Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk groep 4

Wie heeft er een kind in groep 4 ? Ik wil graag weten van andere ouders hoeveel huiswerk er gegeven wordt bij andere kinderen uit groep 4.
Mijn zoontje krijgt elke week huiswerk ( dit van begin schooljaar meteen) , op woensdag krijgt hij zijn opdrachten mee naar huis, op vrijdag dient alles ingeleverd te worden. Dit zal tot einde van het schooljaar elke week herhalen. Nu krijgt hij sinds 4 weken nog extra huiswerk erbij ( alle kinderen niet hij).
Ik merk dat ik de ene helft van de week alleen maar bezig ben met mijn zoontje aan het huiswerk te zetten , er komt niks meer van buiten spelen enzov. Vaak is hij moe, of wil lekker spelen. Hij moet alles op vrijdag afhebben dus ik help hem veel hierbij. Vaak moet hij huilen omdat hij niet mag spelen maar huiswerk moet maken. Nu ik naar de afgelopen periode kijk vind ik het jammer dat er zoveel druk eigenlijk ligt op de tijd buiten schooltijd, voor mij, en voor mijn zoontje. Op woensdag en donderdag heb ik ook bijna geen tijd voor mijn andere kinderen omdat ik soms zo achter zijn vodden moet aanzitten vanwege zijn huiswerk. De ene week gaat het makkelijker dan de andere week, dat wel, maar het blijft een terugkomende stressfactor. Hij maakt zijn huiswerk wel altijd goed maar vraag me niet hoe...Ik ben altijd erg blij als de week weer voorbij is, maar dan komt de woensdag weer met al dat huiswerk...Hoewel ik duidelijk en strak blijf naar mijn zoontje dat het af moet en hem veel help zit het me toch wat dwars. Ik ga eigenlijk veel liever met hem op woensdagmiddag en de andere kinderen bijv het park in of koekjes bakken. Maar daar hebben we geen tijd voor. Hoe pakken andere ouders dat aan? Mijn zoontje komt vaak bedrukt uit school en naar school gaan is vaak ook een probleem. Ik vind dit zo jammer, omdat ik hem zo helemaal niet ken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kirima

kirima

24-02-2009 om 10:37

Pas in groep 6

Hier begint het pas een beetje serieus te worden in groep 6. Topo, aardrijkskunde, geschiedenis, dictee-woordjes leren, af en toe wat rekenen. Ze krijgen het meestal 2 weken van te voren mee naar huis, dus tijd genoeg om te leren/oefenen.
Krijgen ze het bij jou op woensdag mee, en moet het in dezelfde week op vrijdag al ingeleverd worden? Ik vind het erg vroeg hoor, in groep 4 al.

toja

toja

24-02-2009 om 10:40

Hier ook niet

Hier ook geen huiswerk in groep 4 hoor. Alleen het verzoek om de tafels thuis te oefenen. Ander huiswerk komt hier pas vanaf groep 6. Ik denk ook niet dat ik en zoon er al blij mee zouden zijn. Hij speelt nog zo graag na school..

Pas in groep 5 / 6

Dochter zit in groep 4 maar krijgt nog geen huiswerk. In groep 5 op onze school soms een woordpakket (dicteewoorden) om thuis te oefenen en vanaf groep 6 topo, aardrijkskunde en geschiedenis, groep 7 ook nog engelse woordjes erbij. Waarom geven ze het huiswerk dan niet op maandag mee zodat het wat meer verdeelt kan worden over de week. 4 x 15 min. is veel minder erg voor een kind dan 2 keer een half uur of nog langer als ik dat uit jou bericht tenminste goed begrijpt. Wat krijgt hij dan allemaal mee en hoeveel tijd zijn jullie ermee kwijt??

sandra75

sandra75

24-02-2009 om 13:03

Woordjes

Onze oudste zoon zit in groep vier en krijgt af en toe (zo om de zes weken ongeveer) een huiswerklijst mee.Het gaat altijd alleen om woordjes (60 stuks)die ze binnen een week moeten kennen.Op maandag de woorden mee,dictee volgt dan op vrijdag.

Nely

Nely

24-02-2009 om 13:39

Hier in groep 5

begint het echte huiswerk, met werkbladen die elke week ingeleverd moeten worden (sommige weken niet) en toetsen leren van aardrijkskunde en geschiedenis.

In groep 4 moesten wel de tafels goed geoefend worden maar die komen in de jaren erna ook steeds terug.

Frankrijk heeel veeel huiswerk

Hier in Frankrijk vanaf dag 1 in groep 3 huiswerk. En het van de juf af hoeveel. Toen mijn zoon in groep 3 kwam had hij direct de eerste dag al huiswerk mee naar huis. Het was één groot drama want hij was een echt buiten speelkind. Er was toen ook nog op zaterdagmorgen school een in de 14 dagen(2005/2006). Hij had elke maandag een dictee van een aantal moeilijke woorden. Dat kreeg dan of op vrijdagmiddag mee naar huis of op zaterdagmorgen. In het begin ging onze hele zondag verloren aan het huiswerk. Later zeiden we gewoon de juf stikt er maar in het is weekend. Eindcijfer dat jaar op dictee: een 4.
Maar ik herken de gang van zaken erg goed. nu hij 9 jaar is gaat het iest beter. Maar ik moet nog steeds in de buurt zijn als hij zijn huiswerk maakt, anders komt er niks van. Hier krijgen ze elke dag huiswerk mee voor de volgende dag. Dochter let gewoon goed op op en is snel klaar. Zoon droomt heel wat af op school en is daardoor thuis ook veel meer tijd kwijt aan zijn huiswerk(en zijn moeder ook).
Maar om wat voor vakken gaat het precies?. Misschien dat ik wat gerichte tips kan geven als ik weet wat er thuis precies moet gebeuren.
groeten, karla

Astrid

Astrid

24-02-2009 om 20:00

Huiswerk, wat is dat?

Bij ons op school doen ze nauwelijks aan huiswerk. Dochter in gr. al helemaal niet, maar ook zoon in gr. 8 heeft op eens in de zoveel weken wat woordjes, een zeldzame keer geschiedenis of aardrijkskunde nooit huiswerk gehad. Wij willen juist dat hij leert omgaan met huiswerk, maar school vindt het niet nodig.

Overleggen?

Op woensdag "werkbladen" mee en op vrijdag inleveren. Ik weet niet hoeveel dat is maar ik zou daar ook van balen. Dat gebeurt hier in groep 6 zelfs niet eens.
Zoon krijgt soms voor de komende week wat topografie mee om te oefenen. En soms wat werk mee als hij op school niet door heeft gewerkt.
Maar dat is bij elkaar nog geen half uur werk per week. Dat gaat op vrijdag mee voor de week erop.
Ook bedoeld om het kind te laten wennen aan huiswerk. Maar op woensdag meegeven vind ik sowieso erg kort aan. Ik zou even overleggen met de leerkracht. Kan ze die werkbladen niet eerder meegeven?
Dat je zoon nog amper op woensdagmiddag kan spelen is natuurlijk niet de bedoeling. Vraag eens aan de leerkracht hoeveel tijd het huiswerk in beslag mag nemen?

cecile_s

cecile_s

25-02-2009 om 08:31

Hier vanaf gr 4 (beetje gr 3)

Bij ons vanaf groep 4 (bijna) wekelijks lijsten met woordjes (dictee op vrijdag), krijgen ze maandag mee, dus langer om te oefenen. Ik hoor van ouders van kinderen die minder moeite met spelling hebben dat ze het helemaal niet oefenen, maar dochterlief heeft wel moeite, dus oefenen wij wel (inmiddels groep 5, nog steeds woordjeslijsten).
Vanaf groep 3 af en toe een woordenlijst mee, maar minder echt huiswerk.
Als ik jou zo hoor, zou ik op school vragen of het huiswerk wellicht al op maandag of dinsdag meegegeven kan worden, zodat je zoon in elk geval meer tijd heeft om het te doen en je de woensdagmiddag vrij kunt houden.

Overigens: wij oefenen de woordjes 's ochtends voor school! Kost ons iets van 10 a 15 minuten schat ik. Dan is dochterlief fitter dan aan het eind van de dag (na sporten/BSO en muziek oefenen van dochter en wij laat thuis van werk heeft dochter er geen zin in).

Sowieso misschien een idee om andere ouders eens te vragen wat ze van de hoeveelheid huiswerk vinden en eens met de docent te overleggen. Het klinkt als erg veel huiswerk, dus misschien is het iets te beperken?

Succes ermee.
Cecile

Sandra

Sandra

25-02-2009 om 21:22

Vreemd verhaal

Ik vind het een vreemd verhaal. Op zich vind ik er niets mis mee dat een kind in groep 4 huiswerk krijgt. En dat dat vrijdag klaar moet zijn, vind ik ook gen punt. Dan hebben ze twee middagen de tijd, en op een van die middagen is vast wel een momentje te vinden.
Ik vraag mij af waarom het huiswerk jouw zoontje - en jou - zoveel tijd kost. Het gaat er bij mij niet in dat een leerkracht in groep 4 (gewoon in Nederland toch?) zóveel huiswerk geeft, dat kinderen daar twee hele middagen voor nodig hebben. Ik geloof werkelijk niet dat zulke leerkrachten bestaan. Volgens mij is er wat anders aan de hand. Ik begrijp dat je zoontje weinig zin heeft in huiswerk. Waarom kost hem dit zoveel moeite? Is het niveau te hoog, is hij erg koppig, is er wat anders aan de hand? Hoe ga jij hier mee om? Wat doen jullie die twee middagen dan allemaal zodat je amper tijd over hebt voor je andere kinderen? Wat gebeurt er als je er minder tijd aan besteedt?
Je schrijft dat je kind bovendien extra huiswerk krijgt. Waarom is dat? En moet dat persé op diezelfde dagen?

Mocht het toch écht zoveel werk zijn dat een kind daar zo vreselijk veel tijd voor nodig heeft (hoe zit het met zijn klasgenoten?), dan zou ik dit aankaarten op school, want dat is absurd. Maar ik kan mij dat gewoon niet voorstellen.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

25-02-2009 om 22:52

Spanje ook heeel veel huiswerk

Hier in Spanje ook elke dag huiswerk. Ligt er aan hoeveel ze op school kunnen maken. Anders de rest thuis. Maar vaak krijgen ze (groep 4 en 5) de kans niet om opgaven te maken omdat de juf de hele les aan het uileggen is. Er is een periode geweest dat ze 3 uur per dag zaten. Depri werk ik er van. Want idd ze vragen dan wel je aandacht. Gepraat op school. uitgelegd aan kinderen dat ze sneller moeten werken op school dus minder huiswerk krijgen. Nu gaat het beter. 1 uur of 1,5 uur voor zoon. 2 uur voor dochter. Niet leuk voor hun en niet leuk voor mij. Ik moet zelf ook thuis blijven. Maar voor hun hoort het er bij. Ze zijn het gewend. Maar het is vaak wel stressen als ze ook nog naar clubjes gaan. Wat dat betreft ben ik jaloers op jullie in Nederland.

mirreke

mirreke

27-02-2009 om 16:32

En in duitsland ook al veeeel huiswerk

We wonen er nog niet zo lang, dus het is echt een enorme overgang voor de kinderen. Hier op school vooral uitleg, en saai zitten luisteren, en thuis opgaven maken. Als je geluk hebt heb je een fijne leerkracht die het anders aanpakt. Ik vind het zelf een waardeloos systeem, en heb plaatsvervangend heimwee naar de vroegere Nederlandse school.
Maar dit helpt jou niet. Ik vind het voor een Nederlandse school behoorlijk bizar, en zou hier zeker over gaan praten met de leerkracht cq directie van school. En idd, pols eens bij andere ouders hoe het daar gaat. En hoe dan ook, het lijkt me stug dat jouw kind zijn levensvreugde zo getemperd moet worden door dat huiswerk. Dus sowieso gaan praten, dat het voor jouw kind op deze manier in ieder geval niet werkt. Voor Nederlandse begrippen is huiswerk in groep 4 echt heel vroeg. Ik snap het nut er op die leeftijd ook eigenlijk niet van. Houdt de leerkracht zelf in de klas niet genoeg tijd over om de kinderen te laten werken?

Monique D*

Monique D*

01-03-2009 om 15:51

Bij ons in groep 4 alleen als er wat niet af is..

.. en de tafels goed thuis leren, vooral als de leerling daar problemen mee heeft.
Als het kind moeite heeft met de stof (taal, rekenen) dan kan het gebeuren dat hij oefeningen mee naar huis krijgt.
Echt huiswerk kregen ze bij ons pas in groep 6.

Martien

Martien

02-03-2009 om 12:27

Hangt af van kind en school

Toen oudste in 2de lj (groep 4) zat kreeg ze 2x per week huiswerk. 1 bladje wiskunde op dinsdag, een blaadje taal op donderdag. Ik werkte toen late uren en heb mijn baas moeten vragen om mijn uren te veranderen, omdat ik regelmatig op 21u thuiskwam en merkte dat dochter huiswerk niet had gemaakt en oppas er niet naar had gevraagd. Bij haar duurde zo'n blaadje 45min tot 1u, vreselijk. Toen jongste in 2de lj zat leek het alsof zij geen huiswerk kreeg. Ofwel had ze het in een dood moment op school gemaakt, ofwel kwam ze thuis, zetten zich aan tafel en 10min later zat het huiswerk al terug in de boekentas.
Nu nog merken we verschillen in de meisjes. Ik moet nog steeds (6e lj) aan oudste vragen of haar huiswerk gemaakt en af is. Jongste zal dit uit zichzelf doen. Als ze het al eens vergeet, dan denkt ze er zelf 's morgens aan en werkt dit dan snel even af.
Toen jongste naar 2de leerjaar ging, veranderden ze van school. Dus kan ik eigenlijk pas sinds dit jaar echt vergelijken. Ook zo met boekbesprekingen en spreekbeurten, jongste kan niet slapen als ze nog niet klaar zijn, oudste wacht tot de allerlaatste dag en dan moet ik er echt naast gaan zitten en helpen, of het lijkt nergens naar (alles door elkaar, hoofdzaken en bijzaken scheiden, waar leidt het verhaal nu eigenlijk naartoe en hoe eindigd het).

picobello

picobello

04-03-2009 om 19:47

Hier ook

best veel huiswerk. De oudste ( 4e leerjaar/ groep 6) elke dag minimaal 1 uur, de jongste (1e leerjaar/ groep 3) 4 dagen in de week, alleen op woensdag niet, maar dan oefenen we extra met lezen, toch 20 minuten.
Er blijft idd weinig tijd over om andere dingen te doen.
En na een lange werkdag is ook bij mij de motivatie wel eens ver te zoeken. Best lastig want ze zouden ook best graag meer buiten willen spelen. Gelukkig kunnen ze soms bij de garderie al beginnen en hoeven ze thuis minder te doen ( kunnen ze het huis anubis kijken).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.