Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?


Er zijn wel gewoon banen waarbij je niet zo makkelijk vrij kan regelen. Zorg bijvoorbeeld, of onderwijs. Mijn man heeft namelijk vastgestelde vakanties. Hij kan niet zomaar een vrije dag opnemen als hij daar zin in heeft. Ik heb daar wat meer vrijheid in. Hij werkt dus ook onder schooltijden. Dan kan een school niet zomaar zeggen 'die en die dag MOET je komen van zo tot zo laat'. Dat kan gewoon niet. Want dan krijgen er andere leerlingen, die ook recht hebben op onderwijs, geen les. En zoals gezegd, is het op vrijdag, dan komt hij echt wel hoor. 
Over dat vrouwen zich meer verantwoordelijk voelen, dat denk ik wel ja. Kan ook aangeleerd rolpatroon zijn. Vaak zie je ook dat de vrouw minder werkt dan de man. Dan heeft die ook meer tijd voor dit soort zaken. Wij werken beide 32 uur. Als we elkaars baan zouden hebben gehad had mijn man meer op school gedaan.

MamaE schreef op 12-07-2021 om 19:08:

Er zijn wel gewoon banen waarbij je niet zo makkelijk vrij kan regelen. Zorg bijvoorbeeld, of onderwijs. Mijn man heeft namelijk vastgestelde vakanties. Hij kan niet zomaar een vrije dag opnemen als hij daar zin in heeft. Ik heb daar wat meer vrijheid in. Hij werkt dus ook onder schooltijden. Dan kan een school niet zomaar zeggen 'die en die dag MOET je komen van zo tot zo laat'. Dat kan gewoon niet. Want dan krijgen er andere leerlingen, die ook recht hebben op onderwijs, geen les. En zoals gezegd, is het op vrijdag, dan komt hij echt wel hoor.
Over dat vrouwen zich meer verantwoordelijk voelen, dat denk ik wel ja. Kan ook aangeleerd rolpatroon zijn. Vaak zie je ook dat de vrouw minder werkt dan de man. Dan heeft die ook meer tijd voor dit soort zaken. Wij werken beide 32 uur. Als we elkaars baan zouden hebben gehad had mijn man meer op school gedaan.

Ik weet het, want ik werk ook in een sector waar je niet zomaar weg kunt. Denk je nou echt dat alleen mannen/vaders daarmee te maken hebben? Toch lukt het me altijd wel om 1-2x in het jaar iets voor school te doen. 

Niet alles hoeft namelijk binnen schooltijden. Soms kun je helpen iets klaar te maken, of iets klaar te zetten of maken in de school. Dat kan de avond ervoor, of in de vroege ochtend. 

Ik kan geen reden bedenken waarom iemand met een piemel dit niet zou kunnen (bedenken). 

Julali schreef op 12-07-2021 om 18:48:

[..]

Maar dat doet toch iedereen die af en toe op school helpt evengoed?

Het is een gegeven dat je kind een groot deel van de dag op school is, als er dan hulp wordt gevraagd is het heel vreemd om je altijd te verschuilen achter je werk. Iedereen werkt namelijk gewoon, in 2021 is het dus echt geen reden meer om te verzaken.

Je hoeft echt geen klassenouder te zijn, of mee op schoolreis als dit je niet ligt, maar het hele jaar niks doen, 0,0 is toch echt wel asociaal gedrag.

Je verwacht dan dus dat alle andere ouders het wel voor jou en je kind opknappen, terwijl die andere ouders net zo goed werk hebben.

Geen idee waar jij woont, maar niet iedereen werkt en degenen die wel beiden werken, werken lang niet altijd precies evenveel als hun partner. Er zijn allerlei redenen waarom de een het anders doet dan de ander. 

Laat mensen gewoon in hun waarde. Het is fijn dat jij tevreden bent met jouw aanpak, maar dat wil niet zeggen dat je geschikter bent dan ouders die het anders regelen en óók tevreden zijn.


yette schreef op 12-07-2021 om 19:16:

[..]

Geen idee waar jij woont, maar niet iedereen werkt en degenen die wel beiden werken, werken lang niet altijd precies evenveel als hun partner. Er zijn allerlei redenen waarom de een het anders doet dan de ander.

Laat mensen gewoon in hun waarde. Het is fijn dat jij tevreden bent met jouw aanpak, maar dat wil niet zeggen dat je geschikter bent dan ouders die het anders regelen en daarmee óók tevreden zijn.


Het probleem is dat door de massale nalatigheid van vaders, nog altijd heel veel op moeders /vrouwen terechtkomt. Het is dus niet zo dat iedereen daar maar tevreden over is. 

Daarbij speelt seksisme een grote rol. Van vrouwen/moeders wordt veel meer verwacht als het op dit soort zaken neerkomt. Vaak worden zelfs alleen de vrouwen aangesproken, of zijn de vaders niet eens aanwezig in een groepsapp, of mailinglist. 

Taken worden nog vaak omschreven in de vrouwelijke vorm. Er wordt gezocht naar klassenmoeders, luizenmoeders, voorleesmoeders, etcetera. 

Het staat dus niet op zichzelf dat een vader niks, 0,0 doet voor school. Dit is een sociaal maatschappelijk probleem dat nu eindelijk moet worden aangepakt, aangezien het 2021 is en lang niet iedereen er tevreden over is. 

Julali schreef op 12-07-2021 om 19:24:

[..]

Het probleem is dat door de massale nalatigheid van vaders, nog altijd heel veel op moeders /vrouwen terechtkomt. Het is dus niet zo dat iedereen daar maar tevreden over is.

Daarbij speelt seksisme een grote rol. Van vrouwen/moeders wordt veel meer verwacht als het op dit soort zaken neerkomt. Vaak worden zelfs alleen de vrouwen aangesproken, of zijn de vaders niet eens aanwezig in een groepsapp, of mailinglist.

Taken worden nog vaak omschreven in de vrouwelijke vorm. Er wordt gezocht naar klassenmoeders, luizenmoeders, voorleesmoeders, etcetera.

Het staat dus niet op zichzelf dat een vader niks, 0,0 doet voor school. Dit is een sociaal maatschappelijk probleem dat nu eindelijk moet worden aangepakt, aangezien het 2021 is en lang niet iedereen er tevreden over is.

Of men kan gewoon terug meer dingen voor school door school laten afhandelen.

Spaart alle ouders (m/v/x) werk.

Julali schreef op 12-07-2021 om 19:15:

[..]

Ik weet het, want ik werk ook in een sector waar je niet zomaar weg kunt. Denk je nou echt dat alleen mannen/vaders daarmee te maken hebben? Toch lukt het me altijd wel om 1-2x in het jaar iets voor school te doen.

Niet alles hoeft namelijk binnen schooltijden. Soms kun je helpen iets klaar te maken, of iets klaar te zetten of maken in de school. Dat kan de avond ervoor, of in de vroege ochtend.

Ik kan geen reden bedenken waarom iemand met een piemel dit niet zou kunnen (bedenken).

Dat klopt. En natuurlijk werken er ook vrouwen in die sectoren. Feit is wel dat vrouwen vaker parttime werken dan mannen. Daar kun je heel veel van vinden maar een deel van de verklaring voor de scheve verdeling in hulp op school zit daar wel in. Maar als er bijvoorbeeld voor een kerstdiner iets wordt gemaakt kun jij niet zien wie dat gedaan heeft. Als in ieder geval elk gezin af en toe helpt op school en de ouders stemmen onderling de verdeling af lijkt me dat voldoende.
Wel mogen scholen wel meer letten op de formulering en niet alleen vrouwen vragen voor bepaalde klusjes, want dat stereotype is er wel nog vaak.

Marty1984 schreef op 12-07-2021 om 19:26:

[..]

Of men kan gewoon terug meer dingen voor school door school laten afhandelen.

Spaart alle ouders (m/v/x) werk.

Dat is zeker ook een goede oplossing. Schoonmaken bijvoorbeeld vind ik een taak van de school. Ze kunnen daarvoor best een bedrijf inhuren. Ik weiger dit te doen, omdat ik niet vind dat het mijn taak is. 

Andere taken vind ik juist waardevol, omdat je daardoor als ouder meer betrokken bent bij de school. Dat is voor je kind ook leuk om te merken en geeft een veilig gevoel. Ze merken dan dat er een lijntje is tussen de wereld thuis en de wereld op school. 

MamaE schreef op 12-07-2021 om 19:28:

[..]

Dat klopt. En natuurlijk werken er ook vrouwen in die sectoren. Feit is wel dat vrouwen vaker parttime werken dan mannen. Daar kun je heel veel van vinden maar een deel van de verklaring voor de scheve verdeling in hulp op school zit daar wel in. Maar als er bijvoorbeeld voor een kerstdiner iets wordt gemaakt kun jij niet zien wie dat gedaan heeft. Als in ieder geval elk gezin af en toe helpt op school en de ouders stemmen onderling de verdeling af lijkt me dat voldoende.
Wel mogen scholen wel meer letten op de formulering en niet alleen vrouwen vragen voor bepaalde klusjes, want dat stereotype is er wel nog vaak.

Er bestaat zoiets als ouderschapsverlof. Daar kun je als man net zo goed gebruik van maken als de vrouwen (die dat al massaal doen). 

Minder werken is ook een optie. 36 uur bijvoorbeeld, waardoor je je kind ook 1x per week van school kunt halen ipv altijd de afwezige ouder te zijn die het vlees snijdt. 

Allemaal opties die heel veel ouders al nemen omdat ze bewust voor hun kinderen kiezen en dus ook aanwezig willen zijn. 

Sammy70 schreef op 12-07-2021 om 16:25:

Over 10 jaar doet niemand meer wat, 30 jaar geleden deed iedereen wat. Houd voet bij stuk en neem geen vrij voor dit soort dingen van je werk. Je ziet, als er te weinig overblijfouders zijn komt er vanzelf een andere oplossing. Ik ga echt geen ramen lappen of schoolplein vegen. Verplicht mee met zwemles? Ik wil helemaal die onzin niet, ik wil dat mijn kinderen leren lezen en schrijven en een beetje gymmen maar geen natte gymles.

Nee, 30 jaar geleden deden de moeders wat. En dat waren moeders die thuis zaten de hele dag, of misschien een klein baantje hadden dat niet veel voorstelde. 

MamaE schreef op 12-07-2021 om 19:28:

[..]

Dat klopt. En natuurlijk werken er ook vrouwen in die sectoren. Feit is wel dat vrouwen vaker parttime werken dan mannen. Daar kun je heel veel van vinden maar een deel van de verklaring voor de scheve verdeling in hulp op school zit daar wel in. Maar als er bijvoorbeeld voor een kerstdiner iets wordt gemaakt kun jij niet zien wie dat gedaan heeft. Als in ieder geval elk gezin af en toe helpt op school en de ouders stemmen onderling de verdeling af lijkt me dat voldoende.
Wel mogen scholen wel meer letten op de formulering en niet alleen vrouwen vragen voor bepaalde klusjes, want dat stereotype is er wel nog vaak.

Eens. Ik herken overigens helemaal niet dat er specifiek om vrouwen wordt gevraagd. Niet op de scholen waar mijn kinderen naartoe gingen, in elk geval. Daar zou ik zeker een probleem mee hebben gehad. 

Julali schreef op 12-07-2021 om 19:24:

[..]

Taken worden nog vaak omschreven in de vrouwelijke vorm. Er wordt gezocht naar klassenmoeders, luizenmoeders, voorleesmoeders, etcetera.

Dat doen ze hier op school wel goed. Er wordt nooit gesproken over klassenmoeders, voorleesmoeders, klusvaders, oud papier vaders enz.
Altijd over ouders: klassenouder, klusouders enz.
Wel fijn want zo voelt iedereen die die klus/taak lukt vindt zich misschien geroepen om zich aan te melden.

Julali schreef op 12-07-2021 om 19:41:

[..]

Nee, 30 jaar geleden deden de moeders wat. En dat waren moeders die thuis zaten de hele dag, of misschien een klein baantje hadden dat niet veel voorstelde.

Welnee ook toen deden de vaders wat, minder misschien maar het waren echt niet alleen de moeders met kleine baantjes.

Mijn moeder werkte 4 dagen en was daarnaast kookmoeder en soms overblijfmoeder op school.

Mijn vader werkte daarin tegen maar 2 dagen omdat hij afgekeurd was en deed veel op school. Oud papier, voorlezen, luizen enz. 

PinkFlower schreef op 12-07-2021 om 19:46:

[..]

Welnee ook toen deden de vaders wat, minder misschien maar het waren echt niet alleen de moeders met kleine baantjes.

Mijn moeder werkte 4 dagen en was daarnaast kookmoeder en soms overblijfmoeder op school.

Mijn vader werkte daarin tegen maar 2 dagen omdat hij afgekeurd was en deed veel op school. Oud papier, voorlezen, luizen enz.

Dat was de uitzondering. De participatie van vaders lag in die tijd heel erg laag. Nu is dat beter geworden, zeker in de grote steden en in de betere wijken. 

Helaas zie je in dorpjes, (vooral als deze religieus zijn), dat het nog erg traditioneel verdeeld is en dat seksisme aan de orde van de dag is, dit lees je terug in dit topic. 

toen dochter bij de kleuters zat, werden er vaak hulpmoeders gevraagd. Ik ben blij dat ze nu hulpouders vragen, want genoeg vaders die ook kunnen / willen helpen. Ik werk fulltime en kan vaak wel iets regelen, maar dan moet ik dat op tijd weten. School heeft ook geleerd om eerder aan te geven wanneer hulp nodig is.

Ik kies de dingen die bij mij passen (kascommissie), uit komen en soms omdat mijn dochter vraagt of ik mee wil met iets. 

Heb me in het begin wel eens afgevraagd waarom andere ouders wel morgenochtend 9 uur iets kunnen doen. Sommige werken niet of werken op andere tijden (zorg, horeca,) die zijn dus meer beschikbaar onder schooltijden.

Ik doe ook niet zo veel op school. Ik werk 32 uur en ben alleen op woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Hebben ze dan iemand nodig om te helpen bij een activiteit dan doe ik dat met liefde maar dat is vrijwel nooit. Heel soms hebben ze knutselcirquit op vrijdagmiddag en dan wil ik best helpen. Activiteiten zoals het fietsen naar de gym of andere uitstapjes zijn altijd op een moment dat ik niet kan. Mijn man is wat flexibeler en werkt veel thuis dus hij helpt wel regelmatig als rijouder of hij helpt bij bijvoorbeeld een sportdag of andere activiteit.  Het moet bij hem wel echt iets zijn wat hij ook leuk vind om te doen anders doet hij het niet.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.