 07:23
De leerkracht
zegt dat hij beter kan dan wat hij nu doet. Door snelheid blijft hij slordigheidsfouten/onnodige fouten maken. Het controleren van zichzelf doet hij wel, maar blijkbaar niet goed genoeg. Zelf zegt hij dat hij dat echt wel doet.
Gister hebben we een goed gesprek gehad met elkaar. Hij moet echt goed beseffen dat als hij zo blijft werken hij naar het vmbo gaat. Daar is niets mis mee, mits hij ook gewoon op dat niveau zit. Het zou zo zonde zijn als hij wel HAVO zou kunnen en hij op het VMBO terechtkomt.
Misschien kan hij gewoon niet meer dan wat hij nu doet, ik weet het niet. Lastig vind ik het wel.
Mosie

Sasvangent
29-09-2010 om 09:30
Mijn zoon
werkt ook veel te snel. Vooral bij toetsen en dat kost hem punten. Hij leest niet de hele vraag af, raadt de helft van wat er (niet) staat, vult juiste dingen op de verkeerde regels in,... .
Wij hebben er ook over gesproken en blijkbaar heeft hij schrik dat hij niet genoeg tijd zal hebben, want toetsen moeten binnen een bepaalde tijd worden gemaakt, alleen heeft hij er geen zicht op hoelang en hoeveel tijd er al verstreken is. Maar kan het zoiets zijn met je zoon? Dan kan het goed zijn dat hij op voorhand weet hoeveel tijd hij heeft, zodat hij meer tijd besteed aan lezen van de vragen en antwoorden controleren.

mosie
29-09-2010 om 14:27
Sasvangent
Ik heb zelf ook het idee dat het met de tijd te maken heeft.
Vandaag even met de juf gepraat en zij ziet wel een stijgende lijn. Hij is nog steeds erg snel, maar minder snel dan in het begin. We hebben afgesproken dat als hij te snel iets inlevert, dat zij hem terugstuurt om het nog een keertje natekijken. Met een toets moet hij er zelf aan denken.
Over een maandje ga ik weer vragen hoe het gaat.
Ik zat ook te denken over een soort van beloningssysteem, maar ben er nog niet over uit.
Tips zijn nog steeds welkom.
Mosie

Geerke
29-09-2010 om 23:08
Als hij
Als hij zelf niet vindt dat hij te snel werkt, dan zou het dus niet de stress/onzekerheid moeten zijn. Hij werkt voor zijn gevoel namelijk helemaal niet te snel. Lastig hoor!

mosie
30-09-2010 om 14:37
Anna
Ik had er nog nooit van gehoord, heb meteen gegoogled en heb er zelf eentje gemaakt!
Ik ga het gewoon proberen, misschien dat het hem rustiger maakt, zoja, dan overweeg ik om zo'n horloge aan te schaffen met dezelfde kleuren.
Het zal mij benieuwen.
Bedankt voor de tip!
Mosie