Emma B
26-11-2008 om 12:55
Hoe leert een kind van 9 sneller en beter schrijven?
Mijn zoon van 9 heeft een beroerde schrijfmotoriek. Daar heeft hij toen hij kleiner was al fysiotherapie voor gehad en ik heb zelf met hem in groep 3 eindeloos letters geoefend, maar het is nog steeds bedroevend. HIj schrijft onleesbaar en heel langzaam.
Dit probleem samen met het feit dat hij niet wilde/kon leren lezen, heeft er voor gezorgd dat hij op zijn oude school een enorme achterstand heeft opgebouwd. '
Voor de goede orde, zijn IQ is okee, hij is meerdere keren getest en dat IQ komt boven de 130 uit. Verstandelijk kan hij het dus allemaal wel.
Tot onze grote vreugde heeft hij besloten te gaan lezen de afgelopen vakantie en op zijn nieuwe school haalt hij met zevenmijlslaarzen zijn achterstand in.
Alleen het feit dat hij zo slecht schrijft zit hem nog in de weg. Daardoor maakt hij, als hij snel moet schrijven fouten, die hij anders niet zou maken. Hij kan zijn eigen werk niet teruglezen als hij moet leren voor een overhoring en hij is veel langer bezig dan anderen met zijn taal en spelling, terwijl hij de antwoorden wél weet.
De juffrouw heeft al gevraagd of hij niet een typecursus kan volgen, zodat hij het kan typen. Daar zijn we mee bezig. Maar ondertussen: zijn er manieren om het schrift op deze leeftijd nog te verbeteren?
marie
26-11-2008 om 15:34
Ergotherapie
hallo
Toevallig wist ik nog dat deze vraag al eens eerder gesteld was. Een van de oplossingen die toen gegeven was het volgen van ergotherapie.
Zoek maar eens in het archief op - ergotherapie.
Dan vind je de draadjes wel. Wellicht is het ook wat voor jullie zoon.
succes
Bikkel
26-11-2008 om 15:54
Net begonnen
Hier ook een zoon van 9 die slecht en verkrampt schrijft. Gevolg: slecht leesbaar handschrift en weinig tempo.
Oplossing op school: een deel mondeling, een deel op de computer en een deel van het werk wordt met de hand gemaakt. Huiswerk voor taal mag hij op de pc maken.
Oplossing voor buiten school: ergotherapie. Hij is daar net begonnen. Eerst wat onderzoekjes hoe het gesteld is met de fijne motoriek. Op zich was die wel aardig. Maar hij schrijft verkrampt (hij straalt een bijna fysieke weerzin tov schrijven uit). En nu allerlei oefeningen om de hand wat meer ontspannen te maken. Dat zou moeten helpen bij het schrijven.
Bikkel
26-11-2008 om 16:05
Dcd
Als je meer wilt weten over dcd, kun je eens kijken op de site van balans, www.balansdigitaal.nl
Bastet
26-11-2008 om 18:18
Fysio
Mijn kinderen zijn gewoon doorgegaan met die fysio,t/m groep 8.Misschien was het stoppen geen goed idee?
Je kunt dat gewoon weer oppakken,lijkt mij.
Groetjes,Bastet
Kari1
26-11-2008 om 20:03
Emma
In revalidatiecentrum De Hoogstraat in Utrecht weten ze veel van dcd en hoe daar het beste mee om te gaan en te begeleiden.
Misschien weten zij iets dergelijks in Rotterdam? Je zoon zou daar dan bekeken kunnen worden. Je kunt er een telefoontje naar De Hoogstraat aan wagen.
http://www.dehoogstraat.nl/html/samenwerken/sam-netw-deta.html
Kari
bertje1
27-11-2008 om 11:24
Cesar
bij 'ons' in het dorp is de cesar een schrijfgroep begonnen. Het is er overvol! misschien een tip? kan ze mogelijk ook individueel doen.
Y. Godwaldt
28-11-2008 om 11:44
Schrijfmethode
Mijn zoon is in de loop van het afgelopen schooljaar (groep 5) overgestapt naar een andere schrijfmethode. Van 'pennenstreken' is hij overgegaan op een bloklettermethode (ik weet niet hoe die heet). Zijn handschrift is nog steeds bepaald geen schoonschrift maar nu meestal wel leesbaar, het kost hem ook duidelijk minder inspanning wat de snelheid verhoogt maar ook zijn beleving positief beinvloed!
(hij was zelf ook niet echt blij met de resultaten).
Yolanda
Joio
29-11-2008 om 15:47
En...
Waarschijnlijk is bij je zoon het schrijfonderwijs in groep 3 en 4 aan hem voorbijgegaan en moet hij de lettervormen en verbindingslijnen tussen de letters nog leren. Dat kan idd buiten schooltijd bij een ergotherapeut.
Sommige scholen stellen malle eisen aan het schrijfgerei. Van verplicht met potlood, vulpen of ergonomische pennen (!) schrijven tot een verbod op balpennen en fineliners. Informeer daar naar en vraag of hij mag weer werken in een lineatuurschrift (als je denkt dat dit nodig is). Succes.
salvia
30-11-2008 om 22:50
Hier....
Hallo Emma,
Zoon hier met DCD,heeft schrijftherapie,en ergo/fysio gehad in het revalidatie centrum.
Inmiddels zit hij op het vo en typt het meeste.
Wat met schrijven ook kan helpen is groter papier,zodat groter schrijven mogelijk is,en ook de pen kan erg veel verschil maken,is ook een kwestie van uitproberen.
Als ik jou was zou ik eens informeren in een revalidatie centrum bij jou in de buurt.
Toen onze zoon begon met de therapie daar was hij 9,al eerdere therapieen gehad bij fysio maar die konden niks meer met hem.Hij heeft erg veel aan het revalidatiecentrum gehad.
succes ermee !