Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rembrand

Rembrand

29-05-2009 om 10:14

Hoe rijk is jouw school?

Momenteel ben ik in discussie met een lid van de ouderraad van de school van onze zoon.
Het gaat om een principekwestie ( wel of niet betalen van vrijwillige ouderbijdrage ), en ik vertelde haar dat ik twee jaar geleden ( meen ik ) heb kunnen opzoeken hoeveel onze school op de rekenening had staan en dat dit een aanzienlijk bedrag was.
Wie weet waar je dat ook alweer op kon zoeken toendertijd ?
M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Makkelijk

Het leven kan zo makkelijk zijn. Als je jouw titel van je bericht in google intikt komt het direct te voorschijn: http://hoerijkismijnschoolbestuur.nl/

marie

marie

29-05-2009 om 11:20

Niet per school?

Hallo
De school van mijn kinderen valt onder een overkoepelend bestuur. Daardoor zijn de resultaten niet per school te zien. Daarnaast staan de resultaten van 2006 en 2007 op de site.
Wellicht geldt dat ook voor de school van Rembrand, dus daar heeft zij dan ook niets aan.
groetjes

lennest

lennest

29-05-2009 om 14:32

Ik sta paf!

Er staat bij een groot aantal scholen miljoenen bij het eigen vermogen! Ik vond zelfs een school bij mij in de buurt met een eigen vermogen van maar liefst 46 miljoen euro en een liquiditeit van ruim 5,7 miljoen euro! Jeetje en maar klagen dat er geen geld is en dat er een sponsoractie moet komen voor een schoolbieb en activityboards, om nog maar niet te spreken over de ouderbijdrage voor het schoolreisje. Nou, daar denk ik nu toch wel even heel anders over!

Rembrand

Rembrand

29-05-2009 om 14:37

Bedankt lies.

Ik had allerlei andere zoektermen opgegeven en dan kom je er niet.
Ik heb inmiddels de ouderraad de link gegeven.
Nu begrijpen ze vast dat ik wel het schoolreisje wil betalen, maar voor de vrijwillige bijdrage mijn hakken in het zand zet.
M.

Obs'sen

zie ik hebben allemaal hetzelfde bedrag, is dat dus een gezamenlijke pot voor alle obs'sen in de gemeente ?

Verder zie ik dat de monteressori hier een negatief resultaat uit eigen bedrijfvoering heeft, huh ?

Rafelkap

Rafelkap

29-05-2009 om 19:35

Brincode

Weet iemand wat een brincode is? Ben ook wel benieuwd.

Inge M

Inge M

29-05-2009 om 21:46

Brincode

Een brincode is het unieke nummer van de school (dus niet van het bestuur). Vergelijk het maar met het sofinummers (BSN-nummer) voor burgers.
Met een brincode ben je een zelfstandige school. Een nevenvestiging heeft dezelfde brincode als de 'hoofd'-school.

moneypenny

moneypenny

31-05-2009 om 22:23

Reservers zijn (deels) verplicht

Aangezien ik me hier ook al een paar jaar druk om maak ben ik gaan uitzoeken hoe het zit. Nu blijkt dat de schoolbesturen verplicht zijn bepaalde reserves aan te houden. Deze resereves zijn opgelegd door de overheid en bestemd voor bijvoorbeeld ouderschapsverlof, BAPO regeling maar ook voor het onderhoud van de gebouwen. Daarbij is het afhankelijk wat voor een soort bestuur het is. Bij niet openbare scholen moet het bestuur zelf zorgen voor de gebouwen. Dus capabel genoeg zijn voor eventuele nieuwbouw. Wil je dus weten hoe het zit bij je school vraag het na bij de MR of GMR. Hier staat bijvoorbeeld in de jaarstukken van het bestuur vermeld dat ze willen interen op de reserves en dat de school daar bij goed onderbouwde plannen aanspraak op kan doen. Je moet dan denken aan extra zorg voor zorgleerlingen of bijvoorbeeld een extra leerkracht waardoor een groep van 36 leerlingen gesplitst kan worden.

groeten moneypenny

Inge M

Inge M

31-05-2009 om 23:01

Onzin moneypenny

Het bijzonder onderwijs is niet verantwoordelijk voor nieuwe gebouwen, net zo min als openbare scholen (basisonderwijs). Voor beiden geldt dezelfde regeling. Grofweg betekent dit dat de gemeente betaalt voor de buitenkant van de gebouwen wat betreft onderhoud en de school voor de binnenkant. School betaalt dit uit de lumpsum en reserveert hier ook gelden voor.
Nieuwbouw wordt betaald door de gemeente als er een noodzaak is voor nieuwbouw. Ook hier geen verschil tussen openbaar en bijzonder onderwijs.
Het enige aparte van openbaar onderwijs is dat de gemeente soms nog bestuurder is. Veel scholen zijn al verzelfstandig (apart bestuur) maar nog niet alle. Dit gaat dan over het reilen en zeilen van de school zelf, niet over de gebouwen.
In de praktijk hebben bijzondere scholen meer te besteden dan openbare scholen, zeker voor het gebouw. Dit komt doordat er vaker financiële reserves zijn uit het verleden die als extraatje gebruikt worden bij nieuwbouw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.