Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pomme

Pomme

14-03-2011 om 15:32

Huiswerk in groep 8

Ik heb een vraag: hoeveel huiswerk hebben jullie kinderen in groep 8 of hadden jullie kinderen in groep 8?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Maandag: een krantenknipsel meenemen en breuken
Dinsdag: ontleden
Woensdag: niks
Donderdag: werkwoordspelling
Vrijdag: redactiesommen

Toetsen voor aardrijkskunde, topo, geschiedenis, biologie en engels worden ook thuis geleerd (gemiddeld één per week).

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-03-2011 om 16:07

Huiswerk

Hier krijgen kinderen alleen huiswerk mee als ze iets niet in de klas hebben kunnen afmaken of achter lopen met bepaalde zaken (Montessori). Verder een keer per jaar boekbespreking en een keer per jaar een werkstuk.
Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze niet structureel huiswerk krijgen want op de middelbare school wordt de overgang naar iedere dag een flinke hoeveelheid huiswerk maken en huiswerk plannen zo wel erg groot. Dit zijn nu ook juist de zaken waar zoon (ADHD) het meeste moeite mee heeft...

Elisa

Montessorikinderen die hun schoolwerk altijd op school afhebben kunnen al goed plannen toch?

skik

Yura

Yura

14-03-2011 om 16:15

Teveel

Ik vind persoonlijk dat ze hier teveel krijgen. In ieder geval eens per week maakwerk (taalopdrachten), om de zoveel weken topo. 2x per jaar werkstuk, 1x boekbespreking en 1x spreekbeurt. Vooral zaken als werkstukken etc hakken er nogal in qua tijdsbelasting.
Persoonlijk ben ik tegenstander van huiswerk op de basisschool, op de middelbare school kunnen ze dat nog lang genoeg doen en dat is binnen een dag gewend. Overigens kwam de juf vorig jaar in groep 7 met het argument dat ze een agenda moesten want ja dat moesten ze leren anders snapten ze er niks van op de middelbare school. In het begin schreven kinderen altijd hun huiswerk voor volgende keer op de dag van vandaag. Wat een kulargument. Kan me nog haarfijn herinneren mijn eerste dag op de middelbare school, toen deed ik dus precies datgene dat die juf ons voorschotelde. Mijn moeder legde uit hoe het wel moest en voila binnen 5 minuten had ik geleerd hoe het wel moest, waarom zouden ze daar tegenwoordig 2 jaar (groep 7 en 8) voor nodig hebben. Bovendien wordt volgens mij die hoeveelheid huiswerk op de middelbare school ook nogal overschat door de basisschool. Mijn dochter in groep 8 besteedt meer tijd aan huiswerk dan mijn zoon in de (havo/vwo) brugklas (en ja voor die vraag komt, hij staat er prima voor).

Nyntje

Nyntje

14-03-2011 om 16:36

Niet mee eens

Ik ben t er niet mee eens, ik vind het juist een goede zaak dat kinderen in de loop van groep 7 al worden voorebereid. Ze krijgen het in de brugklas echt zwaar, moeten wennen aan nieuwe leerlingen, een nieuwe omgeving, andere leraren. en dan ook nog zoveel huiswerk. Het is juist goed dat ze alvast wennen aan het gebruik van een agenda en een planning te maken voor hun huiswerk, presentaties of spreekbeurten. Mijn dochter is er inmiddels aan gewend en ook al is ze zelf erg zelfstandig en serieus, ik merk aan haar dat ze het wel al prettig vind. Ik zeg maar zo, dan ben je maar vast goed voorbereid.

Oh ja, zij krijgt nu, naast voorbereidingen op de musical, 1 a 2 keer huiswerk per week, en moest pas een uitgebreid werkstuk maken over een bepaald land. Deze is net ingeleverd en de volgende opdracht is alweer uitgereikt in de vorm van een powerpoint presentatie te geven in de klas.
Wij werden zelf helemaal niet goed voorbereid, hadden nog nooit een woordje engels gehad, maar nu in groep 7 krijg je al de basis van het engels. Overigens moet je niet vergeten dat de tijden veranderd zijn, ze zijn veel mondiger dan vroeger, luisteren veel meer naar engelse muziek dan wij, en zitten al op computers en alle social media die daarbij komt kijken.

Pomme

Pomme

14-03-2011 om 16:50

4 keer

Ik vroeg dit omdat de achtstegroepers na de voorjaarsvakantie 4 keer huiswerk gaan krijgen ter voorbereiding op de middelbare school. Ik zelf vind 2 keer per week mee dan genoeg. Laat de kinderen nog lekker na schooltijd afspreken nu het nog gemakkelijk kan. Bovendien, de echte vo-situatie kun je toch niet nabootsen. Je hoeft geen huiswerk ter voorbereiding van een leste maken maar komt op de basisschool meestal uit op weer spellen, weer begrijpend lezen, weer dezelfde soort sommen. Ik geef de kinderen liever nog wat vrijheid.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-03-2011 om 19:23

Huiswerk

Wat heeft je schoolwerk op school afhebben nu met goed plannen te maken? Je leert zo juist niet plannen omdat je nooit structureel huiswerk meekrijgt. Het betekent hooguit dat het kind in kwestie de stof snel genoeg doorheeft om het in de klas af te maken. Mijn zoon kan absoluut niet plannen; zelfs nu hij op eigen verzoek een agenda heeft voor school vergeet hij die agenda of mee te nemen of te gebruiken.
Aan zijn boekbespreking die over drie weken gepland staat moet hij nog beginnen terwijl het al vier maanden geleden duidelijk was wanneer hij deze zou moeten houden.
Aan zijn vorige werkstuk begon hij pas twee dagen vantevoren met een zeer mager resultaat.
Goed plannen leer je alleen door het vaak te doen en het inzicht te krijgen in de te bewandelen weg en de juiste strategie.
Het scheelt wel degelijk als je al in groep 7/8 gewend bent om structureel een aardige hoeveelheid huiswerk op te krijgen. De zoon van een vriendin die wel al huiswerk kreeg in groep 8 had beduidend minder moeite toen hij naar het VO ging dan haar andere zoon die op een basisschool zat die geen huiswerk meegaf. Zij heeft die zoon een jaar lang achter de vodden moeten zitten en hem helpen moeten leren om te plannen en huiswerk te maken. Van geen huiswerk naar twee uur per dag huiswerk is een enorme omslag naast de gebruikelijke gewenning aan het reilen en zeilen op de middelbare school...

Vic

Vic

14-03-2011 om 22:02

Ik ben ook niet zo voor

Dochter krijgt twee keer per week maakwerk, dinsdag en donderdag, en krijgt een week de tijd om dat te maken. Ze is nu bezig met haar opgaven voor morgen ;-( Verder heeft ze (volgens mij) wekelijks een aardrijkskunde- of geschiedenistoets. Daarnaast op jaarbasis twee boekbesprekingen, een werkstuk en een spreekbeurt. Met die opdrachten begint ze wel op tijd, omdat ze dat leuk vindt om te doen. Ik heb geen idee wanneer (en of) ze haar aardrijkskunde en geschiedenis leert, maar ze haalt wel goede cijfers.
Ik vind de brugklas vroeg genoeg voor huiswerk. Volgens het informatieboekje van het v.o. is er wekelijks een mentoruur waarin geleerd wordt met een agenda om te gaan en huiswerk te plannen.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

14-03-2011 om 22:16

Op school

Hier doen ze vrijwel alles op school: spreekbeurt (1x), werkstuk (2x), boekbespreking (1x). Het mag ook thuis, dat vindt mijn jongste fijner...
En verder eens per 2-3 weken 'n topotoets (maar daar leren ze niet meer dan 15 minuten aan).

Ik heb zelf nooit huiswerk gehad, ook niet in het VO. Ik vind het prima als dat pas in de brugklas komt, van mij mag het ook wegblijven

Groep 6

Mijn oudste zit in groep 6 en heeft minimaal 1x per week huiswerk te doen betreft zaakvakken. (Ak, ges, natuur, topo) en sowieso iedere week spelling.
1 boekenbeurt en 1 spreekbeurt in het jaar.
En wanneer de ouder er om vraagt ook extra werkbladen rekenen. En ik ben zo'n ouder. Want sommige onderwerpen (zoals nu met breuken en "hoeveelste gedeelte van") snapt ze niet zo goed maar wordt ook niet structureel behandeld in de lessen.
Het jammere van het hele verhaal is dat ze de kinderen niet leren - leren; Dat ze deze best jonge kinderen leren een agenda in te vullen. Als ze dan al zo vroeg huiswerk mee krijgen, leer ze dan hoe!!! En dat komt dus volgende week bij de 10 minuten gesprekken ook aan de orde.
Ik vind het best pittig voor deze kinderen. Ze zijn pas 9 of 10 jaar. Mijn dochter heeft dan nog een moeder die in het onderwijs zit en haar wil en kan helpen. Maar ik vind zelf dat dit eigenlijk op school hoort te liggen.

Yura

Yura

15-03-2011 om 11:40

Structureel

Elisa: "Je leert zo juist niet plannen omdat je nooit structureel huiswerk meekrijgt"
Maar dat is het hem nou juist, op het VO zit daar ook totaal geen structuur in. De ene week heb je twee proefwerken en 3 so's en dan heb je weer 2 weken nauwelijks huiswerk. Ben je er net aan gewend maandagmiddag vrij te hebben, wordt het rooster weer eens omgegooid en moet je tot het negende uur, handig met je sporttraining. Er valt dus weinig te plannen, je moet juist in staat zijn je snel aan te passen. Als in week 1 manier A goed werkt, betekent het niet dat die ook goed werkt in week 2 en 3, want die weken zien er totaal anders uit. En inderdaad is het verstandig om in het weekend alvast te kijken welke proefwerken er die week aankomen en op welke dagen je daaraan moet leren, omdat je de voorafgaande dag voetbaltraining hebt ofzo. Dus inderdaad dat vereist voor zo'n drukke week een strakke planning en misschien heel even meekijken door de ouders als je een kind hebt (zoals mijn zoon) die erg veel sport. Maar ik geloof nooit dat je dat op de basisschool leert.

Yura

Yura

15-03-2011 om 11:56

Engels

Het is nu natuurlijk niet zo dat je beter voorbereid bent op de middelbare school, omdat je al wat Engels hebt gehad. Vroeger begon Engels gewoon op niveau 0 op de middelbare school en nu op een iets hoger niveau. Op een bepaald moment is besloten dat Engels al vanaf de basisschool gegeven moet worden en wordt op de middelbare school een bepaalde basiskennis verondersteld. Dat was in onze tijd niet zo.
Ik vind het overigens niet verkeerd hoor, zeker bij mijn oudste merkte ik in de loop van groep 8 dat hij zich al enigszins kon redden op vakantie als we eten bestelden of een boodschapje ofzo of met skilessen.

Fiorucci

Fiorucci

15-03-2011 om 15:30

Eens met yura

Ik ben het eens met Yura, en daarbij, na groep 8 volgen zes weken waarin je niks doet, dat gestructueerde geplan is dan weer geheel uit je systeem.

Yura

Yura

15-03-2011 om 17:06

Engels (ot)

Pelle, ik weet niet hoe het officieel zit, maar toen zoon zijn boeken kreeg ben ik eens gaan kijken en dat was wel even wat anders dan de lesboeken die ik in de eerste kreeg. Bij de drempeltoets in de derde week werd ook de kennis van Engels getoetst. Elke week is er een vast uur waarin bijles wordt gegeven, kinderen worden in overleg met de mentor ingedeeld obv die toets. Zoon heeft paar weken bijles spelling gehad, anderen kregen rekenen (sommigen konden nog niet met procenten rekenen bijvoorbeeld) en weer anderen Engels en die paar die echt alles op niveau hadden mochten zelfstandig werken in dat uur. Hier beginnen ze dus wel op een iets hoger niveau dan op 0.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.