Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

11-05-2009 om 16:45

Hoe ziet de sollicitatieprocedure voor nieuwe directeur eruit?

Vandaag kregen we een brief mee van school dat de directeur per 1 september weg gaat. Wat ons betreft; vlag in top, want we waren niet tevreden met deze directeur.
Nu moet er dus een nieuwe komen, en ik vroeg me af in hoeverre ouders hier invloed op kunnen uitoefenen. Of heeft alleen de MR hier iets in te zeggen? Hoe ziet zo'n procedure eruit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JanetEE

JanetEE

11-05-2009 om 21:10

Op de basisschool heeft de MR instemmingsrecht (zowel oudergeleding als personeel). Dit betekent niet noodzakerlijkerwijs dat ze ook bij de sollicitatiegesprekken aanwezig moeten zijn. Vaak/soms (?) worden ze wel door de school gevraagd om erbij aanwezig te zijn met een vertegenwoordiger.

Het is dan wel goed om vooraf duidelijk te hebben of er vanuit wordt gegaan dat met de instemming van de vertegenwoordiger ook de MR instemt of dat de voorkeurskandidaat na de gesprekken alsnog met motivatie aan de MR moet worden voorgelegd.

Bestuur

Ik heb geen precieze gegevens paraat, maar volgens mij gaat de sollicitatieprocedure voor een directeur via het bestuur van de school. Het lijkt me sterk dat een MR instemmingsrecht in dit soort sollicitaties heeft, maar ik kan me vergissen. De MR kan uiteraard (zoals in alle schoolzaken) wel een advies uitbrengen.
Bij het aanstellen van "gewoon" personeel gaat het wel zoals JanetEE stelt.
n@nny

Aanvulling

Artikel 11h van de Wet Medezeggenschap vermeldt dat de MR adviesrecht heeft betreffende de aanstelling van de schoolleiding. Dus een school moet de MR vóór de aanstelling van een directeur om advies vragen. Geen instemmingsrecht dus, maar de invloed is nu ook weer niet zo vrijblijvend als ik vreesde...
n@nny

liedewij

liedewij

12-05-2009 om 23:42

Net gehad

Ik heb vorige maand deelgenomen aan de sollicitatiegesprekken voor een nieuwe direkteur. Als mr-lid had ik een adviserende stem. We waren redelijk unaniem en mijn inbreng werd serieus genomen door bestuur,direktieleden en deelnemende leerkrachten. Groepje van 6 mensen.Dichterbij het vuur kan niet denk ik.

Liedewij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.