Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juf

Juf

30-05-2011 om 09:55

Hoe overgang naar basisschool kleiner maken?

Ik ben leerkracht en heb voor volgend jaar een extra taak meegekregen. Ik moet 'dingen' bedenken om de overgang van voorschools (kinderdagverblijf en in mindere mate peuterspeelzaal) voor kinderen en ouders soepeler te laten verlopen. We zijn een jonge school en we houden twee keer per jaar een info-avond voor de ouders van 'instromende' kinderen. Wat zouden jullie (als ouders van een 3,5 jarige) prettig vinden? Waar is behoefte aan? Etc...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij ons

Onze school organiseert twee keer per jaar een peuterochtend. Kindjes van rond de 3,5 komen dan een ochtendje meedraaien in een voor hun bedacht programma. Ouders zijn er gewoon bij. Ze gaan even gymen, een muzieklesje en spelen in de klas (zo ongeveer dacht ik).
De kindjes van psz en kdv komen sowieso en geïnteresseerden kunnen zich ook opgeven.

Wat doen ze op een dag?

Waar ik als ouder wel behoefte aan gehad zou hebben is gewoon heel simpel een verhaal wat die kinderen nou zoal doen een hele dag.

Als je een beginnende kleuter namelijk vraagt wat-ie op school heeft gedaan is het standaardantwoord namelijk, weet ik inmiddels, 'niks' of 'weetniet'. En bij een kdv krijg je het bij het ophalen vaak van de leidsters te horen, maar dat is op school anders en helemaal als je kind op de NSO zit (zoals die van mij).

Groeten,

Temet

Niks

Mijn kinderen had je met 3,5 echt niet lekker moeten maken met een ochtendje meelopen, want die zouden niet meer terug naar de peuterspeelzaal willen gaan. Op onze school wordt er, behalve de twee ochtenden wennen (waarna mijn kinderen dus teleurgesteld waren dat ze niet meteen mochten blijven), niets speciaals gedaan aan de overgang van psz/kdv/thuis naar basisschool. Er zijn natuurlijk ook zat kinderen die met die overgang helemaal geen moeite hebben omdat ze juist graag naar de basisschool willen gaan. Kinderen die dat moeilijk vinden ken ik eigenlijk niet. Moeders wel.

skik

Kobalt

Kobalt

30-05-2011 om 10:36

Mijn duit

Mijn kinderen vonden het fijn om van te voren een gesprekje met de juf te hebben, de klas te bekijken en een plaatje uit te kiezen voor hun stoeltje en het arbeid naar keuze bord. Ook een boekje over de school, met een kort verhaaltje over hoe de dag gaat, werd gewaardeerd door hen.
Voor mij als ouder is het belangrijk om te horen wat er van mij verwacht wordt. Veel scholen zijn daar erg onduidelijk in. Waar moet de tas liggen? Hoe is de overblijf geregeld? Wanneer kan ik de leerkrachten spreken? Wat kan ik doen als het niet zo goed gaat? Hoe gaat het met het brengen op school, mag ik wel of niet de klas in, mag ik wel of niet even bij mijn kind blijven, is zwaaien bij het raam nu wel of niet aan te raden (NIET)? Dat soort vragen had ik de eerste keer. (oei, dat is alweer lang geleden)
Verder is het ook erg leuk om alvast een schoolkrant of maandinfo te krijgen, ook al zit je kind er nog niet echt op. Begin daar aan, een paar weken voor het kind gaat wennen. Dan voel je je al wat meer betrokken.

Sascha2

Sascha2

30-05-2011 om 13:18

Even meedenken

Ik weet niet of het zo handig is om kinderen vanaf 3,5 jaar mee te laten lopen. Oudste en derde zaten/zitten al vanaf hun derde verjaardag reikhalzend uit te kijken naar het moment dat ze naar de basisschool mogen. Ons kdv zit in hetzelfde gebouw en in de meivakantie werden de peuterruimtes verbouwd. De peuters werden in de lokalen van de basisschool opgevangen en dat was al een drama voor veel oudere peuters: die waren er echt (met de bij de leeftijd horende eigenwijsheid) van overtuigd dat ze voortaan naar de basisschool mochten. Mijn tweede was er overigens juist op een andere manier mee bezig: die zag het helemaal niet zitten en wilde eigenlijk niet naar school. Haar had het ook niet geholpen om een half jaar van tevoren een keer mee te lopen, te veel stress.
Op onze school mogen de kinderen in de week voorafgaand aan de start van hun schoolcarriere een of twee dagen mee lopen (wij hebben een continurooster, vandaar een hele dag en niet alleen een ochtend).
In de eerste weken zou ik inderdaad wat meer info willen hebben gehad over een dag bij de kleuters. Ik ben nog steeds verbaasd te horen wat de kinderen allemaal meemaken. Mijn kinderen vertellen niets, die maken Helemaal Niets mee op zo'n dag .
Ik stel het erg op prijs dat de leerkracht van mijn tweede iedere week een kort mailtje rondstuurt met daarin de belangrijkste zaken van die week, welke kinderen jarig zijn, wat het thema is, wat kinderen zoal doen en wat ze mee mogen brengen. De leerkracht van mijn oudste deed dat niet en dat is achteraf wel jammer. Doordat ik op de hoogte ben van de activiteiten die week leeft het ook veel meer thuis.

maan.

maan.

30-05-2011 om 13:36

Ook even meedenken

met drieenhalf zou ik het kind inderdaad alleen maar even laten 'kijken' in de klas.. de oefenochtenden zou ik pas de laatste maand voor het vierde jaar inplannen. (als voormalig peuterjuf de ervaring dat ze na een ochtend basisschool vaak helemaal geen zin meer hebben in de peuterspeelzaal).

wat ik hier op onze school erg leuk vind is dat ze kijkochtenden hebben dan kun je één ochtend in een bepaalde week meekijken op school, de kinderen weten dat dan van te voren en zijn erop ingesteld dat er moeders/vaders zijn, één week met drukke ochtenden en daarna weer normaal.

is het misschien ook een idee om contact met de kinderopvang te zoeken vanwaar jouw kleuters binnenstromen? al is het maar om te weten volgens welk ritme/methode ze werken, misschien dat je daarop kunt inspelen in de klas.

Izar

Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn, maar ik ken eigenlijk geen kinderen die moeite hadden met de overgang. Maar ik kan me best voorstellen dat er kinderen zijn die het moeilijk vinden. De stap van de psz naar bo kan bijvoorbeeld al kleiner zijn omdat die in hetzelfde gebouw zit en de omgeving, de medeleerlingen en de leerkrachten (deels) al bekend zijn.

Waar ik eigenlijk op doelde is dat ik best veel moeders ken die moeite hadden dat hun kind de hele week naar de basisschool ging. Die stonden dan met tranen in hun ogen en liepen met de ziel onder de arm naar huis, terwijl het kind blijmoedig de klas inhuppelde.

skik

soepstengel

soepstengel

30-05-2011 om 20:23

Hier gezien vanuit het kdv even meegedacht

Je schrijft dat je de overgang makkelijker wil maken. Heb je al contact gehad met het KDV?
is het mogelijk dat de kleuterjuf haar gezicht al een keer even laat zien op het KDV?( net na schooltijd of zo)
Wat wij van ouders terugkrijgen is dat er zo weinig informatie terugkomt in vergelijking met het KDV waar ze iedere avond een overdracht krijgen. Wij geven dit bv al wel altijd aan bij bijna 4 jarigen dat op school dit niet te gewoonte is. Ouders knikken dan maar het valt ze dan toch tegen, zeker als hun kind naar de BSO gaat en ze dus niets weten over de dag. We proberen altijd de eerste keren het wel even aan de juf te vragen maar daarna niet meer.
Wat waar ligt,dagritme, wanneer gym is en andere practische info zou ik in een briefje doen wat je standaard mee kunt geven. Zo hebben de ouders een checklist en kunnen ze het nog eens nalezen. Voor jezelf kan het een heel gewoon iets zijn maar dat is voor nieuwe ouders niet.(bv afmelden bij ziekte voor half 9 of zo)

Vic

Vic

30-05-2011 om 20:31

Boekje

Toen mijn jongste naar school ging, kreeg ze een paar weken van tevoren een (zelfgemaakt) prentenboekje toegestuurd. Daarin stond de dagindeling beschreven, van binnenkomst met jassen aan de kapstokjes, tot het jas aantrekken aan het eind van de dag. Was heel erg leuk.

Guinevere

Guinevere

30-05-2011 om 20:33

Denk ook aan

Denk ook aan de kinderen die géén voorschoolse bezigheden hebben. Juist voor deze kinderen is de overgang het grootst, lijkt mij. En ik denk dat de overgang makkelijker is voor die kleintjes als ze de weg al kennen op school. Dan is dát deel in elk geval niet meer nieuw. Dus iets verkennends doen in het gebouw en buiten op het speelplein, met de eigen ouders in de buurt. In de vorm van een spelletjesmiddag voor a.s. leerlingen op woensdagmiddag oid.

1e anders dan 2e kind

Wij kregen een rondleiding en hadden onze zoon mee, een van de kinderen van groep 2 mocht de klas laten zien aan onze zoon, wat hij erg leuk vond (dit was trouwens voor we besloten welke school we zouden kiezen, hij was toen 3 1/2).

Daarnaast de wen-dagdelen (2x ochtend en 2x middag) en een papier met 'huishoudelijke' regels, dingen die er gedaan worden, hulp van ouders ed.

Ik merk nu de middelste 3 1/2 is (wel een heeeeeel ander type kind trouwens), hij bijna elke dag op school komt het heel anders is.
Hij kent de kinderen, de juf, de ruimte, hij ging in het begin altijd even in de huishoek spelen (En ruimde weer netjes op )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.