Hes@
15-01-2009 om 14:30
Hoe zelfstandig is een kleuter op school?
Ik wil graag jullie mening vragen. Het gaat om mijn 2e kind maar ik weet het toch niet meer zo goed.
Mijn dochter van 4,5 is niet de snelste. Ze is niet sloom maar gewoon niet snel. Ze eet langzaam, loopt langzaam en kleed zich langzaam aan. Gister had ik een gesprek met de juf hierover. Aan haar toon en woordkeus te horen ergert juf zich vreselijk. Mijn dochter aan de andere kant wil niet meer naar school omdat de juf zo moppert....
Juf had erg last van haar traagheid met aankleden na de gym. Ze vertelde dat ze haar steeds zei welk kledingstuk ze aan moest trekken. De toon die ze daarbij gebruikte! Ik kan me goed voorstellen dat mijn dochter verlamd op haar plekje blijft staan en van ellende niet meer weet wat ze moet.
De juf zei dat ze niet wist wat ze anders moest doen omdat ze haar toch niet kon gaan helpen. Maar is dat zo? Helpen juffen de jongste kleuters niet een handje? Volgens mij was dat bij mijn oudste (andere school) wel zo. Volgens mij ging daar zelfs een moeder mee om de juf te helpen met omkleden.
Uiteraard ga ik nog verder met de juf in gesprek. Maar ik wil graag weten hoe dit bij jullie op school gaat? Trekt de juf even een trui over een hoofd of helpt met een majootje? (Ze heeft overigens maar 1x een majoot aangehad toen ik vergeten was dat ze gym had.)
ayla
15-01-2009 om 15:10
Omkleden?
hier gymen de jongste kleutertjes in hun gewone kleren met gymschoentjes aan. Ze zal niet de enige zijn die moeilijkheden heeft met omkleden. Scheelt dus veel werk om ze in hun eigen kleren te laten gymen.
Dochter kan zich wel omkleden maar vlot gaat het niet en ik moet nog regelmatig met knoopjes helpen.
Heeft ze op bepaalde dagen gym, nders kun je het overwegen op die dag een trainingbroekje en een makkelijke trui aan te doen
Manda Rijn
15-01-2009 om 15:11
Hier
hebben de jongste kleuters hulp van de oudste kleuters. Mijn dochter helpt dus een ander kindje met kleding aan en uittrekken met gym. Verder wordt er gevraagd geen maillot aan te doen op de dagen dat er gym gegeven wordt, makkelijke kleding dus die die kinderen simpel en snel aan krijgen.
Ik vind dat kleuters vooral op school positief gestimuleerd moeten worden omdat ik de indruk heb dat de meeste kleuters heel erg hun best doen, bijvoorbeeld als een trui achterstevoren zit hoort een kleuterjuf gewoon te zeggen "toppie, hartstikke knap dat je het zelf kan".
Hes@
15-01-2009 om 15:13
Ayla
Ze heeft altijd op dezelfde dag gym. Ze gymen in een balletpakje. De juf had het ook al over een joggingpakje. Dat wil ik natuurlijk best doen maar ik denk niet dat het voor dochter iets uitmaakt. Ze heeft eigenlijk altijd makkelijke kleren aan.
Nivea
15-01-2009 om 17:41
Hier....
Hier is het de bedoeling dat de kleuters zichzelf omkleden. Je probeert het eerst zelf, lukt dat niet dan vraag je iemand anders om je te helpen, lukt dat ook niet... dan mag je de juf vragen. Prima methode om ervoor te zorgen dat kinderen zelf jas aan trekken, zelf jas in luizencape doen, etc.
Idem dito met 'eten en drinken'. Kinderen knippen zelf hun pakje open, knippen zelf banaan of ligaverpakking open, etc. Je kunt iemand anders vragen als het echt niet lukt.
De toon van de juf slaat natuurlijk nergens op. Punt.
Fonneke
15-01-2009 om 20:55
En hier
Hier gymen de kleuters in hun gewone kleren. Alleen gymschoentjes aan.
Wanneer de kleinste kleuters ergens hulp bij nodig hebben worden ze ook vaak geholpen door een van de oudere kleuters. Elke kleuter heeft hier een maatje. Het ene maatje is een kleine kleuter, de andere een van de oudere kleuters. De kleine kleuter wordt geholpen door zijn/haar maatje als dat nodig is (bijv. bij jas aandoen ofzo). Als het niet lukt helpt de juf.
melanie
16-01-2009 om 01:20
Hier nog douchen ook
Hier moeten ook alle kleuters 2 x per week gymen en douchen na de gym.
In principe moeten ze makkelijke kleding aan, juf helpt niet, maar kleine kleuters mogen hulp vragen aan oudste kleuters. Ik vind het 10 x niks, handdoeken vallen op de grond, hup weer verder met afdrogen (en zo schoon is de vloer nou ook weer niet). Zie er gewoon helemaal niet het nut van in, vaak zijn het ook nog koude douches, dan hoeven ze niet met hun hoofd eronder.
Hoe moeilijk kan je toch zijn als school, laat die kleuters toch nog lekker in hun kleren gymen.
groetjes Melanie
Guinevere
16-01-2009 om 10:57
Hes@
Ik denk dat je je dochter die dag in een joggingbroek op school mag afleveren. Dan hoeft ze zich namelijk helemaal niet om te kleden! Alleen nog even de gymschoenen aan en uit.
Hier gaan de kleuters gewoon in hun eigen kleren, wel met gympjes. Vaak elke dag trouwens, zeker als het regent.
Hes@
16-01-2009 om 12:32
Joggingpak
Bedankt voor de reacties!
Het verschilt dus nogal per school. Ik kan me niet indenken wat je over je afroept als je de kleuters al laat douchen! Bij oudste was dat vanaf groep 3 en dat vond ik al dapper.
Laten gymen in de kleren die ze aanhebben, dat vind ik een slim plan. Maar dat doen ze hier dus niet. Ze moeten eerst een stukje lopen naar de sporthal en dan gaan ze allemaal in sportkleren. De meiden hebben allemaal een balletpakje. Maar ik ga wel aan juf voorstellen dat ze mijn dochter dan voorlopig maar in joggingbroek laat gymen. Of in haar maillot en trui. Geeft toch veel rust voor juf en kind?
Bedankt!
Hes@
16-01-2009 om 12:39
Nog wat
Het probleem is trouwens niet zozeer dat ze zich niet kan aankleden want dat kan ze wel. Thuis doet ze het ook. Het probleem is dat ze niet snel genoeg is. Volgens juf staan alle kinderen al in jas en schoenen als zij nog in haar onderbroekje staat.
Misschien is ze wel gewoon doodmoe van de gym en het lopen en dan wat te gemakkelijk afgeleid.
Of, en dat is een optie die ik vandaag pas bedacht, misschien is dit haar manier om juf duidelijk te maken dat ze meer rekening met haar moet houden. Stil verzet levert aandacht op en alle aandacht is aandacht toch?
Wie heeft nog een tip? Ik ga in elk geval proberen haar voorlopig te laten gymen in de kleren die ze al aanheeft. Ik zal speciaal daarvoor een joggingbroekje kopen.
An
16-01-2009 om 15:39
Eerlijk gezegt
vind ik het wel logisch dat de juf niet kan helpen met aankleden. Je lijkt te vinden dat de juf best even kan helpen met een maillot of een trui over haar hoofd maar stel je voor dat de juf dat bij 20 kinderen moet gaan doen. Daarnaast denk ik dat een kind van 4 zich best in een minuut of 5 moet kunnen aankleden. Mijn dochter van net 3 doet dit ook, zelfs als ze een maillot en andere moeilijke dingen heeft.
Mijn tip zou zijn om gewoon lekker veel thuis te oefenen. Misschien kan je er een spelletje of wedstrijdje van maken. Overigens vind ik niet dat juf zo geïrriteerd moet doen zij kan er ook beter een spelletje van maken en je dochter op een positieve manier stimuleren.
An
16-01-2009 om 15:48
Wat het eten betreft
ook daarbij kan ik de ergernis van juf wel enigszins voorstellen.
Er zijn kleuters die wel een half uur over een appeltje doen. De dag is echt niet zo heel erg lang. Ik kan me goed voorstellen dat de juf zich daarom graag houdt aan bijv. een kwartier eten en en kwartier pauze. Zijn er dan kinderen die een half uur over het eten doen en ook met jassen aantrekken, naar buiten lopen, weer naar binnen gaan, naar de wc gaan etc. treuzelen dan wordt de halve dag ingenomen door dergelijke dingen. En we willen als ouders ook graag dat onze kinderen nog wat leren toch. Dan moeten juffen daar wel tijd voor hebben. Ik denk dat je dochter gewoon moet leren overal wat sneller mee te zijn. Ik zou dat gewoon op alle gebieden thuis oefenen. Wel vind ik ook in dit geval weer dat de juf het op een positieve manier moet stimuleren niet op een negatieve.
Massi Nissa
16-01-2009 om 21:12
Hesa, jouw dochter is nog snel ![]()
Ik ben wel eens aanwezig bij sportlessen van mijn leerlingen en dan valt me op hoe ongelooflijk, onbeschrijflijk lang de gemiddelde puberella erover doet om zich om te kleden.
Kidding aside, die juf pakt het niet handig aan. Of ze nu terecht ongeduldig wordt of niet, het kind op die manier aanspreken werkt averechts. Misschien kan ze jouw dochter in het vervolg iets eerder laten beginnen met omkleden?
Groetjes
Massi
jasset
18-01-2009 om 15:50
Dan mijn dochter...
die is nu 11, en nog steeds altijd als laatste klaar bij de gym. Ze is haar leven lang al traag met alles, en vindt het zelf echt verschrikkelijk, maar ze krjgt het maar niet voor elkaar om sneller te zijn. Daar komt nog bij als ze onder druk wordt gezet: dan wordt ze zo zenuwachtig dat het helemaal niks meer wordt. Laat die juf dat ene kind dan even beetje helpen! Een kind doet zoiets niet expres!
Hes@
18-01-2009 om 17:54
Jasset
Jasset, jouw posting is me uit het hart gegrepen! Heb jij met je dochter ook een soort van oplossing gevonden?
An, natuurlijk begrijp ik dat het vervelend is als een kind traag is met eten in de klas. Maar hoe kan ze dan sneller eten?
jasset
19-01-2009 om 11:10
Hes@
Het is zelfs zo dat haar vriendinnen haar soms helpen om "bij de les" te blijven. Ze helpen haar soms om sneller te zijn, omdat ze erg met haar meeleven, lief hè! Ze had nl een gymleraar die erg hard tegen haar was.
Sinds de diagnose ADD is gesteld is ze "legaal langzaam". De leerkracht houdt hierdoor meer rekening met haar, maar voor haar zelf is het nog steeds niet minder erg.
yelle
20-01-2009 om 16:10
Af en toe wel helpen
Van een bijna 5-jarige wordt er toch wel verwacht dat die zich zelf een beetje kunnen behelpen,maar het ene kind is het andere niet,dus wanneer jouw dochtertje hulp nodig heeft,dan is het aan de juf om een handje toe te steken.Natuurlijk mag ze het kind erop wijzen om zelf wat te doen,maar dan wel op een behulpzame manier en niet door te gaan roepen ofzo.
Waarschijnlijk ergert ze zich eraan dat jouw dochter trager is dan de andere kindjes,omdat daardoor haar tijd beperkt wordt.
Hier bij ons kleden de kleuters zich niet om voor de gymles.We vragen wel aan de ouders om ze die dag wat makkelijks aan te trekken,een jogging of zo en loopschoentjes.Het zou onbegonnen werk zijn om een groep van meer dan 30 kleuters te moeten omkleden he.Ik denk dat er dan van de gymlestijd niet veel meer zou overblijven.
Liesje74
25-01-2009 om 20:03
Zorgen
Onze zoon wordt in maart vier en gaat dus vanaf volgende maand naar school en hij kan net zelf zijn broek en onderbroek aantrekken (als ik het zo klaar leg dat hij weet wat de voor en achterkant is. Hij kan zijn schoenen uittrekken en zijn jas uittrekken en dan houd het al op helaas. We oefenen ons gek met spelletjes en een beloningssysteem maar niks helpt hij gaat helemaal in de stress en gaat er van te voren al van uit dat hij het niet kan, wordt er zelf gek van en maak me zorgen hoe dat zo op school moet. Op de peuterspeelzaal hebben ze hem een half jaar geleden niet willen helpen zijn sokken aan te trekken en lieten hem gewoon zo lang huilen dat hij met gezwollen ogen uit school kwam. Niet ieder kind is even snel toch? net als met het zindelijk worden of kunnen puzzelen of lezen. Ik hoop dat hij spelenderwijs met de andere kindjes er wat meer lol in krijgt iets zelf te doen.
Emmawee
27-01-2009 om 22:00
Ook traag (an)
Ik ben ook traag, altijd geweest, nu ook weer, een late reactie op dit draadje. Aankleden, spullen pakken, routinematige klusjes als afwassen, was ophangen, allemaal in een lager tempo dan anderen.
Ik heb mezelf wel geoefend om sneller te worden en e.e.a. heeft inderdaad heel veel met concentratie te maken.
Ik reageer eigenlijk vooral op An, omdat ik me nogal erger aan haar reactie.
"Je lijkt te vinden dat de juf best even kan helpen met een maillot of een trui over haar hoofd maar stel je voor dat de juf dat bij 20 kinderen moet gaan doen."
An, kinderen verschillen. Geen juf heeft 20 slome duikelaren. Een beetje hulp kan geen kwaad, positieve stimulering al helemaal niet.
"Daarnaast denk ik dat een kind van 4 zich best in een minuut of 5 moet kunnen aankleden. Mijn dochter van net 3 doet dit ook, zelfs als ze een maillot en andere moeilijke dingen heeft."
Dit is meteen het bewijs dat niet alle 20 kinderen traag zullen zijn. Sommigen zijn met 3 al snel. Kinderen verschillen en oefenen kan helpen, maar soms heb je vooral geduld nodig. Veel geduld.
Wat trouwens weer een positieve eigenschap is van de trage mensen onder ons... die hebben vaak ook wat meer geduld met anderen. (Behalve wanneer ze opgejaagd worden!!)
Groeten, Maw.
sabien-tje
31-01-2009 om 23:12
Iedere dag...
Bij ons kunnen ze iedere dag gymen. Ze hebben op school schoentjes (zelf meegegeven) en die blijven op school. Iedere week proberen ze 2 keer te gymen. Als het slecht weer is iedere dag zeker 45 minuten. D ekinderen kleden zich in de kals uit en gaan in ondergoed gymen met schoentjes aan. Sokken houden ze dus aan. Na het gymen (in school) moeten ze zichzelf zoveel mogelijk aan kleden. En juf probeert te stimuleren dat ze lekaar helpen wie al klaar is en verder doet juf het. Zelfde met billen vegen bij die kleintjes. Groep 1 wordt met gymen ook wel eens geholpen door een aantal groep 7-8 kinderen met aankleden.
Verder doe ik overblijf van groep 1. Daar zitten ook trage eters tussen. Sommigen zitten alleen om zich heen te kijken of kletsen te veel. Anderen doen vreselijk hun best en eten gewoon heel traag. Tja dan kunnen ze minder lang spelen. En meestal willen ze wel graag spelen en leren ze toch al snel vlot doro te eten op school.
Overigens douchen in groep 1? Belachelijk. Die van mij kan zich echt nog niet goed afdrogen. Laat staan al het gedoe onder de douche met die kleintjes die nog vreselijk op ontdekkingstoch zijn. Zeker als ze gemengt douchen. Zo niwt dan is er 1 leerkracht in 2 kleedruimtes ook niet handig met die kleintjes.