Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

31-03-2010 om 15:28

Hoe motiveer ik verkeersbrigadiers?

Na een lang traject is het gelukt: we hebben een verkeersbrigade bij school. Iedereen is blij. Vier keer per week (2 keer 's ochtends en 2 keer 's middags) kunnen de kinderen nu veilig oversteken.

Maar dat is te weinig. We moeten meer ouders gemobiliseerd krijgen. Het is op zich weinig werk: ik kom 's ochtends 10 minuten eerder dan normaal en ga 5 minuten later weg.

We beraden ons momenteel op manieren om meer ouders te werven. Kinderen uit groep 8 inzetten is ons afgeraden door de wijkagent. Het moeten dus ouders zijn.

Heeft iemand tips?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou tihama

Bij ons wordt ook altijd gebrigadierd al járen en je wilt niet weten hoe moeilijk het is om ouders hiervoor te porren. Dus daarvoor heb ik geen tips.

Wat ik wilde zeggen is dat hier wél kinderen uit groep 8 meehelpen. Dus 2 ouders en 2 groep achters. Ik begrijp niet helemaal waarom die wijkagent het afraadt, maar dat zal wel met jullie verkeerssituatie te maken hebben?

Bij ons is het zo dat de ouders op de straat gaan staan en de kinderen de fietspaden afzetten met een kettinkje.
Werkt prima hier en ik geloof dat de kinderen het zelfs wel leuk vinden om te doen.
Hopelijk krijg je hier nog goeie tips waar je écht iets mee kan

vlinder72

vlinder72

31-03-2010 om 16:45

Lukt niet

als ouders het nut er niet van inzien want hun kinderen passen toch wel op. Hier in buurt is een school die gewoon alle ouders heeft ingedeeld. Kinderen krijgen aan het begin van het jaar een briefje mee met daarop een datum waarop een ouder verwacht wordt als verkeersbrigadier. Kan de ouder niet dan moet die betreffende ouder zelf een alternatief kiezen. Kinderachtig en gemeen? Tja, als een school aan een gevaarlijke weg ligt dan kan ik mij voorstellen dat een school zoiets doet. En wat is nou een keer verkeersbrigadier spelen op een heel schooljaar? Gelukkig ligt onze school in een heel rustige woonwijk. Hier geen brigadiers nodig. Wij hebben ook die reden voor onze huidige school gekozen. Hadden wij voor een andere school gekozen dan hadden ze twee keer zo'n drukke weg moeten oversteken en dat wilden wij absoluut niet. Nu kan onze zoon van bijna 8 tenminste alleen naar school fietsen (met mij erachteraan met zijn jongere broertje en zusje).

Probeer het eens hier

Hoe laat moet ik dus op school zijn? Waar moet ik dan naar toe (hesje halen?)? Hoe laat ben ik klaar? Bij wie kan ik vragen stellen als ik iets niet snap. Is er klaarover hyves of twitter om makkelijk met elkaar van rooster te wisselen? Moet ik een cursus, of kan het zo ook? Wordt er vergaderd?
Het basisprobleem bij dit soort dingen is het bijkomend georganiseer. Mensen zien daar als een berg tegenop. Tijd is daarin een megafactor. Een vol kwartier langer bezig zijn met naar school brengen voelt als een compleet dagdeel. Een extra baan.
Probeer die problemen in je wervingsinformatie weg te nemen door zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat de persoon in kwestie precies moet (in welke kast hangen de hesjes).
Een twitter/hyves voor klaarovers van jullie school kan dat andere bezwaar, het lijkt zo alleen die klus, omkeren naar een gezellige sociale bezigheid.
Vuur maar af die tekst met info. Kunnen wij schieten.
Groet,
Miriam Lavell

Alvoco

Alvoco

31-03-2010 om 17:47

Tig jaar

"Ik brigadier al tig jaar" Maar jij werkt dan ook niet buitenshuis....toch? Want voor iemand die pakweg van 8.30 tot 17 moet arbeiden is het misschien best een verband om om 15.15 uur exact voor een kwartier bij de school op te duiken. En dat wel werken komt steeds vaker voor.

Tihama

Tihama

31-03-2010 om 19:36

Lol

Geweldig al die ideeën. Ik heb vanmiddag overleg gehad met de collega-organisator. We zijn nu met 10 ouders die allemaal de training van de politie gehad hebben.

De reacties van de andere ouders zijn overigens positief. En dan roep ik al meteen enthousiast dat we nog mensen zoeken.

Nu kent onze school gelukkig erg veel actieve hulpouders (meer dan 100 ouders die op structurele basis hand-enspandiensten verlenen op een school van 350 leerlingen), dus daar hoeven we niet over te klagen. Maar ja, die doen allemaal al veel.

Die 8e-groepers leek ons een prima plan, maar ik heb zelf uitgebreid hierover gesproken met de wijkagent en die gaf echt negatief advies. Hoe wij daar dan verder over denken, is niet meer relevant, want het politie-oordeel kunnen we niet negeren.

Ik vind het zelf overigens echt een klusje van niks, zo gebeurd, maar ja, hoe breng je dat over?

Ik had mijn collega-organisator al verteld dat ik hier de vraag zou stellen. Ik zal haar straks eens mailen om mee te kijken.

In elk geval concrete informatie over wat het inhoudt, een mooie aanloop in de school regelen (dat lukt wel: ze zijn hier gek op dit soort projecten en wonderbaarlijke genoeg hebben we zelfs wat budget van de gemeente gekregen om dingen te kunnen organiseren.

Tihama

Annet

Annet

31-03-2010 om 19:43

Een fuik op het plein

Aan het begin van het schooljaar zitten enkele ouders bij de ingang van het schoolplein klaar met inschrijfformulieren en planningen. Ze spreken alle ouders aan die het plein opkomen met de vraag wanneer zij zouden kunnen brigadieren. Ouders krijgen gelijk uitleg, kunnen aangeven op welke dag het uitkomt en dit wordt direct ingevuld. De meeste ouders brigadieren 1x per week dus dat is goed te overzien. De leerkrachten en concierge brigadieren ook 1x per week.
Sinds dit zo wordt aangepakt, zijn er elk schooljaar genoeg brigadiers. Een nieuwe werving is uiteraard wel nodig elk schooljaar.

Asa Torell

Asa Torell

31-03-2010 om 20:58

Haha tihama

Jou en je werkweek kennende en dan de toevoeging 'ik vind het echt een klusje van niks' zou mij al over de streep trekken, ik zou het zo doen! (Waarbij het natuurlijk ook helpt dat ik het belangrijk vind, meer dan paasknutsels maken ).

Waarom wel?

cobi "Ik brigadier al tig jaar en aan meer gezelligheid dan het praatje pot bij het brigadieren zelf heb ik weinig behoefte."
Maar jij hoeft dan ook niet overgehaald te worden
Zonder dollen: je kunt je eindeloos verdiepen in waarom het zo moeilijk is om klaarovers te vinden. Je kunt je ook afvragen waarom er voor andere klusjes (wc rollen versieren) wél mensen gevonden kunnen worden en hoe dat werkt.
Ik denk dat 'gezelligheid' (gezellig samen, ergens bijhoren, moeder van vriendje gaat ook) daarin een belangrijke rol speelt voor sommigen. En met de nieuwe technieken kan het ook gezellig zijn bij in beginsel eenzame bezigheden.
Je bent 'incrowd' als je twittert op #klaarover of vriend bent van de hyvespagina.
Groet,
Miriam Lavell

Emmawee

Emmawee

31-03-2010 om 23:44

Over de grens

Ik werk bij een welzijnsorganisatie met HEUL VEUL vrijwilligers. Wat mij altijd een klein beetje verbaasd, is dat scholen de vrijwilligers altijd zoeken onder hun directe klanten. Maar er zijn ook andere mensen die in de buurt van een school wonen. Werf dus breder! Briefje bij de buurtsuper, of benader een welzijnsorganisatie. Ook voor een 60 plusser, iemand die wil reïntegreren, of voor iemand die vrijwilligerswerk 'moet' doen, kan even brigadieren een leuke klus zijn. Dit soort mensen willen ook nog wel de materialen beheren en / of koffie schenken bij de gezellige brigadiersbijeenkomsten.
Groeten, Maw.

ayla

ayla

01-04-2010 om 08:37

Bijbehorende problemen

ik brigadier niet omdat er gewoon te veel praktische bezwaren zijn, waar moet ik met mijn peuter naar toe, wie let er op mijn kleuter als ik aan het brigadieren ben want de school is nog toe. Haar bij me laten staan als het regent is ook niet echt een optie. Zodra deze praktische probelemen zijn opgelost zou ik graag willen brigadieren. Ik denk dat dit voor veel ouders geld. Daarbij moet je vroeger op school zijn en zijn veel moeders blij om de ochtenden dat ze niet werken zonder stress door te komen.

Kinderen en oppas

Hier brigadieren ze al járen. Er is wel een vast patroon, in het begin van het jaar is het genoeg, er zijn zelfs invallers...en in de loop van het jaar vallen er wat af (b.v. andere werktijden) en komen de invallers voor vast in beeld. Rond eind van het jaar hebben ze er te weinig en zitten ze te springen om nieuwen. In geval van te weinig valt hier de concierge in (is een grote school vandaar een concierge) of soms een leerkracht (is niet verplicht, maar sommigen willen dat wel uit goodwil). Alle brigadiers worden jaarlijks getraind door veilig verkeer nederland en krijgen een certificaat van de gemeente.Vanaf groep 6 mogen kinderen ook brigadieren. Dat levert weer een aantal brigadiers op, vaak kinderen die met hun eigen ouders brigadieren . je ziet soms ouders die eerst met de oudste, dan de volgende en uiteindelijk met de jongste bridgadieren...tsja als je het met 1 doet, willen de anderen natuurlijk ook...Ook de brigadierkinderen krijgen die scholing en horen er net zo 'bij' met b.v. ruilen enzo. Wel is de afspraak dat kinderen niet met elkaar brigadieren, dus ook bij de kinderen is er altijd 1 volwassene bij. Sommige kinderen doen het t/m groep 8, anderen hebben de lol er af na 1 jaar. Verder is er hier voor de brigadierouders oppas voor jongere kinderen (b.v.onder de 4) dat doet de juf van groep 1.
Bij het rooster wordt rekening gehouden met extra vrije dagen van de kleutergroepen, dus er worden geen ouders van jonge kinderen die dagen ingedeeld(i.v.m. oppas) of ouders van kleuters. Hier zijn 2 oversteekplekken met bridadiers(= in totaal 16 brigadiers per dag!)...is er gebrek dan blijft alleen de oversteek bij de kleuterkant in werking. Ook op dagen dat de onderbouw vrij heeft is alleen die er....er is dan natuurlijk ook maar de helft van de school aanwezig en die is dan voldoende.De keluterkant bied ook toegang voor de rest van de school (kun je achterom door paadje) dus is veilig voor de hele school. Maar er zijn altijd zat kinderen die geen zin hebben in 'om'fietsen (ahum 50 meter) en toch de andere ingang pakken...maar dat zijn vaak de oudere kinderen dus die kunnen het wel zelf. Ook alle leerkrachten krijgen de scholing jaarlijks van veilig verkeer nederland....dit omdat leekrachten ook nog wel eens met leerlingen op pad gaan...is verplicht op deze school. Ook bij uitjes (b.v. op de fiets naar de schouwburg) worden de brigadierouders eerst gevraagd...omdat ze geschoold en bevoegd zijn om met groepen leerlingen zich in het verkeer te begeven....dit maakt het brigadieren ook interessanter...voor die uitjes is altijd wel veel animo en als ouders horen dat daarvoor altijd eerste de brigadiers worden gevraagd om die en die reden zijn er altijd ouders die het over de streep trekt.
Hoop dat je wat hebt aan de tips. Heb pas geholpen met de organsiatoren van de brigadiers om e.a. aan afspraken enzo vast te leggen in protocollen en jaaroverzichten. Dus weet er nu alles van.
groeten albana (andere vrijwilligersfunctie op school)

Tihama

Ik was coordinator van de brigadiers en heb ouders indnerdaad in een fuik gelokt. Ik had binnen no time een hele kudde brigadiers erbij!

Bij het hek staan inderdaad en gelijk spijkers met koppen slaan.

Ayla

Bij onze school konden kleine kindjes opgevangen worden in het kleuterlokaal.

Pippin

Pippin

01-04-2010 om 08:51

Oppas

Voor mij is ook het grootste bezwaar de oppas van mijn kinderen. Je kan niet brigadieren met peutertjes erbij. De kleintjes in school/op het plein achter laten is ook geen optie. Alle leerkrachten zitten tot vijf minuten voor tijd in de koffiekamer. De pleinwacht komt vaak pas bij de eerste bel naar buiten.
En ik ben een thuisblijfmoeder. Ik zou dus echt wel gelegenheid hebben.

Ik mis in cobi's lijstje

de klaar-over-les ter plekke van woest aantrekkelijke motoragenten.

Sancy

Sancy

01-04-2010 om 10:23

Silone

Ik moest even 2 x kijken of jij écht die opmerking maakte. ik dacht even dat Polly een pseudoniem had aangenomen

Ik verzin het niet hoor

Zo ben echt klaar-over geworden. Eerst instructies van de motoragent. Alleen jammer dat ik in die 6 jaar klaaroveren geen agent meer heb gezien. Tipje voor Tihama: opfriscursussen (om klaarovers te binden).

Terpi

Terpi

01-04-2010 om 12:04

Haha, woest aantrekkelijk

Ik zou er niet over piekeren klaarover te worden (te druk, eerlijk waar) maar als er inderdaad een woest aantrekkelijke motoragent zou komen uitleggen zou ik toch even moeten nadenken. Nog interessanter wordt het als ik een vast klaarover maatje kan krijgen in de vorm van een woest aantrekkelijke vader (even voor de politiek correctheid, natuurlijk een alleenstaande want ik zou geen huwelijksbreker willen zijn)!

Tihama

Tihama

01-04-2010 om 21:20

Drukte

Het typische is niet zozeer dat het een knaldruk punt is, maar het is vooral een chaos door verschillende stromen van mensen die de stad in willen om er te gaan werken en mensen die de stad uit willen om naar de snelweg te gaan. En dan delen we ons schoolplein nog met een bovenwijkse school, waarvan de meeste kinderen met de auto gebracht worden.

We zijn nu 3 weken bezig en tot op heden nog geen agressieve reacties gehad. Dat kregen we wel in de aanloop toen we wekenlang elke ochtend mensen aanspraken op hun asociale gedrag.

En jullie mogen best op drift raken met die woest aantrekkelijke motoragenten. Ik krijg dan al snel een Police-academy deja-vu, maar ach, als jullie dat opwindt)

Maar serieus: ik heb hier al de nodige nuttige tips uitgehaald.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.