Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


dan

dan

29-07-2021 om 13:40

Bettyboo schreef op 29-07-2021 om 12:14:

Geen kleine kinderen meer maar lees met enige verbazing wat er allemaal niet van ouders wordt verwacht.

In mijn tijd deed werden dit soort taken door de leerkracht en school zelf gedaan of was er niet veel buiten de hekken van de school te doen.

Een keer per jaar een uitje misschien 2 waar vrijwillig wat ouders werden opgetrommeld.

Schoolzwemmen en vervoer in een bus met enkel de leerkrachten voor de begeleiding.
Elke leerkeacht was verantwoordelijk voor zijn of haar lokaal, dus bij de een was het wat muffer dan bij de ander.
Speelgoed werd nooit schoongemaakt😂, oke soms dan en nu met corona begrijp ik dat dit vaker gebeurt maar daarbuiten kan de leerkracht dit toch gewoon doen lijkt me?

Je zag nooit ouders op school behalve bij halen brengen van de kinderen dan.

En voor bijles waren er ook leerkrachten.

inderdaad een wereld van verschil in vergelijking met nu. 

dan

dan

29-07-2021 om 13:45

Valeria schreef op 29-07-2021 om 13:37:

[..]

Dat was bij mijn kinderen op school ook. Twee keer per jaar waren ze een week aan de beurt, 10 minuten na school.

wordt hiermee bedoeld om de lokalen te poetsen? Want dat werd zowel in mijn tijd als in de jaren dat onze zoon naar de basisschool ging altijd door een vast iemand gedaan, die poetste de hele school.

Wel kan ik me herinneren dat we om toerbeurt na het overblijven de afwas moesten doen, was geen enorme hoeveelheid overigens.

Vooral de bezem door de klas en dingen opruimen, misschien een doekje over de tafel.

dan schreef op 29-07-2021 om 13:45:

[..]

wordt hiermee bedoeld om de lokalen te poetsen? Want dat werd zowel in mijn tijd als in de jaren dat onze zoon naar de basisschool ging altijd door een vast iemand gedaan, die poetste de hele school.

Wel kan ik me herinneren dat we om toerbeurt na het overblijven de afwas moesten doen, was geen enorme hoeveelheid overigens.

Ja. Stofzuigen of bezemen, planten water geven, bord met water schoonmaken, met een stofdoek overal langs. Dat soort dingen. 

We hadden ook koffiedienst inde 6e (groep 8). Dan ging je in de ochtend elk lokaal langs om de meesters en juffen koffie of thee te geven. 

dan

dan

29-07-2021 om 14:07

Mevrouw75 schreef op 29-07-2021 om 13:57:

[..]

Ja. Stofzuigen of bezemen, planten water geven, bord met water schoonmaken, met een stofdoek overal langs. Dat soort dingen.

We hadden ook koffiedienst inde 6e (groep 8). Dan ging je in de ochtend elk lokaal langs om de meesters en juffen koffie of thee te geven.

oja, ik weet niet meer of dat bij mij zo was maar ik kan me wel herinneren dat het bij onze zoon ook zo was maar dan na de middag. 

dan schreef op 29-07-2021 om 14:07:

[..]

oja, ik weet niet meer of dat bij mij zo was maar ik kan me wel herinneren dat het bij onze zoon ook zo was maar dan na de middag.

Ja, na school. 

Mevrouw75 schreef op 29-07-2021 om 13:31:

[..]

Wij deden dat schoonmaken als leerling. De meester moest dat natuurlijk wel coördineren, dat ging natuurlijk niet vanzelf.

Ja, dat was hier ook zo. Klassendienst heette dat. Elke week waren 2 kinderen na schooltijd aan de beurt om te vegen, planten water te geven, bord schoon te wissen en stoelen op tafel te zetten. 's Morgens voor schooltijd haalden ze de stoelen van tafel en legden ze het werk alvast klaar bij iedereen op tafel. 

Het verdere schoonmaken werd door een schoonmaker gedaan, wc's poetsen, gangen dweilen etc.  

Mevrouw75 schreef op 29-07-2021 om 13:31:

[..]

Wij deden dat schoonmaken als leerling. De meester moest dat natuurlijk wel coördineren, dat ging natuurlijk niet vanzelf.

Ja dat doen wij ook! Kinderen die de klas 'schoonmaken' ik schrijf 'schoonmaken' tussen haakjes want kinderen in groep 3 of 8 maken heel verschillend schoon.

Het is heel goed dat ze het doen. Maar het komt er altijd op neer dat de leerkracht alsnog zelf moet vegen/verder opruimen. 

De schoonmaker die wij hadden is in uren wegbezuinigd door het bedrijf zelf. Ze krijgen minder tijd. Het is echt schandalig. Nu heeft hij enkel tijd om de wc's goed te poetsen en de prullenbakken te legen. Maar vegen etc behoort echt niet meer tot hun takenpakket. 

Hier moesten ze ook bij toerbeurt aan het eind van de dag de klas opruimen. Even een bezem er door zodat de schoonmakers er sneller door heen waren en de volgende dag de klas weer netjes was om de dag te beginnen.
Plantjes water geven, de vissen voeren, de boekenkast in de klas even netjes maken dat soort dingen.
De ouders kregen ook een lijstje wanneer hun kind aan de beurt was dus dat ze dan een kwartiertje later uit school kwamen. Dat was alleen wat onhandig met de kinderen die naar de BSO moeten en dat werden er steeds meer. Dus dat werd een taak van groep 7 en 8 want die gingen juist minder en minder naar de BSO. En die vonden het ook wel weer gezellig om even bij de docent van het vorige jaar te buurten. 

Bij ons op school wordt niet zoveel gevraagd. Ik denk dat ze goed doorhebben dat alle ouders werken, dus dat het niet realistisch is om veel te vragen en al helemaal niet last minute. 

Duiveninhetnieuws schreef op 29-07-2021 om 09:55:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Die schade kan ook geclaimd worden op de WA van jezelf of van de tegenpartij, afhankelijk van wie er schuld heeft.

En daarnaast is er toch ook een algemene aansprakelijkheidsverzekering die niet verplicht is?


 Maar kan de school wel controleren of je wel een WA of die andere verzekering hebt? Anders dan het de ouders vragen?

Een verzekering keert volgens mij ook niet uit als ouders de afgelopen 8 jaar een veroordeling hebben gehad. Omdat die dan niet afgesloten mag worden. Ik zag het laatst nog bij afsluiten van een verzekering staan. 

Als er dan wat gebeurt is er wel een groot probleem

Tango schreef op 29-07-2021 om 14:31:

[..]

Ja, dat was hier ook zo. Klassendienst heette dat. Elke week waren 2 kinderen na schooltijd aan de beurt om te vegen, planten water te geven, bord schoon te wissen en stoelen op tafel te zetten. 's Morgens voor schooltijd haalden ze de stoelen van tafel en legden ze het werk alvast klaar bij iedereen op tafel.

Het verdere schoonmaken werd door een schoonmaker gedaan, wc's poetsen, gangen dweilen etc.

Ja of corveedienst in mijn tijd nog.

De conciërge deed ook van alles.

Een VOG is op de scholen hier in de wijk gewoon verplicht voor alle ouders die komen helpen en rijden… Het is ook gratis dus raar dat hier in dit topic staat dat ouders zonder VOG op hun school kunnen “helpen”

Bedoel je dat er bij die scholen een vog wordt gevraagd van iedere ouder die een keer luizenpluist of meegaat naar het museum? En dan hebben ze nog steeds genoeg mensen?
Misschien is die vog wel gratis, maar eea moet wel aangevraagd worden en het kost ook een paar dagen. Op onze school zouden ze op die manier nooit wat rond gekregen hebben.

Groeten,

Temet

Temet schreef op 28-08-2021 om 16:53:

Bedoel je dat er bij die scholen een vog wordt gevraagd van iedere ouder die een keer luizenpluist of meegaat naar het museum? En dan hebben ze nog steeds genoeg mensen?
Misschien is die vog wel gratis, maar eea moet wel aangevraagd worden en het kost ook een paar dagen. Op onze school zouden ze op die manier nooit wat rond gekregen hebben.

Groeten,

Temet

Ik heb voor verschillende opdrachten al vog’s moeten aanvragen. Maandag gevraagd, datum vog is de volgende dag en woensdag of donderdag ligt die op de deurmat. Als het ook nog gratis is is dat toch geen probleem? 
Alleen een keer met kerst duurde het precies een week maar toen was alles dicht en dus ook een school. 

En ja hier wordt het van alle hulpouders gevraagd, ook luizenouders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.