Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
karolah

karolah

29-09-2009 om 16:43

Hoe leer je leren: brugklasser

Onze kersverse brugklasser is nu een paar weken bezig en nu komen de eerste proefwerken en overhoringen. Ze heeft er 2 gehad en beide onvoldoende. Ik ben nu met haar aan het kijken hoe je kunt leren. Voor woordjes heeft ze een online programma gevonden en het oefenen daarmee gaat redelijk. Voor bijvoorbeeld geschiedenis leest ze de boel 1 keer over en dan zegt ze dat ze het kent, niet dus. Ik overhoor haar en alles wat ze niet weet hoeft ze vlgs de juf niet te kennen, wat natuurlijk niet zo is. Gevolg: constant ruzie en een huilende dochter. En een gefrustreerde moeder die geen zin heeft om haar dochter alles aan te leren.
Daarom: hoe leer je leren? Overhoren jullie je kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

29-09-2009 om 19:01

Hier ook

Het 'oh, dat is een makkie' ligt constant op de loer. Het blijkt dus nooit een makkie: als we controleren (klinkt niet aardig, maar ik kan er geen beter woord voor vinden), dan blijkt het met dat makkie nogal mee te vallen altijd. Dan blijkt ze het half te kennen en soms geeneens niet half, en van wiskundeopgaven had ze bijvoorbeeld vorige week echt een slordig zooitje gemaakt. "De juf kijkt het toch niet na". Okay meid, daar haal je je diploma's wel mee.
Ik zet dan alle zeilen bij om niet in hard sarcasme te vervallen, een strijd die ik soms verlies. Dit terwijl ik zelf ooit hetzelfde was. Misschien is mijn ergernis daarom wel harder nog. Ik weet welke dromerige luiigheid eraan ten grondslag ligt...
Maar goed, vooralsnog zie ik alleen heil in controleren, overhoren en haar weer naar boven sturen (of helpen) als het niet goed is.

Beetje beste stuurlui staan aan wal...

hier nog geen kinderen in de brugklas, maar ik hoorde dit weekend hoe een kennis van ons het aanpakt met zijn kersverse brugpiepdochter.
Als jongste op bed ligt, gaat hij gezellig met haar in de huiskamer aan de grote tafel zitten. Ze nemen haar agenda door en ze gaan samen aan de slag. Kopje thee erbij, koekje en zo werken ze het huiswerk en de agenda door.
Goed, geen idee hoe de resultaten zijn, maar wat hij probeert is door het samen te doen, haar te leren leren. En de randvoorwaarden probeert hij ook aangenaam te maken. Dus thee, koekje, gezellig...eigenlijk een beetje iets samen doen zeg maar, dat idee.

Geen idee of het een nuttige tip is, maar ik heb dit verhaal alvast in mijn broekzak gestoken voor ons het hier zover is.

Succes met jullie brugsmurfen!

groetjes van Purk

Annet

Annet

29-09-2009 om 19:50

Studierooster

Samen hebben dochter en ik een studierooster gemaakt. We hebben na 3 weken les in de brugklas gekeken naar: wanneer heb je welke vakken, is het leerwerk of maakwerk, wanneer heb je tijd om huiswerk te doen (sport in combinatie met school t/m laatste uur).
Zo hebben we een standaard studierooster gemaakt voor een standaard week met zoveel mogelijk het huiswerk in het weekend. Hierbij houden we 1x leren aan per vak m.u.v. frans (nieuwe taal, veel woordjes, dat vraagt om herhaling). Tijdens de week schrijft ze aparte taken erbij, zoals een boekverslag.
We zijn dit weekend gestart en het geeft dochter veel rust. Als het huiswerk van die dag af is, is ze ook gewoon klaar.
We gaan nog wel kijken of we de vakken goed verdeeld hebben over het weekend.

Leren leren is bij haar niet zo nodig. Daar hebben we op de basisschool al veel aandacht aan besteed.

Leertip: laat een kind opschrijven welke vragen een docent allemaal zou kunnen vragen over de stof. De eerste keer komen hier maar een paar vragen uit. Geef meer voorbeelden en laat ze verder denken voor nog meer vragen. Terwijl ze de vragen bedenken, bedenken ze de antwoorden er vanzelf bij (eigenlijk ontstaat de vraag uit het antwoord). Op deze manier leert een kind de tekst andersom te bekijken, met de vragen als doel...

Pippin

Pippin

29-09-2009 om 20:46

Net als annet

Wat zou jij over dit hoofdstuk vragen als jij de leraar was? En als daar niet uit komt, zeg ik wat ik zou vragen. Mijn dochter had bijvoorbeeld niet uit zichzelf bedacht dat de dikgedrukte woorden toch wel de belangrijkste woorden uit de tekst zijn. :S
En voor woordjes leren helpt het hier heel erg goed om de woordjes op een blaadje te schrijven. Aan de ene kant Frans, de andere Nederlands. En dan een soort memory. Degene die je weet mag je pakken en leg je op een stapel. Met de rest blijf je doorgaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-09-2009 om 22:06

Gaat hier redelijk

Hier ook een kersverse brugpieper en tot op heden gaat het best goed. Een vast ritme is voor mijn zoon erg belangrijk. Dus als hij thuiskomt even wat eten en drinken en dan direct aan het huiswerk. Maak- en leerwerk afwisselen. Woordjes en korte zinnetjes leert hij via een online overhoorprogramma (www.wrts.nl) en dat werkt erg goed. Aan SO's begint hij twee dagen van te voren, aan repetities drie dagen van te voren. Ik merk soms wel wat slordigheidjes, dan werkt hij te snel en controleert zichzelf onvoldoende. Soms kijk ik wat maakwerk na (zoals vanavond spelling Nederlands) en vertel hem alleen dat er nog vier fouten inzitten, waarvan twee échte slordigheidsfouten. Dat dwingt hem om er zelf nog eens kritisch naar te kijken. Fouten maken is niet erg (doen we allemaal), maar hij moet zichzelf aanleren om daarom altijd te controleren.
Lastigste is leerwerk zoals geschiedenis. Dan leest hij wel, maar bestudeert niet. Dat is toch een verschil. Ik probeer hem daar nu wat bij te helpen door te wijzen op belangrijke dingen ('leer die definitie maar gewoon uit je hoofd') en mee te denken over mogelijke vragen.
Iemand hierboven suggereerde om 's avonds gezellig samen met kind aan huiswerk te gaan: lijkt mij helemaal niets. Zoon is sowieso wel 1 tot 2 uur bezig met huiswerk; daarmee begin je dus niet pas 's avonds na het eten mee. Bovendien vind ik helpen prima, maar hij moet het echt zélf doen. Zonder paps of mams naast zich.

Ik bemoei me er wel mee.

Ik heb in mijn omgeving te veel voorbeelden gezien van dramatische 1e rapporten. Niet goed voor het zelfvertrouwen, soms desastreuze gevolgen qua moeten afstromen, en bovendien kun je in een half jaar tijd best veel verkeerde studiegewoontes aanwennen die je dan dus weer moet afwennen.

Met goedvinden van zoon zijn eigenlijk vanaf dag 1 elke dag na school begonnen met een korte gezamenlijke 'huiswerkcheck'. Wat heb je opgekregen? Staat het goed in je agenda? Snap je wat er staat? Hoeveel werk is het? Moet het uitgesmeerd over meerdere dagen (woordjes leren, toets) of kan het any time in 1 keer (maakwerk). Daarna bedenkt ie (eerst in overleg met mij, nu steeds meer zelf) wat er vandaag MOET gebeuren, en wat als er tijd of zin over is nog extra gedaan zou kunnen worden.

Hij gaat zelf aan de slag, vraagt om hulp indien nodig, en ik overhoorde in het begin in principe alles. Was wel nodig ook, want dat je franse woorden niet goed leert schrijven door ze alleen te bekijken dat was niet in 1 klap duidelijk. Net als wat het verschil is tussen fr-ne of ne-fr leren. Andere reuze hiaten bleken dingen als amper weten wat een eerste persoon meervoud is, of hoe het ook al weer zat met bijwoorden, of gezegdes (slecht hoor, eigenlijk van de basisschool, zitten ze in gr 8 vanaf april een beetje dom de tijd te vullen met flauwekul ipv dit soort cruciale taalzaken nog eens even op te frissen).

Nu, na 6 weken school (vroeg begonnen in het noorden)) moet ik zeggen dat deze hands-on aanpak prima lijkt te werken. Ik bemoei me er al minder mee dan in het begin, zoon krijgt steeds meer gevoel voor planning, en hoeveel tijd dingen kosten, en hoe je zelf kunt checken of je iets goed kent. De cijfers die hij tot nu toe mee naar huis neemt zijn allemaal super! Het geeft hem ook een boel vertrouwen, en het idee dat ie de dingen onder controle heeft!

Moet eerlijk zeggen dat ik me de eerste weken wel even heb afgevraagd of ik hem niet beter zijn eigen gang kon laten gaan (het kostte best wat tijd en aandacht), maar nu ik zie hoe snel ie eea zelf oppikt ben ik erg blij dat ik het zo gedaan heb (en in lichte mate voorlopig blijf doen)

Ingrid

Overigens....

lukt het zoon op het moment uitstekend om zijn weekenden zo goed als huiswerkvrij in te plannen. Hij probeert dusdanig 'voor' te lopen dat ie al het maakwerk eigenlijk maakt op de dag dat ie het opkrijgt, en het leerwerk uitsmeert over een aantal dagen indien nodig (woordjes en zo) Daarnaast buffelt ie op vr middag na school nog even een uurtje door, en dan hoeft ie hooguit op zondagavond of zo nog even iets door te kijken voor maandag (als er een toets is, of leerwerk)

Ingrid

Annet

Annet

29-09-2009 om 22:55

Eerste schriftelijke overhoringen zijn gedaan

Wel grappig om te horen. Dochter had vandaag een s.o. frans. Ze heeft met behulp van een overhoorprogramma serieus geoefend. Misschien wel te serieus. Onderdeel 1 was de getallen in het frans uit kunnen schrijven. Ze had bedacht dat die onderdelen niet ingevoerd hoefden te worden in het overhoorprogramma. Want die kende ze wel. (maar niet helemaal). Ze moest ook alle werkwoordvormen opschrijven van être. Die had ze wel in zinnetjes geoefend maar niet als rijtje. Misschien heeft ze ze toch wel goed. Mar ik denk dat ze veel meer wist/kon dan nodig was en niet helemaal wist wat nodig was. We wachten de uitslag af....
Maar ze heeft al wel door dat het grondig leren van woordjes alleen maar handig is voor de rest van het jaar. Je moet er met een nieuwe taal toch doorheen. Woordjes leren hoort erbij.
Voor twee andere vakken waarvoor ze een toets had, kwam de 7,5 binnen. Dus dat geeft weer moed.

Lynna

Lynna

30-09-2009 om 07:37

Studeerkamer

Wat voor mijn kinderen vooral de eerste 2 jaar goed werkte was een aparte studeerkamer. Gelukkig hebben we een kamertje over, waarin alleen kasten staan en verder saai is ingericht met een bureau, een kaart van Nederland en een paar prikborden. Daar staat wel de koektrommel Hun eigen kamer blijft dan echt voor de gezelligheid.

Behalve wrts (superprogramma) heb je ook woordjesleren.nl. Daarin staan al een heleboel woordenlijsten, die je wel nog even moet nakijken, maar dan in dat programma kunt leren of kunt overzetten naar wrts.

margje van dijk

margje van dijk

30-09-2009 om 08:59

O jee

Mijn brugklasser maakt amper huiswerk. Hij zegt altijd dat hij het op school al heeft gedaan. Maar ik heb het nooit gecontroleerd of zo. En toetsen? Nog niks over gehoord.

Ik ga toch maar eens wat uitgebreider vragen, vanmiddag.

Wij hebben het al druk genoeg met de organisatie op zichzelf. Dat de juiste spullen in de tas zitten. Elke dag. (Daar moet ik hem dus elke dag aan herinneren). Dat-ie z'n gymtas niet vergeet. Dat-ie op woensdag zijn pianoboeken in z'n tas heeft omdat-ie meteen uit school pianoles heeft (SHIT! Ze staan nog op de piano, zie ik). Dat-ie 's ochtends op tijd vertrekt. Dat-ie z'n fietssleutel pakt voordat hij naar buiten loopt. (Een zich elke ochtend herhalend tafereel: loopt naar buiten, naar de schuur, komt terug: o ja, fietssleutel).

Etcetera. Hier hebben wij het al zo druk mee dat we aan het huiswerk niet meer toekomen

Aan de andere kant geloof ik hem ook wel als hij zegt dat hij alles al op school doet. Maar ik zal vanmiddag toch eens wat verder kijken

Margje

Margje

Sla een spijker in de muur van de schuur om het fietssleuteltje aan te hangen. Scheelt meters.

Groeten,

Temet

Oeps

ik ging uit van een houten schuurtje. Als niet: boor, plug, schroef

cqcq

cqcq

30-09-2009 om 09:28

Kan ook hoor..

Hier ook een dochter die vanaf het begin geen controle wil op haar huiswerk. Ze doet het ook niet altijd overigens... maar de cijfers zijn meer dan voldoende. Inmiddels zit ze in de derde.. Dus er zijn ook kinderen waarbij controle niet zo nodig is. Ik let overigens wel op de cijfers, zodat ik haar daar wel op aan kan spreken als dat nodig is.

Het juiste ritme

zijn we hier nog aan het zoeken. Zoon denkt er echt te makkelijk over (adhd-er) en ziet het verschil niet echt tussen een hoofdstuk leren en een hoofdstuk lezen. Het probleem is dat op de basisschool alles zo uitgebreidt besproken werd dat hij daar voldoende aan had om een toets te kunnen maken, dat ligt nu met geschiedenis en biologie wel even anders. Gisteren er dus maar bij gaan zitten en hem een uittreksel laten maken van een hoofdstuk. Een hele openbaring voor hem om de belangrijke zaken uit een hoofdstuk te halen en dus een stuk minder over te houden om te leren. Gisteren al contact gehad met de zorgcoordinator van school, maar het schijnt toch vrij normaal te zijn dat ze daar zoveel moeite mee hebben aan het begin van de brugklas. We hopen er maar het beste van. Maar controle heeft onze zoon wel nodig.

margje van dijk

margje van dijk

30-09-2009 om 09:46

Temet

Kijk, ik was net zo blij dat ik de combinatie huissleutel+fietssleutel had bedacht. Want brugklasser komt ook regelmatig thuis uit school als er niemand is, dus dan moet-ie wel z'n huissleutel bij zich hebben. Niets werkt zo effectief als die huissleutel aan het vervoermiddel hebben hangen waarmee je zojuist bent thuisgekomen (geloof me).

Maar om nou die huissleutel in de schuur te hangen, for all to grip, nee.

En eigenlijk is dit ook een experiment. Ik wil namelijk graag actief weten wanneer het puberbrein (nu 11) zo ver is dat het deze routine kan bevatten. Gokje: op z'n 14e? Of ben ik nou te optimistisch?

Margje

Tihama

Tihama

30-09-2009 om 09:51

Redelijk

Ingrid:
"Ik heb in mijn omgeving te veel voorbeelden gezien van dramatische 1e rapporten. Niet goed voor het zelfvertrouwen, soms desastreuze gevolgen qua moeten afstromen, en bovendien kun je in een half jaar tijd best veel verkeerde studiegewoontes aanwennen die je dan dus weer moet afwennen. "

Ah, kijk. Ik heb dus toch gelijk Manlief vond dat ik het best even kon laten gaan, omdat hij daarna wel door ervaring wijs geworden de zaak zou oppakken. Ik was bang dat zijn zelfvertrouwen naar de maan zou gaan én dat hij een verkeerde werkhouding zou krijgen. Zoon heeft overigens op de basisschool nooit iets hoeven doen, dus ik verwachtte dat hij nu wel stevig aan de slag zou moeten (VWO).

Wat hier lastig is, is dat het een Daltonschool is. Ze werken met een periode van 6/7 weken. Sommige leerkrachten hebben de eerste week de hele planning opgegeven voor de hele periode. Anderen zeggen dat van les tot les, maar zoon is nogal dromerig en weet dan vaak niet meer wat de bedoeling was. Als ik er daarna naar vraag, raakt hij in de stress, want 'ik ben geen opnamemachine, hoor'. In het leerlijnenboekje staat dan per vak een hele serie doelen benoemd, die op het einde van de periode beheerst moeten worden. Aan de hand van die doelen kun je dan weer in de lesboeken de juiste theorie en oefeningen vinden, waarbij je dan geacht wordt in je agenda te gaan plannen. Ook hiervoor geldt dat sommige docenten aandacht besteed hebben aan de methodiek, terwijl anderen dat laten gaan. Voor engels heeft hij zelfs geen lesboeken, maar krijgen ze losse opdrachten die dan met woordenboek in de hand gemaakt moeten worden.
Nou, het heeft MIJ al weken gekost om de logica te doorgronden, laat staan een verse brugger.
Nou, de keuze voor de school was bewust, maar ik vraag me af of Dalton als principe nu wel zo geschikt is voor een puber......

Inmiddels heeft hij al wel verschillende toetsen achter de rug en die waren allemaal uitstekend. Hij verbaast me door de snelheid waarmee hij leert. Franse woordjes zitten er in een paar minuten in, inclusief alle circonflexe en cedille en zo
Dat verraste me vooral omdat hij een absolute voorkeur voor beta heeft.

Volgende week hebben ze van diverse vakken de eindtoetsen. Ik heb met hem afgesproken dat ik hem vandaag help om per vak met stickertjes aan te geven wat hij daarvoor moet leren/lezen. Ik merk namelijk dat hij soms dreigt te verzanden in de hoeveelheid stof.

Maar verder gaat het dus best goed

Tihama

Tihama

Tihama

30-09-2009 om 09:56

Routine

Dat gaat hier wonderbaarlijk goed. 's Ochtends gaat de huissleutel met een koord aan de broeklus. Dat is de meest zekere manier om ervoor te zorgen dat de sleutel niet kwijt raakt. Hij propt mobieltje in zijn zak. Soms denkt hij er ook nog zelf aan om zijn drinken mee te nemen

Ik word soms wel in paniek gebeld:'Mam, waar is ....?'. Maar die keren nemen af.

En wanneer dat brein zover is, Margje? Ik heb geen idee. Ik tel gewoon zegeningen.

Tihama

Tihama...

'Manlief vond dat ik het best even kon laten gaan, omdat hij daarna wel door ervaring wijs geworden de zaak zou oppakken. Ik was bang dat zijn zelfvertrouwen naar de maan zou gaan én dat hij een verkeerde werkhouding zou krijgen'

Tja, 1 test-kind is natuurlijk te weinig om statistische waarde te hebben... Misschien had de 'door schade en schande' methode ook wel gewerkt.

Hier ook een zoon die op de basisschool niet echt hoefde te werken trouwens. Ik was dus ook bang dat hij uit pure naiviteit met dezelfde benadering in de brugklas genadeloos op zijn snuit zou gaan. En omdat ie van het type is dat zich als er dingen fout gaan redelijk snel uit het veld laat slaan leek me dat niet de handigste benadering. Zoals we het nu aanpakken is werkelijk een boost voor zijn zelfvertrouwen. De tijd die hij per dagaan zijn huiswerk besteed is denk ik over de laatste maand al gehalveerd, puur en alleen door goed te plannen en efficient te werken. Ik heb zo'n duister vermoeden dat er na de herfstvakantie wel een tandje bij komt, maar daar kijkt ie nu al vol zelfvertrouwen naar uit, omdat ie weet dat hij het onder controle heeft allemaal.

dat dalton gedoe lijkt me trouwens idd best lastig voor een brugklasser. Bij zoon wordt het huiswerk keurig gefaseerd opgegeven per les en blijft het plannen beperkt tot uitxzoeken wanner je eea dan maakt en leert. 7 weken zelf inplannen lijkt me aardig hooggegrepen....Een zoon van goede vrienden 9en ook vriendje van zoon) zit op een dalton VMBO, die ook nog eens huiswerkloos werkt. Kind is van het type chaoot & liever lui dan moe, en heeft veel aansporing nodig om iets te doen. Zijn vader zweet peentjes in afwachting van de eerste cijfers...
.
Enfin, we gaan weer door een aardige learning curve heen met zijn allen. Maar ik moet zeggen, ik ben erg tevreden. Zoon is echt aan het opbloeien en heeft het reuze naar zijn zin. Zolang de opspelende puberhormonen geen roet in het eten gaan gooien qua werklust of motivatie gaat het voorlopig allemaal prima!

Ingrid

Tihama

Tihama

30-09-2009 om 11:24

Veel werkopdrachten

"De tijd die hij per dagaan zijn huiswerk besteed is denk ik over de laatste maand al gehalveerd, puur en alleen door goed te plannen en efficient te werken."

Kijk, hier is de hoeveelheid tijd ook gehalveerd, maar ik betwijfel of dat komt door goed plannen)

Ik heb me de eerste weken verbaasd over de bergen huiswerk. Voor het vak Mens & Maatschappij doodleuk 6 volle bladzijden werkboekopdrachten. Nu ik het systeem wat doorkrijg, zie ik dat die opdrachten eigenlijk niets anders zijn dan een manier om de theorie te laten landen en te toetsen. Veel herhaling ook. Ik begrijp best dat zoon hier geen zin in heeft.
Als ik hem dan vragen stel in de vorm van een doel, dan krijg ik direct het goede antwoord, dus blijkbaar beheerst hij het wel.

Ik graaf ook in mijn geheugen hoe dat bij mij ging, maar ik weet het niet echt meer. Volgens mij had ik veel minder werk te maken, maar de andere kant was dat ik ook een aardig expert was in werk negeren. Dus of dit nu maatgevend is?

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

30-09-2009 om 12:02

Schade en schande methode

Ingrid:
"Misschien had de \'door schade en schande\' methode ook wel gewerkt."
Ik ben geen voorstander van die methode, omdat sommige mensen/kinderen niet goed overzien wat de gevolgen van zijn bepaalde handelingen/besluiten, of slecht automatiseren. Je moet het ze dus (ook) vertellen.

karolah

karolah

30-09-2009 om 12:39

Goed

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb ze allemaal doorgelezen en herken er behoorlijk wat in. Dochter is het ook allemaal komen aanwaaien op de basisschool en had voldoende aan luisteren naar docent en dan een keer doorlezen. En dat doet ze nog steeds maar dat is niet voldoende. Ik heb gisteren met haar, mede nav jullie opmerkingen, eens gaan zitten met haar huiswerk. Ze heeft een overhoring vandaag. Ik zou haar overrhoren. De eerste keer kende ze de helft want: "Mam, als je de helft kent heb je een voldoende" Ik haar uitleggen dat het op de middelbare school best kan zijn bij een overhoring: 1 fout is een 8, 2 fouten is een 6 etc. Zij weer aan de slag, pas na 3 keer overhoren vond ik dat ze het voldoende kende. Ik heb haar wel uitgelegd dat het best lastig is, zo'n brugklas en dat huiswerk. Ze was best wel opgelucht toen ik dat zei.
Ze maakt dus een denkfout: half kennen is voldoende en ze weet niet goed hoe aan te pakken. Daar ga ik met haar aan werken: dus overhoren en checken waarom ze iets niet kent of juist wel en hoe aan te pakken. Bedankt voor jullie tips als "wat denk jij wat de docent zou vragen?"
Ook ik ga niet 's avonds gezellig met eem kop thee samen huiswerk maken, ze moet het nl. zelf doen en ik ben zelf ook blij als ik eindelijk eens zit en iets voor mezelf kan doen.
De schade en schande methode heb ik zelf toegepast op de middelbare school en daardoor ben ik in de 3e (pas) blijven zitten. Toen had ik al aardig wat basisstof gemist, ik ben toen met een paar vakken opnieuw begonnen en uiteindelijk ben ik toch zeer ruim geslaagd. Maar als dat op die manier niet hoeft, liever niet.
Ja, Wrs en woordjes leren zijn geweldig! Dochter werkt daar veel mee.
En om eerlijk te zijn, ik vind dat ze al best veel huiswerk krijgen. Gelukkig is een deel herhaling van de basisschool maar een deel ook niet. Tel dat op bij lang fietsen, wennen aan de middelbare school, veel vroeger op, dan heb ik het best met dochter te doen.

Tinus_p

Tinus_p

30-09-2009 om 12:59

Wrts

Karolah:
"Ja, Wrs en woordjes leren zijn geweldig!"
bedoel je: http://www.wrts.nl/? Let er dan wel op, dat je de woorden correct overtypt.....

Fatima

Fatima

30-09-2009 om 13:05

Half kennen voor karolah

Je kunt de helft wel kennen maar als 60% van de vragen uit de andere helft komt heb je toch een 4!

karolah

karolah

30-09-2009 om 13:33

Die bedoel ik

Ik bedoel inderdaad wrts, ze hoeft geen woordjes over te typen want die haalt ze weer van een andere site. Er schinjnt een site te zijn met woordenlijsten van allerlei vakken en allerlei methodes. Ik weet even niet welke.

karolah

karolah

30-09-2009 om 13:35

Fatima

Precies maar dat is niet gedachtengang van onze dochter, we zijn dus aan het werk om dat in haar hoofd te krijgen )

Starry Night

Starry Night

30-09-2009 om 16:18

Rode draad

Ik zie het 'half kennen' en het onderschatten toch wel een aantal keer terugkomen hier. Dat geeft mij wat moed, kennelijk hoort dat er toch wel bij. Op zich maakt ze het namelijk wel. Het moet alleen veel intensiever en dat moet ze nog leren, denk ik.
Ik ga 's avonds in ieder geval niet met haar aan tafel zitten met een kopje thee. Dat neigt me net iets teveel naar kleintjes die pas in slaap vallen als mama hand in hand naast ze ligt. Dan kunnen we daarna weer af gaan kicken, nee, bedankt. Gewoon op haar eigen kamer en daarna een ogenschijnlijk milde (maar in werkelijkheid met argusogen uitgevoerde) controle.

Maylise

Maylise

30-09-2009 om 18:33

Samen

Mijn dochter is ook net begonnen in de brugklas. Ze is op zich heel gemotiveerd om haar huiswerk te maken maar ze vind het plannen van haar huiswerk erg moeilijk en ze is vrij onzeker.

Elke week neem ik samen met haar het huiswerk voor de volgende week door (proefwerken, overhoringen) en plannen we samen het huiswerk maken voor die week.

Elke dag na school neem ik door wat ze als huiswerk heeft opgegeven.

Ze heeft een eigen kamer en kan daar dus in alle rust leren. Soms vind ze het gezelliger om beneden te zitten dus voor maakwerk is dat ook goed.

's avonds controleer ik haar huiswerk & overhoor ik haar. Dit is deels op haar verzoek. Ik geloof namelijk best dat zij het maakt maar ze is zelf heel onzeker of ze het wel goed heeft gemaakt.

Door die onzekerheid vraagt ze sowieso vaak om hulp dus inderdaad gaan we regelmatig na het eten met een kopje thee samen even wat dingen door nemen. Ik help haar dan ook bij opdrachten. Vaak blijkt dat ze het best kan maar dat ze niet weet hoe ze moet beginnen of dat de vraagstelling net even anders is waardoor ze op een verkeerd spoor zit.

Van mij hoeft ze overigens echt niet alles te maken. Ik vind leren shiften van huiswerk (wat is wel en wat is niet belangrijk) namelijk ook belangrijk. Echter ze wil zelf alles maken dus dat is prima.

Ook het leren leren is soms moeilijk. Op de basisschool alleen af en toe topografie nu rijen woordjes en zo. Daar help ik dan mee en geef advies.

Ondanks dat ze dus wel gemotiveerd is heeft ze dus veel begeleiding nodig. Dat vind ik ook helemaal niet erg verder. Ik schat in elke dag gemiddeld een half uur tot een uur er aan kwijt te zijn.

Ze maakt nu ook soms huiswerk met een vriendin en dat helpt goed want ze helpen dan elkaar.

Ik geef zoveel hulp als nodig is en waar ze zelf om vraagt & ook zo lang als nodig is. Desnoods t/m de examen klas.

Maylise

Annet

Annet

30-09-2009 om 20:38

Ander overhoorprogramma

Wij gebruiken Vocatude, gratis te vinden op http://www.tucows.com/preview/238417
In dit programma kun je ook de uitspraak leren. Daarvoor moeten de woordjes wel ingesproken worden. Voor Engels doet dochter dit zelf, voor Frans doe ik het. Frans gaat nog niet vanzelf goed bij haar. Het inspreken werkt heel simpel.
Nu kan ze ook oefenen met alleen de opgenomen tekst, dan moet zij het nederlandse woord zeggen (typen doet ze dan niet, het programma vraagt of je het goed had). Als ze oefent vanuit het nederlands kan zij het Franse woord zeggen (en intypen voor de oefening). Het programma herhaalt het woord in het Frans, dus ze hoort zelf of haar uitspraak erop lijkt.
Ook hier moeten de woordjes zelf ingevoerd worden, tenzij je een kant-en-klare lijst hebt. Maar het zelf intypen is ook heel goed voor het leren van de woorden. Het scheelt wel dat dochter blind kan typen dus dat deel gaat vlot.
Het programma houdt bij welke woorden al beheerst worden en welke nog niet.

Bastet

Bastet

01-10-2009 om 07:45

Vermoeiend

Zoon vraagt mij te overhoren,voor een proefwerk frans.Afijn,we zijn een half uur woordjes verder,zoon schiet spontaan in de slappe lach: Weet je,volgens mij heb ik dit proefwerk maandag al gehad!
Nou is frans niet zijn sterkste punt...dus ik zie de bui al hangen...zucht.
Bastet

Heirthe

Heirthe

01-10-2009 om 10:56

Begint te komen hier..

Mijn zoon begint nu wel wat zelfstandiger te worden wat zijn huiswerk betreft. Hij had laatst een 5,5 op wiskunde en dat beviel hem niks, zijn hele dag was verpest en sindsdien gaat ie beter met z'n huiswerk om)
Heb er de eerste weken flink achter aan moeten zitten, steeds samen er voor gaan zitten, controleren, uitleggen dat je met een keer lezen de dingen echt nog niet in je hoofd hebt zitten en dat woordjes leren stampwerk is.
Heel vermoeiend, soms kwam hij om half 10 's avonds nog eens aanzetten dat hij toch nog iets vergeten was te leren en moest het dan nog eens. Ook daar korte metten mee gemaakt, ik overhoor na half negen, eerst GTST zien
Nu heeft hij al twee keer samen met een vriendje huiswerk gemaakt en anders als hij thuiskomt, eten drinken en dan gaat ie uit zichzelf huiswerk maken.
Ben trots op mijn zelfstandige zoon

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.