Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Ysenda schreef op 29-07-2021 om 09:39:

[..]

Ja, roken, allerlei afval in de auto inclusief beschimmeld fruit en boterhammen waar je kind dan tussen moet gaan zitten.

Belangrijker veiligheid: gebrek aan stoelverhogers, te weinig gordels, 4 kinderen mee willen nemen maar er zijn maar 2 gordels op de achterbank. Of de ouder met een oldtimer die uberhaubt achterin geen gordels heeft.

En natuurlijk is er helemaal geen controle op het aanwezig zijn van een inzittende verzekering voor de meerijdende kinderen.

Ik heb ook geen inzittenverzekering. Is dat verplicht als je andermans kinderen vervoert? Nog nooit gehoord dat de school dat controleert (hoe dan?)


En die oldtimers, nooit aan gedacht dat dat kan! Maar het kan wel

Arya schreef op 29-07-2021 om 09:41:

[..]

Ik heb ook geen inzittenverzekering. Is dat verplicht als je andermans kinderen vervoert? Nog nooit gehoord dat de school dat controleert (hoe dan?)


En die oldtimers, nooit aan gedacht dat dat kan! Maar het kan wel

wettelijk verplicht niet maar anders worden de kosten van een ongeval op jou verhaald, dat kan aardig in de papieren lopen bij een zwaar ongeval. Geld overigens niet alleen voor de kinderen op school maar ook voor de sportclub, je familie en vrienden die met je meerijden. 

Kan zo maar oplopen tot een vergoeding van tienduizenden euro's die op jou verhaald wordt, die verzekering kan tot een miljoen uitkeren. Je eigen kosten moet je dan ook nog dragen.  

Ysenda schreef op 29-07-2021 om 09:50:

[..]

wettelijk verplicht niet maar anders worden de kosten van een ongeval op jou verhaald, dat kan aardig in de papieren lopen bij een zwaar ongeval. Geld overigens niet alleen voor de kinderen op school maar ook voor de sportclub, je familie en vrienden die met je meerijden.

Kan zo maar oplopen tot een vergoeding van tienduizenden euro's die op jou verhaald wordt, die verzekering kan tot een miljoen uitkeren. Je eigen kosten moet je dan ook nog dragen.

Dat is niet helemaal waar. Die schade kan ook geclaimd worden op de WA van jezelf of van de tegenpartij, afhankelijk van wie er schuld heeft. 

Rijden voor school deed ik inderdaad zelden. Vond ik best een risico inderdaad, je weet van tevoren nooit wat voor kinderen je in de auto krijgt. Heb geloof ik 1 keer gereden naar het bos toen zoon in de kleuterklas zat. Was gelukkig niet zo ver. 

Mijn ervaring is dat ouders inderdaad erg verschillend waren in hun meningen over wat veilig was. Sommigen wilden alleen maar rijden als alle kinderen op een stoelverhoger zaten, maar ik heb ook weleens meegemaakt dat mijn zoon samen met een ander jongetje op de voorstoel zat zonder verhoger. Was met een verjaardagspartijtje overigens. Dus geen ritje voor school. 

Duiveninhetnieuws schreef op 29-07-2021 om 09:55:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Die schade kan ook geclaimd worden op de WA van jezelf of van de tegenpartij, afhankelijk van wie er schuld heeft.

WA er is maar 1 WA in nederland en dat is voor de auto, dat geld niet voor de schade die jij als bestuurder voor de inzittenden hebt.

Als je de AVP bedoeld, die is niet wettelijk verplicht en zal ook zeker niet alle kosten dekken, zeker niet als jij schuld hebt aan de schade. Daar is nu net die inzittendenverzekering voor. 

Het is al jaren geleden dat onze kinderen op de basisschool zaten, maar school vroeg wel altijd of ouders die reden een inzittende verzekering hadden.
Ging hier altijd om groep 4 en 5. De lagere groepen gingen met busjes, en de oudste fietsten of gingen met het OV .

dan

dan

29-07-2021 om 11:04

ik heb een hekel aan autorijden, heb dit dan ook maar 1 keer gedaan bij een uitstapje van school met kinderen van groep 7. Dus geen stoelverhogers meer nodig en niet meer kinderen mee dan er gordels waren. 

Arya schreef op 29-07-2021 om 09:41:

[..]

Ik heb ook geen inzittenverzekering. Is dat verplicht als je andermans kinderen vervoert? Nog nooit gehoord dat de school dat controleert (hoe dan?)


En die oldtimers, nooit aan gedacht dat dat kan! Maar het kan wel

Geen inzittendenverzekering????

Geen kleine kinderen meer maar lees met  enige verbazing wat er allemaal  niet van ouders wordt verwacht.

In mijn tijd deed werden dit soort taken door de leerkracht en school zelf gedaan of was er niet veel buiten de hekken van de school te doen.

Een keer per jaar een uitje misschien 2 waar vrijwillig wat ouders werden opgetrommeld.

Schoolzwemmen en vervoer in een bus met enkel de leerkrachten voor de begeleiding.
Elke  leerkeacht was verantwoordelijk voor zijn of haar lokaal,  dus bij de een was het wat muffer dan bij de ander.
Speelgoed werd nooit schoongemaakt😂, oke soms dan en nu met corona begrijp ik dat dit vaker gebeurt maar daarbuiten kan de leerkracht dit toch gewoon doen lijkt me?

Je zag nooit ouders op school behalve bij halen brengen van de kinderen  dan.

En voor bijles waren er ook leerkrachten.

Ysenda schreef op 29-07-2021 om 09:36:

[..]

Nou bij sommige scholen wel, maar ik heb ook de ervaring dat een week van te voren de definitieve datum aangegeven zou worden en dat bleek dan gelijk de dag er na te zijn. En dan niet de BSO inlichten.

Jammer maar dan mogen de kinderen toch naar school want school is verantwoordelijk voor het regelen van de opvangmogelijkheid op dat moment. Dat vergeten ze voor het gemak nog wel eens.

Dat is dan wel echt heel slecht geregeld. Bij ons is het in het begin van het jaar duidelijk wanneer de studiedagen/middagen zijn. Het zijn er meestal 3 of 4, waarvan 2 in de schoolvakanties. Meestal worden de studiedagen waarbij ouders voor opvang moeten zorgen, zo geregeld dat ze net een dag voor of na een schoolvakantie vallen.

Bettyboo schreef op 29-07-2021 om 12:14:


In mijn tijd deed werden dit soort taken door de leerkracht en school zelf gedaan of was er niet veel buiten de hekken van de school te doen.


Vroeger hoefden leraren enkel les te geven. En was er genoeg tijd voor andere dingen. 

Nu heeft een leerkracht amper de tijd om lessen voor te bereiden, omdat er zoveel andere dingen moeten. 

Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ik ook moet schoonmaken iedere dag, na een dag lesgeven. Ben liever met de lesvoorbereiding bezig.

IceTea schreef op 29-07-2021 om 12:42:

[..]


Vroeger hoefden leraren enkel les te geven. En was er genoeg tijd voor andere dingen.

Nu heeft een leerkracht amper de tijd om lessen voor te bereiden, omdat er zoveel andere dingen moeten.

Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ik ook moet schoonmaken iedere dag, na een dag lesgeven. Ben liever met de lesvoorbereiding bezig.

Wat moeten jullie allemaal erbij doen als ik vragen mag?

Bettyboo schreef op 29-07-2021 om 12:14:

Geen kleine kinderen meer maar lees met enige verbazing wat er allemaal niet van ouders wordt verwacht.

In mijn tijd deed werden dit soort taken door de leerkracht en school zelf gedaan of was er niet veel buiten de hekken van de school te doen.

Een keer per jaar een uitje misschien 2 waar vrijwillig wat ouders werden opgetrommeld.

Schoolzwemmen en vervoer in een bus met enkel de leerkrachten voor de begeleiding.
Elke leerkeacht was verantwoordelijk voor zijn of haar lokaal, dus bij de een was het wat muffer dan bij de ander.
Speelgoed werd nooit schoongemaakt😂, oke soms dan en nu met corona begrijp ik dat dit vaker gebeurt maar daarbuiten kan de leerkracht dit toch gewoon doen lijkt me?

Je zag nooit ouders op school behalve bij halen brengen van de kinderen dan.

En voor bijles waren er ook leerkrachten.

Nou ja, in mijn tijd bestond er niet zoiets als continuerooster. In de kleuterklassen bleken ouders dus elke dag te helpen met het broodje eten omdat de leerkracht dan niet eens een kwartiertje pauze had op de volledige schooldag. Met Corona is dat pardoes afgeschaft. Hoe ze het nu regelen is mij een raadsel, maar ik vind het perfect zo. 

IceTea schreef op 29-07-2021 om 12:42:

[..]


Vroeger hoefden leraren enkel les te geven. En was er genoeg tijd voor andere dingen.

Nu heeft een leerkracht amper de tijd om lessen voor te bereiden, omdat er zoveel andere dingen moeten.

Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ik ook moet schoonmaken iedere dag, na een dag lesgeven. Ben liever met de lesvoorbereiding bezig.

Wij deden dat schoonmaken als leerling. De meester moest dat natuurlijk wel coördineren, dat ging natuurlijk niet vanzelf. 

Mevrouw75 schreef op 29-07-2021 om 13:31:

[..]

Wij deden dat schoonmaken als leerling. De meester moest dat natuurlijk wel coördineren, dat ging natuurlijk niet vanzelf.

Dat was bij mijn kinderen op school ook. Twee keer per jaar waren ze een week aan de beurt, 10 minuten na school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.